Motor valt plots uit tijdens het rijden

Volvo V70 2.5T benzine B5254T2

 
 
 
 
 
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 12:03  ·  #1
Afgelopen zomer voor het eerst problemen gehad met de auto. De motor valt op de snelweg uit is dan niet meer te starten. Met caravan en al afgesleept naar de camping. Daar een week gestaan om de garage z’n ding te laten doen. Gescheurde turboslang. Volvo onderdelen bestellen duurt in Frankrijk erg lang. Uiteindelijk zelf in NL besteld en in 3 dagen binnen. Kunnen we weer op weg. Na 500 km weer hetzelfde probleem. Afslepen, luchtsensor vervangen. En we konden weer verder.

Daarna de Pyreneeën in gegaan een redelijk wat gereden. Zonder problemen. Vertrouwen in de auto was weer terug. Totdat bij een lange rit naar Portugal hetzelfde probleem weer terug kwam. Opvallend was op alle momenten dat de motor uitviel wanneer we plannen aan het maken waren om te stoppen om te tanken. Maw de tank was in al deze gevallen ¼ of iets minder gevuld. Door deze constatering hebben we ontdekt dat het tanken de oplossing was. Dan startte de motor meteen.

In Portugal toch maar naar een Volvo dealer geweest. Uitlezen leverde niets op. Bezinepomp schoongemaakt (er schijn daar ook een soort filter in te zitten). En we konden weer verder. Helaas stonden we niet veel later weer stil. Inmiddels 5L tankje bij voor onderweg. Dat lost het probleem meteen op. Door vaak te tanken is de terugweg probleemloos verlopen. Wel een vakantie gehad met totaal 8 bezoekjes aan de vluchtstrook 😥

Bij terugkomst de auto naar mijn eigen garage gebracht. Die konden niet veel betekenen als het probleem zich niet voor deed. Zelf de tank proberen leeg te rijden om het probleem te reproduceren. Tank was inmiddels bijna echt leeg maar de motor bleef maar draaien. Na een tijdje stationair draaien vlakbij de garage viel de motor eindelijk uit. De volgende dag is de garage er mee aan de gang gegaan en je raad het al, de motor loopt als een zonnetje met een bijna lege tank.

Dan maar zelf aan de slag. Eerst om het probleem consistent te reproduceren. De combinatie van een redelijk lege tank en een hard werkende motor (30+ graden, caravan), de boel proberen na te botsen. Dit door de auto met max. ¼ tank stationair te laten draaien met een doek voor de grill om de motorruimte goed warm te laten worden. Het is meerdere malen gelukt om in deze omstandigheden de motor uit te laten vallen na 30 tot 45 min.

Op aanraadde van verschillende forum leden aan de slag gegaan met VIDA. Wat een bron van informatie. Was wel ff een klusje om de boel aan de praat te krijgen. Geen relevante storingscodes te zien wanneer de motor uitgevallen is. Omdat het probleem waarschijnlijk iets te maken heeft met de brandstoftoevoer, heb ik mij daar op gericht.

METINGEN

Omdat de ECM brandstofdruk geen waarde geeft , heb ik mij gericht op de CEM brandstofniveau’s.

Situatie na uitvallen motor:
CEM brandstofniveau linkerzijde 15 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter

Situatie na bijvullen (5 liter), motor start weer:
CEM brandstofniveau linkerzijde 13.5 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 5.5 liter

Situatie na 15 min., motor start nog steeds goed :
CEM brandstofniveau linkerzijde 18 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter

De vulopening en de bezinepomp zitten beiden aan de rechterzijde. De brandstofpomp gaat aan wanneer je deze VIDA aanstuurt en uiteraard ook als het contact aangaat. Ik heb gemerkt dat de brandstofniveau metingen niet heel nauwkeurig zijn.

HYPOTESE

Een hypothese is dat de brandstofpomp alleen werkt met de benzine uit het rechterdeel van de zadeltank. Dit zou o.a. verklaren waarom de auto geen problemen gaf in de Pyreneeën (veel bochten, kloste het vanzelf naar de rechterzijde) en wel op de lange rechte snelweg stukken (alle 8 keren).

Uit video’s en andere bronnen van het brandstofsysteem kan ik niet opmaken dat er een overheveling systeem in zit. (wat dan mogelijk niet goed werkt). Het lijkt gewoon een pomp met een extra aanzuigstuk dat op de bodem van de linkerzijde ligt. Ik heb de brandstoftank aan de linkerzijde open gemaakt en daar lijkt geen probleem te zien. Ik weet ook eigenlijk niet goed waar ik op moet letten anders dan een mogelijke vervuiling bij de opening.


Goed om te weten dat ik een goed bedoelde amateur ben die graag leert. Ik heb geen achtergrond in de autotechniek, en mogelijk heb ik hele voor de hand liggende zaken niet bedacht of getest.

Op dit euvel na is het een heerlijke auto en ideaal om met caravan de bergen in te gaan. Hellingen waar menig personenauto naar boven kruipt, rijdt de Volvo met 110 km/h naar boven met bijna 3.5 ton totaalgewicht zonder een kik te geven. Ben dus vastberaden om er weer een betrouwbare auto van te maken.

Sander
Volvo V70 2.5T benzine
B5254T2
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 13:00  ·  #2
Ha Sander,
Wat een vervelend verhaal, weet wat je voelt als je zo langs de weg stil valt...
Je hebt het probleem voortvarend aangepakt en bent een heel eind gekomen.
Jouw verhaal lezend zou ik de brandstofpomp eruit halen en die eens goed bekijkeñ.
Je zou bijna zeggen dat er vrijwel onderaan iets van een scheurtje in moet zitten waardoor hij lucht aanzuigd.
Succes !!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 13:24  ·  #3
Het lijkt mij logisch dat je brandstofnivo links en rechts gelijk zal blijven, hoe leeg je tank ook raakt.
Dan zal er toch wel zoiets als een overhevelsysteem in moeten zitten.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 19:27  ·  #4
Vacuum in de tank.

