LPG installatie inbouwen

keuze systeem

 
 
 
 
 
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 18:32  ·  #16
Dat is idd nog best veel. Dat had ik er ook graag bij gehad. Ik kan nu net ff ruim 300km rijden op een tank, dat had wel meer mogen zijn van mij.
Phil73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 18:48  ·  #17
Ik heb nu dacht ik een 67ltr tank in onder de laadvloer. en bij villa was dit maximaal 62ltr en dan moest de pomp er nog in.
Netto scheelt dit 10 liter lpg meer in de tank.
Een netto volle tank is nu 54liter en een actieradius van hoe zuinig je je rechtervoet gebruikt........ bij mij zo'n 320 a 340 km.
Bij mijn 850 had ik maar 42 ltr netto.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 19:04  ·  #18
Het meeste wat ik tot nog toe getankt heb is 35 ltr. Groter kan ik volgens mij ook niet kwijt.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 19:34  ·  #19
Er is al aardig wat geschreven hier, maar mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar Vialle.
Vialle spuit de LPG vloeibaar in wat een beter systeem is dan Prins (dampgas). Enkele voordelen zijn theoretisch lager verbuik (injectoren zijn nauwkeuriger met vloeistof) en koelende werking van expanderend gas (vergelijk het maar met waterinejctie).
Onderhoudstechnisch hebben beide systemen zo hun punten, maar over het algemeen is het eerder pech hebben dan periodiek onderhoud.
Alleen moet bij dampgas het filter regelmatig worden vervangen.

Tankgrootte zal bij Vialle iets kleiner zijn omdat deze een pomp in de tank heeft zitten en Prins niet.

Mocht je Vialle overwegen, zoek dan eens op LiquidSi. Dit is hun nieuwste systeem en moet de inbouwkosten drukken. werking is overigens geluid aan Lpi dus de LPG wordt nog steeds vloeibaar ingespoten.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:27  ·  #20
Quote door RBR

Alleen moet bij dampgas het filter regelmatig worden vervangen.
Dat is inderdaad een nadeel. Ik moet binnenkort even een how-to vinden, maar er vanuit gaande dat zo'n filter twee tientjes kost en het zelf prima te doen is, vallen die kosten wel mee. Het is in elk geval goedkoper dan de pomp van Vialle die stuk kan. En het voordeel is dat je dampgas straffeloos kan leegrijden, terwijl je dat bij een LPi-pomp beter niet kan doen. Althans, dat is wat ik me heb laten vertellen.
Quote door PDJ

Dat is idd nog best veel. Dat had ik er ook graag bij gehad. Ik kan nu net ff ruim 300km rijden op een tank, dat had wel meer mogen zijn van mij.
Poeh, dat scheelt behoorlijk. Als ik niet al te gek doe haal ik de 500km op een tank meestal wel, vaak genoeg ook rond 550. 300km zou voor mij niet werkbaar zijn. Maximale dat ik getankt heb is rond de 71 liter geloof ik, dus da's zeer oké. Als je een wat zuinigere motor hebt (die van mij loopt nog geen 1:8, maar een non-turbo moet beter kunnen), zou je in theorie met zo'n tank dus een actieradius van zo'n 650km krijgen. Dat is wel lekker.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:37  ·  #21
Jij hebt je tank toch ook op de plek van het reservewiel? Hoe kan dat nou zoveel verschil in zijn? Jij 71ltr, en ik de helft??
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:44  ·  #22
Jij hebt een Classic, toch? Ik een N. Had jij mogelijk alleen plek voor een thuiskomertje? Iets lagere laadvloer (ofwel: minder diepe reservewielbak)? Ik heb/had een volwaardig reservewiel en de laadvloer is ook nog gelijk. Maar een paar cm minder diep en je levert meteen veel liters in. Anders weet ik het ook niet...?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:53  ·  #23
Ja zoiets zal het wel wezen denk. Ik zou het anders ook niet weten. Die 300km is echt lastig, das nog net geen 3 dagen voor mij, oftewel ik moet om de dag tanken hier in 't dorp, want overal anders onderweg van/naar mn werk is de lpg een stuk duurder.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:59  ·  #24
Dat is zuur, ja. Ik ken je probleem overigens. Tank ook zomaar tien keer per maand. Ik probeer het maar als een momentje van rust tijdens of na een werkdag te zien. Maar in jouw geval zou het wel schelen ja. Kun je met een beetje rustig rijden vier dagen vooruit ipv twee.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:05  ·  #25
Naja, het is niet anders. Is dus één van de vele dingen waar ik me bij neer moet leggen :-(
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:13  ·  #26
en anders toch een 230 liter cilinder tank ?? ;-) krijg je vast wel passend
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:21  ·  #27
Wij konden in onze bus destijds 160L LPG netto tanken, en die kregen we toen nog voor een kleine €40 vol. :'(
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:34  ·  #28
Niks aan te doen inderdaad. Heb zelf nog wel een combinatietank overwogen: een extra grote cilindertank in de kofferbak die samenwerkt met een ringtank. Dan heb je een prima actieradius. Maar ik vond het niet opwegen tegen alle ongemakken. Als er nog eens een pick-up ofzo komt (zo'n Dodge Ram lijkt me wel grappig om een jaartje te rijden, heerlijk politiek incorrect) dan zou ik er wel een dubbele tank in lepelen.
Quote door Martijn

Wij konden in onze bus destijds 160L LPG netto tanken, en die kregen we toen nog voor een kleine €40 vol. :'(
Die goede oude tijd dat LPG nog netjes betaalbaar was... die ruim zestig cent in NL nu vind ik al prijzig. Vooral als je bedenkt dat je al een toeslag op de mrb betaalt, om schoner te kunnen rijden. Anderzijds: doen ze dat niet, dan wordt LPG veel te aantrekkelijk en gaat door vraag en aanbod de prijs ook omhoog. Dus... Ik probeer in de tussentijd gewoon regelmatig over de grens te tanken, dan heb je nog het idee dat je goedkoop tankt ;)
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:48  ·  #29
Ik heb een amerikaanse pick-up gehad, daar tankte ik 160ltr mee, en in mn pas verkochte Chevrolet Chevy Van (A-Team busje) kon ik netto 255ltr lpg tanken, goed voor ruim 1100km.... Dus vandaar dat ik me behoorlijk erger aan de actieradius van ff ruim 300km ;-)
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:57  ·  #30
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Overigens ben jij dan wel bekend met het idee van tijdens het tanken 'wachten tot je een ons weegt' :lol: 255 liter zeg. Holy Nondeju. Ik wilde niet achter jou in de rij staan! :P
 
Selected quotes for multi-quoting:   0