H9 lamp vervangen voor led?

Van bi-xenon koplamp

 
 
 
 
 
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.01.2023 - 20:58  ·  #16
Quote door RIVADA

LED in mistlampen is inderdaad APK afkeur: mijn garagehouder maakt ook altijd even de stekkers los bij de APK keuring.
LED als grootlicht geeft geen APK issues (rijd er al enige jaren mee rond), maar wel heel veel (meer) licht ;)


Heb je een linkje van die h9?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.01.2023 - 21:21  ·  #17
Helaas; ik had deze nog liggen (erfenis uit mijn Audi tijdperk toen ik mijn A4 met LED's wilde uitrusten).

Mijn advies: koop gewoon een paar goedkope LED's en kijk of het überhaupt bevalt. Zo ja, kan je altijd nog overschakelen naar betere / duurdere LED's, zo nee, heb je weinig verloren.

Ter zijde: we hebben het hier over grootlicht; als je nou echt plezier wilt beleven aan een LED upgrade vervang dan je stadslicht voor LED's. Staat -zeker bij xenon- zoveel mooier, geeft veel meer licht, geeft geen storingen en nee, is geen APK afkeur :)
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.01.2023 - 22:08  ·  #18
Quote door RIVADA

Helaas; ik had deze nog liggen (erfenis uit mijn Audi tijdperk toen ik mijn A4 met LED's wilde uitrusten).

Mijn advies: koop gewoon een paar goedkope LED's en kijk of het überhaupt bevalt. Zo ja, kan je altijd nog overschakelen naar betere / duurdere LED's, zo nee, heb je weinig verloren.

Ter zijde: we hebben het hier over grootlicht; als je nou echt plezier wilt beleven aan een LED upgrade vervang dan je stadslicht voor LED's. Staat -zeker bij xenon- zoveel mooier, geeft veel meer licht, geeft geen storingen en nee, is geen APK afkeur :)


Ik heb stadslicht en xenon al in LED variant liggen :) En toen kwam mijn idee over die h9 lamp op, die dan uit de toon zou vallen, en het niet bleek te doen.
Punt is dat al die LED varianten een vrij hoog wattage hebben.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.01.2023 - 23:59  ·  #19
Quote door ChrisMe

Let op, formeel mogen deze LED lampen niet worden gebruikt, houd dus rekening met eventuele opmerkingen bij APK.

https://techproducts.nl/zijn-d…-ece-keur/


Hoezo APK afkeur? Daar heeft het artikel het helemaal niet over? Een sportuitlaat is ook niet toegestaan maar wordt ook gewoon goedgekeurd.
Net zoals de LED lampen in de auto van mijn vriendin ;) (en de aftermarket xenon in al mijn vorige auto's)
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 10:48  ·  #20
Quote door ries123

Ik heb stadslicht en xenon al in LED variant liggen :)


Mijn beurt om nieuwsgierig te worden: ik heb deze upgrade ook ergens op mijn wishlist staan.

Welke LED's heb je als vervanger van je D1S xenon's gemonteerd?
Hoe groot is het verschil in lichtopbrengst met originele xenon? Ben je nog tegen problemen aan gelopen?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 11:10  ·  #21
Quote door RIVADA

Mijn beurt om nieuwsgierig te worden: ik heb deze upgrade ook ergens op mijn wishlist staan.

Welke LED's heb je als vervanger van je D1S xenon's gemonteerd?
Hoe groot is het verschil in lichtopbrengst met originele xenon? Ben je nog tegen problemen aan gelopen?


Ik heb het er nog niet in zitten, maar heb ze via ome Ali besteld. Merk is Bullvision. Auto moet binnenkort voor APK, dan laat ik de lampen nog even goed afstellen en daarna druk ik die LEDS erin. Verschil in lichtopbrengst is wel significant als ik de reviews zo lees.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 11:45  ·  #22
Quote door ries123

Quote door RIVADA

Mijn beurt om nieuwsgierig te worden: ik heb deze upgrade ook ergens op mijn wishlist staan.

Welke LED's heb je als vervanger van je D1S xenon's gemonteerd?
Hoe groot is het verschil in lichtopbrengst met originele xenon? Ben je nog tegen problemen aan gelopen?


Ik heb het er nog niet in zitten, maar heb ze via ome Ali besteld. Merk is Bullvision. Auto moet binnenkort voor APK, dan laat ik de lampen nog even goed afstellen en daarna druk ik die LEDS erin. Verschil in lichtopbrengst is wel significant als ik de reviews zo lees.

