Laadspanning

 
 
 
 
 
mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:40  ·  #1
Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum en heb het volgende probleempje;

Een vriend van me heeft een s60 t5 uit ong. 2003 (denk ik). Deze heb ik tijdelijk te leen omdat hij aan de andere kant van de grote plas zit.

Nu het volgende, ik wou hem deze ochtend starten nadat hij 2 weekjes had stil gestaan, zo dood als een pier. :-| ik vanmiddag maar een paar startkabels erop en na ff laden deed hij het weer. Motor ff laten draaien, terwijl alles in de auto uitstond. Vervolgens ben ik weer even naar binnen geweest. Half uurtje later ik weer naar de auto om te vertrekken en ja je raad het al... Zo dood als een pier. Weer startkabels erop en 5 min laden deed hij het weer..... Ik rondje rijden en even langs de accu boer waar hij deze zomer een andere accu voor de auto had gehaald, een en ander laten doormeten. Accu is nog in orde, maar hij kon zien dat er NIET genoeg spanning binnen kwam op de accu. 12,4 volt. Hierdoor kan hij de accu niet vol genoeg krijgen zegt hij en met de kou van de laatste dagen heeft dit geen positief effect gehad en was de accu langzaam leeggelopen volgens hem.

Mijn vraag: ligt nu het probleem bij de dynamo of bij de spanningsregelaar of ergens anders....? Hoe kan ik hier makkelijk achterkomen? En wat zijn eventuele richtprijzen voor de mogelijke reparaties of onderdelen? Ik benz elf best handig, maar stroom meten ed is niet mijn sterkste punt.....

Alvast bedankt

Groet Martijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:41  ·  #2
Niet voorstellen = GEEN antwoord! ;)
mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:48  ·  #3
Quote door Trissy1979

Niet voorstellen = GEEN antwoord! ;)


Sorry, ik ben Martijn en kom uit het noorde des lands. Ik rij zelf geen volvo, maar heb er tijdelijk een te leen en heb zoals hierboven beschreven een klein probleempje dat ik graag wil oplossen.

Update, mij ook in juiste forum deel ook even voorgesteld.....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:51  ·  #4
Accu door laten meten. Anders zou ik het in de dynamo zoeken. Of je hebt een sluipverbruik. Ben ik 3 jaar mee bezig geweest.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:54  ·  #5
Dat had hij al laten doen en deze was ok.
Kom je toch bij de spanningsregelaar of dynamo uit.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 21:54  ·  #6
Je noemt het al maar ik vermoed dynamo.
Jij geeft aan dat tijdens meten kwam er maar 12,4 V bij een lopende motor en volgens mij als spanningsregelaar wat heeft dan komt er geen constant spanning uit.

Trouwens als het blijkt dat het spanningsregelaar is dan heb ik er nog een nieuw in dos (uiteraard deze past bij bepaalde dynamo dus type dynamo is belengrijk).
Maar eerst ff zeker weten wat het probleem is!

Quote door mphoogeveen

......
Mijn vraag: ligt nu het probleem bij de dynamo of bij de spanningsregelaar of ergens anders....? Hoe kan ik hier makkelijk achterkomen? En wat zijn eventuele richtprijzen voor de mogelijke reparaties of onderdelen? Ik benz elf best handig, maar stroom meten ed is niet mijn sterkste punt.....

Alvast bedankt

Groet Martijn.
mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 27.11.2013 - 22:03  ·  #7
Zal morgen eens kijken of ik met een multimeter kan na gaan of de spanning constant is of fluctuerend. Dank voor de tip.

Quote door nikom

Je noemt het al maar ik vermoed dynamo.
Jij geeft aan dat tijdens meten kwam er maar 12,4 V bij een lopende motor en volgens mij als spanningsregelaar wat heeft dan komt er geen constant spanning uit.

Trouwens als het blijkt dat het spanningsregelaar is dan heb ik er nog een nieuw in dos (uiteraard deze past bij bepaalde dynamo dus type dynamo is belengrijk).
Maar eerst ff zeker weten wat het probleem is!

Quote door mphoogeveen

......
Mijn vraag: ligt nu het probleem bij de dynamo of bij de spanningsregelaar of ergens anders....? Hoe kan ik hier makkelijk achterkomen? En wat zijn eventuele richtprijzen voor de mogelijke reparaties of onderdelen? Ik benz elf best handig, maar stroom meten ed is niet mijn sterkste punt.....

