Koelvloeistof problemen

 
 
 
 
 
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 28.04.2019 - 22:45  ·  #46
Quote door Bolbo

Flushen zal vast goed gedaan hebben, maar ik zat een paar dagen geleden in vida te lezen hoe het koelsysteem tegenwoordig is ingericht, en dat is niet meer zo simpel als vroeger, dus het is ook niet gezegd dat de slangen koud moeten blijven. De thermostaat bevat tevens een omloopklep die de kvs stroom op ingewikkelder wijze beinvloedt dan enkel de opening/sluiting richting de radiateur. Ik heb geen vida op deze computer, ik zal hem straks even overtypen, maar het was nogal een lap tekst over hoe het systeem precies werkt. En dat was voor mijn modeljaar 2009, wellicht is het bij een nieuwere nog ingewikkelder (net als de dynamo, die is ook 'intelligenter' geworden met de jaren).


Ik geloof direct dat de hedendaagse auto’s nog veel ingewikkelder en intelligenter zijn dan mijn wagen MY12 d3 gelukkig was de thermostaat nog niet eclectisch geregeld maar gewoon nog met een wax element. Dus dat is zelf makkelijk te testen. Nu ik dit schrijf is het testen van iets elektrisch nog makkelijker bedenk ik me grote kans dat de wagen dit zelfs elke start doed met doorloop tijden enz enz. Achja ik ben blij dat hij het weer doet en ben benieuwd naar de tekst uit vida hoe het systeem werkt, heb er zelf niks over gevonden in vida..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 28.04.2019 - 23:14  ·  #47
OK, daar gaan we. Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar het is sowieso wel leuk leesvoer voor op het forum.

Uit vida (v2011A), Werking en Constructie, Koelsysteem.

N.B. koelvloeistof door mij afgekort als kvs.

"De kvs pomp pompt kvs rond de watermantel van de 1e cilinder. Een plaat in de mantel verdeelt de kvs tussen de 1e cilinder en de oliekoeler.
De kvs stroomt vervolgens terug in het motorblok en wordt diagonaal in de sleuven tussen de cilinders en verderop in de kanalen rond de uitlaatgaskleppen verdeeld. Hierdoor worden warmtepieken, m.n. rond de klepzittingen voor de uitlaatgaskleppen, afgevoerd waardoor de temperatuur gelijkmatiger wordt.
Na het verlaten van het cilinderblok wordt de kvs rond de leiding voor de uitlaatgascirculatie verder naar het interieurelement en terug naar het thermostaathuis en de kvs pomp gevoerd.
De afsluitklep is gemonteerd in de toevoerleiding van het thermostaathuis naar het expansievat. Deze beperkt bij het warmdraaien van de motor de hoeveelheid kvs naar het expansievat.
De omloopklep zit tussen de kvs uitgang op de cilinderkop en de toevoerleiding naar de kvs pomp. Deze begrenst de kvs stroom naar de kvs pomp als de motor warmdraait.
Het grootste deel van de kvs wordt naar de warmtewissselaar geleid en stroomt via de EGR-koeler terug naar de kvs pomp.
Bij een bepaalde kvs temperatuur begint de omloopklep te openen. Deze blijft open totdat de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Als de motor de bedrijfstemp. bereikt, zijn de thermostaat en afsluitklep volledig open en de omloopklep volledig gesloten. In dat stadium is het grote kvs circuit open.
Door de afsluitklep en de omloopklep te benutten, wordt de warmlooptijd verkort en kan de interieurtemp. sneller worden verhoogd.
De omloopklep en de afsluitklep worden geregeld door de motorregeleenheid ECM.
De stroom van de kvs is afhankelijk van de volgende componenten:
- Omloopklep
- Thermostaat
- Afsluitklep
- Motortemperatuursensor
- Motorregeleenheid ECM

Opwarmfase, thermostaat gesloten
Tijdens de opwarmfase van de motor zijn de thermostaat en de magneetklep gesloten. Tegelijkertijd houdt de omloopklep de verbinding van de cilinderkop naar de kvs pomp gesloten. De kvs circuleert alleen in het kleine circuit, van de cilinderkop en van de oliekoeler naar de warmtewisselaar in het interieur.
Bij het stijgen van de kvs temperatuur opent de omloopklep de verbinding met de kvs pomp proportioneel ten opzichte van het stijgen van de temperatuur. De kvs stroomt vervolgens naar de warmtewisselaar in het interieur en de toevoerleiding van de kvs pomp. De thermostaat en de magneetklep blijven gesloten.

