Naafdop weg? Gestolen?

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 17.10.2015 - 11:38  ·  #1
In Zuid Frankrijk zag ik bij het motel dat mijn linker naaf dop weg was. Nondeju, gestolen, zo'n dop gaat er niet zo maar vanaf.
Terug in Nederland nieuwe dop gehaald en geplaatst.
Zit nu in zuid Spanje en het viel mij op dat ik bij gas geven en gas loslaten iedere keer klak klak hoorde.
Dat geluid deed mij denken aan een versleten aandrijfas. Dat leek mij sterk.
Zoeken en zoeken. Nee. kan niet.
Schoot mij ineens weer die wiel naaf dop te binnen.
Ik haal de naaf dop eraf en zie dat de borgbout van de aandrijfas weg was.
Daarom was de naaf dop natuurlijk weg, deze was eruit gedrukt door de bout!
Kort geleden heb ik een nieuw vliegwiel en koppelingsset in laten bouwen.
De monteur blijkt de bouten zeer, zeer schraal met loctite te hebben ingesmeerd. Een minuscuul druppeltje. Gevolg was dat de bout los is gelopen.
Ik heb dus zonder borgbout meer dan 5000 km gereden.
Ben benieuwd of dit nog gevolgen zal hebben?
Iemand een idee?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 17.10.2015 - 11:44  ·  #2
Gevolgen nee niet meteen , alles ik blijkbaar netjes op zijn plek blijven zitten .
Overigens is het niet de bedoeling dat die bouten worden her gebruikt , zijn rekbouten en komen met loctite al aangebracht , die zou je zover ik weet maar 1x mogen gebruiken .
Enige wat ik kan verzinnen is , omdat ze wat losser hebben gezeten de groeven op as etc door het heen en weer schuiven wat slijtage hebben opgelopen .
Als het nu weer vast zit en geen geluid meer maakt is het denk ik wel voor elkaar .
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 17.10.2015 - 14:54  ·  #3
Ha Olaf,

Je denkt hetzelfde als ik. Er zit niet veel schuifmogelijkheid op die assen. De nieuwe bouten zitten er nog niet in. Die heb ik op laten sturen vanuit Nederland en zullen pas dinsdag aankomen. De Volvo dealers hier echt zoeken. De 2.5T van mij kennen de meeste dealers niet eens in de V70. Worden hier niet verkocht. Alleen 1 dieselmotor wordt hier verkocht in de V70
Ik plaats gelijk 2 nieuwe bouten. Jij geeft aan dat ze al voorzien zijn van locktite. Die hoef ik dus niet zelf met loctite in te smeren? Ook niet voor de zekerheid?
De bouten van het vliegwiel zaten geloof ik ook al in de locktite. Moet er niet aan denken als daar 1 van losloopt....
Bedankt voor je reactie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 17.10.2015 - 15:17  ·  #4
Extra loctite is absoluut niet nodig.
Ik zou wel, voor de zekerheid, de draad in de as even schoonmaken.
Succes.
hoggie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burseryd ( Zweden )
Leeftijd: 45
Berichten: 230
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 17.10.2015 - 15:24  ·  #5
Wiellagers zijn doorgaans niet zo blij als een bout/moer van een aandrijfas ontbreekt...
Zo te horen heb je mazzel gehad!
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 20.10.2015 - 17:45  ·  #6
Heb net de nieuwe sems bouten gemonteerd.
Weg het bijgeluid/geklak.
Het heeft dus daadwerkelijk aan de wielbout gelegen.
Jammer dat de monteur bij het plaatsen van de bouten niet de moeite heeft genomen een paar druppels loctite te gebruiken..... :swear:
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 20.10.2015 - 19:40  ·  #7
Quote door yes996

Heb net de nieuwe sems bouten gemonteerd.
Weg het bijgeluid/geklak.

Prima!
Quote door yes996

Het heeft dus daadwerkelijk aan de wielbout gelegen.
Jammer dat de monteur bij het plaatsen van de bouten niet de moeite heeft genomen een paar druppels loctite te gebruiken..... :swear:


Nee, jammer dat hij niet nieuwe bouten gebruikt heeft en deze met het juiste moment + zoveel graden vastgezet heeft....
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 20.10.2015 - 21:11  ·  #8
Ik heb de mijne een paar keer vervangen (nieuw wiellager, draagarmen, as) en die liepen ook los terwijl ze op moment stonden. Nu medium borgmiddel ertussen en probleem is opgelost.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Naafdop weg? Gestolen?

 · 
Posted: 04.11.2015 - 19:38  ·  #9
Quote door grrroovedude

Ik heb de mijne een paar keer vervangen (nieuw wiellager, draagarmen, as) en die liepen ook los terwijl ze op moment stonden. Nu medium borgmiddel ertussen en probleem is opgelost.


Nee, jammer dat hij niet nieuwe bouten gebruikt heeft en deze met het juiste moment + zoveel graden vastgezet heeft....

En geloof me, ik heb ze op meerdere Volvo's tientallen malen los gehad en vervangen. Als je ze op juiste wijze vast trekt gaan ze echt niet los.

Er is er wel eens een afgebroken. Die heb ik kunnen inboren en met een torx-bitje eruit gedraaid. Trouwens wel een week mee gereden. Het enige probleem wat er gebeurde was dat de homokineet soms ietsje naar binnen kwam wat een fout in het ABS systeem opleverde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0