Lekkage van onder dashboard rechtvoor

Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 05.05.2015 - 14:36  ·  #1
Damned :'( !

Net bij het uitstappen ontdek ik een klein plasje water op de rubberenmat rechtsvoor. En zie vuil water vanachter het dashboardkastje langs de -oak/beige- bekleding (vloerbedekking) in de voetenruimte vallen.

Herkent iemand dit? Waar te beginnen?

Kom net van de A12 af en flinke buien onderweg meegemaakt.

Begin deze V70 2.5T (2006) nu echt te vervloeken. Met de vorige, een S80, was er (bijna) nooit iets.

Alvast dank voor de reactie's!
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

Re: Lekkage van onder dashboard rechtvoor

· 
Posted: 05.05.2015 - 14:49  ·  #2
Motorkap open, met een stofzuiger alle vuil/blaadjes rondom de paravaan wegzuigen en afvoeren li en re doorsteken/blazen.
De (beige)vloerbedekking heb ik kortgeleden schoongemaakt met een natte stofzuiger (huur bij Borent). Prima te doen, wel een droge dag uitzoeken, want er blijft altijd vocht in de bekleding achter en deuren gedurende een paar uur open houden.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2015 - 15:02  ·  #3
Bedankt Folke3 voor je reactie. Dat geeft de burger weer een beetje moed :-|

Is dit een bekend probleem bij de V70N types (van na 2000)?

Zag dat de bekleding op de rechter wielkast aardig vochtig is. Er een waterspoor midden in de voetruimte en aan de rechter(zij)kant van de tunnel vóór zit. Daar waar het dashboard ophoudt en de bekleding raakt. Dus: vrij breed gebied. Voetenruimte rechtsvoor.

Laat 'm nu even drogen en een paar dagen in de garage staan, alvorens aan de slag te gaan.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 11:02  ·  #4
Quote door folke3

Motorkap open, met een stofzuiger alle vuil/blaadjes rondom de paravaan wegzuigen en afvoeren li en re doorsteken/blazen.
De (beige)vloerbedekking heb ik kortgeleden schoongemaakt met een natte stofzuiger (huur bij Borent). Prima te doen, wel een droge dag uitzoeken, want er blijft altijd vocht in de bekleding achter en deuren gedurende een paar uur open houden.

Vanochtend aandacht aan de situatie besteed. In de paravaan zat amper wat en de afvoeren waren schoon. Schoon water met een gieter op de ruit, op de paravaan en in de afvoeren geschonken; water verdween snel op de straat.

Betwijfel of dit de oorzaak is.

Vloerbedekking leek nog iets vochtig, met name het deel wat tegen de wielkast aan zit.

Water kwam (afgelopen dinsdag, na de zware regenbuien onderweg en na een rit over de A12) vanonder het dashboard rechts, direct vanachter de laatste plasticlijst op de bekleding terecht. Zowel rechts (het gedeelte tegen de wielkast), alsmede in het midden en tegen de tunnel (zijkant achterin) langs.

Wat kan het eventueel nog meer zijn? Wielkuip? Schutboard?

Zag een soort tape, geel/beige, over een leiding in de motorruimte lopen naar een aansluiting die tegen het schutboard (passagierszijde) aan zit. Aansluiting kon je ook wat bewegen. Hoort dit? Wat is dit?

Zal foto's bijvoegen:

Op de laatste zie je ook iets van de gele (behangers?) tape.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Lekkage voetenruimte rechts voorin

· 
Posted: 08.05.2015 - 11:52  ·  #5
Las op Problemcar iets over het probleem van een lekkage rechts door regenwater dat via de kachelventilator liep in de voetenruimte van een S80 (uit 2002).

Als hierboven iets van een 'regenscherm (plastic kapje)' ontbreekt, kun je ook op vergelijkbare klachten rekenen. Oplossing scheen het plaatsen van een kapje te zijn, wat een XC90 wel zou hebben. Kosten iets van € 5,- (bij de Volvo dealer).

Misschien is dit bij ons wel de oorzaak.

Herkent iemand dit?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 13:25  ·  #6
En ik moest nog denken aan deze recente post van Waltersan: topic.php?p=168170&highlight=#real168170

Heeft het over de kachelventilator, echter lekkage aan de bestuurderszijde. Weet niet of dit het kan zijn.

Die gele slang (bedoel je die met schilderstape?) ventileert bij mij vanuit de paravaan de ECU box, loopt dus niet door het schutbord heen. Lijkt me er niets mee van doen te hebben.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 17:05  ·  #7
Zojuist een flinke rit gemaakt. Geen regen onderweg, droog wegdek en zonnig weer, gehad. Met dak open gereden.

En verdomd: weer een natte plek rechts onder de mat. Tussen de stoel en de wielkast nu. Plek ruikt onaangenaam (naar zweet?, chemisch?). K...

Airco vloeistof? Koelvloeistof? Iets met de kachel?

Auto is net uit de garantie. Heb gisteren nog een bericht van de Volvo-dealer uit Veghel gehad, hoe of ik de aflevering en hun services heb beleefd. Nou, ik ga helemaal los nu. Ben al eerder bij een andere vestiging van hun weg gegaan vanwege het leveren van prutswerk aan onze wagens. Deze V70 is zeer slordig afgeleverd geweest. Jullie zijn gewaarschuwd!

Wat kan/ zal het zijn?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 17:58  ·  #8
Ik gok op de kachel unit.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:07  ·  #9
Resultaat vandaag:

Info. verkregen via Problemcar:

"Controleer de condenswaterafvoer van de airco of die niet verstopt is of dat de slang los ligt, hiervoor zul je de zijkant moeten los maken van de middenconsole eventueel ook het dashboard kastje demonteren. Ga dan opzoek naar een slang die naar buiten vertrekt (op de tunnel of aan het schutbord), vanaf de condens opvangbak, als de slang verstopt is kan zich daar flink wat water in bevinden".

Zal dit het zijn?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:08  ·  #10
Zou kunnen,
Als ik kijk naar die van ons dan komt er aardig wat water uit rollen.
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:10  ·  #11
Quote door hermanusb

Ik gok op de kachel unit.

Bedankt voor je reactie 'hermanusb'. Kun je wat meer verklaren?
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:12  ·  #12
Ah, heeft mekaar net gekruist. Bedankt weer.

Hebben jullie hier ook last van (gehad)?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:15  ·  #13
Ik heb in het verleden wel eens lekkage gekregen vanuit de kachel unit die in het dashboard ingebouwd zat bij mijn toenmalige auto.
En die lekkage liep bij mij de vloer op van de bijrijder,

Toch gezien de foto neig ik ook naar de condenswaterafvoer vd airco.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:16  ·  #14
Trouwens.

Je zou de zaak kunnen droog fohnen en dan zonder airco een stuk rijden kijken wat er gebeurt?
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 18:28  ·  #15
Oké.

Föhnen gaat me niet lukken (geen haar, wel scheermes). Moeders geeft er niets om, dus ding niet in huis. Laat het wel weer drogen.

Airco vandaag (vrijdag) niet gebruikt. Wel afgelopen dinsdag, toen we het probleem later ontdekten.

Betekend dit ook dat de middenconsole 'geopend/ uitgebouwd' moet worden? Ben bevreesd voor dergelijke operaties, omdat het terugbouwen niet altijd netjes verloopt en z'n sporen (zichtbaar) achterlaat.

Selected quotes for multi-quoting:   0