Met automaat (D4 GT8) in stad

slip bij stoplichten

 
 
 
 
 
Swalker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Homepage: impacqt.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 11:39  ·  #1
Ik vraag me af wat wijsheid is. Wanneer ik veel in de stad van stoplicht naar stoplicht rijd houd ik de bak in de D. Is er dan steeds slip zolang ik de rem ingedrukt houd? Is de bak hier -op de lange duur- op berekend of is het beter om zo veel mogelijk even naar de N te schakelen?
Hoe gaan jullie hiermee om of ben ik de enige die zich dit afvraagt? :'(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 11:46  ·  #2
Persoonlijk zet ik hem altijd in de N, als ik voor een verkeerslicht moet wachten.
Dit om de koppelomvormer te sparen en tevens de temperatuur in bedwang te houden.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 12:08  ·  #3
Ik heb hier nooit over nagedacht, ik sta die minuut gewoon op de rem. Ik heb trouwens ook geen idee wat de maximale bedrijfsuren van een koppelomvormer/versnellingbak is en hoe dat dan te meten.

Bij bruggen en spoorwegovergangen doe ik een manuele stop-startprocedure, maar dat is meer uit milieu/financieel oogpunt dan om mijn auto te sparen.
Swalker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Homepage: impacqt.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 12:24  ·  #4
Quote door Bigdog

Persoonlijk zet ik hem altijd in de N, als ik voor een verkeerslicht moet wachten.
Dit om de koppelomvormer te sparen en tevens de temperatuur in bedwang te houden.


Alleen al om ons milieu: Was ieder stoplicht maar een verkeerslicht!!!..........
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 19:36  ·  #5
Quote door VolvoS60Racer

En volgens mij had Volvo bij de eerste AW55 automaten in de P2 modellen een automatische neutraal stand. Die is er later afgehaald, omdat het niet goed voor de bak was.


Volgens mij was het irritant voor de bestuurder.
Bij gasgeven merk je een duidelijke klap.
(Abrupt van de N naar de 1)
De intentie was goed, maar de uitvoering een ander verhaal.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 20:49  ·  #6
Quote door Swalker

Ik vraag me af wat wijsheid is. Wanneer ik veel in de stad van stoplicht naar stoplicht rijd houd ik de bak in de D. Is er dan steeds slip zolang ik de rem ingedrukt houd? Is de bak hier -op de lange duur- op berekend of is het beter om zo veel mogelijk even naar de N te schakelen?
Hoe gaan jullie hiermee om of ben ik de enige die zich dit afvraagt? :'(


Neen, je bent niet alleen,
De automaat is er op gemaakt om gewoon in de D stand te blijven staan, dat is niet erg.
Tenzij je gas gaat geven met je andere voet om een stall speed uit te voeren of zo.

Als een automaat niet tegen de D stand zou kunnen, hoe wil je dan rijden in een metropool met tientallen stoplichten ? dan kan je beter een handbak nemen... dat kan niet de bedoeling zijn.
Het telkens van D naar N zetten is juist extra slijtage omdat er koppelingen geachtiveerd en gedeactiveerd worden.
Tevens is de flow van ATF in N en P bij de meeste automaten lager, dus heft het een het ander weer op.
Gewoon in D laten dus.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 20.11.2016 - 21:10  ·  #7
Denk dat veel met de omstandigheden te maken heeft.
Als de schakeling extra slijtage veroorzaakt dan lijkt me dat je de meeste automaten kunt gaan afschrijven.
Bij deze stelling wil ik niet eens denken wat er gebeurd met rustig warm rijden.
Heb je al eens de temperatuur in de gaten gehouden bij warm weer ?
Heb het een lange tijd vergeleken en ik ben behoorlijk verrast door de oplopende temperaturen bij verkeerslichten.
Doe je hetzelfde en zet je hem in de N, dan was het beduidend lager.
Te hoge temperaturen betekend ook vervroegd wisselen van je bakolie door veroudering.
Swalker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Homepage: impacqt.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 22.11.2016 - 11:49  ·  #8
Quote door Bigdog

Denk dat veel met de omstandigheden te maken heeft.
Als de schakeling extra slijtage veroorzaakt dan lijkt me dat je de meeste automaten kunt gaan afschrijven.
Bij deze stelling wil ik niet eens denken wat er gebeurd met rustig warm rijden.
Heb je al eens de temperatuur in de gaten gehouden bij warm weer ?
Heb het een lange tijd vergeleken en ik ben behoorlijk verrast door de oplopende temperaturen bij verkeerslichten.
Doe je hetzelfde en zet je hem in de N, dan was het beduidend lager.
Te hoge temperaturen betekend ook vervroegd wisselen van je bakolie door veroudering.


