motor naar de knoppen

B5254T10

 
 
 
 
 
Erik Hoffstaetter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 60
Homepage: neontime.nl
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

motor naar de knoppen

 · 
Posted: 09.08.2023 - 23:32  ·  #1
Mijn motor is naar de knoppen, op de snelweg in Oostenrijk scheurde er een slang van het koelwater. Alle vloeistof was er in 1x uit. Geen vluchtstrook, heel langzaam aan rechterkant gereden tot afslag. Op parkeerplaats bleek het al te laat te zijn. De olie kookte...
Volvo V70 2.5T automaat uit 2010.
Auto staat bij een garage in Oostenrijk waar ze er een nieuwe motor in gaan zetten. Alleen ben ik zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van een vervangende motor. Daarom heb ik wat vragen.
Er zit een B5254T10 motor in.
Kan deze ook vervangen worden door een B5254T11? (V70 2.5 FT)
Wat is een redelijke prijs voor een motor?
Waar moet ik verder op letten?
Als er iemand is die een betrouwbare leverancier weet krijg ik graag een PB.
En als je er een hebt liggen met weinig op de teller natuurlijk ook;-)
Groet,
Erik Hoffstaetter
Erik Hoffstaetter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 60
Homepage: neontime.nl
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 01:03  ·  #2
Zou dit wat kunnen zijn?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 07:12  ·  #3
Hallo Erik,

over de keuze van motor kan ik niet echt helpen.

Maar woon je in Oostenrijk of ben je er op vakantie?
Ik zou het vervangen van een motor liever lokaal laten doen om bij eventuele problemen gemakkelijker bij de garage terecht te kunnen.
In de periode van een vakantie zal je de auto waarschijnlijk toch niet werkend terug krijgen.

Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 09:47  ·  #4
Balen!!!!
FT is toch flexi-fuel; ook geschikt voor E85? Lijkt mij dat dan ook de ECU moet worden overgezet, en als ik mij niet vergis is dat alleen voordelig als je ook echt veel E85 gaat rijden, en dat is niet zo makkelijk te krijgen volgens mij. Daarbij spuit die motor heel veel brandstof in tijdens het opwarmen (om de E85 verbrand te krijgen meen ik; forumgebruiker Brinkie heeft hier al regelmatig wat over geschreven in zijn webdagboek Gezinsvervoermiddel in Stijl o.i.d.), dus dat is bij gebruik van normale benzine (E5/E10) niet wenselijk (duur).
Indien mogelijk zou ik ervoor kiezen om dezelfde motor in te bouwen, tenzij iemand kan bevestigen dat de voordelen opwegen tegen de (eventuele) nadelen van een ander type motor.
Succes ermee!
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 09:50  ·  #5
Ik zou inderdaad ook lokaal (in de buurt van je woonplaats) er een nieuwe motor in laten zetten ivm garantie op werk e.d. Wbt het verschil tussen de 2.5T en 2.5FT (B5254T10 vs. B5254T11; ik heb begrepen dat het voornamelijkste verschil zit in de kleppen/klepzittingen (gehard bij de 2.5FT), en dat de 2.5FT motorsoftware (ECU) ook overweg kan met E85. Als je dus enkel het motorblok en niet de ECU vervangt, dan zou je voor zover ik weet gewoon een B254T11 ipv een B5254T10 kunnen gebruiken.

edit: ik kan me voorstellen dat ivm het flexifuel er ook andere injectoren in de FT zitten tov de T. Echter kan de FT ook gewoon op normale benzine dus dat zou niet uit moeten maken, tenzij er andere aansluitingen en extra sensoren op het FT motorblok zitten. Enfin, alsnog denk ik dat er voornamelijk softwarematig (en misschien elektronisch) verschillen zitten tussen die motoren, en dat het enige hardwarematige verschil de geharde kleppen/klepzittingen zijn (en mogelijk een iets andere kabelboom ivm andere elektronica).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 13:01  ·  #6
Das K zeg! Gescheurde kvs slang 1 keer gehad en dat resulteerde in een soort van stoomboot .

Bij jou is de olie aan de kook geraakt ? Misschien vreemde vraag maar waar zag je dat aan ?


Vwb “ nieuw” blok , liefst bij betrouwbare leverancier op korte afstand met alle info van de donor.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 13:54  ·  #7
Ik vraag me af hoe zo'n kvs zomaar kan knappen.
Iets met overdruk op het koelsysteem?
Mijn Volvo specialist zei me laatst dat de kvs van een Volvo eigenlijk nooit zomaar stuk gaan. Dit op mijn vraag of ik er niet een keer goed aan deed de kvs preventief te vervangen.
Erik Hoffstaetter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 60
Homepage: neontime.nl
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 15:05  ·  #8
Hoi Schaapie,
Ik denk eigenlijk ook dat een T11 alleen met de juiste software E85 kan verbranden. Ik begrijp dat Brinkie zei dat je zelfs de software beter naar normale benzine kunt ombouwen omdat E85 hier toch bijna niet verkocht wordt.
Zou het harden van kleppen en zittingen een voordeel kunnen zijn bij normale benzine?