De thermostaat begint te openen
Als de thermostaat begint te openen, sluit de omloopklep evenredig aan de verbinding tussen de cilinderkop en de kvs pomp. Tegelijkertijd opent de magneetklep de verbinding naar het expansievat geleidelijk. De stroom van de cilinderkop deelt zich nu op naar:
- de warmtewisselaar van het interieur
- de inlaat voor de kvs pomp
- de koeler
- expansievat

De motor bereikt de juiste werktemperatuur
Als de motor de juiste werktemperatuur heeft bereikt, sluit de omloopklep de verbinding tussen de cilinderkop en de kvs pomp volledig. De magneetklep opent tegelijkertijd de verbinding naar het expansievat volledig. Een klein deel van de kvs stroomt nu door de warmtewisselaar van het interieur, terwijl de grote stroom door de koeler plaatsvindt.

In het thermostaathuis bevinden zich de thermostaat en de omloopklep.
Het thermostaathuis is vervaardigd van aluminium en kan bij onderhoud niet worden gedemonteerd."

Amen.

Helemaal helder heb ik het zelf eerlijk gezegd niet, maar het is iig niet meer zo simpel als vroeger :-)
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 29.04.2019 - 00:25  ·  #48
dat is inderdaad zeer interessant om te lezen dank daarvoor.

ik moet eerlijk bekennen ik heb de laatste tijd niet meer echt gezocht naar de exacte oorzaak, eigenlijk moet er met zoon meter gemeten worden of er ook verbrandingsgassen bij mijn kvs komen.
Maarja zolang ik gewoon normaal rij en niet boven de 93 graden motortemperatuur kom heb ik helemaal geen problemen, dus een goed excuus om een dure reparatie nog even voor mij uit te schuiven.
ook ben ik er van overtuigt dat de kvs via het kvs reservoir er uit word geperst en niet in de verbrandingsruimte komt en er via de uitlaat er uit gaat.
zoals gezegd zolang ik niet boven de 93 graden kom heb ik nog niet meegemaakt dat er kvs verdween(5000km+), kom ik er boven en dan is er ineens een halve liter weg(binnen 10km).
de temperatuur word trouwens via een cfe gemeten en in het dashboard geplaatst.

als ik het verhaal hierboven zo lees kan ik nog steeds niet op een andere manier verklaren hoe er zoveel druk in mijn kvs systeem komt dan een lekke koppakking, van de andere kant kan ik het mezelf ook moeilijk in beeld vormen hoe het met al die kleppen werkt zonder een tekening. ik ben er wel benieuwt naar hoe het precies werkt, puur interesse, ik denk niet dat het een oplossing voor mijn problemen bied, maar wie weet.

en ja ik ben ook geen monteur ik ben slechts iemand die soms wel een beetje kijk op technische dingen heeft en vooral eigenwijs kan zijn, dus ik zal ook zeker niet altijd de goede conclusies trekken.

heeft iemand toevallig een tekening van het kvs systeem hoe het werkt met die regelkleppen?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 18:42  ·  #49
Toch zou ik er niet te lang mee doorrijden, de kans op onherstelbare schade aan kop of cilinderbussen is erg groot. De drukken zijn bij een diesel heel erg groot, er worden gewoon stukjes metaal uitgeslagen of het blok scheurt en dan is het einde oefening. Aan de andere kant heeft hij al bijna 7 ton gedraaid, dus dan is repareren wellicht niet meer de moeite?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 19:51  ·  #50
Quote door Ed

Toch zou ik er niet te lang mee doorrijden, de kans op onherstelbare schade aan kop of cilinderbussen is erg groot. De drukken zijn bij een diesel heel erg groot, er worden gewoon stukjes metaal uitgeslagen of het blok scheurt en dan is het einde oefening. Aan de andere kant heeft hij al bijna 7 ton gedraaid, dus dan is repareren wellicht niet meer de moeite?


