Navigatiesysteem in V70 vervangen?

kan er maar niet aan wennen...

 
 
 
 
 
APT
 
Avatar
 
Subject:

Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 04.08.2012 - 14:17  ·  #1
Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een V70 limited edition uit 2010. Een heerlijke auto in alle opzichten op de navigatie na. Traag, onhandige bediening, niet mooie weergaves. In mijn vorige auto werkte ik met een los Navigon systeem en ik betrap me er op dat ik daar naar terug verlang. Maar ik wil graag het ingebouwde scherm blijven gebruiken. Dus is mijn vraag...

zijn er alternatieven voor de ingebouwde Volvo DVD unit beschikbaar die samenwerken met het bestaande scherm en bijvoorkeur de bediening achterop het stuur?

Ik ben nieuw in Volvo land, heb al aardig wat gezocht en gevonden, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

groet!
Alex
Zwollenaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achter PC, of in de auto
Leeftijd: 47
Berichten: 104
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 04.08.2012 - 14:23  ·  #2
APT
 
Avatar
 
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 04.08.2012 - 14:31  ·  #3
Dank voor de snelle reactie. Dat ziet er goed uit. Ik had Volvotech al gemaild, maar had dit helemaal over het hoofd gezien. Ik ben benieuwd.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 04.08.2012 - 19:13  ·  #4
Quote door APT
Dank voor de snelle reactie. Dat ziet er goed uit. Ik had Volvotech al gemaild, maar had dit helemaal over het hoofd gezien. Ik ben benieuwd.

... en dan ben ik ook zeeeeeeer benieuwd, want naast de RTI heb ik nu nog de Navigon aan boord om gelijke redenen ...
... en die spreken elkaar regelmatig tegen, m.u.v. flitspalen in bijvoorbeeld La France, dan is de RTI dood en meldt de Navigon deze dure camera's wel ...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 04.08.2012 - 23:52  ·  #5
Quote door Greyline

Quote door APT
Dank voor de snelle reactie. Dat ziet er goed uit. Ik had Volvotech al gemaild, maar had dit helemaal over het hoofd gezien. Ik ben benieuwd.

... en dan ben ik ook zeeeeeeer benieuwd, want naast de RTI heb ik nu nog de Navigon aan boord om gelijke redenen ...
... en die spreken elkaar regelmatig tegen, m.u.v. flitspalen in bijvoorbeeld La France, dan is de RTI dood en meldt de Navigon deze dure camera's wel ...


Wel leuk, maar wat moet je met 2 schermen ? :P
Volvotech kennende willen ze dit ook wel los leveren, zonder scherm dus, want die hebben jullie al.
Ik ben nieuwsgierig wat de eindprijs dan gaat worden.
Succes. ;-)
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 10:49  ·  #6
... wat ik ook erg mis bij de RTI van Volvo is het verkeersbord in beeld met de geldende maximumsnelheid en de mogelijkheid om je te laten waarschuwen met de opmerking "LET OP" indien je daar een door jou ingesteld aantal kMh overheen gaat. Dat werkt nog beter dan flitspaalwaarschuwingen :police:
... voordeel van de RTI is dat dit zich zelf opbergt voor het gilde met lange vingers, de Navigon moet je zelf steeds uit de (Brodit)-houder nemen en uit het zicht opbergen.
... nadeel van de RTI is dat je alleen maar een autoprofiel kunt nemen. Rijd ik met de hut, dan kies ik op de Navigon voor het 'vrachtauto' profiel, dan weet ik zeker dat ik geen kleine steegjes voor de kiezen krijg en dan klopt ook mijn gemiddelde rijsnelheid en aankomsttijd aardig.
... daarnaast kan ik de Navigon ook nog meenemen op de fiets en te voet,
... en zou heb je dus twee schermen in de auto, of één, of geen :D
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 20:55  ·  #7
Hier ook een tevreden Navigon gebruiker (via iPhone) en ook moeite met de beperkte interface van de Volvo RTI.
Het enige dat me echt bevalt is het schermpje en het gemak dat je daarbij hebt, verder geen losse kabels en stekkers en zo'n leuke zuignap tegen je ruit. Maar als ik puur naar functionaliteit kijk, dan steekt Navigon er met kop en schouders bovenuit.

