Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 
 
 
 
 
Disco Daddy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 52
Berichten: 56
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 11.07.2022 - 20:40  ·  #1
De 23ste juli gaan we met de T5 inclusief sleurhut via de Franse kust en door Baskenland naar de pyreneëen. En daarna via Toulouse weer terug naar Oss. Persoonlijk vind ik dat best een uitdaging. De caravan is een Fendt Joker 490 en hij wordt getrokken door een (geflushte) 5 traps Geartronic.
De auto heeft laatst een koelsysteemreparatie en een oliedrukherstel gehad in Elst, dus hij rijdt echt als een zonnetje.
Maar toch, met die hitte en met een automaat de bergen op..

Heeft iemand nog tips of ervaringen te delen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 11.07.2022 - 20:43  ·  #2
Toeren erop houden dus handmatig terugschakelen
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5016
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 11.07.2022 - 21:52  ·  #3
Inderdaad toeren houden en eventueel een trapje terug.

En je hoeft niet met 100 naar boven....

Je kan een bleutooth obd dongel kopen (elm 327) voor paar euro. Met de app carscanner kan je kvs en olietemp op je tel laten zien.

Bij 95 graden gaat de koelvij op stand 1
Bij 105 gaat de koelvin op stand 2
Bij 115 gaat de koelvin op stand turbo.
(Airco schakelt zich dan uit)

Zie je de temp oplopen ramen open en verwarming op max om warmte kwijt te raken.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 09:01  ·  #4
Beslist 1 of 2 versnelling terugschakelen.
Ik heb 8,5 jaar met een 2.5 T AWD Geartronic gereden en had regelmatig een hoge tandemasser aanhanger eraan hangen die beladen richting 2000 kg woog. Aan koppel geen probleem maar op de snelweg draaide die bij 90 km/h 1700 a 1800 toeren, dat is voor de bak niet fijn. Door 1 versnelling terug te schakelen reed je met circa 2200 toeren maar volgens de boordcomputer was het verbruik hierbij een fractie hoger. Je voelde aan de motor / bak dat dit prettiger reed.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 09:17  ·  #5
Eens met bovenstaande commentaren, lees ook evt mijn bevindingen in mijn webdagboek (WDB link onder) - voorkomen is beter dan genezen. Dus beter voorkomen dat de temperatuur stijgt door net voor de helling terug te schakelen, dan halverwege de helling als de motortemperatuur al tot ver boven de 100 gestegen is, dan is afkoelen moeilijker als er nog helling over is.
De Volvo's zijn niet bepaald overbemeten qua koeling, dus wacht niet te lang als je de temperatuur ziet stijgen, doe het rustig aan en met veel toeren (ik deed al 3000 toeren met mijn diesel waar nodig, dus met een benzine mag nog wel wat meer) - net als een berg op fietsen, dan moet je ook naar een lichtere versnelling en sneller trappen, maar niet zo snel dat je hart over z'n toeren gaat. Met de auto is het niet anders - het behoud zit 'm in die balans te vinden.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 11:24  ·  #6
Quote door Bolbo

Eens met bovenstaande commentaren, lees ook evt mijn bevindingen in mijn webdagboek (WDB link onder) - voorkomen is beter dan genezen. Dus beter voorkomen dat de temperatuur stijgt door net voor de helling terug te schakelen, dan halverwege de helling als de motortemperatuur al tot ver boven de 100 gestegen is, dan is afkoelen moeilijker als er nog helling over is.
De Volvo's zijn niet bepaald overbemeten qua koeling, dus wacht niet te lang als je de temperatuur ziet stijgen, doe het rustig aan en met veel toeren (ik deed al 3000 toeren met mijn diesel waar nodig, dus met een benzine mag nog wel wat meer) - net als een berg op fietsen, dan moet je ook naar een lichtere versnelling en sneller trappen, maar niet zo snel dat je hart over z'n toeren gaat. Met de auto is het niet anders - het behoud zit 'm in die balans te vinden.


Uitstekend advies en ook helemaal mee eens. In de hand terug zetten in die versnelling waar je het maximum koppel haalt bij benodigd toerental. Weet niet wat het voor jouw benzine motor is, maar dat kun je vast vinden.

Voor mijn D4 is het 2200 rpm.
Disco Daddy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 52
Berichten: 56
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 12:38  ·  #7
Bedankt voor de replies!
Boven de 2000 rpm houden en in zijn 4 of 3 naar boven. Dat moet lukken.

@Plein, welke dongel bedoel je precies? Ik heb er 1 gevonden op Bol, (zo'n blauwe) maar die is alleen geschikt voor auto's vanaf 2003.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 13:01  ·  #8
Quote door Disco Daddy

Bedankt voor de replies!
Boven de 2000 rpm houden en in zijn 4 of 3 naar boven. Dat moet lukken.

@Plein, welke dongel bedoel je precies? Ik heb er 1 gevonden op Bol, (zo'n blauwe) maar die is alleen geschikt voor auto's vanaf 2003.

Jouw auto ondersteund gewoon het OBD2 protocol, dus zo'n goedkope blauwe OBD2 dongle werkt goed
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 13:23  ·  #9
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 13:36  ·  #10
Mijn eigen ervaring ELM 327 dongle is niet zo denderend.
Iedere keer als de dongle in de OBD2 aansluiting zit en de automaat moet vaker schakelen, blijft deze op een moment in één en dezelfde versnelling staan. Handmatig schakelen lukt dan ook niet meer.
Zonder dongle heb ik dit probleem nog nooit gehad.
Met een originele Dice overigens ook geen problemen ondervonden.
Kan best aan mijn ELM dongle liggen, althans ik hoop dat dit alleen mijn ervaring is. Lijkt me uitermate vervelend om midden in de bergen te moeten stoppen, machine uit en dongle verwijderen en weer door.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5016
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 14:57  ·  #11
IK rijdt er ook niet continu mee.
Puur alleen in de bergen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Met de caravan en Geartronic door de pyreneëen

 · 
Posted: 12.07.2022 - 15:18  ·  #12
Quote door aelse

Mijn eigen ervaring ELM 327 dongle is niet zo denderend.
Iedere keer als de dongle in de OBD2 aansluiting zit en de automaat moet vaker schakelen, blijft deze op een moment in één en dezelfde versnelling staan. Handmatig schakelen lukt dan ook niet meer.
Zonder dongle heb ik dit probleem nog nooit gehad.
Met een originele Dice overigens ook geen problemen ondervonden.
Kan best aan mijn ELM dongle liggen, althans ik hoop dat dit alleen mijn ervaring is. Lijkt me uitermate vervelend om midden in de bergen te moeten stoppen, machine uit en dongle verwijderen en weer door.

Ik heb mijn goedkope 3 euro Aliexpress dongle ooit eens een jaar er in laten zitten (gewoon vergeten). Nooit problemen mee ondervonden verder, misschien had jij net pech, of ik geluk :P

Sowieso, ik zou gewoon vertrouwen op de techniek van Volvo, idd alleen handmatig terug schakelen. Allerlei extra meters en informatie leidt alleen maar af en zorgt alleen maar voor stress naar mijn idee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0