Ed bedankt voor je bezorgdheid, ik neem het serieus in overweging om de reparatie naar voren te trekken.
ik heb er de laatste weken al veel over nagedacht!
zo heb ik al eventueel een andere kop op het oog(2 verschillende opties zelfs) mocht deze gescheurd zijn.
en dat van de cilinderbussen kan ik mij zo even niet inbeelden hoe die onherstelbare schade moeten krijgen, behalve dan door veel teveel warmte?
en ik vind de reparatie wel de moeite om de simpele reden dat als ik een andere s80 koop met 4ton of meer ik weer risico loop op allerlei onderhoud en ik volgens mij bij deze s80 de meeste grote dingen wat betreft onderhoud wel gehad heb.
ook kan ik denk ik niet in een andere s80 met zoveel plezier rijden als in deze, oeps ik hecht ''waarde aan oude ijzer'' zou als sommige mensen in mijn omgeving zeggen.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 20:07  ·  #51
Ik heb de hele thread niet doorgelezen, alleen deze pagina.

Heb je al kunnen vinden waar hij lekt? Ik heb een tijdje geleden getracht mn thermostaathuis te vervangen met een nieuwe, maar hij bleef maar lekken zodra hij op temperatuur kwam (dan komt er uiteraard ook echt druk op het systeem). Ik wist dat hij lekte op een plek rondom het thermostaathuis, maar heb nooit 100% kunnen achterhalen waar dan precies.

Uiteindelijk het oude huis weer teruggezet en de 2 slangen aangesloten, maar hij bleef nog lekken??? Toen kwam ik erachter dat hij lekte langs de kleine slang en de slangpilaar toen hij warm werd. Op dat moment heb ik een tweede slangklem erop gezet (op de dunne slang op het thermostaathuis) en sindsdien lekt hij niet meer.

Misschien dat dit bij jou ook nog speelt?

En maak je geen zorgen, ik heb me inmiddels ook gehecht aan mn S80 :)
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 20:28  ·  #52
Quote door qawsedrf57

Quote door Ed

Toch zou ik er niet te lang mee doorrijden, de kans op onherstelbare schade aan kop of cilinderbussen is erg groot. De drukken zijn bij een diesel heel erg groot, er worden gewoon stukjes metaal uitgeslagen of het blok scheurt en dan is het einde oefening. Aan de andere kant heeft hij al bijna 7 ton gedraaid, dus dan is repareren wellicht niet meer de moeite?


Ed bedankt voor je bezorgdheid, ik neem het serieus in overweging om de reparatie naar voren te trekken.
ik heb er de laatste weken al veel over nagedacht!
zo heb ik al eventueel een andere kop op het oog(2 verschillende opties zelfs) mocht deze gescheurd zijn.
en dat van de cilinderbussen kan ik mij zo even niet inbeelden hoe die onherstelbare schade moeten krijgen, behalve dan door veel teveel warmte?


Ik heb het vermoede dat het blok scheurt doordat door het lek in de koppakking het koelwater ter plekke weg wordt gedrukt. Daardoor loopt de temperatuur daar zeer sterk op en krijg je grote spanningen in het blok waardoor de scheurtjes ontstaan. Gebeurt vaker dan je denkt. De nieuwere generatie 5 cilinder diesels scheuren regelmatig. Dat komt omdat de koppakking zelf niet goed is. Daar ontstaat een lek van verbrandingsgassen naar het koelsysteem met als gevolg bij hard doorrijden een scheurtje in een cilinderbus. Deze is niet los te vervangen en daarom moet het gehele blok worden vervangen.
Heb al eens een koppakking vervangen van een laatste generatie 5 cilinder D5. Is geen klusje wat je op een regenachtige avond doet.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 21:51  ·  #53
Eigenlijk is het vrij simpel.