Alvast bedankt

Groet Martijn.

mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 11:31  ·  #8
Zojuist zelf even aan het meten geweest met de multimeter. Dit gaf de volgende resultaten:

Pluspool op de accu in de kofferbak 14,2 volt met lopende motor en 12,4 wanneer de motor uit was.
Pluspool in het motorruim 14,2 volt met lopende motor en 12,4 wanneer de motor uit was.
Pluspool bij dynamo ( is denk ik na spanningsregelaar, je kan er bijna niet bij) 14,2 lopende motor

In de bijlage zit een meet resultaat van het accu station waar ik ben geweest.

Hij starte zojuist wel gewoon zonder kabels...

Iemand een idee wat ik het beste kan doen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 12:09  ·  #9
Die 14.2 volt bij een draaiende motor is mijner inziens dik in orde. Mijn gevoel zegt echt dat je een sluipverbruiker hebt of dat je toch een cel in de accu kapot hebt... Hij lijkt me naar behoren bij te laden..
mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 15:13  ·  #10
misschien nog maar een spannigstest bij de dealer laten doen anders. kijken wat daar uit komt.... kan ik een en ander even vergelijken....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 18:31  ·  #11
Ik denk dat je daar inderdaad wel meer mee boven water kan trekken! ;) En misschien heb je nog een accu over? Dan zou je die preventief even kunnen wisselen en zien wat er gebeurd. ;) Dat lijkt mij de beste optie voor het moment! :)
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 19:59  ·  #12
Dag Martijn, als (ex) wegenwacht kan ik je wel mededelen dat een accu het meest onbetrouwbaarste onderdeel van elk voertuig is.
Ben tegenwoordig werkplaatschef en ook hier weer worden bij het ene voertuig de accu's elk jaar vervangen en bij het andere (identieke en exact dezelfde gebruiksomstandigheden) staat een set accu's er vijf tot tien jaren in. Die 14,2 V laadspanning is normaal....was dit met verbruikers aan? met andere woorden hoeveel stroom werd er toen geladen? als de regelaar dan afregelt wordt er namelijk niet meer bijgeladen.

Dit gedrag kan ook verklaard worden doordat je in een half uurtje rijden zelden of nooit een geheel ontladen accu kunt opladen. Zelfs met ons geavanceerde acculaad-station wil het wel gebeuren dat een accu of een set accu's de gehele nacht onder lading moet staan voordat hij begint op te nemen. Dit heeft alles te maken met de inwendige weerstand van de cellen/platen en de mate van sulfatering van/op de platen sommige accu's overleven een keer geheel (diep) ontladen niet en dan moet je gewoon tot vervanging overgaan. Overigens zijn elektronische, digitale testers mooi en snel, ze kunnen alles uitlezen, opslaan en uitprinten maar bij twijfel pakken wij altijd het ouderwetse "tosti-ijzer" een zware uit weerstanden opgebouwde tester die roodheet gestookt wordt door de hoge stroom die door de weerstanden knettert en zo meet je echt belast alsof de startmotor afneemt. Ik vertrouw geeneen accu, zelfs van een Tesla S niet (heb er afgelopen maandag een stukje mee gereden.....wat een mooie accubak op wielen) 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 20:04  ·  #13
Ik denk dat je hier een punt hebt Willem! Ik verdenk de accu ook inderdaad. Vandaar de vraag of hij nog een goede accu heeft staan die er even in kan. Dan weet je het immers zeker. Ik denk dat vervangen van de accu inderdaad de oplossing gaat brengen! Maar die accubak op wielen... Het schijnt wel als een idioot te rijden of heb ik dat mis!? :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 28.11.2013 - 23:51  ·  #14
Wat ik zelf ook altijd meet is de spanning met verlichting aan en motor uit, ook dan moet de spanning boven 12 v blijven. En, dan ook de spanning meten tijdens het starten, als de spanning dan onder de 10 v komt, is het einde accu.
mphoogeveen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Laadspanning

 · 
Posted: 29.11.2013 - 09:56  ·  #15
Allen dank voor de reacties.

Het meten heb ik gedaan met en zonder verbruikers aan, dit maakte nog niet eens 0,1 volt verschil. Alleen op het moment van in en uit schakelen van verbruikers was er een fluctuatie van gemiddeld 1 volt, maar ging dan altijd weer terug naar de waarde van 14,2 of 12,4.

Helaas geen 2e accu op de plank staan om even te wisselen.

Meten tijdens het starten zal ik vanmiddag nog even proberen, dit heb ik nog niet gedaan. En daarna maar even bij de garage langs. Om het daar te laten testen.

Mocht blijken dat volgens hun alles in orde is dan zit er misschien toch een sluipverbruiker in de auto....

Tesla, Nice! Daar zou ik ook wel eens eens stukje in willen rijden....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0