Koelvloeistof problemen

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 20:35  ·  #16
Ik heb net een paar pagina's doorgeploegd over die vraag en vond dit zelf de beste: https://www.wolflubes.com/NL_B…f-G13.aspx

Het belangrijkste is dus dat je G11 en G12 NIET moet mengen vanwege de verschillende samenstelling.
G11 is voorgeschreven door Volvo P2 generatie, V70n etc., aannemelijk vanwege de gebruikte materialen / legeringen etc.
Maar je zou in theorie ook G12PLUS kunnen gebruiken, dat zou compatibel moeten zijn, maar G12 en G12+ zijn (bijna?) dezelfde kleur, dus je gaat er gauw de mist mee in.
Mijn V70n had ook roze kvs toen ik hem kocht, al een aantal jaar, maar toen ik het gewisseld heb, heb ik toch maar het systeem gespoeld en de voorgeschreven kvs erin gedaan.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 21:26  ·  #17
Foute kvs komt omdat mensen totaal niet weten dat er verschil is en die kopen bij de pomp een fles van een of ander goedje wat ze erin flikkeren,
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 22:44  ·  #18
afgelopen avond een stuk met 140kmh gereden daarna was de radiateur wel geheel warm, dus toch van het weekend de radiateur maar demonteren om die te controleren, of hij niet vol vliegjes ofzo zit en dan tegelijk ook de thermostaat ff controleren.
bij nader inzien denk ik dat 90kmh gewoon niet genoeg was om constant de thermostaat open te laten staan. en dat dat het rare temperatuurbeeld in de radiateur veroorzaakte
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 09.03.2019 - 16:03  ·  #19
wat zijn we wijzer geworden vandaag,

mijn heeft de lamellen nog open en daar zou theoretisch gezien goed lucht door heen moeten gaan.
mijn interkoeler is nieuw dus daar zou ook goed lucht doorheen moeten gaan.
alleen mijn airco radiateur is vies van voren en heeft ook best wat verbogen lamellen, jammer genoeg durf ik die niet los te halen omdat dat koude middel niet heel gezond schijnt te zijn. dus ik denk dat ik die binnenkort laat vervangen.

ook kwam ik vandaag het check je koelvloeistof temperatuur sensor verhaal tegen dus dat ook maar direct gedaan.
nu wou ik de waardes die het mogen zijn opzoeken in vida, maar mijn vida doe het niet meer, als ik de laptop aanzet dan moet ik normaal gesproken wachten tot het hokje rrechtsonder van geel naar groen verkleurt, dat gebeurt nu alleen niet meer deze gaat nu van geel naar donder oranje met een vraagteken er in.
wel heb ik gemeten.
dat de sensor op bedrijfstemperatuur 278 omh aangeeft, een koude motor moet ik nog meten.
weet iemand toevallig welke waardes die zoude moeten zijn?
wel gaat de koelvin netjes vol gas draaien als ik de stekker er af trek dus dat gedeelte werkt nietjes.

en als laatste kwam ik tot de conclusie dat mijn voorste bodemplaat mist(onderdeel nummer weet ik niet) en ook een lucht geleidingskap mist nummer:8620082.

nu eerst uitzoeken wat er mis is met mijn vida laptop want dat maakt dingen uitzoeken toch wel heel wat makkelijker
groeten,

jan
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 09.03.2019 - 19:16  ·  #20
Je mist de datum patch.
In vida zit een einddatum in de software ingebouwd.

Arnoud_ heeft een patch geschreven om dit te verhelpen.
Ik zal je een linkje per pm sturen.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 09.03.2019 - 20:02  ·  #21
Quote door qawsedrf57

mijn heeft de lamellen nog open en daar zou theoretisch gezien goed lucht door heen moeten gaan.



Kijk niet alleen naar de buitenkant. Intern kunnen de kanalen vervuilen: aanslag zet zich af als dun laagje aan de binnenzijde en verminderd de warmteoverdracht. Je radiator mag dan wel over het gehele oppervlak heet aanvoelen maar als onder grotere belasting de hoeveelheid warmte door die aanslag niet snel genoeg naar de buitenzijde getransporteerd wordt dan krijg je toch oververhitting. Als het nog de originele radiateur is dan kan dit best het geval zijn. Wanneer koelvloeistof niet regelmatig vervangen wordt, verliest het zijn beschermde eigenschappen en opbouw van aanslag gaat sneller.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 10.03.2019 - 02:04  ·  #22
Quote door Plein69

Je mist de datum patch.
In vida zit een einddatum in de software ingebouwd.

Arnoud_ heeft een patch geschreven om dit te verhelpen.
Ik zal je een linkje per pm sturen.


helaas, ik heb zelf even gekeken en geconstateerd dat mijn patch al op 2030 staat
toch bedankt voor de tips
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 10.03.2019 - 02:06  ·  #23
Quote door lerren

Quote door qawsedrf57

mijn heeft de lamellen nog open en daar zou theoretisch gezien goed lucht door heen moeten gaan.



