H9 lamp vervangen voor led?

Van bi-xenon koplamp

 
 
 
 
 
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 16:09  ·  #61
Optimist, bumper eraf,... en ergens klinkt dat makkelijker na dat geklooi net...
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 16:47  ·  #62
Koplamp eruit en dan met lampjes pielen is echt veel eenvoudiger.

Mocht het lukken , laat even picjes zien wat en hoe je het erin hebt zitten 👍
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 17:44  ·  #63
Quote door T_I

Quote door [-Tom-]

Ik heb H7 LED lampen in mijn grootlicht geplaatst, dat gaat goed. Die lampjes wegen niet zoveel, behuizing en fan is van plastic.
In de auto van mijn vriendin had ik ook LED's zitten met passieve koeling ,maar die geven een bult minder licht dan LED's met zo'n fan (die heb ik er nu in zitten).


Ok, ik heb ze binnen, 31-1 besteld, ging lekker snel. Alleen het plaatsen is een kleine puzzel, hoe ga ik die klem er netjes omheen krijgen. Die scharniert onderaan op 2 punten en de behuizing van het koelelement zit natuurlijk in de weg. Kan die klem onderaan los?


Yep; ook ik heb ze binnen, 25-01 besteld, nu al binnen.
Ik zal eens met mijn garagehouder afstemmen wat slim: voor of na de APK monteren.
Voor heeft het voordeel dat mijn garage de lichtbundel netjes kan afstellen. Maar het nadeel is dat wanneer de lichtbundel een verkeerd lichtbeeld geeft, de auto niet naar de APK kan (want geen werkende koplampen).
Wellicht kan ik het zo doen door ze vooraf te plaatsen en de originele D1S Xenon's in de auto te leggen.

Uiteraard zal ik foto's van de verschillende lichtbeelden (Xenon vs. LED) maken :)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 19:56  ·  #64
Hoe het met halogeen zit weet ik niet maar als er oem xenon inzit is het echt sneller en makkelijker om de bumper eraf te halen en de lampunits te demonteren ipv blind te priegelen met kleine klemmetjes enzo. Been there, done that;).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 19:59  ·  #65
Helemaal mee eens! Zonder bumper demontage maak je vaak ook wat kapot.

Het is een beetje stom gemaakt…
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 08.02.2023 - 15:30  ·  #66
Ik heb zo m'n twijfels of dit wat gaat worden, het lichtbeeld bij een eerste snelle test is niet al te best. Ik zie wel een rechte afbakening, maar veel te hoog. Verslagje in het WDB.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 10.02.2023 - 08:06  ·  #67
Ik denk dat ik nog een ander setje ga proberen. Mocht het lichtbeeld van deze niet naar wens zijn dan zijn ze in elk geval makkelijk te wisselen. (Al vraag ik me af of de 'top' van de lampen wel gaan passen in de koplamp, daar zit een kapje om het lampje en de punt van de H7s was best wel beschadigd toen ie eruit kwam. (maar de andere pasten ook) Eerst maar eens meten of die 16 mm een uitdaging gaat zijn.

Heeft iemand ervaring met deze set? (scheelt mij weer testen, ik heb al 28,= uitgegeven aan slecht bruikbare lampjes)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 10.02.2023 - 10:12  ·  #68
Dat makkelijk wisselen kan bij deze lampen blijkbaar ook. De H7 ring die om de ledlamp zit is te verwijderen. Ring eraf, in de unit monteren en de led lamp erin steken. Werkt perfect. Nu even afwachten of het lichtbeeld niet te vervelend is. (Vanavond even testen)

Edit: WDB post geupdate met hoe de ring te verwijderen en de lamp te plaatsen zonder een bumper demontage.

Een lichtbeeld foto maak ik vanavond, dat gaat in het donker toch wat makkelijker. Dan kan ik ook kijken of de lamp verblind of niet. In elk geval is de lamp makkelijk te verwijderen als ie vervelend is.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 11.02.2023 - 09:24  ·  #69
De lichtbeeld foto's zijn aan het WDB van Briquette toegevoegd. 100% apk afkeur, maar geen flauw idee hoe bruikbaar ze zijn.
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 110
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 17.02.2023 - 14:42  ·  #70
Quote door T_I

Ik denk dat ik nog een ander setje ga proberen. Mocht het lichtbeeld van deze niet naar wens zijn dan zijn ze in elk geval makkelijk te wisselen. (Al vraag ik me af of de 'top' van de lampen wel gaan passen in de koplamp, daar zit een kapje om het lampje en de punt van de H7s was best wel beschadigd toen ie eruit kwam. (maar de andere pasten ook) Eerst maar eens meten of die 16 mm een uitdaging gaat zijn.

Heeft iemand ervaring met deze set? (scheelt mij weer testen, ik heb al 28,= uitgegeven aan slecht bruikbare lampjes)


Heb jij trouwens geen last van 'storing dim licht'?
Of is het zo als je er LED in slingert dat je iets met weerstandjes moet gaan doen? (Zit niet zo op elektra)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 22.02.2023 - 07:35  ·  #71
Quote door Bergman

Heb jij trouwens geen last van 'storing dim licht'?
Of is het zo als je er LED in slingert dat je iets met weerstandjes moet gaan doen? (Zit niet zo op elektra)


Yup, de storing dimlicht melding zit nu tussen de traction control en alarm onderhoud gewenst. Nadeel is dat de dimlicht melding na starten weer terug is. (dan zijn de lampjes uit geweest, dus verse melding)
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 24.02.2023 - 21:52  ·  #72
Auto is vandaag door apk gekomen met LED in de projectors en groot licht. Geen enkel issue.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 25.02.2023 - 10:49  ·  #73
Quote door ries123

Auto is vandaag door apk gekomen met LED in de projectors en groot licht. Geen enkel issue.


Dat is mooi nieuws; dank voor het delen.
Mijn V70 gaat komende vrijdag voor servicebeurt + APK, daarna monteer ik de D1S LED's.
Na montage zal ik weer even langs mijn garage gaan om de lichtbundel te laten controleren en eventueel af te stellen.
Lukt dat niet, dan ga ik weer terug naar mijn oude vertrouwde Xenon pitten; ik ga niet met verkeerd afgestelde dimlichten rijden.

En nee, voor de APK monteren van de LED's vind ik geen optie: als de lichtbundel fout is en op een of andere manier niet te corrigeren komt de V70 niet door de APK vanwege niet werkend dimlicht.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 25.02.2023 - 16:04  ·  #74
Ik heb mijn D1S dimlichten vervangen door de led variant van Bull Vision en heb die afgelopen donderdag voor het controleer apparaat gehad. Je zag een keurige strakke lijn. Zal bij jou dan ook wel goed komen lijkt mij.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 25.02.2023 - 16:20  ·  #75
Quote door Musicus

Ik heb mijn D1S dimlichten vervangen door de led variant van Bull Vision en heb die afgelopen donderdag voor het controleer apparaat gehad. Je zag een keurige strakke lijn. Zal bij jou dan ook wel goed komen lijkt mij.


Heb je geen storingsmeldingen gehad?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0