Ombouwen in gaat niet, het naar Nederland van de auto halen is me veel te duur. Kosten zijn nagenoeg gelijk.
Auto staat bij een goede garage dus die gok neem ik wel.

Quote door hetschaap

Ik zou inderdaad ook lokaal (in de buurt van je woonplaats) er een nieuwe motor in laten zetten ivm garantie op werk e.d. Wbt het verschil tussen de 2.5T en 2.5FT (B5254T10 vs. B5254T11; ik heb begrepen dat het voornamelijkste verschil zit in de kleppen/klepzittingen (gehard bij de 2.5FT), en dat de 2.5FT motorsoftware (ECU) ook overweg kan met E85. Als je dus enkel het motorblok en niet de ECU vervangt, dan zou je voor zover ik weet gewoon een B254T11 ipv een B5254T10 kunnen gebruiken.

edit: ik kan me voorstellen dat ivm het flexifuel er ook andere injectoren in de FT zitten tov de T. Echter kan de FT ook gewoon op normale benzine dus dat zou niet uit moeten maken, tenzij er andere aansluitingen en extra sensoren op het FT motorblok zitten. Enfin, alsnog denk ik dat er voornamelijk softwarematig (en misschien elektronisch) verschillen zitten tussen die motoren, en dat het enige hardwarematige verschil de geharde kleppen/klepzittingen zijn (en mogelijk een iets andere kabelboom ivm andere elektronica).
Erik Hoffstaetter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 60
Homepage: neontime.nl
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 15:09  ·  #9
De slang is er een keer eerder afgesprongen, toen door de wegenwacht weer gemaakt.
Er werd inderdaad wat veel druk opgebouwd denk ik, die slang scheurt inderdaad niet zomaar.
Ik heb ook al een keer een breukje gehad in de slang naar de interieurverwarming.
Wellicht was de koppakking al een beetje lek.

Ik heb het koelwater wel onlangs laten testen op oliesporen, met zo'n strookje, maar dit deed geen alarmbellen rinkelen.
Helaas wel een onderliggend probleem blijkt nu.

Ik hoop dat het met een nieuwe motor voorbij is ;-)


Quote door S80 Kinetic

Ik vraag me af hoe zo'n kvs zomaar kan knappen.
Iets met overdruk op het koelsysteem?
Mijn Volvo specialist zei me laatst dat de kvs van een Volvo eigenlijk nooit zomaar stuk gaan. Dit op mijn vraag of ik er niet een keer goed aan deed de kvs preventief te vervangen.
Erik Hoffstaetter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 60
Homepage: neontime.nl
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 15:20  ·  #10
Heb je wel eens patat gebakken? :lol:

Quote door MTE

Das K zeg! Gescheurde kvs slang 1 keer gehad en dat resulteerde in een soort van stoomboot .

Bij jou is de olie aan de kook geraakt ? Misschien vreemde vraag maar waar zag je dat aan ?


Vwb “ nieuw” blok , liefst bij betrouwbare leverancier op korte afstand met alle info van de donor.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 16:08  ·  #11
Zuur dit zeg!
Bij de N destijds ook meegemaakt. Alhoewel de slang niet losgeschoten was, maar de bevestiging aan de radiator was afgebroken. Gelukkig stond ik stil voor een stoplicht en merkte het snel genoeg op zodat er verder geen vervolgschade is geweest.
Er was ook geen kvs verlies voor dit gebeurde wat zou kunnen duiden op overdruk. Soms kan je ook gewoon pech hebben.
Wat betreft de motor is het wel zo fijn als je deze gewoon hier in NL ergens kan laten doen.

Quote door Erik Hoffstaetter

De slang is er een keer eerder afgesprongen, toen door de wegenwacht weer gemaakt.
Er werd inderdaad wat veel druk opgebouwd denk ik, die slang scheurt inderdaad niet zomaar.
Ik heb ook al een keer een breukje gehad in de slang naar de interieurverwarming.
Wellicht was de koppakking al een beetje lek.

Ik heb het koelwater wel onlangs laten testen op oliesporen, met zo'n strookje, maar dit deed geen alarmbellen rinkelen.
Helaas wel een onderliggend probleem blijkt nu.

Ik hoop dat het met een nieuwe motor voorbij is ;-)


Quote door S80 Kinetic

Ik vraag me af hoe zo'n kvs zomaar kan knappen.
Iets met overdruk op het koelsysteem?
Mijn Volvo specialist zei me laatst dat de kvs van een Volvo eigenlijk nooit zomaar stuk gaan. Dit op mijn vraag of ik er niet een keer goed aan deed de kvs preventief te vervangen.

Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 17:10  ·  #12
Waarom gebeuren dit soort dingen niet gewoon thuis op je oprit? Ik hoop dat het jullie vakantie niet teveel beïnvloed.
Kwa daar laten vervangen tov hier snap ik je keuze. Ik heb de ervaring dat ook in nl het vaak garantie tot de drempel betreft en het is al duur genoeg. Dan kun je die transport kosten beter achter de hand houden om hier eventuele problemen op te lossen. Misschien kun je wel vragen dat ze van het "nieuwe" blok iig van te voren de compressie testen. Dan weet je iets meer over de staat van de zuigerveren en kleppen. Na inbouw moet de oliedruk goed zijn, geen lekkages kvs of olie of (uitlaat)lucht, het blok moet rustig stationair lopen en soepel reageren op het gas. En het nieuwe blok mag geen vreemde bijgeluiden produceren. Ik denk dat je daarmee het meeste dekt wat onder een evt garantie zou kunnen vallen.

De maximale druk op je kvs systeem wordt geregeld door de dop op je kvs expansievat, max 1,5bar. Dus misschien moet je je dop ook laten vervangen als je denkt dat door overdruk je kvs-systeem is gesprongen. Maar ik hoor graag ook de gedachte van anderen hierover.

Er zitten zeker zwakke plekken in het kvs systeem, alle onderdelen moeten natuurlijk tegen een bepaald kostenplaatje geproduceerd worden. Anders waren er echt wel andere keuzes gemaakt, maar dan klaagt iedereen over de aanschaf en onderhoud prijs.
Zo zijn de zijkanten van de meeste van onze radiateuren van kunststof. Kunststof kan nou eenmaal niet goed tegen hitte en wordt naarmate de tijd vordert steeds brosser. Dit is vaak de oorzaak van lekkages. De seals tussen het allu koelgedeelte en de zijkanten kunnen lekken, het kunstof kan scheuren, of de aansluitpunten voor je kvs-slangen kunnen zelfs kompleet afbreken (bij mij ooit gebeurd, met overleden motor als gevolg).
Toevallig dat ik een paar weken geleden een gesprek had met een monteur bij een radiateuren fabriek. Ik kwam er met een lekkende (mijn fout) do88 radiateur. Hij gaf aan dat als zij een compleet allu radiateur voor een v70 zouden moeten maken, dat deze minimaal 3x de aanschafprijs van de do88 zou worden. Maar dan heb je wel een stukje vakwerk. Ze maken oa radiateurs daar voor diverse Dakar teams en bijvoorbeeld voor een vrachtwagen kost een radiateur meer dan €10.000,- . En dat spul kan tegen een stootje.

Overigens een lekke koppakking wil niet perse zeggen dat je dan olie in je kvs krijgt.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 19:37  ·  #13
Schoot me net te binnen, volgens mij hebben de nieuwere V70's, de NN, ook geen temperatuurmeter meer hebben op het dashboard.
Dat is best link en volgens mij een verkeerde besparing van Volvo. Ik betrap me er zelf regelmatig op dat ik tijdens het rijden, vooral in druk fileverkeer, mijn temperatuurmeter regelmatig in de gaten houd. Als die plotseling gaat stijgen dan kan je nog maatregelen nemen en de auto op tijd uit zetten. Zonder temperatuurmeter en met alleen een waarschuwingslamp die oververhitting aangeeft is dat toch wat anders.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 727
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 20:13  ·  #14
Quote door Erik Hoffstaetter

Ik denk eigenlijk ook dat een T11 alleen met de juiste software E85 kan verbranden. Ik begrijp dat Brinkie zei dat je zelfs de software beter naar normale benzine kunt ombouwen omdat E85 hier toch bijna niet verkocht wordt.
Zou het harden van kleppen en zittingen een voordeel kunnen zijn bij normale benzine?


Dat denk ik ook, echter software ombouwen naar alleen benzine is niet nodig. De auto kan op alle mogelijke mengsels van e85 en benzine rijden.
Ik heb de FT omdat lpg net als e85 heter verbrand dan benzine. Ook fijn om te weten dat ethanol toevoegingen niets uitmaken. Een t11 zou misschien wel kunnen, maar dan moet je geen ethanol gaan tanken omdat je de software niet hebt.
Succes met het oplossen van je probleem, ik hoop dat hij gauw weer rijdt.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: motor naar de knoppen

 · 
Posted: 10.08.2023 - 22:51  ·  #15
Naast het vervangen van het blok zou ik ook even zoeken naar de oorzaak van het scheuren van de koelwaterslang. Mocht bijvoorbeeld de doorstroming in de radiateur onder de maat zijn, sta je zo weer stil. Succes!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0