Koelvloeistof problemen

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 16.04.2019 - 18:06  ·  #31
Quote door qawsedrf57

Quote door Ed

Ik heb toch het vermoeden dat je koppakking stuk is. Bij een diesel worden de drukken enorm hoog zodra je wat toeren maakt, maar bij rustig rijden is er dan soms niks aan de hand. Zeker omdat de temperatuur zo abrupt oploopt en meteen het reservoir leegperst is een hint naar de koppakking.


valt het in dat geval ook op een manier te controleren behalve demontage?
zijn de gassen die uit de cillinder komen ook te meten in de kvs dan ofzo?

gr qawsedrf57


Je kan controleren op kvs bij de olie of andersom. Door een vlammetje onder de pijlstok te houden kan je dit checken, als deze knettert zit er kvs in
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 01:15  ·  #32
Ik las bij een eerder topic over een CO test voor de koelvloeistof.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 01:28  ·  #33
Inderdaad.

Ik heb zo'n CO snuffelaar gekocht om ooit bij mijzelf een koppakking uit te sluiten (of in mijn geval, bevestiging van...), als er CO aanwezig is in het KVS reservoir heb je wel direct je antwoord dat je daar kan beginnen.

Ik ben woonachtig in Leerdam, je mag de mijne wel gebruiken, maar het is een heel eind vanaf waar TS woont helaas, desalniettemin blijft het aanbod blijf staan..

Al zal er vast wel iemand dichterbij wonen met zo'n test setje?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 07:11  ·  #34
Dirk heeft bij mij die snuffelaar boven het vat gehouden, vloeistof bleef geel en Dirk was er van overtuigd dat de pakking goed was. Later voor de zekerheid nog de druktest uitgevoerd.
Die snuffelaar vertrouwde hij al, kleine moeite zo'n test.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 11:06  ·  #35
Als je een CO test doet laat die dan uitvoeren door iemand die er echt verstand van heeft. Die CO testers zijn overgevoelig, en bijv een CO meter voor de uitlaat slaat ook heel snel uit als je hem boven het koelvaatje houdt.

Wat een goede test is: klep open, en laat iemand gas geven (bij stilstand uiteraard). 3500 toeren bijv is prima. Kijk wat er met het koelmiddel in het vaatje gebeurt. Begint het daar echt te borrelen na een paar seconden weet je voldoende. Bij een diesel wordt zo al heel veel druk in de verbrandingskamer opgebouwd incl turbodruk en zal het probleem zichtbaar moeten maken.

Nog een indicatie bij een diesel is een vies koelvaatje. Er zit dan heel veel bruine aanslag op de binnenkant, en dat duidt ook op een lekkage van de koppakking. Die laatste is bij jou wellicht een wat minder goede test vanwege de hoge km stand. Dan is er vaak al wat meer aanslag.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 17:48  ·  #36
opzich een goed idee een co snuffelaar, alleen voor zo ver mij bekent is dat een apparaatje voor benzine auto's maar ik ga er zeker even over googlen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 19:04  ·  #37
Nee, ik was voor de snuffeltest bij Dirk met de D5, een heuse dieselmotor ;)
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 17.04.2019 - 21:47  ·  #38
Weet niet welke motorisering je hebt bij onze d3 zie je de temperatuur oplopen naar 92 graden dan gaat de thermostaat open dan zakt hij naar 86 graden en blijft dan hangen rond de 90 graden zodra ik wat fanatiek gas geef loopt de temp op en wel aanzienlijk en als ik gas los laat zakt de temp naar 84 graden alsof de thermostaat blijft hangen en dan in eens dicht klapt. Ga binnen kort de thermostaat vervangen en die sensor die in de behuizing zit. Want als de motor koud is is hij na ongeveer 3 á4 km op 60 graden en ik heb geen hulp kachel vind hem erg snel warm met max 50 km per uur.
Of kan iemand daar wat meer over vertellen..


Quote door qawsedrf57

ik heb het een tijdje aangezien en zolang ik mooi rustig in nederland rij geen probleem.
zodra ik in Duitsland kom er het gas er op gaat krijgen we weer problemen.
ik kan gewoon rustig gas blijven geven tot ongeveer 93 a 94 graden, dan schiet ineens de temperatuur omhoog en gooit hij via de kvs dop een bult kvs er uit, of hij gooit eerst de kvs er uit en dan schiet de temperatuur omhoog daar ben ik nog niet achter.
maar na 2 nieuwe doppen op het kvs systeem te hebben geprobeerd krijg ik steeds weer hetzelfde probleem, 94 graden is toch helemaal niet zo warm? ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat de motorkoelventielator pas bij 105 graden aanslaat of zit ik nu mis?
hoe kan ik trouwen controleren of die aansturing nog goed werkt?
ik kan de ventilator via vida op versschillende snelheden laten draaien dus hij is niet stuk
ook heb ik mijn kvs temperatuursensor gecontroleerd en deze is nog goed.
maar hoe kan ik nu controleren of de aantsuring vanaf de sensor richting de ventilator ook goed werkt?

