Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

V70-D5 2006 / euro4 / handbak

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 02.12.2019 - 17:19  ·  #46
Ik heb mijn D5 geschorst dus kan er alleen stiekem mee rijden om te testen, maar sinds ik die EGR koeler heb overbrugt lijkt het ook beter.
Roet in het koelwater zou verklaart kunnen worden als het in die koeler lekt, en dat je het nooit weer terug ziet kan ook wel kloppen denk ik. Dan verdampt het water door de koeler naar de uitlaat toch? Daar kom je nooit achter
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.12.2019 - 09:15  ·  #47
2 weken na de koelwater-bypass op de EGR koeler (1000km verder) kunnen we nu wel zeggen dat het gelukt is. Igg geen KVS meer bij hoeven vullen. Dus zeker de moeite om serieus aan te denken als je een niet zichtbare KVS lekkage hebt. grtn.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.12.2019 - 23:06  ·  #48
Uit nieuwsgierigheid: Wat is er nodig om zo'n EGR koeling weer dicht te krijgen? Is dat een pakking met een paar uur sleutelen of moet er serieus geinvesteerd worden?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 16.12.2019 - 23:42  ·  #49
Waarschijnlijk los je dit Sleen op door een nieuwe koeler, is je egr weggeschreven dan volstaat de bypass van de koelwaterslangen
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 17.12.2019 - 09:42  ·  #50
Quote door Vogel

Uit nieuwsgierigheid: Wat is er nodig om zo'n EGR koeling weer dicht te krijgen? Is dat een pakking met een paar uur sleutelen of moet er serieus geinvesteerd worden?


Als de EGR koeler intern koelvloeistof lekt is ie gewoon kapot, daar helpt geen pakking aan. Het zal waarschijnlijk intern een alu buisje/koelspiraal zijn die ergens een gaatje of scheurtje krijgt waardoor de kvs in het uitlaatgasdeel van de EGR kan komen (of andersom afhankelijk van de druk in beide delen). Bij mij ging er alleen KVS doorheen als de auto echt flink lang warm was gereden. EGR wegschrijven in de ECU en KVS-bypass maken is zeker goedkoper dan een nieuwe EGR monteren (en heeft ook andere voordelen ;-).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 17.12.2019 - 11:46  ·  #51
Ik was ook wel benieuwd naar de innerlijke opbouw van zo'n EGR koeler. Ik heb er niet echt een foto van kunnen vinden, maar deze twee plaatjes geven wel weer wat er in die mysterieuze buis aan de zijkant van het blok zou moeten zitten. Een radiateur in het klein dus inderdaad: dunne buisjes waar uitlaatgas doorheen stroomt, dat wordt afgekoeld door koelvloeistof die er omheen stroomt.
De werking van het geheel (koeler onderaan): https://www.mvwautotechniek.nl/egr/
https://images.app.goo.gl/ALox4SQqS2TZSJpLA
https://images.app.goo.gl/k39xncFsP4QHutua8
Aangezien de koeler een gesloten alu geheel is, denk ik niet dat een pakking dit gaat oplossen, zoals Dieselaar ook zegt. Dan zal er toch ergens een lasje of dunwandig warmtewissel-buisje gescheurd zijn oid (dat wellicht alleen echt merkbaar lekt als de motor heel erg heet is, zoals ook eerder genoemd - mogelijk had ik dit zelf ook in mijn V70N maar ik ben er nooit echt achtergekomen).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 17.12.2019 - 12:57  ·  #52
Binnenwerk egr koeler
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 17.12.2019 - 13:54  ·  #53
Als daar een lekje optreedt is vervangen dus het devies, want repareren gaat gewoon niet (of evt. uitsluiten via kvs-omleiding als de EGR is uitgeschreven). Als je dat echt niet wil of kan, dan is dit wel zo'n plekje waar je wellicht met een beperkte toevoeging van zo'n radiateur-lek-stopmiddel het lek kan dichten. Dit raad ik niemand aan, maar als je echt niet anders kan...
Ik heb begrepen dat de EGR-koeler enkel de gassen afkoelt voor betere werking (afkoelen van de gerecirculeerde uitlaatgassen om NOx vorming bij de verbranding te verminderen) maar dat de koeler op zich niet nodig is om de EGR in werking te houden - al zal wellicht het motormanagement wel berekend zijn op een werkende EGR koeler. De koeler verbetert dus het effect van de EGR, maar is niet kritiek voor de werking van de eigenlijke EGR klep (de opening waardoor de uitlaatgassen in het inlaattraject worden gebracht). Maar zonder koeler zal de EGR en het inlaattraject dus wel aanzienlijk hetere gassen te verduren krijgen.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 17.12.2019 - 14:05  ·  #54
Interessant! beetje extra achtergrond info altijd leuk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0