Lekkage onder dashboard links voor

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Lekkage onder dashboard links voor

· 
Posted: 11.05.2016 - 09:58  ·  #1
Ik heb lekkage onder het dashboard aan de bestuurderszijde. De vloerbedekking verwijderd. Het schuim onder de vloerbedekking kon ik compleet uitwringen zoveel vocht.
Al even een ander topic hierover bekeken ("lekkage onder dashboard rechtsvoor), en de daar aangedragen zaken bekeken.
Bij mij lijkt het lekken aan de rechterkant van de bestuurderszijde te komen. Ik zie daar tenminste waterstrepen. Zou dat lekkage van de kachel kunnen zijn? Of zitten in de middenconsole nog meer 'waterslangen'?
Robbar
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

Re: Lekkage onder dashboard links voor

· 
Posted: 11.05.2016 - 11:23  ·  #2
Als het water is kan het zijn dat de afvoerslang van de airco niet meer afsluit of verstopt zit, ruik je een zoetige geur van koelvloestof dan is je kachelradiateur lek.
Heb het beide al een keer gehad vandaar... =)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 11:27  ·  #3
Had ik na het maken van mijn airco ook last van.
Schop plaat boven de pedalen weghalen.
Dan zie rechts schuin boven een zwart slangetje vanuit het kachelhuis naar het schutbord.

Die lostrekken.
Doorblazen of met een injectiespuit doorblazen.
Kan aardig vast zitten.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 12:18  ·  #4
Ik heb ooit eens een auto met een schuifdak gehad waar de afvoer kapot of los van was.
Dat water kwam uiteindelijk ook op de bodem Vd auto te liggen.

Oftewel, ik weet dat de s40 een vergelijkbaar probleem kent maar mocht je een schuifdak hebben kun je dat ook controleren.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 13:01  ·  #5
Dank! Er hangen inderdaad druppels aan de radiatoraansluiting.

Maar hoe zie ik of de radiator zelf ook lekt? Die lijkt in een plastic behuizing te zitten.

Het afwateringsslangetje van de airco doorgeblazen. Zat geen verstopping in. Hoe zou dat trouwens ook kunnen? Er komt toch alleen condenswater uit?

p.s. ik heb geen open dak.
gentry
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 73
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 15:21  ·  #6
Is het wel water en geen koelvloeistof??
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 16:44  ·  #7
De druppels zijn koelvloeistof.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 11.05.2016 - 18:35  ·  #8
Bekende storing. Heb ik ook gehad, en anderen met mij. De o ringen gaan lekken, dus 2 nieuwe halen, monteren en klaar. Ik rij er al weer twee jaar mee rond of zo.
Het vervangen is heel simpel, maar wel een k klus omdat je er niet goed bij kunt.
Als je de slangen door het schutbord naar de kachel radiator dicht klemt komt er niet veel koelvloeistof vrij.
Teiltje in de auto, clips lostrekken, o ring wisselen en clip weer terug. Dat terug plaatsen is echt een drama! Maar alles lkut met enig beleid.
Ook handig om vooraf aan de knoppen te draaien van de kachel zodat de heveltjes zoveel mogelijk uit de weg zitten. Dan heb je iets meer ruimte.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 13:26  ·  #9
Reparatie uitgevoerd. Inderdaad een K-klus. Maar even in Vida gekeken hoe een dealer dat moet doen. Dat is nog veel erger. Bijna het hele dashboard moet er dan uit!

Die nieuwe O-ringen deden mij wel twijfelen. De oude zijn behoorlijk wat dikker dan de nieuwe (ik had het andersom verwacht).
Ook zijn de oude ringen rechthoekig van doorsnede (en nee, niet van de druk, dan zouden ze plat zijn geweest)

Maar op het zakje van de dealer stond toch echt het goed typenummer. Ook de clips verschillen een klein beetje: korter en iets stugger.

Dat al eerder genoemde goed aandrukken van de leidingen bij montage moet je echt ook doen. Met de hand lukte mij dat niet. Met een grote schroevendraaier op de randen drukken lukt het wel.
De laatste clip heb ik overigens er andersom in gezet, dat gaat een stuk makkelijker.

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 12.05.2016 - 18:58  ·  #10
Niet echt ergonomisch werken hè. En ik heb ook de clip vanaf de andere kant ingestoken, was niet te doen in de dezelfde stand. Zolang de stangetjes en heveltjes er maar niet tegenaan komen is het goed.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Toch nog waterlekkage

· 
Posted: 04.06.2016 - 20:54  ·  #11
De kachel is na de operatie prima dicht gebleven.
Echter er ligt opnieuw veel water ONDER de vloerdekking voor de bestuurdersstoel. Dit maal is de zoetige geur afwezig en is de vloeistof totaal reukloos. Door het gaatje in de vloerbedekking voor de mat kwam ik er achter (+ dat er weer een beetje muffe geur in het interieur begon te ontstaan).
De vloerbedekking aan de bovenzijde is niet nat.

Wat kan dat nu weer zijn?
Volgens de vorige eigenaar (die natuuuurlijk geen last had van lekkage..) was er een jaar geleden een nieuwe voorruit in geplaatst.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 20:58  ·  #12
Die voorruit is verdacht.
Heb vaker gehad dat na het vervangen daarvan er lekkage ontstond.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 21:06  ·  #13
Regel een compressor met luchtspuit, zet het raam de buitenzijde rondom in de zeepsop, en ga met de luchtspuit rond aan de binnenzijde tussen glas en dashboard en stijlen, indien lek krijg je bellenblazen aan de buitenzijde. zo niet de afvoeren van de ruitenwissers bak kunnen ook verstopt zijn, dan vult deze bak zich en kan eventueel overlopen de auto in.

succes
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 21:31  ·  #14
Net even wat water in het roostertje gekieperd. Dat komt er meteen onder de bak weer uit en loopt over de slangen en leidingen in de motorruimte.
Het roostertje heeft wel een 'tuut' naar beneden, maar raakt niet de slang die aan de onderkant van de bak zit. Hoort dit zo?

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 22:36  ·  #15
Juist daar de zeepsop, en rondom de natuur wil altijd naar beneden he, en dan aan de binnenzijde perslucht blazen.
En als het water er meteen weer uitkomt is die juist dacht ik, kan er in ieder geval geen ophoping van water onstaan.

succes, gr Wibo

Selected quotes for multi-quoting:   0