Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3192
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 14:36  ·  #31
Net de thermostaat vervangen, alleen het interne deel. Buitenkant is een vast stuk ijzer, vrij weinig wat daar kapot kan gaan dacht ik.






Vervangen, koelvloeistof rustig bijgevuld zoals gezegd werd, tijdje stationair laten draaien en het laatste beetje bijgevuld.
Daarna rijden. Leek goed, KVS bleef rond 90 graden zoals hij altijd geweest is. Verwarming in de auto werd mooi heet. Airco al die tijd aan gehad om met tot het uiterste te drijven.
Na 2 km aan de slang uit de thermostaat gevoeld, die was heet. Radiator voelde niet warm aan. Uitgaande slang onderaan de radiator weer wel.
Verder gereden en toen toch weer KVS naar 110 en later 117 graden. Verwarming werd lauw en auto aan de kant gezet. Motor even uit en aan. koude verwarming bij stilstaande auto, maar bij wegrijden direct weer hete lucht.

Edit: En nog steeds bubbels in het KVS reservoir
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 15:14  ·  #32
Wat voor waterpomp zit erop, eentje met metalen of plastic schoepen ? Nog steeds lucht in het systeem (kan hardnekkig zijn) ? Snuffelaar al bij het expansievaatje gehouden ?
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 15:30  ·  #33
Is een verstopte radiateur al uitgesloten?

Mogelijkheid het koelsysteem een nacht onder druk te zetten? Koppakking uitsluiten...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 15:34  ·  #34
stalen schoepen en ja snuffelaar reageerd bij koude start eerst nog wel op wat CO dat neemt af na tijdje draaien. ook dus tijdens bubbels uit reservoir. zouden die uit lekke kop komen zou is toch echt op hol moeten slaan. bij mijn eigen auto trouwens zelfde effect bij co snuffelaar koud wel maar na even lopen verdwijt t.

Zou/is dat oplopen eenmalig zijn na aanvullen kvs Jeroen? of blijft t steeds weer zo gaan?

welke radiator heb je gevoedl want jij hebt airco kvs radiator en airco radiator . ik zoek even volgorde op (airco iig voor KVS )
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3192
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 16:30  ·  #35
Verstopte radiator zat ik ook aan te denken. Ding zit er in zo lang ik de auto heb, vanaf 2009, en ik weet niet of het nog de originele is of dat de vorige eigenaar hem al een heeft vervangen.

Frank, voor de auto staand voel ik aan de achterste. Die waar ook de ventilator tegenaan geplakt is.

Hardnekkige luchtbellen, ja zou kunnen. Ik heb de KVS rustig in het tankje gegoten zoals Bolbo zei. Misschien alsnog te snel, het bubbelde wel wat naar beneden tijdens het vullen.

Net nog even in het dorp gereden. Temperatuur komt niet boven de 100 graden, maar de snelheid ook niet boven de 60 kmu. Temp loopt lang niet meer zo hard op, maar bij hogere snelheden gaat hij over de 100 graden.
Bij thuiskomst wel de ventilator aan na motor uitschakelen.
Geen koelvloeistof lekkage gezien dit keer, niveau zakt een klein beetje maar dat kunnen ook luchtbellen geweest zijn.

Frank, die V70 die je hebt staan.. Past die benzine radiator ook op een D5 blok? We kunnen hem altijd een keer verwisselen en kijken wat 'ie doet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 16:41  ·  #36
Dat je radiator niet heet wordt is raar/niet goed. daarinteger je reourslang weer wel vind ik vreemd. Ik dacht die radiator is vast anders v70 benzine etc vs S60 D maar tis t zelfde nummer. uitproberen prima. maar misschien is t makkelijker om onderste slang los te halen en dr een paar liter KVS(bij jou nu toch water) doorheen te kieperen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3192
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 18:48  ·  #37
Boven er in gieten en onder kijken of het er net zo hard weer uit komt bedoel je?
Dat is niet zo moeilijk, ga ik doen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 20:51  ·  #38
Tuinslang d’r in hangen en met druk er doorheen
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 15.08.2018 - 22:35  ·  #39
Radiateur moet wel warm worden inderdaad (warmer bij de instroom dan bij de uitstroom uiteraard), dus lijkt idd op een verstopte radiateur nu dat je weet dat de thermostaat open gaat en de waterpomp goed is. Wellicht ging je oude thermostaat ook wel open, maar stroomde de kvs alsnog niet door vanwege een verstopte radiateur.
Omgekeerd doorspoelen wil ook nog wel eens helpen, maar dan moet je 'm wel uitbouwen, anders krijg je de prut niet uit de bovenkant.
Maar omdat je niet weet waarmee en hoe erg hij verstopt zit, wellicht het best vervangen?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 05:22  ·  #40
Probeer hem eens op de volgende manier te ontluchten; vullen met KVS iets boven max, dop erop maar niet muurvast draaien, auto stationair laten draaien totdat fan inslaat (wel op de meter letten qua temperatuur) als fan inslaat motor uit, even wachten en langzaam (echt heel langzaam) de KVSdop losdraaien zodat je de lucht hoort ontsnappen, als je dit hoort weer even wachten, dan weer de dop een stukje verder los, etc totdat hij er helemaal af is. Nu vloeistof bijvullen tot max en een stukje gaan rijden. Laat de auto voldoende afkoelen (liefst een nacht), de volgende dag bijvullen tot max en weer rijden.