Waar kun je de (bak) temperatuur aflezen dan?
Wordt de versnellingsbakolie apart gekoeld of is het zaak voldoende toeren te houden resp. over te gaan naar de S stand bij zware belasting/lage toeren?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 22.11.2016 - 18:16  ·  #9
Temperaturen kun je monitoren in Vida (real-time uitlezen).
Heb al een paar keer temperaturen van 98 graden voorbij zien komen.
In de N was dit een behoorlijk stuk lager, ruim onder de 90.
Natuurlijk overleeft de bak wel, maar vrolijk wordt je er niet van.
Logisch ook dat Volvo destijds (en nu nog steeds) zo op Taxi's hamerde.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 22.11.2016 - 18:54  ·  #10
Ik heb het gemeten bij normaal weer. ;-)
Bij 30 graden buitentemperatuur gaat het duidelijk sneller.
Denk daarbij nog eens een zware lading en daar gaat je olie....
v70kino
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: West-Vlaanderen
Leeftijd: 67
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 22.11.2016 - 19:46  ·  #11
Dit was een zeer goede vraag en goede antwoorden gegeven of theorie.
Ik denk dat er veel automaatrijders met deze vraag zitten.
Als we verder denken wat doet de bak bij de start-stop ??
In file of stadsverkeer schakel ik deze regelmatig uit.
Groetjes Daniel
Swalker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Homepage: impacqt.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 25.11.2016 - 21:16  ·  #12
De start/stop schakel ik ook regelmatig uit, zeker in de stad. 12 keer "aan-uit" bij een half uurtje toeren door de city; benieuwd wat dat op den duur met een aantal onderdelen(??) doet?
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 26.11.2016 - 14:24  ·  #13
Quote door Swalker

De start/stop schakel ik ook regelmatig uit, zeker in de stad. 12 keer "aan-uit" bij een half uurtje toeren door de city; benieuwd wat dat op den duur met een aantal onderdelen(??) doet?


Een auto is niet gebouwd om een leven lang mee te gaan. Een fabrikant ontwerpt en bouwt dus een auto voor een gemiddelde bedrijfsduur. Dat kan in jaren en/of KM zijn en kan per model ook nog eens verschillen. Ook het gebruik van de auto heeft invloed op de bedrijfsduur van de auto en de onderdelen.

Dat wij verschrikkelijk verwend zijn dat onze oudere Volvo's pas zijn ingereden bij 2 ton en na 15 jaar nog steeds niet weggeroest zijn, zegt wat over de kwaliteit van ontwerp en bouw van de auto. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat nieuwere auto's voor een kortere bedrijfsduur zijn ontworpen en gebouwd, mede door de elektronica die daar nu in verwerkt wordt.
MikeS80
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 49
Berichten: 251
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 26.11.2016 - 14:45  ·  #14
Voor de AW55/50 heb ik de releasenote's (engineering manual) samenvatting eens doorlopen.

ALs de bak stilstaat, schakelt ie zelf na 2 seconden (bijna onvoelbaar)
naar een vrijloop waarbij de krachten op de onderdelen vele malen minder zijn dan gewoon optrekken.

Ik kan het nog net waarnemen.

Het is dus niet de bedoeling om je bak in de N te zetten voor het stoplicht.
Is zelfs af te raden volgens de mensen die m hebben gemaakt.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Met automaat (D4 GT8) in stad

 · 
Posted: 26.11.2016 - 18:52  ·  #15
Quote door MikeS80

Voor de AW55/50 heb ik de releasenote's (engineering manual) samenvatting eens doorlopen.

ALs de bak stilstaat, schakelt ie zelf na 2 seconden (bijna onvoelbaar)
naar een vrijloop waarbij de krachten op de onderdelen vele malen minder zijn dan gewoon optrekken.

Ik kan het nog net waarnemen.

Het is dus niet de bedoeling om je bak in de N te zetten voor het stoplicht.
Is zelfs af te raden volgens de mensen die m hebben gemaakt.


Nu zet ik nooit mijn bak in N voor het stoplicht etc.Had me ook wel is afgevraagd wat nu beter is maar hangt het ook nog af van het bouwjaar wbt de AW55/50 bak?.
De mijne is van 2001 trouwens.Heb overigens ook wel het idee dattie bij mij in vrijloop gezet wordt als je voor het stoplicht staat.Als je heel goed oplet voel je het volgens mij.

gr,

Bas
 
Selected quotes for multi-quoting:   0