Krakende voorwielophanging als het koud is

V70 T6 (4c)

 
 
 
 
 
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Krakende voorwielophanging als het koud is

 · 
Posted: 04.10.2022 - 10:21  ·  #1
Waarde Volvisti,

Sinds een half jaar rijd ik met bijzonder veel plezier in mijn V70 T6 (209.000 km). Nu het kouder wordt, kraakt de voorwielophanging. Dat verdwijnt na enige tijd als de boel warm wordt. Ik neem aan dat er rubbers niet meer fris zijn. Kan gebeuren, is 15 jaar oud.
De dealer ziet niets bijzonders aan de rubbers bij de veerpoten. Maar kraken doet het dus wel. Er zitten 4C-pootjes onder. Veren doen ze volgens mij prima.

Zijn het de rubbers bij de veerpoten (en welke dan vraagt deze non-sleutelaar zich af)? Of zijn het rubbers elders. Het geluid doet me namelijk sterk denken aan het kraken van oude rubbers van de stabilisatorstang zoals deze in een 960 zit (die worden ook oud en geven dan een soortgelijk geluid).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Krakende voorwielophanging als het koud is

 · 
Posted: 04.10.2022 - 11:25  ·  #2
Onder een V70 zit ook een stabilisatorstang, wellicht moet je het daar zoeken ipv bij de veerpoten? Of de subframerubbers.
Dat rubbers soepeler worden als ze warm worden (bijv. door de motor of uitlaat) en daardoor niet meer kraken is goed mogelijk, er van uitgaande dat de weekmakers niet volledig zijn verdwenen (in dat geval is rubber meer als plastic).
ildotore
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Terheijden
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Krakende voorwielophanging als het koud is

 · 
Posted: 04.10.2022 - 13:06  ·  #3
Dat doet mijn xc70 uit 2003( 203.000km) ook als het rond of onder het 0 punt is geweest.
Eigenlijk alleen als ik een drempel over rij harder dan 15 km per uur.
Maar dat deed ze 12 jaar geleden toen ik ze kocht van de 1e eigenaar ook al.
Ik zou me er niet te druk om maken.
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krakende voorwielophanging als het koud is

 · 
Posted: 11.10.2022 - 12:50  ·  #4
Waarde Volvisti,

Inmiddels zijn de rubbers van de stabilisatorstang vervangen. Daarmee behoort het kraken van de voortrein tot het verleden. En daar ben ik uiteraard blij mee. Gelukkig waren het niet de 4C-veerpoten.
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Krakende voorwielophanging als het koud is

 · 
Posted: 11.10.2022 - 14:00  ·  #5
Bij mijn v70 kraakt de voorpartij ook, met name als ik bij stilstand of langzaam rollend instuur. Nu heb ik ‘m nog maar net en gaat ie oa daarvoor nog even terug naar de garage. Ben wel benieuwd wat ze er aan gaan doen, maar kan nu iig een paar plekken doorgeven waar ze naar kunnen kijken…
 
Selected quotes for multi-quoting:   0