Motor valt plots uit tijdens het rijden

Volvo V70 2.5T benzine B5254T2

 
 
 
 
 
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 06.10.2023 - 19:33  ·  #16
Even een update. Vandaag en poging gedaan om te vervangen.
blijkt het een verkeerde pomp te zijn. Heb obv vida het part number gebruikt. Blijkt helaas niet de juiste te zijn.
Contact met R&D parts gehad. Ze hadden alleen deze versie. Dan maar naar de volvo dealer. Niet op voorraad maar de werkplaats verzekerde mij dat dit echt de juiste was. Meteen opgehaald bij her distributie centrum van volvo in Nieuwegein. Blijkt het weer dezelfde (niet passende) pomp te zijn.

Dan maar obv foto's aan het zoeken gegaan. Nu bij autodoc de juiste pomp gevonden, althans de afbeelding is gelijk. Volgend weekend en maar poging doen om de pomp te plaatsen.

Door verkeerde info in vida is het verkrijgen van de brandstofpomp en grote opgave ivm het plaatsen van de pomp, wat in een uurtje gefixt is.

Er zij 2 versies geplaatst in v70 II. De ene heeft aansluiting voor de pomp bij de pomp zelf ( rechterzijde) de andere versie heeft de stekker aan de linkerzijde bij de 2de niveau sensor. Omdat de platic behuizing hetzelfde is, is het onderscheid moeilijk te zien. Let goed op of een 5 pinnetjes in het kunststof stekkergedeelte zitten.

Als je plannen voor het vernieuwen van brandstof pomp en je komt er niet uit, laat het gerust weten. Ik ben er inmiddels aardig thuis in.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 06.10.2023 - 21:04  ·  #17
Ok, wat een gedoe, succes.. fijn dat je post hoe het gaat.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het afloopt. Ik heb iets andere maar vergelijkbare problemen.

De brandstofmeter is erg onbetrouwbaar (ik denk dus ook links en rechts niet consistent), zowel de meter als de boordcomputer. Dus ook met een reservetankje op pad en al 1 keer moeten gebruiken. Ik rijd nu op de dagteller, rond 700km tanken is er nooit een probleem, resultaat is dat ik heb effectief een tank van ~60 liter. Ik denk dus ook dat het hevelen van links naar de pomp niet goed gaat en ik zo niet bij de laatste 20 liter kan. Ik heb de boel nog niet opengetrokken want het komt nooit uit als de tank bijna leeg is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 07.10.2023 - 12:51  ·  #18
heb je gezocht op vincode? ik zie dat er nogal wat nummers van brandstofpomp types in vida staan. Dan moet je nog verder redeneren. Welk nummer dacht je te moeten hebben en welke was t uiteindelijk? Dit alles om beter te begrijpen waar dingen fout kunnen gaan bij het opzoeken in Vida? komt het nummer van de pomp die er in zat overeen met welke?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 938
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 07.10.2023 - 17:35  ·  #19
Staat er ook niet gewoon een volvo onderdeel code op de huidige pomp?
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 08.10.2023 - 21:40  ·  #20
Via het VIN numer in VIDA het nummer opgezocht. Dit is 30761743. Besteld bij R&D parts. Dit was niet de juiste pomp.

Toen naar de plaatselijk Volvo dealer, deze kwam dezelfde verkeerde pomp (30761743).

Toen met behulp van het nummer op de oude pomp (8621856) weer naar de volvo dealer. Deze blijkt niet meer voor te komen, in de Vida van de dealer en ook niet in het bestelsysteem van Volvo (dat zwarte beeldscherm met monochrome kleuren). De werkplaats medewerker vond dit ook wel vreemd.

Het nummer op de oude pomp (8621856) leverde met google wel veel 2de hands pompen op. Dan wordt deze vaak aangeboden voor de XC90. Met deze kennis heeft de dealer gezocht naar de brandstofpomp van een benzine XC90. En deze komt naar de vestiging. Die kan ik morgen bekijken of dit de juiste is.

Ook heb ik online gezocht naar de afbeeldingen van de pomp. Daar heb ik een pomp gevonden die duidelijk een stekker aansluiting heeft aan de pompzijde. Dit is nummer 1582980137.

Het overzetten van de afsluitdeksel van de oude pomp op de nieuwe pomp heb ik ook nog overwogen. De bedrading overzetten is geen probleem. Maar de slangetjes van de benzineleiding zit erg vast en ik weet niet of ik deze net zo stevig kan terugplaatsen op de nieuwe pomp. Er staat immers best wel wat druk op. Dit durf ik niet aan.

