Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 
 
 
 
 
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:02  ·  #1
Beste Volvoliefhebbers,

Ik rij nu ongeveer zo'n 6 weken met veel plezier in mijn Volvo S60 bj 2002 (140 pk) maar ik vind alleen dat de auto naar de 1e versnelling best zwaar/stroef gaat.
Van 1 naar 2 en de rest gaat erg soepel. Misschien is dit een normaal gedrag van dit type auto, mede S60 eigenaren?

Op de teller staat nu 423.000 km, ben 2e eigenaar (zegt niet alles :-) en de auto is altijd dealeronderhouden.
Ik weet niet of er ook een onderhoudswindow is voor de versnellingsbak om hier om de zoveel tijd naar te laten kijken of om onderdelelen prefentief te vervangen?

Misschien dat jullie dit weten of hier al ervaringen mee hebben gehad?

Verder erg tevreden over de auto.
Misschien dat ik de auto laat tunen van 140 PK nu naar 170 PK.
Ik heb hier op het forum veel positieve ervaringen over gelezen.

gr.

Fabian
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:39  ·  #2
Ik denk dat wat nieuwe bakolie het probleem verhelpt. Ergens op t forum staat welke olie er in moet, en de hoeveelheid.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 05.08.2015 - 12:11  ·  #3
en dan wel even hopen dat het niet een koppelingsprobleem is. Dat uit zich vaak als eerste bij het schakelen naar de 1. :sick: achteruit geen probleem? <_<
t.menges
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nunspeet
Leeftijd: 40
Berichten: 84
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 05.08.2015 - 14:24  ·  #4
heb dit probleem zelf ook en nieuwe bakolie hielp niks, zal waarschijnlijk iets met koppeling zijn. bij mij is het eigenaardige dat ie dit alleen doet als de motor helemaal koud is. zodra je 100 meter gereden hebt is dit weg en schakelt ie prima. ikzelf ben effe een buffertje aan euro's aan het opbouwen zodat ik over een poosje alle minpunten van de s60 in 1 keer kan verhelpen
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 05.08.2015 - 20:54  ·  #5
Nadat ik het bericht gepost had vanochtend ben ik op de terugweg van werk naar huis extra gaan opletten hoe de auto naar 1e versnelling schakelt.
Als de auto koud is en ik schakel naar 1 dan gaat dit ook stroever dan als de auto warm is.
Nu ik bovenstaande post lees, herken ik dit ook bij mijn auto.

Het is niet dat de auto extreem veel problemen heeft naar zijn 1e versnelling maar voor mijn gevoel gaan de overige versnellingen gewoon soepeler.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen en dat ik liever opschakel in andere versnellingen en de auto al lekker op gang is :happy:

Verder gewoon een prima auto maar ik vroeg het me gewoon af.

gr weer,

Fabian
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 13:40  ·  #6
Ben ik weer.

Schakelen naar de 1e versnelling (vooral bij koud starten)is wat erger geworden.
Je moet 'm echt in de 1e versnelling duwen :-(
Soms ook nodig nadat je al een tijdje hebt gereden en weer voor een stoplicht staat of file rijden :-(

De achteruit versnelling gaat ook niet soepel.
Wat ik nu doe als achteruit schakelen even niet soepel verloopt, eerst de auto in zijn 1e versnelling zetten en 1/2 meter naar voren rijden en dan de auto in zijn achteruit en dan gaat het goed.

in januari heb ik bij de klusdag de versnellingsbak olie van wissel voorzien.
Helaas heeft dit niks geholpen want de 1e en achteruitversnelling houden problemen.

Binnenkort maar eens naar laten kijken dan, of hebben jullie nog tips/trucs?
De S60 bj 2002 heeft nu 445.000 km op de teller dus misschien niet zo raar dat ik wat schakelproblemen heb en wat andere kleinere issues.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 13:54  ·  #7
'Zingt' de bak ook in zn 1? Mss een versleten synchromesh ring.
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 18:39  ·  #8
volgens mij niet.

