Lmm

 
 
 
 
 
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 18.08.2021 - 10:34  ·  #61
Quote door deusjevo

Spannend 8-)

Wat zou dat EAC stickertje betekenen?

EDIT: Gevonden https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eurasian_Conformity_mark


Ziet er strak uit! Ben benieuwd of je het verschil gaat merken.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 18.08.2021 - 14:01  ·  #62
Nou, hij zit erop hoor.

Max 15 minuten werk denk ik.
Kan geen verschil horen eigenlijk, hij rijdt nog steeds prima en motor pakt heerlijk op.
Liep stationair soms wel iets onregelmatig (iets pendelend) en dat is nog steeds zo.
Weer stukje preventief onderhoud gehad zullen we maar zeggen.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 18.08.2021 - 14:49  ·  #63
Ik heb net het bitje (zie eerdere berichtje van lerren) binnen gekregen (LMM komt nog) het bitje is dus om precies te zijn een IPR TORX PLUS bits 25 IPR x 25. Dit bitje past perfect op de twee boutjes van de sensor. Ik kan dus nu kiezen of ik het hele LMM vervang of alleen de sensor.

Hier de link naar het bitje.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 18.08.2021 - 15:14  ·  #64
Ik had die van mij ook ooit eens vervangen, toen gekocht van ebay uit amerika, weet niet eens wat voor merk het is maar ik merkte na het vervangen echt een wereld van verschil kwa vermogen.
Had nog even geprobeerd te vinden waar ik hem weg had, was toen maar een fractie vande prijs hier.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 19.08.2021 - 19:06  ·  #65
Ik heb mijn LMM nu ook binnen. Precies dezelfde als die van Eric dus alleen het doosje was niet zo strak meer. Maar de LMM is nieuw en onbeschadigd. Kortom ik ben vooralsnog een goede ervaring rijker met Mister Auto met dank aan de reacties hier die mij over de streep trokken. Van het weekend zet ik hem erin. Ik wil van te voren nog even goed in Vida kijken met de huidige LMM zodat ik daarna kan checken of er verschillen worden gezien door Vida. Ik ben natuurlijk vooral benieuwd of het rijgedrag merkbaar anders zal zijn maar verwacht er op voorhand nog niet te veel van.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 19.08.2021 - 19:27  ·  #66
Top!
Check dan ook de inlaat lucht temperatuur, die wil nog wel eens verkeerd zijn bij een oude LMM. De inlaat lucht temperatuur meter zit namelijk ook in de lmm.
Althans, bij de 140/170 pk atmosferische motoren, ik niet hoe het bij de turbo motoren zit.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 21.08.2021 - 21:17  ·  #67
Net een uurtje (of twee of was het eerder drie?) Met Vida zitten goochelen. De inlaat temperatuur wel gecheckt met oude LMM, die was zo'n 10 graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar de vorige week gevonden melding dat de spanning van de LMM te laag was nergens kunnen vinden. Wat niet betekent dat de spanning nu goed is.
Het betekent gewoon dat ik (nog) niet erg handig ben met Vida. Morgen nog maar even verder zoeken. De nieuwe LMM er in is zo gepiept maar ik wil dus (ook) de logica van Vida beter leren begrijpen. Wordt vervolgt dus.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 23.08.2021 - 08:58  ·  #68
LMM gisteren vervangen merk ook niet echt verschil wel is de inlaatluchttemperatuur nu nog maar ± 2 graden hoger dan de buitentemperatuur en dit was dus met de oude LMM ± 10 graden hoger.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 28.08.2021 - 16:03  ·  #69
Inmiddels wat verder zitten puzzelen. De melding in Vida van te lage spanning van de LMM heb ik nog steeds niet bij het stationair lopen maar wel na een eindje rijden. Dat heeft dus niet te maken met een slecht contactje of niet goed functionerende sensor in mijn geval want dan zou zowel de oude LMM als de nieuwe niet goed zijn. Als ik het allemaal goed snap dan wordt de door Vida gemelde storing dus waarschijnlijk veroorzaakt door lekkage van lucht. De ECM berekent de verwachte spanning op het draadje dat in de sensor zit en meet de werkelijke spanning die het draadje afgeeft en als die gemeten spanning lager is dan de verwachte spanning dan krijg je die melding in Vida. De luchtstroom beïnvloed de door de ECM afgelezen spanning van het draadje. De meest logische vervolgstap lijkt mij nu dus een rooktest uit te laten voeren om te kijken of er daadwerkelijk ergens lekkage is. Of zijn er eerst nog andere zaken die ik na zou kunnen gaan?
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 28.08.2021 - 18:45  ·  #70
Deze zit toxh bij de luchtfilter? Hoe kan de ecm dan berekenen wat erin moet komen?