Toch maar blijven zoeken naar de juiste pomp.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 938
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 08.10.2023 - 23:21  ·  #21
Mocht je toch met de Brandstof leidingen aan de gang willen gaan; verwarm ze, dan worden ze soepel en gaat een stuk makkelijker. Dit werkt in ieder geval met de koppelingen die aan het benzine filter zitten. Ik weet niet of dezelfde leidingen in de benzine pomp zitten.
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 09.10.2023 - 17:19  ·  #22
Weer even een update: de brandstofpomp van een Benzine XC90 heeft wel een stekker aansluiting aan de pomp zijde (recht), met wel met ander Pin aansluitingen en met 2 pompen in de behuizing. Deze is dus ook weer terug.

De volvo dealer heeft nu een handigmatig verzoek ingediend bij (volvo nl??) om het oude onderdeelnummer te onderzoeken en met een alternatief te komen.

Weer even wachten....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 10.10.2023 - 00:12  ·  #23
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 12.10.2023 - 20:55  ·  #24
Update met de ontknoping

De juiste brandstofpomp
Onderzoek door Volvo blijkt dat er een fout in VIDA staat. O.b.v. het vin nummer geeft VIDA aan dat het nummer 30761743 is. Dit zou moeten zijn: 30761742.

Zo als ik het begrijp van de dealer is deze fout voor een reeks. Dit is nu aangepast in VIDA. De online variant klopt nu weer. Dit is niet het geval voor de lokaal draaiende VIDA van 2015 of eerder.

Uitvallen van de motor
Bij het lang stationair draaien met een relatieve lege tank is eerder gelukt om de motor uit te laten vallen. De brandstofniveau sensor geeft dan aan dat de rechterzijde leeg is terwijl er aan de linkerzijde nog brandstof aanwezig is.
Na het vervangen van de pomp heb ik de rechterzijde gevuld met 5l en daarna VIDA aangesloten om de niveaus uit te lezen.

Rechts: 4.5
Links: 10

Daarna via VIDA de brandstofpomp aangezet. Na een paar seconden sputteren begon deze hoorbaar te pompen. Binnen enkele minuten gaven de niveau sensoren dit aan:

Rechts: 12.5
Links: 0

Het lijkt erop dat het overhevelen weer goed gaat. Het probleem wat 4 garages niet konden vinden is nu, hoop ik, opgelost. Dit verklaart goed dat dit probleem zich voordeed op de snelweg naar honderden kilometers. De benzine kon niet overgepompt worden en kwam alleen door bochten (stadsverkeer) klotsend aan de rechterzijde van de tank terecht. En met een bijna redelijk lege tank kon ik het stationair reproduceren, wat ook logisch is.

Heel wat uurtjes heb ik erin zitten. Dank aan Pvl en Bigdog om VIDA te gebruiken. Was er anders alleen achter gekomen door random onderdelen te gaan vervangen.

Er zijn mij nog 2 dingen niet duidelijk, de werking van het overhevelsysteem. De retourleiding loopt langs de pomp naar de linkerzijde en via een stukje rond plastic weer terug. M.a.w. door benzine naar de linkerzijde te pompen stroomt het met nog meer benzine terug naar rechts. Ik dacht aan het venturi effect. Maar 10L in enkele minuten overhevelen lijkt best veel voor zo’n effect. Ik heb daar ook niet echt verstand van.

Ik heb een foto van het aanzuigpunt met de aanvoer en retour slang.

Het ander ding is de oude pomp. Er zijn geen beschadigingen aan de leidingen en het aanzuigpunt. En heel veel meer is er niet nodig voor het overhevelen. De pomp zelf deed zijn werk prima.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 12.10.2023 - 23:26  ·  #25
Goed bezig geweest, klinkt een beetje als een overwinning! 👍
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 09:41  ·  #26
Kun je de oude pomp/leiding nog testen op pompwerking door de slang/plastic opening?

dr moet toch iets niet goed werken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 09:51  ·  #27
Ik zou nooit locktite gebruiken op splines, kom ze hier ook weleens tegen, alleen maar ergernis als er wat los moet. Als het tegen zit kan het hele fuseestuk onder de pers met as. Dan maar een klakkie hoor....
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 13:00  ·  #28
Quote door Blade

Ik zou nooit locktite gebruiken op splines, kom ze hier ook weleens tegen, alleen maar ergernis als er wat los moet. Als het tegen zit kan het hele fuseestuk onder de pers met as. Dan maar een klakkie hoor....


Volgens mij zit je in het verkeerde topic...haha!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 13:55  ·  #29
Nou idd, apart
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 15:03  ·  #30
 
Selected quotes for multi-quoting:   0