Motor valt plots uit tijdens het rijden

Volvo V70 2.5T benzine B5254T2

 
 
 
 
 
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 13.10.2023 - 18:32  ·  #31
Quote door GRUNNS60

Kun je de oude pomp/leiding nog testen op pompwerking door de slang/plastic opening?

dr moet toch iets niet goed werken.


dat testen in en bak water staat nog wel op het programma
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Oorzaak gevonden

 · 
Posted: 03.11.2023 - 21:45  ·  #32
De brandstofpomp aangesloten in een bak water. Om de testen waar het mis gaat.

De brandstofpomp pompt genoeg water naar de slang richting de motor. Er zit ook een retour leiding op de pomp. ik de testopstelling heb ik de aanvoer en retour met elkaar verbonden om zo druk op de retour leiding te krijgen. Deze gaat via een membraan met een slang naar de linkerkant van de tank. Er komt geen water terug.

Het water gaat niet voorbij het membraan. Zodra ik met een schroevendraaier de veer van het membraan indruk, komt er vrijwel direct water terug (de overheveling werkt dan wel met het venturi effect).

Ik denk aan twee oorzaken:
1. De pomp levert niet genoeg druk. De pomp loopt hoorbaar gelijkmatig. Ik weet niet of dit een slecht functionerende pomp is of niet. In iedergeval sterk genoeg om brandstof naar de motor te pompen. Maar mogelijk niet sterk genoeg om voldoende druk op te bouwen om het membraam te openen.
2. Het membraam doet zijn werk te goed. Ofwel het laat geen vloeistof op de durk waar het eigenlijk wel zou moeten.
De oplossing, een nieuwe brandstof pomp, heb ik al uitgevoerd. Wel fijn om te weten de hypothese (overheveling functioneert niet) nu ook bevestigd is in deze testopstelling.

samenvatting van het probleem:
probleem: motor valt uit. Geen lampjes of DTC meldingen
Omstandigheden: tank is voor 1/3 gevuld (kan minder zijn). Lange tijd gereden zonder bochten (bijv snelweg of stationair). Bij ieder bocht (naar links) kan er brandstof naar de rechterzijde stromen waardoor de pomp wel even voldoende brandstof heeft (zadeltank).
Oorzaak: overheveling van de linker naar de rechtertank functioneert niet.
Oplossing: nieuwe brandstofpomp plaatsen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1537
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Motor valt plots uit tijdens het rijden

 · 
Posted: 04.11.2023 - 13:55  ·  #33
👍 mooi om naderhand toch nog eens te testen .

En het blijkt; zo’n twee vak rvs wasbak heeft zijn nut 😄
 
Selected quotes for multi-quoting:   0