Kan je het even voor zingen, misschien herken ik het :-)

Binnenkort is de APK en breng ik de auto weg.
dan zal ik eens vragen om wat extra dingen te controleren.

gr.

Fabian
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 18:53  ·  #9
Is altijd lastig om te stellen , wat ik zou doen is de olie verversen , en de oude olie is goed bekijken , als de bak slijtage heeft en daarom moeilijk schakelt is het in de olie terug te vinden .
Lijkt dat allemaal goed , zou nieuwe olie het kunnen verbeteren , dat is als het probleem in de bak zit .
Is het de koppeling , dan verandert er natuurlijk niets , de reden van het wel schakelen warm heeft waarschijnlijk te maken met het uitzetten van de krukas wanneer de motor opwarmt , een fractie van een mm laat waarschijnlijk de boel net wel vrij komen om te schakelen , ligt er dan aan wordt er ontkoppeld door diafragma van koppeling in te drukken of uit te trekken , bij de laatste gaat ie meestal slippen bij opwarmen , ligt dus aan wel systeem gebruikt wordt .
Andere indicatie van overmatige slijtage is dat de koppeling zodra je hem maar net aan raakt al ontkoppelt , of pas als de pedaal al op de bodem zit , ligt er weer aan welk syteem gebruikt wordt .
Dat betekent wel dat je koppeling versleten is en het op korte termijn een keer einde oefening is .
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 19:34  ·  #10
Quote door olaf

Is altijd lastig om te stellen , wat ik zou doen is de olie verversen , en de oude olie is goed bekijken , als de bak slijtage heeft en daarom moeilijk schakelt is het in de olie terug te vinden .
Lijkt dat allemaal goed , zou nieuwe olie het kunnen verbeteren , dat is als het probleem in de bak zit .

Quote door Volvofab

in januari heb ik bij de klusdag de versnellingsbak olie van wissel voorzien.

Volgens mij niet meer nodig :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 19:39  ·  #11
Was ook mijn gedachte, als de koppeling niet goed vrij komt dan schakelt hij ook niet goed.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 19:54  ·  #12
Het hoeft niet perse 'in' de bak te zitten, een versleten schakelmechanisme kan ook voor komen. M'n pa heeft ooit eens een Mitsubishi Carisma gehad, die ging heel lastig in zijn 1e versnelling. Probleem was bekend, 1 of ander busje in het schakelmechanisme slijt heel hard. Busje vervangen (materiaalkosten 2 euro o.i.d.) en een half uur werk resulteerde in een perfect schakelende Carisma.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 20:01  ·  #13
Quote door [-Tom-]

Het hoeft niet perse 'in' de bak te zitten, een versleten schakelmechanisme kan ook voor komen. M'n pa heeft ooit eens een Mitsubishi Carisma gehad, die ging heel lastig in zijn 1e versnelling. Probleem was bekend, 1 of ander busje in het schakelmechanisme slijt heel hard. Busje vervangen (materiaalkosten 2 euro o.i.d.) en een half uur werk resulteerde in een perfect schakelende Carisma.

De v70 heeft een hydraulische koppeling , maar inderdaad het schakelmechanisme kan ook voor problemen zorgen , maar dat is meestal meer een kwestie van moeilijk schakelen , maar is zeker de moeite om even langs te lopen , verklaart alleen niet waarom ie warm het wel doet .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 20:04  ·  #14
Je bedoelt de koppeling denk ik?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Naar 1e versnelling schakelen gaat erg zwaar/stroef

 · 
Posted: 09.03.2016 - 20:21  ·  #15
Koppeling is hydrauliek inderdaad .
Versnellingsbak wordt bedien dacht met kabels , als ik het me goed voor de geest heb , nooit wat aan hoeven doen bij de v dus staat me niet helemaal bij .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0