Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

V70-D5 2006 / euro4 / handbak

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 07.10.2019 - 13:05  ·  #31
Mooi dat t is opgelost en dat je ook meld hoe!
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 07.10.2019 - 15:58  ·  #32
Goed om te lezen dat de lekkage ook bij jou is opgelost, en ook tof dat je het ff terugkoppelt
rvberloo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 124
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 09.10.2019 - 09:09  ·  #33
hardnekkige koelvloeistoflekkage (ook heb je 12 l op voorraad) heel irritant inderdaad. bij mij was het een plastic aftapnippeltje in de radiator. Hele radiator maar vervangen in Elst..
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

En ja opnieuw KVS verlies...

 · 
Posted: 28.11.2019 - 12:34  ·  #34
Daar gaat hij weer, op de snelweg lampje aan KVS laag onmiddelijk stoppen... (zie hele verhaal hierboven met de D5 euro-4 het leek 1,5mnd geleden te zijn opgelost na een bochtje KVS slang aan de EGR koeler vervangen te hebben, tot eergisteren idd geen KVS verlies meer gehad).
KVS aangevuld en gisteren precies weer hetzelfde: KVS reservoir compleet weerleeg. (bij warme motor en langere stukken op hogere toeren (snelweg) gaat de KVS ergens eruit).
Enkele KVS druppels hangen onderaan turbo maar verder helemaal NIKS aan sporen te vinden, drupt ook nauwelijks na bij parkeren op stuk karton. Na het hele verhaal opnieuw nagelopen en overdacht te hebben heb ik de volgende verdachte: EGR koeler intern misschien lek??
Zo ja wat gebeurt er dan? Logisch doordenken: EGR koeler wordt heet en klein gaatje in alu intern gaat lekken, KVS wordt dan onder druk het uitlaatgasgedeelte van de EGR koeler ingeperst en met luchtstroom mee naar airintake van de motor genomen? (Dat zou in principe gebeuren ware het niet dat ik een tuning heb die de EGR als het goed is altijd gesloten houdt). Ik heb ook geen witte rook dus dat onderbouwd dit idee. Maar waar gaat het gelekte KVS dan heen? Bij voldoende KVS lekkage hoeveelheid lekker terugzakken richting uitlaatgaszijde vd turbo??? en hoopt zich daar op en gaat mee richting roetfilter of de turbo in? .... iemand een idee? En een vraag: kun je in dit geval de KVS aan- en afvoerleiding van de EGR koeler afhalen en op elkaar zetten zodat je eigenlijk een KVS bypass maakt om interne EGR lekkage uit te sluiten (en evt de KVS bypass gewoon zo laten zitten)?
Grtn, de wanhopige KVS-v70.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 14:38  ·  #35
Ja dat kan, ik heb de egr koeler ook uit het koelcircuit gehaald.
Op de middelste foto kun je zien dat de egr koeler niet meer aangesloten is , aansluitingen omcirkeld, en op de derde foto dat er koelvloeistof in het reservoir zit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 14:43  ·  #36
Yep duidelijk, dankje wederom voor je beelden.
Rijd je daar al lang mee zo?
Geen problemen met oververhitting/brandgevaar op die plek door opeenhoping hete uitlaatgassen die niet door kunnen?
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 14:47  ·  #37
Ik zie niet precies op de foto hoe je de in en uit KVS leiding van de EGR cooler hebt doorverbonden? Weet je daar nog iets van?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 15:01  ·  #38
Ik heb een standkachel, de slang daarvan rechtstreeks op aansluiting die aan de zijkant van de cilinderkop zit.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 15:56  ·  #39
Juist.
Standkachel heb ik niet. Dan zou ik KVS-slang-EGR-in met metalen buisje en slangenklemmen kunnen doorverbinden aan KVS-slangEGR-uit en dan zijn we definitief verlost van dat ding? Bij jou dus al een langdurige oplossing die verder geen problemen geeft qua hitteontwikkeling?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 28.11.2019 - 22:17  ·  #40
Bespaar je de moeite. Als jij druppels aan je turbo hebt hangen komen die niet uit je egr koeler, maar van je Turbo af.

Lekkage van de koeler gaat intern door de inlaat direct de cilinderkop in, en extern bovenop het blok. Dit kan nooit aan je turbo gaan hangen.

Ik denk toch echt dat je het daar moet zoeken.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 29.11.2019 - 09:01  ·  #41
Mijn EGR gaat (softwarematig) niet meer open ivm tuning. Als daar KVS lekt zal die dus niet mee de inlaat ingaan (heb ook geen enkele witte rook). ik vermoed dat de KVS dus in EGR ophoopt en terugzakt omlaag richting uitlaat en turbo. Als daar op gegeven moment veel KVS in staat gaat ie vanzelf op laagste punt wel druppen via eoa pakking bij de turbo. Vandaar de druppels?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 29.11.2019 - 12:24  ·  #42
Ik heb op de Euro 3 D5 ook de EGR koeler doorgelust. Softwarematig al eerder uitgeschreven, en een plaatje er tussen.
Beide slangen van de koeler zijn nu aan elkaar verbonden met een stukje koperbuis.
Kreeg die tip hier van een forumlid, hij rijdt al jaren zo rond met succes (ook een Euro 3 trouwens).
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 29.11.2019 - 12:26  ·  #43
Klopt Jeroen binnenkort nieuwe sticker bestellen 600K
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 29.11.2019 - 21:36  ·  #44
Rijd de auto warm en kijk eens wat het koelwaternivo doet als je stationair flink wat gas geeft. Dus het vaatje bekijken en iemand gas laten geven. Een diesel geeft dan een hoge cilinderdruk. Als de koppakking lekt zal je zien dat het nivo dan daalt.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterlekkage zeer lastig te vinden

 · 
Posted: 02.12.2019 - 10:05  ·  #45
In weekend koelwater bypass op de EGR-koeler gemaakt, met 2 slangeklemmen en een stukje metalen buis van 10 cm. Vandaag de eerste keer 90km naar werk gereden, tot nu toe geen kvs verlies. Het ziet er in principe hoopvol uit maar het was één lange aansuiten/file-rit waarbij turbo nauwelijks is aangesproken. Eerst nog maar eens een weekje km's maken, flink warm rijden en goed de turbo aanspreken voordat we gaan zeggen dat de kvs nu op zijn plek blijft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0