Denk dat als je de dop eraf haalt zonder te tanken dat hij het dan wel weer doet.

Heb ik gehad.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 20:08  ·  #5
als ik vida zo lees moet er een overloopleiding liggen tussen de linker en rechterkant. lijkt me dat er daar wat mis is. Naast wat herman zegt natuurlijk. Ervaringen uit het verleden, helpen in het heden.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 01.10.2023 - 22:00  ·  #6
Ik dacht ook direct aan vacuüm, oftewel een slechte ontluchting.
Mijn schoonouders hebben dit een tijdje gehad met een omega, kostte hen uiteindelijk 2 benzine tanks.

Makkelijk te controleren door gewoon met de tankdop los te rijden.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 08:12  ·  #7
ik heb een soortgelijke situatie gehad, lange dag op de snelweg met een hele warme dag. motor viel uit zonder storingen of meldingen. tank zat niet veel meer in. afgesleept door de anwb naar een veilige plek en daar gewacht op een monteur. auto startte na 3 kwartier weer normaal en ik ben gewoon naar huis gereden. daarna nooit meer het probleem gehad. ik vermoed zelf dat het een combinatie is geweest van een bijna lege tank en warm weer. misschien een vastloper in de brandstofpomp of iets dergelijks.... ik volg deze discussie even!
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 08:57  ·  #8
Quote door hermanusb

Vacuum in de tank.

Denk dat als je de dop eraf haalt zonder te tanken dat hij het dan wel weer doet.

Heb ik gehad.


Deze oorzask heb ik onderzocht door meerdere keren te kijken na een lange rit of de tankdop geluid maakt na het openen
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 09:03  ·  #9
Quote door GRUNNS60

als ik vida zo lees moet er een overloopleiding liggen tussen de linker en rechterkant. lijkt me dat er daar wat mis is. Naast wat herman zegt natuurlijk. Ervaringen uit het verleden, helpen in het heden.


Op de afbeelding van de brandstofpomp is een slang te zien die loopt naar de andere zijde (en ook een retourslang).

Het lijkt op een extra aanzuigpunt naar die een de zijde waar de pomp zelf zit.

Mogelijk dat iemand op het forum de exacte werking van dit onderdeel van het brandstofpomp kan bevestiging
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 10:00  ·  #10
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 12:32  ·  #11
en als daar wat mis mee is lijkt me dat je jouw probleem kunt krijgen. denk aan knik, verstopt, lek of ligt verkeerd etc
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 02.10.2023 - 21:55  ·  #12
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 03.10.2023 - 23:46  ·  #13
Quote door Jan-B

Misschien is het wel vapour-lock?

https://www.panhardclub.nl/vap…te-bobine/


Dat zou met de omstandigheden tijdens de vakantie wel mogelijk geweest (38 graden). Maar bij het reproduceren van het probleem in Nederland (22 graden) niet. In deze opstellingis de temperatuur in de motor ruimte flink hoog maar niet in de buurt van de slang voor de bezinepomp. En dat zou voor een vapourlock wel een hoge temperatuur moeten zijn. Begrijp in uit het verhaal van de panhard club.
wel bijzonder verschijnsel waar je niet zo snel aan denkt. Luchtbellen veroorzaakt door het kooktracject van Bezine.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 04.10.2023 - 08:53  ·  #14
Quote door bierkaai

Quote door Jan-B

Misschien is het wel vapour-lock?

https://www.panhardclub.nl/vap…te-bobine/


Dat zou met de omstandigheden tijdens de vakantie wel mogelijk geweest (38 graden). Maar bij het reproduceren van het probleem in Nederland (22 graden) niet. In deze opstellingis de temperatuur in de motor ruimte flink hoog maar niet in de buurt van de slang voor de bezinepomp. En dat zou voor een vapourlock wel een hoge temperatuur moeten zijn. Begrijp in uit het verhaal van de panhard club.
wel bijzonder verschijnsel waar je niet zo snel aan denkt. Luchtbellen veroorzaakt door het kooktracject van Bezine.


mwa, vapour lock lijkt me erg onwaarschijnlijk met een injectiemotor (waarbij de pomp letterlijk in de brandstof ligt).
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 05.10.2023 - 22:35  ·  #15
Ik zou het liefst de diagnose duidelijk kunnen asielen voirdat ik aan de slag ga. Maar dat is toch moeilijker dan ik dacht. Het is wel aannemelijk dat er iets niet goed werkt met het overhevelen van de brandstof van de linkerzijde van de zafeltank naar de rechter zijde.

Dit weekend ga ik toch maar aan de slag met het vervangen van de bezinepomp.

Ik heb de nieuwe pomp al binnen. Het is mij nog niet duidelijk hoe de overheveling werkt. De pomp (in de rechterzijde) staat rechtstreeks in verbinding met de uitgaande aansluiting. Dit zover is duidelijk.
dan komt er een retour leiding die via een membraam langs de pompbehuizing naar de andere zijde van de tank (met een opening) en weer terug waar deze uitkomt boven de pomp. De benzine stroomt dan over de pomp de pomp behuizing in (voor koeling neem ik aan)

Omdat de pomp niet aanzuigt van de slang die terug komt, begrijp ik niet hoe de benzine stroomt van de retourslang de pompbehuizing in.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0