Bouwt hij veel druk op in het expansievat? (Met veel bedoel ik dat hij echt 5 sec aan het sissen is)
Dan is de kans groot dat je koppakking er aan zit te komen of al eruit ligt en dan verliest hij zijn compressie in de motor en dat stuw hij het koelsysteem in waardoor bij sommige motoren een overdruk ventiel open gaat en je koelwater verliest. En als je geen overdruk ventiel hebt gooit hij het bij de zwakste schakel eruit.

Verbruik hij koelwater zonder lekkages en rookt hij constant of soms wit? Kan zijn dat de koppakking eraan komt en dat hij het verbrand in je cilinder. Kun je testen door meet instrument in je uitlaat of olie diagnose of koelsysteem onder druk zetten. (Laatste zit risico aan verbonden)

Heb je zwarte smurrie in je expansievat? Dan is je olie koeler achterop je blok niet goed en komt er olie in je koelsysteem. (PS altijd en maar dan ook altijd nieuw nemen want ze trekken vaak krom en dan gaat hij olie lekken)

En denk erom net zoals olie dien je ook koelwater te verversen met een termijn van (ik meen 2 jaar) of als hij vuil is.
Ook in koelwater zitten adaptieve.

Groetjes Martijn
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 01.05.2019 - 23:24  ·  #54
Quote door martijnvankalkeren

Eigenlijk is het vrij simpel.

Bouwt hij veel druk op in het expansievat? (Met veel bedoel ik dat hij echt 5 sec aan het sissen is)
Dan is de kans groot dat je koppakking er aan zit te komen of al eruit ligt en dan verliest hij zijn compressie in de motor en dat stuw hij het koelsysteem in waardoor bij sommige motoren een overdruk ventiel open gaat en je koelwater verliest. En als je geen overdruk ventiel hebt gooit hij het bij de zwakste schakel eruit.

Verbruik hij koelwater zonder lekkages en rookt hij constant of soms wit? Kan zijn dat de koppakking eraan komt en dat hij het verbrand in je cilinder. Kun je testen door meet instrument in je uitlaat of olie diagnose of koelsysteem onder druk zetten. (Laatste zit risico aan verbonden)

Heb je zwarte smurrie in je expansievat? Dan is je olie koeler achterop je blok niet goed en komt er olie in je koelsysteem. (PS altijd en maar dan ook altijd nieuw nemen want ze trekken vaak krom en dan gaat hij olie lekken)

En denk erom net zoals olie dien je ook koelwater te verversen met een termijn van (ik meen 2 jaar) of als hij vuil is.
Ook in koelwater zitten adaptieve.

Groetjes Martijn


ik ben het compleet met je verhaal eens, en ik heb me er ook bij neergelegd dat de koppakking kapot is. alleen moet ik nu nog even kijken wanneer het mij goed past om het te laten repareren.

of dat ik het misschien wel zelf ga repareren maar ik denk dat dat net iets te dapper is voor mijzelf om te doen.
ik ben al een beetje in vida aan het scrollen geweest en het lijkt te doen, maar ik wil eigenlijk het risico niet lopen dat het wel mis gaat door mijn eigen toedoen.

had al even bij de garage gevraagd en hun inschatting was rond de 10 uur werk, maar kreeg gelijk de mededeling dat dat hoog ingeschat was om te voorkomen dat het later tegen zal vallen.
en voor de rest een bult onderdelen natuurlijk zoals een pakkingset met kopbouten,filters, nieuwe kvs.
nog de kop vlakken en persen als die nog goed is.

en als ik dan toch bezig ben wou ik ook gelijk graag de condensor vervangen aangezien die ook voor 1/3 of meer is dichtgeslagen/kapotgeslagen door de jaren heen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 02.05.2019 - 09:30  ·  #55
Quote door martijnvankalkeren

Heb je zwarte smurrie in je expansievat? Dan is je olie koeler achterop je blok niet goed en komt er olie in je koelsysteem.


