Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

V70-D5 2006 / euro4 / handbak

 
 
 
 
 
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.09.2019 - 12:32  ·  #16
Haha doe je goed! (hij staat nog steeds op mp maar is dan definitief verkocht begrijp ik).
Nieuwe buis is 119 eur incl btw. maar moet ga eerst 100% uitsluiten dat het dat ding is voor ik het bestel.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.09.2019 - 12:37  ·  #17
Heb de pijp zelfs voor maar 32 euro incl verzendkosten opgestuurd gekregen. Scheelt me dus een hoop geld :D
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.09.2019 - 16:55  ·  #18
succes! en nogmaals laat me weten hoe de klus ging!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 20.09.2019 - 11:38  ·  #19
Wel interessant, zit die buis ook op de Euro 3 D5 blokken?
Zien jullie het water niet weglopen tijdens afpersen of ergens lekken?

Jan Willem, al begonnen met de klus? Anders wil ik wel komen kijken/helpen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 20.09.2019 - 15:21  ·  #20
Nee, volgens mij vanaf E4
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 20.09.2019 - 16:06  ·  #21
De pijp is inmiddels vervangen, was nog best een rot klus. Er zit aan de achterkant van het blok, onder het spruitstuk, een slangenklem waar je nauwelijks bij kan. Gelukkig had ik een smeerput tot mijn beschikking en samen met een collega is het gelukt om ook die slang los te krijgen. Alles met elkaar zijn we ongeveer 1.5 uur bezig geweest.

Ik hoop dat dit het is geweest want kan niet echt een lek vinden aan de hele pijp/slangen constructie zoals afgebeeld op een eerder door mij geplaatste foto. Echter hebben we ook niks anders kunnen ontdekken waar het zou kunnen lekker want alle leidingen zijn verder droog, enkel bij het bijzonder U bochtje was het nat. Misschien dat er wat druk voor nodig is om het daar te laten lekker. Komende dagen alles maar even goed in de gaten houden.