Kijk niet alleen naar de buitenkant. Intern kunnen de kanalen vervuilen: aanslag zet zich af als dun laagje aan de binnenzijde en verminderd de warmteoverdracht. Je radiator mag dan wel over het gehele oppervlak heet aanvoelen maar als onder grotere belasting de hoeveelheid warmte door die aanslag niet snel genoeg naar de buitenzijde getransporteerd wordt dan krijg je toch oververhitting. Als het nog de originele radiateur is dan kan dit best het geval zijn. Wanneer koelvloeistof niet regelmatig vervangen wordt, verliest het zijn beschermde eigenschappen en opbouw van aanslag gaat sneller.


mijn radiateur is in 2015 vervangen nadat ik mijn vorige lek had gereden op een steen in Spanje dus ik denk dat interne vervuiling niet het probleem is. maar ik ga het wel even verder onderzoeken.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 19.03.2019 - 16:50  ·  #24
mijn vida werkt gelukkig weer dus tijd om verder dingen uit te gaan sluiten, nu kan ik tenminste weer goed mijn kvs temperatuur meten en in de gaten houden.

goed wat ben ik wijzer geworden de laatste tijd, eigenlijk niet zoveel aangezien de auto bij de spuiter staat om wat schade te herstellen en tevens een doorgeroest plekje bij het achterwiel gaat repareren.

wat ik wel te weten ben gekomen is dat er waarschijnlijk een meyle hd waterpomp op de auto is gekomen gelijk met de distributie riem ongeveer 40.000km terug.
nu heb ik ergens gelezen dat er verkeerde modellen pompen in omloop zijn, heeft iemand een idee of dit zoon verkeerd model is?

ook wou ik 'even' de thermostaat los pakken, alleen is dat even meer werk dan verwacht. dan moet namelijk de multieriem los kwam ik achter toen ik er aan wou beginnen. dus dat is jammer genoeg nog niet gebeurt.

in tijd heb ik de waarden van de temperatuursensor die ik gemeten heb vergeleken met de waardes in vida en volgens mij is die gewoon goed.
is dat trouwens ook de temperatuursensor die je weer in vida uitleest? want ik lees hier en daar op fora dat het onduidelijk is of er 1 of 2 sensoren zijn voor de temperatuur en zouden er 2 zijn dan kan ik niet bedenken waarom je er 2 in zou zetten?

ook heb ik een lasertemperatuurmeter besteld, die wou ik toch al graag hebben en die kan nu eventueel wel makkelijk zijn met probleem zoeken.

gr jan.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 19.03.2019 - 17:22  ·  #25
Ik monteer nooit meer meyle onderdelen, wat een tr&€p is dat, waterpompen die binnen 40000km kapot gaan of lekken, schokbrekers die binnen 12000km zo lek als een mandje zijn etc, dit alles meegemaakt bij diverse Volvo en Audi modellen, goedkoop-duurkoop, had de eigenaren daar al voor gewaarschuwd, mij zij stonden op montage van deze goedkope onderdelen.....
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 19.03.2019 - 23:01  ·  #26
Emiel,

bedankt voor de info daar kan ik wat mee!

gr jan

p.s. de standkachel werkt voortreffelijk dat had ik jaren eerder moeten doen!
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 16.04.2019 - 15:14  ·  #27
ik heb het een tijdje aangezien en zolang ik mooi rustig in nederland rij geen probleem.
zodra ik in Duitsland kom er het gas er op gaat krijgen we weer problemen.
ik kan gewoon rustig gas blijven geven tot ongeveer 93 a 94 graden, dan schiet ineens de temperatuur omhoog en gooit hij via de kvs dop een bult kvs er uit, of hij gooit eerst de kvs er uit en dan schiet de temperatuur omhoog daar ben ik nog niet achter.
maar na 2 nieuwe doppen op het kvs systeem te hebben geprobeerd krijg ik steeds weer hetzelfde probleem, 94 graden is toch helemaal niet zo warm? ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat de motorkoelventielator pas bij 105 graden aanslaat of zit ik nu mis?
hoe kan ik trouwen controleren of die aansturing nog goed werkt?
ik kan de ventilator via vida op versschillende snelheden laten draaien dus hij is niet stuk
ook heb ik mijn kvs temperatuursensor gecontroleerd en deze is nog goed.
maar hoe kan ik nu controleren of de aantsuring vanaf de sensor richting de ventilator ook goed werkt?

gr qawsedrf57
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 16.04.2019 - 16:03  ·  #28
uit vida:
De motorregeleenheid (ECM) stuurt een pulsbreedtegemoduleerd signaal naar de motorkoelventilatorregeleenheid. De regeleenheid activeert vervolgens de ventilator op een van de drie verschillende snelheden. De snelheid van de motorkoelventilator wordt bepaald door de motorregeleenheid (ECM), afhankelijk van de koelvloeistoftemperatuur (gebaseerd op het signaal van de motorkoelvloeistoftemperatuursensor) en de rijsnelheid.
Wanneer het voertuig stilstaat, wordt de motorkoelventilator als volgt geactiveerd:

de eerste fase wordt geactiveerd bij ongeveer 105 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 100 °C
de tweede fase wordt geactiveerd bij ongeveer 110 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 105 °C
de derde fase wordt geactiveerd bij ongeveer 115 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 110 °C.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 16.04.2019 - 16:32  ·  #29
Ik heb toch het vermoeden dat je koppakking stuk is. Bij een diesel worden de drukken enorm hoog zodra je wat toeren maakt, maar bij rustig rijden is er dan soms niks aan de hand. Zeker omdat de temperatuur zo abrupt oploopt en meteen het reservoir leegperst is een hint naar de koppakking.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 16.04.2019 - 17:03  ·  #30
Quote door Ed

Ik heb toch het vermoeden dat je koppakking stuk is. Bij een diesel worden de drukken enorm hoog zodra je wat toeren maakt, maar bij rustig rijden is er dan soms niks aan de hand. Zeker omdat de temperatuur zo abrupt oploopt en meteen het reservoir leegperst is een hint naar de koppakking.


valt het in dat geval ook op een manier te controleren behalve demontage?
zijn de gassen die uit de cillinder komen ook te meten in de kvs dan ofzo?

gr qawsedrf57
 
Selected quotes for multi-quoting:   0