Ik wil het topic niet kapen maar ik heb ook een vuil expansievat, en ken de oorzaak niet.
Heb geen smurrie maar wel flinke aanslag in het tankje,een donkere verkleuring van de kvs en een glimmend laagje erop, dus olie.
Auto loopt verder goed, rookt niet, geen foutmeldingen, verbruikt ook geen kvs. Relatief nieuwe radiateur (3jr), en die is beschermd bij de NN.
Een aftermarket oliekoeler is prima te betalen, voor plm. €45 heb je een Nissens. Ik heb nu Hella/Behr zag ik erop staan, is origineel denk ik, die kon ik zo gauw
Best dus vervangen, alhoewel ik niet zeker weet of dit de oorzaak is?
Nissens OK of beter een ander merk?
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 02.05.2019 - 11:31  ·  #56
Quote door Bolbo

Quote door martijnvankalkeren

Heb je zwarte smurrie in je expansievat? Dan is je olie koeler achterop je blok niet goed en komt er olie in je koelsysteem.


Ik wil het topic niet kapen maar ik heb ook een vuil expansievat, en ken de oorzaak niet.
Heb geen smurrie maar wel flinke aanslag in het tankje,een donkere verkleuring van de kvs en een glimmend laagje erop, dus olie.
Auto loopt verder goed, rookt niet, geen foutmeldingen, verbruikt ook geen kvs. Relatief nieuwe radiateur (3jr), en die is beschermd bij de NN.
Een aftermarket oliekoeler is prima te betalen, voor plm. €45 heb je een Nissens. Ik heb nu Hella/Behr zag ik erop staan, is origineel denk ik, die kon ik zo gauw
Best dus vervangen, alhoewel ik niet zeker weet of dit de oorzaak is?
Nissens OK of beter een ander merk?


Vaak is het de olie koeler die wat achter gaat laten en dan na het vervangen heb je nog vrij veel vervuiling in het systeem.

Dus vervangen, spoelen, nieuw expansievat en dan nog circa 3x expansievat schoon maken.
En ben altijd voorstander voor orgineel.
Bij sommige merken expansievaten werkt de niveau sensor niet goed of gewoon niet.
Olie koeler ook daar moet je niet mee gokken!

Groetjes Martijn
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.09.2019 - 11:30  ·  #57
de knoop is doorgehakt, de kop ligt nu van de auto af en het is gelukkig alleen een lekke koppakking.
dus als het goed is kan ik straks weer lekker dieselen, als de nieuwe koppakking het ook weer 7 ton volhoudt doe ik het er voor.
als hij toch bij de garage is doen ze er ook ff een nieuwe apk op, ik had volgens mij alleen een draagarmrubber die versleten was.

ook is vorig week mijn voorbumper gespoten want hier had een vrachtauto tegenaan gezeten, verbazingwekkend dat alleen de bumper was beschadigt als je bedenkt dat de auto 2 meter van de plek was geschoven. wel heel geleidelijk en langzaam trouwens.
ook is vorig week mijn motorkap uitgedeukt en opnieuw gespoten, hier was een fietser ofzo op gevallen gok ik maar dat weet ik niet zeker zat in elk geval geen briefje bij. maar ik had hem geparkeerd bij de jumbo en toen ik terug kam zat er een scherp deukje in de kap met een dikke krass.

dus als het goed is dan is mijn auto straks weer helemaal klaar voor een jaar ongestoord rijden.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.09.2019 - 15:43  ·  #58
Goed bezig...
laat je de cilinderkop ook reviseren/afpersen etc?
straks weer lekker rijden met je s80
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 07.09.2019 - 11:52  ·  #59
Wijs besluit. Laat de cilinderbussen heel goed checken, krab het roet aan de bovenrand weg om te zien of daar geen scheurtjes zitten, je zal de eerste nl niet zijn die alsnog problemen heeft na vervangen vd pakking.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 07.09.2019 - 12:19  ·  #60
Is dat ook bij de eerste generatie D5 dan een probleem dat ze scheuren?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0