Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 26.01.2014 - 11:38  ·  #1
Na 4 dagen de auto niet gebruiken kan ik mijn auto niet meer starten. Dit is mij al verschillende keren overkomen. In Spanje was het weer zover en ik heb daar een nieuwe accu in laten zetten. Auto is 3 jaar oud....Thuis gebeurde het weer. Voor niets een nieuwe accu laten plaatsen dus.

Na informatie bleek er een update voor de "slaapstroom" of iets dergelijks te zijn. Ik naar de dealer en gevraagd of de problemen daar mee te maken hadden. Ja, er was een update. Op mijn vraag waarom ik daar geen bericht van had gehad was een moeilijke vraag schijnbaar.

Vervolgens is er een update met de code 30786042 in CEM gezet. Ik op het internet zoeken wat die update inhoud. Deze blijkt te maken te hebben met de knipperlichten en het grootlicht. Dit staat volgens mij los van het leeglopen van een accu bij stilstand.
Wat ik mij nu afvraag is of mijn problemen van het leeglopen van de accu in 4 dagen wel is verholpen met deze update? Wil die ellende niet weer. Kom je op het vliegveld en dan start het ding niet!! Beetje balen, zeker als het zo'n jonge auto is.
Het is een 2.5T bouwjaar 2010, modeljaar 2011.
Iemand een idee hoe nu de stand van zaken is ?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 26.01.2014 - 13:01  ·  #2
Persoonlijk zou ik een mail aan Volvo Nederland hebben gestuurd.
Ik denk dat zij je precies kunnen vertellen of dit een structureel, of incidentele klacht is.
Succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 26.01.2014 - 20:30  ·  #3
Zou maar zo een update geweest kunnen zijn inderdaad! Maar wat Hans ook aangeeft... Even contact met Volvo Nederland en je weet het zeker!
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 27.01.2014 - 20:27  ·  #4
Heb de vraag gesteld aan Volvo Nederland gisteren. Ben benieuwd naar de reactie. Ben bang dat ze mij of weer naar de dealer of het bos in zullen sturen.......
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 27.01.2014 - 20:34  ·  #5
Geef het even een eerlijke kans kerel. ;) Wie weet is het wel een bekend probleem. Bij uitlezen komt er niets naar voren?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 27.01.2014 - 20:43  ·  #6
Quote door yes996

Op mijn vraag waarom ik daar geen bericht van had gehad was een moeilijke vraag schijnbaar.


Het antwoord zou zoiets moeten zijn geweest:

Updates of bepaalde akties worden bij de meeste merken gedaan bij een al dan niet regulier werkplaatsbezoek. Vaak merkt de klant niet eens iets hiervan.
Bij ons (VAG groep) krijg je van de Importeur zelfs een boete als je het niet doet/vergeet.


Een terugroepaktie is een update niet. Dat vindt plaats als de veiligheid in het geding is.


Anekdote: Duitser op doorreis met een grote Audi. Nieuwe voorruit geplaatst. Snelsnelsnel, want op doorreis. Dus de update wordt vergeten. Dan krijg je dus ne een maand een melding van de Importeur, dat de klant te benaderen is, dat binnen bepaalde tijd de werkplaats weer op te zoeken is. Anders krijg je boete/minder Bonus.....
Kun je dus de Duitser gaan bellen, die allang weer ver weg is, of hij Maar naar de Garage gaan wil.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 11:04  ·  #7
Mooi verhaal Ddh, ben je mooi klaar mee als dealer. De importeur is wel een beetje de weg kwijt vind ik. Je kan ook te ver gaan.
Wat mij betreft Volvo wat sachi maakte is dat een update welke zo'n ongemak/ellende veroorzaakt niet aan de klant wordt gemeld. Het heeft tot gevolg gehad dat ik in het buitenland 2 keer de accu leeg had en dat ik onnodig daar de accu heb laten vernieuwen.
Men was op de hoogte van de problemen die de klanten, zoals ik, konden krijgen maar deden er niets mee. Vind ik knap waardeloos. Wat dat betreft zou de aanpak van VW bij mij de ellende hebben voorkomen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 11:10  ·  #8
Quote door Trissy1979

Geef het even een eerlijke kans kerel. ;) Wie weet is het wel een bekend probleem. Bij uitlezen komt er niets naar voren?


Dat is mijn probleem Trissy, heb al een uurtje of 80/90 zitten hannessen met Vida. Heb ook de spullen voor het uitlezen liggen maar kan deze niet gebruiken omdat ik Vida niet werkend op mijn computer krijg. Balen!! Via OBD krijg ik geen foutmeldingen wat alles werkt gewoon goed. Laadspanning etc, alles is oké.

