Lekkage van onder dashboard rechtvoor

StephanD
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Lekkage van onder dashboard rechtvoor

· 
Posted: 29.08.2015 - 00:24  ·  #31
Hoewel de afwateringsgaten open waren had ik wel wat dennennaalden in de paravan bak.
Na verwijderen van de dennennaalden uit een hoek van deze bak, heb ik de afschermplaat onder het dashboard verwijderd om sneller te kunnen zien of ie nog lekt.
Bij de eerste behoorlijke regenbui onderweg (snelweg) zag ik al water.

Daarna heb ik de auto gewassen en veel water rondom de voorruit en op de paravanplaat gespoten.
Toen bleef wel alles droog.

Daarom besloten de naden van het schutbord met carrosseriekit dicht te maken.
Hoewel de naad hoog in de paravan bak zit zou het water dan door de rijwind omhoog gestuwd moeten worden.
Op het eerste gezicht lijkt het wat vergezocht.
Ik heb alleen de passagierszijde gekit omdat de auto daar lekte, aan bestuurderszijde kan je er niet bij zonder het ruitenwissermechanisme te verwijderen.

Behalve de naad heb ik ook de 3 gaten bedoeld voor de RHD versie dicht gekit.
Aan bestuurderszijde zitten daar lasbussen met een boutbevestiging in.
Misschien houden die boutverbindingen de plaatdelen ook wel beter tegen elkaar.

Wat me opviel was dat er aan beide zijden van de bak een verdikking zit, die aan de passagierszijde dicht gekit zit, maar aan bestuurderszijde niet. Omdat hij aan bestuurderszijde niet lekt heb ik die open gelaten. Het ziet eruit alsof het een afwateringsopening zou kunnen zijn.

Ik zag ook dat de afdichting van de paravanplaat aan passagierszijde niet helemaal goed meer zat.

Die heb ik vastgelijmd en zit nu weer recht.

De eerste 2 niet zo zware buien onderweg is ie nu droog gebleven.
Nu nog een zware bui afwachten en hopen dat het hiermee ook echt is opgelost.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.08.2015 - 06:31  ·  #32
Quote door StephanD

Is het na het kitten opgelost?

Na een flinke regenbui onderweg gisteren ontdekte ik dat de mat aan passagierszijde nat was.
De onderzijde van het handschoenkastje was aan de rechterzijde ook nat.
De afwateringsgaten zijn schoon, maar onderin de afvoer aan de rechterzijde zaten wel een paar dennen naalden.

In de bak onder de zwarte plaat zat wel een berg (ik denk wel een half glas vol) oude dennennaalden.
Niet dicht bij de afvoer maar helemaal tegen de rechterkant.
Misschien zijn die gaan drijven en hebben ze de afvoer tijdelijk wat geblokkeerd?

Volgens mij is het bij ons nu wel opgelost. Heb een paar dagen terug nog in zware regen gereden en geen druppels vanonder het dashboard (rechts, in de voetenruimte) ontdekt.

Bedankt overigens voor je duidelijke foto's. Hopelijk is het met jouw aandacht nu inmiddels ook opgelost.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.08.2015 - 06:50  ·  #33
Nog even terugkijkend, en ook denkend aan het verhaal van Hoggie (schuin staan van de wagen), moet er ergens wel een naadje/opening zijn die wat hoger ligt, maar waar wel doorheen (misschien ook wel dat het water door de rijwind wat omhoog wordt gestuwd) water in het interieur, achter het dashboard, kan sijpelen.
hoggie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 29.08.2015 - 10:12  ·  #34
Quote door Flying Dutchman

Nog even terugkijkend, en ook denkend aan het verhaal van Hoggie (schuin staan van de wagen), moet er ergens wel een naadje/opening zijn die wat hoger ligt, maar waar wel doorheen (misschien ook wel dat het water door de rijwind wat omhoog wordt gestuwd) water in het interieur, achter het dashboard, kan sijpelen.