Volgens mij meet hij wat erin gaat en gebruikt hij dat om de benzine toevoer te berekenen, komt er uiteindelijk minder in de cilinders dan is de benzine lucht ratio niet juist, en als er dan onderweg een lek zit kan goed mogelijk zijn inderdaad.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 28.08.2021 - 23:32  ·  #71
Quote door v70_2.4T

Deze zit toxh bij de luchtfilter? Hoe kan de ecm dan berekenen wat erin moet komen?

Volgens mij meet hij wat erin gaat en gebruikt hij dat om de benzine toevoer te berekenen, komt er uiteindelijk minder in de cilinders dan is de benzine lucht ratio niet juist, en als er dan onderweg een lek zit kan goed mogelijk zijn inderdaad.


Ja de LMM sensor zit aan het luchtfilter en is van belang voor een optimale verhouding brandstof - zuurstof. Als ik het goed begrepen heb is dat een simpel (koperen?) draadje waar de lucht langs stroomt. Dit draadje geeft informatie in de vorm van een bepaalde hoeveelheid volt aan de computer van de auto en de computer "vergelijkt" die informatie met een theoretisch berekende minimale hoeveelheid volt in die situatie (snelheid?). De luchtstroom maakt het draadje kouder en hierdoor veranderd de weerstand van het draadje en daardoor de afgegeven hoeveelheid volt. Vervolgens geeft de computer dan een foutmelding in Vida of niet. En dit is dus afhankelijk van of de minimale hoeveelheid volt (bij een bepaalde snelheid?) wordt gemeten of minder.
Ik zal het verhaal hier ongetwijfeld niet helemaal goed vertellen.

Volgens mij zijn er nu nog drie mogelijkheden er vanuit gaande dat de LMM zelf goed is.
1. Het contact zelf met de LMM is niet goed. Doordat bijvoorbeeld een stroom kabeltje ergens gaar is etc.
2. De luchttoevoer is ergens wat verstopt, geblokkeerd.
3. Er wordt ergens false lucht aangezogen.

Een beschadigde elektriciteitskabel en/of gammel contactje ergens zou nog kunnen. Om dat uit te sluiten moet ik e.e.a. door meten. Ik heb wel gelezen wat je dan moet gaan meten maar snap (nog) niet hoe ik dat precies kan doen.

Mijn inlaat traject was bijzonder schoon volgens de garage dus ik verwacht niet dat dat het probleem en zou dan de gemeten spanning niet te hoog zijn ipv te laag?

Dus blijft voor mij nu het onderzoeken of er ergens false lucht wordt aangezogen over en dat kan volgens mij het beste met een rook test.

Maar ik ben echt een beginner op het gebied van autotechniek. Ik lees er veel over maar heb mijn handen nog nauwelijks vies gemaakt dus misschien kraam ik hier alleen maar onzin uit. 🤔 Corrigeer mij dan vooral.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 10:02  ·  #72
Even een update over de LMM. Het lijkt er op dat de computer nu een lager verbruik aan geeft. Gemiddeld zo'n 2 liter minder per 100 km dus als dat zou kloppen dan is dat wel lekker. Maar de melding van te lage spanning van de LMM in Vida bleef. Dus rooktest uit laten voeren bij MMTS. Geen lekkage. Vervolgens toch het gasklephuis bekeken en die bleek wel behoorlijk vies. Dennis heeft hem schoon gemaakt en de melding is nu dus weg. Nu ben ik nog wel benieuwd of het verbruik daadwerkelijk aan de pomp ook lager is. Maar probleem(pje) met de melding over de LMM opgelost en de auto rijdt als een zonnetje 8-)
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 10:04  ·  #73
Ook weer opgelost. En als je verbruik echt gezakt is, betaald de LMM zich vanzelf terug. 😆
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 11:03  ·  #74
Quote door sw2983

Ook weer opgelost. En als je verbruik echt gezakt is, betaald de LMM zich vanzelf terug. 😆


Ja precies, maar ik moet dat nog wel ff zelf constateren aan de pomp want dat zou betekenen dat mijn auto van gemiddeld 1 op 9 naar gemiddeld 1 op 11 zou gaan en dat lijkt mij toch wel wat veel. Als dat klopt heb ik de LMM er in een half jaartje rijden al ruimschoots uit. Maar ach als het een jaartje wordt vind ik dat ook pima. :happy:
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 12:11  ·  #75
Bijzonder dat een melding van onderdeel a veroorzaakt wordt door vervuiling van onderdeel f.
Goed dat het weer opgelost is!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0