LPG installatie inbouwen

keuze systeem

 
 
 
 
 
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 22:37  ·  #31
Kleine notitie over de LPG-pomp van Vialle:
Deze was aan het begin wat minder, maar deze heeft al enkele jaren terug een revisie gehad en sindsdien heeft eigenlijk niemand meer problemen gehad. Je hoeft hier dus niet bang voor te zijn. Het slechte imago is echter gebleven na de revisie en de verhalen die je nu nog hoort zijn vaak spookverhalen van concurrerende dealers.
Daarnaast gebruikt LiquidSi, mocht je dat inbouwen, een ander type pomp welke veel eenvoudiger is (dus niet zo snel kapot kan gaan) en goedkoper te vervangen is. Ook is deze pomp veel kleiner dus heb je meer tankinhoud.
Vervangen van een pomp is overigens goed zelf te doen als je een beetje logisch nadenkt en voorzichtig doet. Dus niet met volle LPG tank de deksel er af schroeven oid :bandit:
Paar tientjes en je hebt een nieuwe pomp..


Met Prins heb ik geen hand-on ervaring dus ga ik niks over zeggen.


En de grootte van de tank is afhankelijk van wat je wilt. Netste is op plek van reservewiel, maar dan kan er wel minder in.
M'n pa zijn V70N had (zo uit mijn hoofd) netto plm 55L LPG op plaats reservewiel.
Een 'creatieve' inbouwer kan ook meer liters proppen in een tank (80% afsluiter omhoog halen).
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 03.05.2015 - 23:02  ·  #32
Dat kan kloppen. Volgens de normen zou mijn netto tankinhoud ook rond 62 liter moeten liggen. Maar een beetje creativiteit is wel prettig, vind ik ;).

Voor de prijs van het Prins filtertje hoef je het ook niet te laten trouwens. Da's tientjeswerk en moet elke 25k vervangen worden, da's voor de meeste gasrijders prima te overzien.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 00:01  ·  #33
Als ik ooit de kans krijg en een grotere lpi tank kan bemachtigen, dan maak ik wel een bodemverhoging. Dat heb ik er zeker wel voor over!
ff wat anders, is het normaal dat je pomp zo'n herrie maakt tijdens het druk opbouwen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 00:19  ·  #34
Ik heb de mijne net laten vervangen. ik hoorde m bij het op benzine lopen heel duidelijk(bij start). als ie echt slecht is hoor je m ook tijdens stationair als je bij de tank/pomp luistert. hij hakkelt er dan hoorbaar op los. De mijne is nu weer fluisterstil. wel 160 euri armer :sick:
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 00:55  ·  #35
Ik vind t wel vreemd, de pomp heeft nog geen ton meegedraaid.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 08:37  ·  #36
hoor je m ook bij stationair lopen op lpg? en de pomp is/was? gevoelig voor (bijna) leeg rijden van de tank. kweet niet hoe leeg je m altijd rijdt. Ik heb het een keer gehad(andere auto wel vialle) dat ie meteen nadat ik m een keer helemaal leeg gereden had lawaai begon te maken. :-|
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 10:23  ·  #37
Quote door RBR

Enkele voordelen zijn theoretisch lager verbuik (injectoren zijn nauwkeuriger met vloeistof) en koelende werking van expanderend gas (vergelijk het maar met waterinejctie).
Onderhoudstechnisch hebben beide systemen zo hun punten, maar over het algemeen is het eerder pech hebben dan periodiek onderhoud.
Alleen moet bij dampgas het filter regelmatig worden vervangen.

en wat is het voordeel van een theoretisch lager verbruik? (ik reed met een landi dampgasinjectie op een 2.0 (626 station) zuiniger dan een LPi op een 1500-tje.. (323 sedan)
met die LPi (gebruikt dus al oud, toegegeven) heb ik linke pech (gaslek net voor de injectoren, fijn die hoge druk!) gehad, met mijn dampgassystemen nog nooit wat kapot, alléén filtertje vervangen (€15/jaar?)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 10:24  ·  #38
Quote door PDJ

Het meeste wat ik tot nog toe getankt heb is 35 ltr. Groter kan ik volgens mij ook niet kwijt.


dat is wel héél weinig, ik zou de 80% stop eens laten nakijken..
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 13:45  ·  #39
Ja ik weet niet beter. Na ongeveer 310 gaat t rode lampje knipperen en is t over met de lpg pret.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 17:06  ·  #40
Ik kan nu op laatste groene led ong 400 km maken en dan 40 liter tanken. kan nog wel wat leger ong 47 liter of zo maar dan is mn pomp zo weer naar zn grootje. :sick: :yes: :thumb:
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 18:29  ·  #41
Quote door 626Ronin

Quote door RBR

Enkele voordelen zijn theoretisch lager verbuik (injectoren zijn nauwkeuriger met vloeistof) en koelende werking van expanderend gas (vergelijk het maar met waterinejctie).
Onderhoudstechnisch hebben beide systemen zo hun punten, maar over het algemeen is het eerder pech hebben dan periodiek onderhoud.
Alleen moet bij dampgas het filter regelmatig worden vervangen.

en wat is het voordeel van een theoretisch lager verbruik? (ik reed met een landi dampgasinjectie op een 2.0 (626 station) zuiniger dan een LPi op een 1500-tje.. (323 sedan)
met die LPi (gebruikt dus al oud, toegegeven) heb ik linke pech (gaslek net voor de injectoren, fijn die hoge druk!) gehad, met mijn dampgassystemen nog nooit wat kapot, alléén filtertje vervangen (€15/jaar?)


Daarom zeg ik juist theoretisch, het verschil tussen dampgas/Lpi kan per auto verschillen. Onderhoud wat je noemt is ook net pech/geluk hebben, hier heeft Vialle het bijvoorbeeld beter gedaan dan andere systemen (softwarefouten/lekke verdampers). Uiteindelijk zal het in praktijk niks schelen tussen dampgas/LPi.

En wat was het verschil in benzineverbuik tussen de 323 en 626 (gewoon nieuwsgierig)?
Een grotere auto met zwaardere motor kan wel eens zuiniger zijn dan een kleiner type (afhankelijk van de rechtervoet natuurlijk). Mijn volvo is bijvoorbeeld ook zuiniger dan mijn andere niet-volvo auto, dat terwijl de volvo ruim 200Kg meer weegt, 3 jaar ouder is en 130Pk meer heeft..

En voor de topicstarter: beide systemen zijn bekende merken en zullen prima voldoen in de praktijk. Mijn voorkeur is Vialle, anderen Prins/Landi/BRC/Vogel, maar alle systemen zijn gewoon goed.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: LPG installatie inbouwen

 · 
Posted: 04.05.2015 - 19:24  ·  #42
ik zou niet weten wat die auto's in het echt op benzine deden, daarom stop je er toch gas in?! ;) theoretisch was die 323 een stukje zuiniger geweest, maar op gas kreeg ik er zelfs rijdend als een opa niet meer dan 9,5 km uit een liter gas mee (wèl weer grappig, tràppend (begrenzer in 1 en 2 en soms 3) haalde de 323 nog altijd 1:9..kun je raden wat ik deed?), de 626 haalde al nieuw rijdende 1:11 tot 1:11,5 net als de volvo nu heel soms doet.. (op 90% snelweg en provinciaal dan..)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0