Lmm

 
 
 
 
 
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 15:10  ·  #76
Quote door martijn-a

Bijzonder dat een melding van onderdeel a veroorzaakt wordt door vervuiling van onderdeel f.
Goed dat het weer opgelost is!


Hieronder de betreffende storingscode in Vida. De mogelijke oplossing wordt zelf door Vida aangegeven. Een "te laag signaal" betekent eigenlijk (als ik het goed begrepen heb) dat de computer berekend/geconstateerd heeft dat er meer luchtmassa is gemeten door de lmm dan zou moeten gegeven dat alles (theoretisch) optimaal werkt. Die hogere luchtmassa werd dus in mijn geval veroorzaakt door een niet optimaal functionerende luchtklep.

Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 22:28  ·  #77
Een lager verbruik is mooi meegenomen, maar veel belangrijker is dat het weer na behoren werkt.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 10.09.2021 - 23:07  ·  #78
Quote door Bigdog

Een lager verbruik is mooi meegenomen, maar veel belangrijker is dat het weer na behoren werkt.


Dat vindt ik dus wel erg leuk en nuttig aan Vida. Ik kan nu met mijn beperkte kennis van autotechniek en zeer beperkte ervaring toch in een vroeg stadium niet goed functionerende onderdelen en/of processen in mijn auto ontdekken. Vervolgens wordt door Vida zelfs aangegeven waar de oplossing moet worden gezocht zodat de motor weer optimaal functioneert. Op die manier hou je volgens mij de motor in een betere conditie, verleng je de levensduur, leer je gaandeweg je auto beter kennen en bespaar je op de lange termijn zelfs kosten. Geen garantie natuurlijk maar echt wel een fijn praktisch hulpmiddel dus.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 11.09.2021 - 08:07  ·  #79
Quote door FullThrottle

Quote door martijn-a

Bijzonder dat een melding van onderdeel a veroorzaakt wordt door vervuiling van onderdeel f.
Goed dat het weer opgelost is!


Hieronder de betreffende storingscode in Vida. De mogelijke oplossing wordt zelf door Vida aangegeven. Een "te laag signaal" betekent eigenlijk (als ik het goed begrepen heb) dat de computer berekend/geconstateerd heeft dat er meer luchtmassa is gemeten door de lmm dan zou moeten gegeven dat alles (theoretisch) optimaal werkt. Die hogere luchtmassa werd dus in mijn geval veroorzaakt door een niet optimaal functionerende luchtklep.




Hoi Martijn
Ik heb op mijn R het probleem dat mijn motormanagement aan ging, diverse malen laten resetten door de dealer maar na een paar duizend kilometer kwam het probleem terug, het rare is, ik merk niks aan het rijden, motor reageert goed, loop mooi stationair.
De diagnose van de dealer was, de luchtmassameter, vervangen kost ruim 400,00 euro, KASSA !!
De eerste keer dat het lampje ging branden was nadat ik een K&N filter had gemonteerd, het is bekend dat de olie op de filter een negatieve invloed heeft op de LMM, zodoende het originele filter weer gemonteerd, ondertussen heb ik zelf zo'n meet apparaat gekocht om het een en ander uit te lezen.
De laatste tijd kom het het brandende lampje regelmatig terug, als je het uitleest geeft het als storing aan '' MAF storing" ( MAF = massa air flow ), maar nogmaals motor loopt perfect, het rijdt alleen niet lekker met een brandende oranje lampje.
toch maar een nieuwe LMM bestellen en het monteren stelt niet veel voor als ik het zo leest.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 20.09.2021 - 10:46  ·  #80
Hoi Audy, als je een nieuwe wilt bestellen dan kan je ook op het Bosch nummer zoeken hoor, niet alleen het Volvo parts nummer.
Waarschijnlijk kom je dan goedkoper uit. (Ik neem even aan dat er een Bosch in zit.. omdat die meestal in de turbo Volvo’s zit..)

Voor mijn S60 wou ik preventief de LMM vervangen enkele jaren geleden. Prijsopgaaf was idd (400 a 500 euro voor “origineel” maar op dat Bosch nummer kon ik hem gewoon bij anderen bestellen (meen in Duitsland oid) voor 100-150 piek als ik het goed heb. Ik heb de prijzen niet scherp meer. Maar dat scheelt toch aanmerkelijk. :-)

Jus my 2 cents
DJ
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 20.09.2021 - 11:01  ·  #81
Quote door flevodirk

Hoi Audy, als je een nieuwe wilt bestellen dan kan je ook op het Bosch nummer zoeken hoor, niet alleen het Volvo parts nummer.
Waarschijnlijk kom je dan goedkoper uit. (Ik neem even aan dat er een Bosch in zit.. omdat die meestal in de turbo Volvo’s zit..)

Voor mijn S60 wou ik preventief de LMM vervangen enkele jaren geleden. Prijsopgaaf was idd (400 a 500 euro voor “origineel” maar op dat Bosch nummer kon ik hem gewoon bij anderen bestellen (meen in Duitsland oid) voor 100-150 piek als ik het goed heb. Ik heb de prijzen niet scherp meer. Maar dat scheelt toch aanmerkelijk. :-)

Jus my 2 cents
DJ


Hoi

Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe LMM gemonteerd, ik heb het op Mister Auto besteld, met korting was ik 114,00 euro kwijt, via een YouTube filmpje heb ik het gemonteerd.

https://www.youtube.com/watch?v=mZtkduv30-c
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 20.09.2021 - 11:35  ·  #82
Ik had paar weken geleden m’n Bosch LMM besteld via Amazon voor €90 incl verzending.
Montage was 19 minuten werk.

Heb de oude LMM nog beschikbaar, staat te koop voor €25 geloof ik maar voor “experimenten” mag hij tegen verzendkosten weg.

topic.php?t=25791
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 27.09.2021 - 16:53  ·  #83
Quote door FullThrottle

Quote door sw2983

Ook weer opgelost. En als je verbruik echt gezakt is, betaald de LMM zich vanzelf terug. 😆


Ja precies, maar ik moet dat nog wel ff zelf constateren aan de pomp want dat zou betekenen dat mijn auto van gemiddeld 1 op 9 naar gemiddeld 1 op 11 zou gaan en dat lijkt mij toch wel wat veel. Als dat klopt heb ik de LMM er in een half jaartje rijden al ruimschoots uit. Maar ach als het een jaartje wordt vind ik dat ook pima. :happy:


Nog even een update over mijn verbruik gemeten aan de pomp. Die is nu inderdaad 1 op 11 ipv 1 op 9. Ik had niet verwacht dat de vervanging van de LMM zoveel uit zou maken in het verbruik. Het is hier al meer op het forum gezegd maar ik kan dus onderschrijven dat de LMM vervangen gewoon slim is om te doen als tie er al lang in zit zowel voor de portemonnee als voor de motor zelf.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Lmm

 · 
Posted: 27.09.2021 - 17:40  ·  #84
Kijk dat is mooi om te horen, bedankt voor de update.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0