@Jeroen, thanx voor je aanbod maar het is dus inmiddels al klaar ;-)
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 20.09.2019 - 19:11  ·  #22
Mooi zo Jan knap gedaan op die onmogelijke plek, hopelijk is het probleem opgelost nu.
Ik ben nog niet verder gekomen, ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat die carterventilatiebuis de boosdoener is. De onderkant versnellingsbak en turbodrukbuis hangen alleen druppels kvs aan als ie echt al een tijdje warm gereden is. En als je dan de accu losmaakt, ecu stekkers los, LMM stekkertje los, complete luchtfilterbak eruit etc.. dan kun je onderlangs met een schijnwerper druppels zien liggen op de achterste motorsteun maar met geen mogelijkheid zien of voelen waar het vandaan komt. Geen lek gevonden op deze manier. Ik heb verder ook niet de beschikking over een brug en ik breng hem dus maandag naar de garage die gaan proberen de oorzaak te vinden. (ben er wel ff klaar mee). grtn
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 20.09.2019 - 19:35  ·  #23
Kan me goed voorstellen dat je er wel klaar mee bent. Een garage kan het systeem ook vaak op druk testen en dan komen de meeste lekkages wel naar voren. Als blijkt dat mijn lekkage hiermee niet is verholpen ga ik dat ook doen hoor.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 10:58  ·  #24
En Jan, is jouw lekkage nu definitief opgelost?
De mijne nu al een paar dagen bij de garage, koud en warm op druk zetten levert geen zichtbare lekkage. Alleen als ie echt goed warm is begint er ergens spontaan iets te lekken, maar waar???. De langste kachelslang is nu verdachte maar ook daar is visueel niks aan te zien. Ze gaan wat dieper 'graven' komende dagen, superlastig verhaal dit.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 13:21  ·  #25
Mijn lekkage is opgelost. Na vervanging kon ik aan de oude pijpenset eerst niks vinden dus maakte nog wel wat zorgen maar bij een nadere inspectie bleek er toch echt een heeeeeeel klein gaatje in de stalen U bocht te zitten. Materiaal bleek daar zo dun te zijn dat ik er met een kleine schroevendraaier zo doorheen kon prikken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 13:39  ·  #26
Aha perfect, hele opluchting zeker.
Thanx voor je duidelijke foto, het koelleiding u-bochtje vd carterontluchting heeft daar zo te zien met de trillingen van het motorblok jarenlang lekker ergens tegenaan zitten schuren tot het flinterdun alu is geworden. Die carterontluchtingsbuis zit daaronder ook heel losjes bevestigd met enige beweging volgens mij. Ik sluit dat ding bij mij ook nog steeds niet uit... evt. wellicht stoppen met zoeken en garage vragen of ze domweg de lange kachelslang én carterontluchtingsbuis vervangen en dan hopen dat het lekken over is. Het zoeken lijkt onderhand bijna kostbaarder te worden dan het repareren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 13:40  ·  #27
En komt die slijtage dan door corrosie (intern in het buisje vanwege onvoldoende corrosiebescherming door de kvs) of door externe slijtage of corrosie (corrosie door regenwater of buitenlucht, of bijv. tegen iets aan getrild)? Op de foto is het moelijk te zien maar daar waar het gaatje zit lijkt een soort donkerdere band buitenop het buisje te zitten.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 19:18  ·  #28
Daar kun je lang naar zoeken inderdaad.
Heb zelf ooit een pinhole in een koelvloeistofslang (geen Volvo overigens) gehad welke dermate klein was dat er alleen wat kvs uitkwam als de motor goed warm werd. Nadeel was dat ik direct het kvs-vaatje/expansievaatje opende om te kijken of er iets borrelde omdat ik de koppakking verdacht, resultaat: weg druk dus geen lekkage te vinden. Uiteindelijk bleek er aan de onderzijde van een kvs-slang echt een miniscuul gaatje te zitten, alsof er met een naald in de slang was geprikt. Daar spoot heel iets kvs uit wat ook vrijwel direct verdampte omdat het er alleen onder druk uitkwam (en dus de temp. hoger dan normaal was).

On topic: is het ronde ringetje aan het buisje gelast? Ik kan het op de foto niet goed zien.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 25.09.2019 - 19:19  ·  #29
Je kijkt hier tegen de onderkant aan. Er zit een pijpje op de inlaatbuis, vlak voor de turbo, en dat pijpje gaat door de ring heen die binnen het U bochtje zit. Daar gaat de carterventilatie doorheen. Door het U bochtje stroomt koelwater. Doordat dit U bochtje los op de inlaatbuis ligt is door trillingen het materiaal behoorlijk weg gesleten met uiteindelijk dus lekkage als gevolg.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 07.10.2019 - 10:19  ·  #30
Mijn kvs lekkage is na 1,5 week zoeken door de garage nu ook gelukkig gerepareerd! Omdat de lekkage alleen na een flink eind warm rijden optrad en ze bij het onder druk zetten steeds niks konden vinden hebben ze de v70 regelmatig meegenomen voor bedrijfsritjes tussendoor en daarna goed warm meteen op de brug gezet. Uiteindelijk is er een 45 graden bochtje van een duim dikke rubber kvs slang gevonden die beetje vochtig bleek aan de onderkant (bochtje van een cm of 10) het was na lang zoeken ook de hoogst voorkomende plek waar iets van nattigheid te vinden was. Ze hebben er tijdens onderzoek nooit druppels of straaltjes water uit zien komen maar na vervanging iig geen lekkage meer! Het slangetje is waarschijnlijk aangetast door vroegere vervuiling met olie en veel te flexibel geworden, helemaal opgezet en vervormd de wand leek wel uit losse laagjes te bestaan oid. Ook één van de kachelslangen is (preventief) vervangen, die lange die naar beneden loopt, die had dus 2 mnd in een bad van lekkende kvs gelegen. --> blij.
Bedankt voor het meedenken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0