Weet jij niet iemand die voor mij Vida werkend kan installeren? Ik wil er graag voor betalen als degene het werkend krijgt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 13:21  ·  #9
Hoi Yes,

Minder man! Euhm... Wat kan ik voor je betekenen... Hoe ver woon je uit de buurt van Lichtenvoorde? Is het voor jou een mogelijkheid eventueel je bestanden e.d van de computer af te halen en deze samen met de Dice voor 2 dagen hier achter te laten? Wat ga ik dan doen? Ik voorzie de laptop van een nieuwe Windows 7 Ultimate installatie, Office 2010 en diverse beveiligingssoftware! Ook ben ik ervan overtuigd dat ik Vida werkend moet krijgen op jouw machine. Nadeel is wel dat e.e.a. zijn tijd nodig heeft. Dus mocht dit een mogelijkheid voor je zijn... Dan mag je hem wat mij betreft brengen. Kosten?? Niet de hoofdprijs. Forumleden hebben bij mij een behoorlijke korting! ;) Is dat een idee?

Groeten,

Tristan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 16:06  ·  #10
even terug naar het probleem:
doe een lekstroom test op de accu zelf:
haal de massa kabel los, pak de multimeter en stel het ding in op het meten van Amp's.
zorg dat alle electrische verbruikers UIT staan. (denk ook aan binnenverlichting als je de klep of deuren open hebt)
sluit de multimeter aan TUSSEN massakabel en massa accupool. (hou het kort!)
Kijk of er nog Amp's lopen. Zo ja, dan heb je ergens een verbruiker zitten in de auto die stroom blijft trekken ook al staat alles uit.

je zou 1 voor 1 de zekeringen kunnen verwijderen en weer meten. Als je geen Amps meer meet na het uittrekken van die ene zekering dan weet je dat de 'verborgen stroomverbruiker'' in die zekering groep moet zitten!

Het kan ook nog iets heel erg tricky zijn. Stel dat er een kapotte diode(brug) in de alternator (ook vaak onterecht dynamo genoemd) zit.
Dan kan het nog best dat de alternator de accu nog steeds oplaadt tijdens het draaien van de moter.
Maar het kan zijn dat de alterator in een dusdanige positie komt stil te staan na afzetten van de moter dat er wel degelijk lekstroom blijft lopen, via die kapotte diode brug. Waardoor dus de accu langzaam leeg loopt. Je kan het nergens aan zien behalve wanneer je aan de accu Ampere meet. Het kan ook langer duren. Soms stopt de alternator wel in een goede positie en is er niks aan de hand. Want geen lekstroom.
Ik heb eigenlijk geen idee of de OBD het laad circuit ook kan monitoren, zo ja dan kan OBD misschien de fout constateren en melden.

Los daarvan: er trekt altijd wel iets stroom in de auto, denk b.v. aan alarm/demobiliser.
Als je weet hoeveel stoom (ampere-uur) dat systeem trekt kan je eenvoudig uitrekenen hoe lang dat systeem zonder bijladen kan draaien op een volle accu.
(als je je auto lang parkeert bv 3 weken op Schiphol dan is de kans groot dat de accu leeg is bij terugkomst, daarom zou ik in dat geval altijd de massakabel van de accu los koppelen. Dan weet je in ieder geval zeker dat er bij terugkomst nog 'prik' in de accu zit.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 16:17  ·  #11
Je kunt in ieder geval veel live-data terugvinden in Vida. Ik denk dat het slim is sowieso de software in orde te hebben. Yes is er al veel te lang mee bezig geweest. Die lektest is inderdaad zo gek niet TeeFive. Zo heb ik mijn verbruiker toen uiteindelijk gevonden. ;) Maar voor het installeren van Vida en de rest staat mijn aanbod als een huis Yes!
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 16:44  ·  #12
Maar voor het installeren van Vida en de rest staat mijn aanbod als een huis Yes!
Tristan, ik kom binnenkort een keertje buurten in Lichtenvoorde.............
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 17:05  ·  #13
Is goed Folke! ;) Ook voor een Laptop installatie en Vida? Gaat wel tijd inzitten hoor. :)
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 18:51  ·  #14
Bedankt voor je aanbod Trissy. Maar, ik heb de laptop al helemaal leeg gehad. Er staat nu Windows 7 prof op en ook Office. Daarna heb ik ook weer de andere software geïnstalleerd waaronder PET voor mijn Porsche en een hoop andere programma's. Pet is een heel complex programma maar is wel normaal te installeren. Wat doen die Sweden toch moeilijk....Ik wil niet weer de computer leeg hebben met als gevolg dat ik weer vele vele uren bezig ben de andere software erop te zetten. Het moet toch op een andere manier kunnen!???
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lege accu na 4 dagen auto niet gebruiken....

 · 
Posted: 28.01.2014 - 18:57  ·  #15
Ik heb ook het probleem dan mijn accu net ff motor kan starten maar daarna gaat het goed.
ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat het niet starte. :)
Ik heb lekstroom test gedaan en nee hoor geen lek.

B.W. om een lekstroom test te doen moet jij eerst nadat je multimeter hebt aangesloten 20-30 minuten wachten dan pas kijken of het stroom lekt want deze tijd is nodig voor een "diepe slaap" anders ga je zeker wat meten en dat is misleidend.

Ik vermoed in mijn geval dat deze slap mode wordt door een iets verstoord en met iets bedoel ik en sensor die opeens het hele system wakker schud.
Ik heb geen beweging sensor of alarm dus dat valt uit en wordt heel lastig om te vinden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0