Ik heb ook een aantal Bullvision setjes. H7 voor in het grootlicht van mijn S80, H4 voor in de auto van mijn vriendin en ik had D2R vervangingsLEDs voor in mijn originele xenon lampen.
Helaas passen de laatste niet. Mijn zwager gebruikt ze nu in zijn BMW (D2S). Het verschil in lichtopbrengst is groot (hij had eerst Osram CBI lampen gemonteerd)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 15:11  ·  #23
Emiel, heb je een foto van het lichtbeeld in het donker voor een lichte muur oid?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 15:46  ·  #24
Quote door [-Tom-]

Ik heb ook een aantal Bullvision setjes. H7 voor in het grootlicht van mijn S80, H4 voor in de auto van mijn vriendin en ik had D2R vervangingsLEDs voor in mijn originele xenon lampen.
Helaas passen de laatste niet. Mijn zwager gebruikt ze nu in zijn BMW (D2S). Het verschil in lichtopbrengst is groot (hij had eerst Osram CBI lampen gemonteerd)


Kijk, dit zijn de ervaringen (positief of negatief) waar ik naar op zoek ben; dank!

Ben wel benieuwd waarom de vervangings LED's niet pasten: had dat te maken met de behuizing?

Laatste punt waar ik nog wel tegen aan hik: deze LED's zullen ongetwijfeld zorgen voor APK afkeur. Als men al moeilijk doet over een paar LED's in de mistlampen (die eigenlijk alleen maar even branden bij in- en uitstappen -en oh ja ook bij het achteruit rijden met dank aan de CFE- ), maak ik me over LED's als dimlicht weinig tot geen illusies....
Betekent dus wel minimaal 1x per jaar wisselen voor originele xenon, en als ik het me goed herinner (de jaren gaan tellen...) was het monteren van de nieuwe xenons geen fijn klusje, ben daar echt even mee bezig geweest met de nodige krachttermen tot gevolg.... (nee, ik had de voorbumper niet gedemonteerd)

Kortom: staat gewoon op mijn todo lijstje voor na de winter :)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 15:59  ·  #25
Bij de D2R lampen zit de starter (of wat het ook is) direct op de xenon lamp gemonteerd. Bij Volvo drukt het veertje om de lamp vast te zetten achterop die starter. Ik kon de led lamp dus niet vast zetten (de led lamp zit weer met een losse kabel aan de starter). Daarbij komt ook nog eens dat Volvo de grote ballast gebruikt als afdekkap voor de koplampbehuizing en dat het allemaal vrij krap zit. Dus ook al kon ik de lamp vast zetten, pastte het nog niet aangezien die losse starter niet weg gewerkt zou krijgen.
Wel balen want het lichtbeeld/opbrengst in mijn zwager zijn BMW (met D2S projector lampen) was echt super!

Ik betwijfel of het afkeur is hoor, zolang je lichtbeeld goed is lijkt mij er vrij weinig aan de hand
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 16:58  ·  #26
Vandaag in mijn grootlicht led gezet.


1ste foto links gewoon rechts is led.


2e gewoon xenon


3e grootlicht led.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 07.01.2023 - 20:02  ·  #27
Quote door 1-wiel

Defect grootlicht geeft volgens mij nooit melding in boordcomputer.


Bij de NN in ieder geval wel.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 16:52  ·  #28
Handig, een led topic... Ik zit te denken aan iets dergelijks voor in Briquette.



In de 740 had ik iets dergelijks in H4 en dat beviel prima. (en door de koel flappen paste die prima in de koplamp)

Is er iets dat het juiste lichtbeeld geeft in standaard H7 koplampen? (Wisselen voor apk is geen issue)
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 16:57  ·  #29
Quote door T_I

Handig, een led topic... Ik zit te denken aan iets dergelijks voor in Briquette.



In de 740 had ik iets dergelijks in H4 en dat beviel prima. (en door de koel flappen paste die prima in de koplamp)

Is er iets dat het juiste lichtbeeld geeft in standaard H7 koplampen? (Wisselen voor apk is geen issue)


Koelflappen! Briljant
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 12.01.2023 - 18:19  ·  #30
Inmiddels al weer achterhaald. Ik zou toch gaan voor een setje met actieve koeling (ventilator). Die hebben vaak meer vermogen en behouden hun vermogen/lichtopbrengst ook naarmate de lamp warmer wordt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0