gr qawsedrf57
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 46
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 18.04.2019 - 21:11  ·  #39
Destijds icm caravan ook koelissues gehad met (vorige) D5. Dus ook onder zwaardere omstandigheden dan normaal. Toen de condensor vervangen en nooit weer problemen gehad. Oude zat voor 2/3 vol met prut of dichtgeslagen lamellen als gevolg van steenslag.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 18.04.2019 - 22:40  ·  #40
Quote door zeg maar Jan

Destijds icm caravan ook koelissues gehad met (vorige) D5. Dus ook onder zwaardere omstandigheden dan normaal. Toen de condensor vervangen en nooit weer problemen gehad. Oude zat voor 2/3 vol met prut of dichtgeslagen lamellen als gevolg van steenslag.


helaas weet ik al wel zeker dat dat niet bij mij het geval is, ik vrees ook voor de koppakking alleen wil ik het nog even bevestigt hebben.
en zolang het alleen maar lekkage vanaf de cillinder naar het kvs systeem is als ik hard rij, dan denk ik dat ik het eerst nog even uitstel en mijn rijstijl aanpas.
maar eerst moet ik even 100 procent zeker weten dat dat het is of wat anders niet dat het nog onverwacht verdere gevolgen heeft.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 18.04.2019 - 23:00  ·  #41
Rijd er zeker niet te lang mee door. De kans is namelijk groot dat je het blok kunt afschrijven als de koppakking naar de KVS kant lekt. Doordat de gassen op die plek de kvs weg blazen is er daar geen koeling en is de kans heel groot dat je scheurtjes in het blok krijgt. Je zult niet de eerste zijn namelijk die dit met een D5 gebeurt.
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 20.04.2019 - 13:33  ·  #42
Quote door Plein69

uit vida:
De motorregeleenheid (ECM) stuurt een pulsbreedtegemoduleerd signaal naar de motorkoelventilatorregeleenheid. De regeleenheid activeert vervolgens de ventilator op een van de drie verschillende snelheden. De snelheid van de motorkoelventilator wordt bepaald door de motorregeleenheid (ECM), afhankelijk van de koelvloeistoftemperatuur (gebaseerd op het signaal van de motorkoelvloeistoftemperatuursensor) en de rijsnelheid.
Wanneer het voertuig stilstaat, wordt de motorkoelventilator als volgt geactiveerd:

de eerste fase wordt geactiveerd bij ongeveer 105 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 100 °C
de tweede fase wordt geactiveerd bij ongeveer 110 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 105 °C
de derde fase wordt geactiveerd bij ongeveer 115 °C en wordt afgesloten bij ongeveer 110 °C.


Voor welke motorisatie geld dit? Benzine of diesel ?
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 28.04.2019 - 22:13  ·  #43
Afgelopen week het koelsysteem geflusht,
Kwam vreselijk veel troep uit het koelstsyteem en gespoeld met de tuinslang alles afgetapt thermostaat huis Inc sensor vervangen en gevuld met demi water dagje rond gereden en toen weer gevuld met orginele antivries van Volvo,

Toen de thermostaat uit de behuizing getrokken en in kokend water gelegd hij komt nagenoeg niet los dus die was echt kapot het gekke was de slang werd dus wel warm en de onderste slang ook maar echt stroming zal hij niet gehad hebben. Staar je dus niet blind op warme slangen...
Binnenkort met de caravan op stap en ik hoop dat mijn probleem opgelost is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 28.04.2019 - 22:33  ·  #44
Flushen zal vast goed gedaan hebben, maar ik zat een paar dagen geleden in vida te lezen hoe het koelsysteem tegenwoordig is ingericht, en dat is niet meer zo simpel als vroeger, dus het is ook niet gezegd dat de slangen koud moeten blijven. De thermostaat bevat tevens een omloopklep die de kvs stroom op ingewikkelder wijze beinvloedt dan enkel de opening/sluiting richting de radiateur. Ik heb geen vida op deze computer, ik zal hem straks even overtypen, maar het was nogal een lap tekst over hoe het systeem precies werkt. En dat was voor mijn modeljaar 2009, wellicht is het bij een nieuwere nog ingewikkelder (net als de dynamo, die is ook 'intelligenter' geworden met de jaren).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 28.04.2019 - 22:42  ·  #45
Bij volvo valt het wel mee hoor. Er zijn inmiddels een hele hoop merken die gewoon de waterpomp aan en uit zetten terwijl de motor draait. Allemaal emissie Nondeju. Brandstofbesparing.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0