Ja, er stond eerst iets anders Het is maar een idee wat ik had. Versleten synchromesh kan ook natuurlijk. Niet eens zo heel gek bij zo'n KM-stand.
Olie vervangen kan natuurlijk nooit kwaad
Voor de oliewissel had ik ook problemen met schakelen in 1e versnelling en achteruit.
Gezien de kmstand en de klusdag die er aankwam in januari, meteen besloten om preventief de versnellingsbak olie te wisselen en "gewone" olie wissel + wat andere kleine dingen.
Na de versnellingsbak olie wissel eigenlijk geen positief resultaat m.b.t. schakelen.
Als de auto warm is schakelt het een stuk beter maar ook dan soms moet je echt behoorlijk duwen om in 1e versnelling te krijgen.
wbt koppeling: even ter info: ik hoef de koppeling maar een fractie op te laten komen en de auto wil al weg.Persoonlijk vind ik dit wel fijn rijden ipv koppeling die je helemaal op moet laten komen om pas weg te zijn
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken voor het wellicht te laat is.
Dat laatste klinkt wel als een koppeling met slijtage . hoort normaal in het middengbied aan te pakken .
En klopt ook wel met de klachten die je hebt .
Wat ik me afvraag en hier niet terug kan vinden is hoe hij vanuit vrij naar 1 en achteruit schakelt als de motor uit is.
Gaat het dan net zo lastig, lastiger of makkelijker?
Als je koppeling al aangrijpt onderin de pedaal stand dan verwacht ik eigenlijk dat het schakelen met motor uit makkelijker moet gaan. Wat dus wil zeggen dat je koppeling gewoon niet goed lost.
Als de synchromes echt naar zijn gooje is, zul je de bak okk horen kraken bij het schakelen.
Sommige mensen schaklen ook an 2 naar 1 of va 3 naar 1 terwijl de auto nog iets van 30/40km/h rijdt met de koppeling ingetrapt.....ook dat is niet goed voor de synchro....
Is volvo daar niet tegen beschermd? Mijn v40 wou alleen stilstaand in de eerste versnelling. Ik dacht altijd dat de koppeling juist hoog kwam te zitten wanneer deze versleten is, tenminste deze ervaring heb ik. Vind het wel raar dat zijn 1 en r moeilijk inschakelen bij stilstand. Dit is juist een japanner kwaal. Wat gebeurd er als je in stilstand eerst naar 2 schakeld en dan naar 1. Dit met de koppeling ingetrapt. Bij de Japanners die ik heb gehad was dit de oplossing. Ik denk dat het probleem toch in de versnellingsbak gezocht moet worden. En voor mij zijn de synchromes ook de hoofdverdachte.
Gaat in stilstand met draaiende motor het schakelen naar de tweede of hogere versnellingen dan wel soepel?
waarom zou je rijdend terugschakelen naar de eerste versnelling? Dat terugschakelen doe je om af te kunnen remmen op de motor om zo je remmen te ontlasten. Als je rijdend terug wilt van twee naar één is de snelheid al zo gedaald dat dat echt onnodig is.
Als je koppeling echt versleten is dan grijp het helemaal niet meer aan, ook al heb je je voet van het pedaal. Dus inderdaad een slijtende koppeling grijpt bij een hoog pedaal pas aan.
In jouw geval grijpt de koppeling vrijwel direct aan, valt hier eerder te lezen, als je het pedaal laat opkomen dus ontkoppelt de koppeling juist niet goed.
(sorry, die vraag was al gesteld)
en àls ie wel in de versnelling gaat, lijkt de auto dan (op een vlakke ondergrond) te willen kruipen als een automaat? (niet echt, maar op het moment dat ie erin schiet kun je zoiets ervaren) dan komt je koppeling (of druklager) niet helemaal vrij..
als de koppeling laag aangrijpt en onder zware last niet doorslipt, zou ik (het circuit van) je koppeling verdenken (ontluchten/lekkage, defecte cilinder...)
Is volvo daar niet tegen beschermd? Mijn v40 wou alleen stilstaand in de eerste versnelling.
de enige "bescherming" is de synchromesh die dat snelheidsverschil niet kan compenseren (en dat is maar beter ook)
met voldoende tussengas lukt het wel..
Wat ik me afvraag en hier niet terug kan vinden is hoe hij vanuit vrij naar 1 en achteruit schakelt als de motor uit is.
Gaat het dan net zo lastig, lastiger of makkelijker?
Als je koppeling al aangrijpt onderin de pedaal stand dan verwacht ik eigenlijk dat het schakelen met motor uit makkelijker moet gaan. Wat dus wil zeggen dat je koppeling gewoon niet goed lost.
Vanmiddag bovenstaande getest.
De auto schakelt als de motor uit is zonder problemen in alle versnellingen.