Kijk eens wat hij dan doet ?

Edit: maar als de snuffeltest goed is uitgevoerd (ook met goede apparatuur) mag er geen CO inzitten, niet koud en niet warm !
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3192
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 09:06  ·  #41
De snuffelaar deed bij 3 auto's het zelfde. Hoge waarde bij koude motor, lage waare bij warmere motor na een paar minuten.

Fan slaat niet meer aan bij stationair draaien, moet ik echt wat voor doen nu. Bij 80 kmu en hoger loopt het op maar +100 graden.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 10:14  ·  #42
Stationair draaiend kan het erg lang duren voordat de fan daadwerkelijk aanslaat (airco uit zetten), 20-30 minuten wachten is heel normaal en moet je niet raar van op kijken. Die snuffelaar blijf ik raar vinden, zeker als het met een Midlock tester (?) is gedaan want die zijn vrij nauwkeurig. Het enigste waar je daarmee fout kunt gaan is het zelf inblazen van lucht wat je voor de test even moet doen. Als je zelf rookt moet je dat dus niet doen als je net een shaggie hebt gerookt want dan krijg je geheid een foute meting.

Koud/warm maakt absoluut niet uit, er mag gewoon geen CO in je koelwater zitten verder. Het hoe en wat is dan even een 2e, maar goed is het in ieder geval niet....Als de test geheel juist is uitgevoerd.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 12:42  ·  #43
Is de koelvloeistof-temperatuur sensor voor de motor al uitgesloten als mede-oorzaak? is een preventieve reparatie, had ik hier gelezen.
topic.php?t=8514
topic.php?t=8458
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 14:06  ·  #44
Quote door Dirk342

Koud/warm maakt absoluut niet uit, er mag gewoon geen CO in je koelwater zitten verder. Het hoe en wat is dan even een 2e, maar goed is het in ieder geval niet....Als de test geheel juist is uitgevoerd.


Even hardop denkend: reeds eerder had Dirk geopperd of de warmtewisselaar niet lek was ivm de vettige drab in het expansievaatje. Ziet de foto van de thermostaat er ook niet een beetje vettig uit?
Zou het wellicht kunnen dat er toch nog wat olie in het koelsysteem zit en dat de koolwaterstoffen onder invloed van de glycol, de luchtbellen en 100+ temperaturen toch wat uiteenvallen in CO-verbindingen? Dat dat wordt gemeten door de CO-snuffelaar.
Je zou toch ook verwachten dat een lekke koppakking bij een warme draaiende motor het CO-gehalte zou toenemen.

Die luchtbellen in het systeem: is dat ook bij een koude motor of alleen bij de 100+ temperaturen? Ze zouden ook kunnen ontstaan doordat het systeem aan de kook raakt.

Lastig probleem. Ik hoop dat je de oorzaak snel vindt en dat het geen koppakking is!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 14:57  ·  #45
Idd. Als je alle onderdelen weer op orde hebt, zou ik vóór de finale vulling met goede kvs, zeker een cleaner door het systeem gooien. Ik heb zelf een product van LiquiMoly gebruikt. Dat schuimt een beetje en het water blijft maar schuimen (ik heb alle delen van het systeem in alle richtingen doorgespoeld met vele liters water mbv de tuinslang, systeem meerdere keren gevuld etc, maar je kan door de kleur van het spul en het schuim wel goed zien wanneer het systeem weer helemaal schoon is) maar daarna weet je ook wel echt zeker dat alle zooi (vet, oxidaties etc) eruit zijn en ga je met een fris systeem de toekomst tegemoet.Komt de koelcapaciteit ook ten goede want ik heb gelezen dat vettigheid in het koelsysteem de koelcapaciteit beperkt (en dus sneller oververhit).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0