momenteel ben ik op vakantie in Zweden en heeft het hier ook gewoon geregend
het landschap is hier heuvelachtig,maar tot nu toe is het droog in de auto
kan ook weinig uitrichten hier...
ik denk wel dat er wel een afvoer deels dicht zal zitten, gezien de rommel die uit de bomen op de parkeerplaats bij mijn werk
door de rijwind geloof ik niet zo,want harder dan 90 mag je hier niet op de meeste wegen
als ik de constructie zo bekijken van die kachelbak, dan snap ik wel waarom het fout kan gaan
pdkprod
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 07:43  ·  #35
Ik weet niet of er al een oplossing voorhanden is, maar ik heb een S80 uit '99, en heb hetzelfde probleem....
Heb alle vloerbekleding, waaronder ook de schuimlaag op de bodem aan de bijrijders kant verwijderd om het te drogen, was helemaal doorweekt.
Onder het dashboardkastje zit een kunststof plaat die je kan verwijderen, dan komt er een zwarte deksel op een witte bak in zicht.
Dit is de interieurfilter-bak van de airco. deze moet het vocht afvoeren via een rubberslangetje aan de rechterkant, welke naar een afvoer-gaatje in de dorpel onder de auto leidt.
Het is mij opgevallen dat het water op allerlei plekken uit deze dekselrand spat, i.p.v. door het slangetje. Ik heb de filter al een keer vervangen, dit was geen oplossing., Ik heb de deksel losgeschroefd en een laagje siliconenkit en de rand gesmeerd en weer terug geplaatst, en nog steeds lekt het.... (wel wat minder)...., heeft iemand anders hier ervaring mee, en misschien een afdoende oplossing??
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 14:33  ·  #36
is het slangetje wel open?
toektoek
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 23.07.2017 - 14:17  ·  #37
Volvo liefhebbers ,

Nadat ik een paar dagen geleden ook water constateerde op de rubber mat aan de passagierskant, heb ik gezocht wan
neer dit gebeurde. Het bleek dat er alleen water lekt tijdens gebruik van de airco.
Ik heb vanmorgen de afdekplaat bij het interieurfilter weggehaald en ook de onder plaat die het interieur filter afdekt.
Deze was nat, het afvoerslangetje van het condenswater was niet verstopt en het interieurfilter zelf was drijfnat.
Het lijkt mij dus dat het water van hogerop komt.
Iemand suggesties waar het water vandaan komt en wat ik daar aan kan doen?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 23.07.2017 - 16:15  ·  #38
...
toektoek
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 23.07.2017 - 17:54  ·  #39
Lekkage treed alleen op tijdens gebruik van airco, niet tijdens regen. Als de airco aanstaat zie je druppels langs het rubber van de afdekplaat van het interieurfilter lopen. Deze gecheckt maar zit goed gemonteerd.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2019 - 21:50  ·  #40
Een andere oorzaak is dat water onder de afdekstrip onderaan de vooruit (dat is ook de strip waar de paravaan in zit). door sijpelt en direct in de kachelopening valt. Na verloop van de jaren gaat de strip blijkbaar minder klemmen en wordt de (heel dunne) rubberlaag die over het aluminium zit, hard en dicht niet meer af. Met een draaiende ventilator wordt het water overal naar de zijkanten geslingerd waardoor het ondere andere ook de schuimafdichting dat tussen kachelhuis en plaatwerk zit, drijfnat maakt en het water aan de buitenzijde van het kachelhuis langs het schutbord naar beneden loopt. Het loopt ook aan de binnenzijde van het kachelhuis naar beneden waardoor ook langs de kachelweerstand (egel) aansluitconnecoren uit het kachelhuis drupt. Dit hebben we getest door de opening helemaal af te dichten met karton, alles terug bouwen en vervolgens de tuinslang op de voorruit. Toen zagen we geen water meer aan de binnenzijde druppelen. Het karton bleek inderdaad nat. Een nieuwe strip kost 60,- ex en is geen garantie dat het opgelost is. Op zoek naar een afdekking voor over de opening. Helaas niet voor een XC/V70.... maar...een XC90 heeft wel een cover.

Onderdeel "drip cover, left" 8693157 besteld voor 8,95 ex.. Let op, de naamgeving is verwarrend. De "drip cover, left" is voor LHD en wordt rechts gemonteerd. Niet het spiegelbeeld "drip cover , right" 8693158 bestellen want deze is voor RHD. Wist de dealer ook niet. Ook niet of deze 1 op 1 gaat passen, maar dan maken we hem wel pas. In ieder geval zit deze aan 1 zijde op de opstaande rand die om de opening zit bevestigd. Morgen komt hij binnen en ga ik hem volgende week monteren. Als ik tijd heb zal ik verslag doen van inbouw.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2019 - 12:54  ·  #41
Ik heb dit probleem destijds opgelost door een plaat over de opening te maken van de ventilator (in de parafaanbak). Uiteraard wel zo, dat er voldoende lucht in de ventilator kan komen. Simpel en effectief.

Selected quotes for multi-quoting:   0