Bij een draaiende motor (als de auto net gestart is), schakelt de auto vanuit "zijn vrij"naar de 1e versnelling moeilijk, je moet de pook er echt indrukken!
Vanuit "zijn vrij " in de achteruit, precies hetzelfde.
Als ik de auto in zijn 1e versnelling schakel en ik rij een fractie naar voren, kan ik wel makkelijk in zijn achteruit schakelen.
De andere versnellingen zijn totaal geen probleem.
Ik heb al eerder aangegeven dat er nu 445.000 op de teller staat.
Misschien gewoon slijtage aan koppeling/versnellingsbak.
Ik pak dit draadje maar weer op, want mijn ervaringen lijken wel akelig op al wat hier beschreven is. Fabian, als je inmiddels een oplossing hebt, zou ik graag weten hoe. Zo nee, ben ik benieuwd naar (nieuwe) inzichten.
De hele onderstaande geschiedenis speelt zich af vóór het zoeken naar en vinden van dit draadje, dus alle analyses en conclusies onafhankelijk van eerdere postings.
Mijn ervaringen:
- dit betreft een V70 D5, 185pk, 6-bak, handgeschakeld, 243dkm ten tijde van begin van het verhaal.
- bak is sowieso al niet de best schakelende die ik ooit heb meegemaakt, maar wel binnen wat als normaal / gebruikelijk gezien kan worden. Echter wel in toenemende mate moeizaam van 1 naar 2 bij temperaturen onder 0 Celcius.
- ruim een maand geleden: piepend geluid dat stopte bij aanraken / (fractie) intrappen koppelingspedaal. Conclusie: druklager versleten.
- Reparatie moest snel wegens vakantie over een week. Volvodealers komende weeeken vol, Volvospecialist niet dichtbij, dus naar algemeen garagebedrijf "om de hoek".
- druklager, koppelingsplaat, drukgroep vervangen. DMF nog goed, niet vervangen.
- wat opviel na ophalen auto 1) aangrijppunt koppeling dieper dan ik gewend was. Had ik niet verwacht gezien zelfstellende koppeling, en aangrijpingspunt was al niet overdreven hoog. 2) koppelingspedaal ging minder zwaar (dan weer niet verbazend).
- volgende ochtend: bagage en gezin ingeladen, starten, en MET GEEN MOGELIJKHEID in eender welke versnelling te zetten. Motor uit, wel in versnelling. Terug in vrij, weer starten, zelfde euvel.
- gezien symptomen vermoeden richting niet goed lossen koppeling en/of verkeerde bak olie.
- selectie noodzakelijke bagage, zooi in de Focus van mijn vrouw, en op vakantie.
- tijdens vakantie garage gebeld voor klacht, afspraak, en navraag bak olie. Dit laatste zou de juiste Volvo olie zijn, zo bezweerde men mij.
- na een week (terug van vakantie, auto geen mm gereden) auto naar garage brengen: starten, in 1e, en zelf naar garage rijden... Ik dacht dat ik gek werd.
Helft van mijn post kwijt, dus bij deze verder waar hij afgebroken was (heeel toepasselijk moment: denk nogmaals gek te worden
- "Uiteraard" heeft garage niets gezien, garagist auto meegenomen, ook 's morgens niets opgevallen. Hydr systeem koppeling ontlucht (geen lucht).
- heb afgelopen maand schakelgedrag in de gaten gehouden en geconstateerd:
1) moeizaam schakelen naar 1 en van 1 naar 2, met name 's morgens bij lagere temperaturen (laagste ca 10 Celcius). 2) Bij warme motor/ bak wel OK schakelen. 3) Met name 4 schakelt vaak wat "mechanischer" voor het gevoel. Ook bij warme motor/bak. 4) De laatste weken stijgt de ochtendtemperatuur, en verbetert het schakelgedrag. Met name van vrij naar 1. 5) 's middags na werk schakelt 1 en 2 OK. 6) Ook duidelijk beter schakelgedrag bij warme bak/ motor. Echter is de relatie tussen omgevingstemp en schakelgedrag niet 1:1. Met name van 1 naar 2 is vaker moeizamer, dan o.b.v. Temp te verwachten
Mijnvragen gaan in de richting van
- niet voldoende lossen van koppeling?
- juiste type bak olie?
- juiste hoeveelheid bak olie?
- afstelling kabels pook naar bak?
- andere factoren?
- ik verwacht dat t.z.t. In najaar bij dalende temp alle ellende volledig terugkeert. Nu heb ik echter geen bewijs richting garage.
Dank voor je reactie, VolvoS60Racer.
De garage heeft bij het vervangen van de koppeling de bakolie reeds geheel vervangen (2liter, is correct voor de 6-bak). Speel toch met gedachte nogmaals te vervangen, voor het geval type of hoeveelheid niet juist zijn. Maar metaaldeeltjes verwacht ik dan toch niet echt aan te treffen, na 2dkm.