De stembegeleiding is veel beter, noemt straatnamen, afslagnummers, aantal te rijden km tot volgende handeling, max snelheid in venster met waarschuwing bij overschrijding, birdview en zelfs real 3D view (erg fraai in de bergen) en sinds kort zelfs je eindbestemming als plaatje dat van streetview wordt gehaald. Verder rijstrookassistent, duidelijke borden boven de weg, die ook altijd lijken te kloppen en ook in het buitenland de kleuren hebben van dat land. Kortom een erg compleet systeem met heel Europa voor € 89,=

Wat dat betreft is het RTI systeem van Volvo niet bepaald van deze tijd, geen touchscreen, alleen 2D weergave, maar kost wel een godsvermogen. Alleen de kaartupdate kost al bijna € 200.

Wat me verder ook irriteert, is het volume van de gesproken aanwijzingen. In de instellingen kun je het niveau aanpassen van 0 tot 5, maar dit is helemaal niet audio volume afhankelijk. Als ik 'm op gemiddeld zet (3) en ik heb een cd opstaan met laag volume, dan schreeuwt die kerel behoorlijk door de auto, als ik echter het volume van de CD harder zet, dan is hij niet meer te horen in de linker luidspreker. Ik begrijp werkelijk niet dat zo'n duur systeem zo beperkt is.

Navigon doet dat op de iPhone een stuk netter, de muziek wordt zachtjes in mute gezet en daarna gaat het volume van de muziek weer met een fade-in naar de oorspronkelijke sterkte. Ik heb echt nog geen beter systeem kunnen ontdekken dan Navigon en ook TomTom haalt het bij lange na niet bij Navigon.

Dus idd heel erg wennen dat basale systeem van Volvo, maar ik ga er toch maar mee leren leven, omdat het scherm groter is dan de iPhone en ik geen zin meer heb in zuignappen en losse snoertjes.

Het systeem dat hierboven wordt aangehaald ziet er op zich best goed uit, maar 600,= vind ik wel wat overdreven als er al een systeem in zit. Heb je nog niets, dan is het een prima alternatief. Vraag me wel af of deze ook is aangesloten op de sneheidsmeter en gyro van de auto. Hierdoor heb je een veel nauwkeuriger plaatsbepaling en beweging van de auto (dat mist de Navigon natuurlijk sowieso).
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 21:06  ·  #8
@arnold_w:
... ik moet je helemaal gelijk geven met het bovenstaande, m.u.v. de losse snoertjes en de zuignap.
Je hebt hier prachtige oplossingen voor van Brodit, alles bij mij is daarmee weggewerkt en de Navigon zit nu links naast het stuur over het luchtrooster in een houder waar ik hem maar in hoef te schuiven en er is voeding en TMC-ontvangst.
En op deze plaats stoort het zicht niet indien je de RTI ook gebruikt.
BTW:
De Brodit ProClips zijn er voor vele posities in de Volvo's.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 21:36  ·  #9
I know, had deze houder met clip in een eerdere S40, maar in mijn laatste V40 had ik geen Volvo radio meer, maar een Alpine radio met Apple connector. Zo had ik de het geluid en de muziek over de speakers en de iPod bediening van de muziek via de radio, met album afbeeldingen in de radio. Allemaal erg handig, maar moest hiervoor wel een snoertje gebruiken en een andere houder. Overigens kon ik het geluid ook via bluetooth streamen, maar dat ging ten koste van de audiokwaliteit.

Wellicht dat ik toch maar eens zo'n systeempje van Volvotech ga overwegen, kan ik tenminste weer m'n audiocollectie afspelen ipv 6 cd-tjes, met bediening via de radio en stuur.
Het geluid van Navigon kan dan eventueel ook over de radio.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 21:50  ·  #10
...oké, succes.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 22:10  ·  #11
Quote door arnold_w

Dus idd heel erg wennen dat basale systeem van Volvo, maar ik ga er toch maar mee leren leven, omdat het scherm groter is dan de iPhone en ik geen zin meer heb in zuignappen en losse snoertjes.


Dat RTI systeem went wel, maar kan even duren als je navigon bent gewent.
Ik heb ook een IPhone met navigon, alsmede een RTI.
Voor de navigatie gebruik ik echter de RTI, deze kan ik nog aflezen zonder bril. :D
De Iphone is voor mij echt te klein.
Tevens kun je een RTI bedienen vanaf het stuur, wel zo veilig.
De 2D weergave is niet modern, maar wel erg overzichtelijk.
Ook heeft het systeem mij nog nooit een verkeerde afslag laten nemen.
Bij elke afslag krijg je de te nemen route en je actuele positie in beeld, dus afbeeldingen van de borden worden hierbij overbodig.
Ook vind ik het handig dat de TMC de lengtes van de files aangeeft.
Wat zou de voor jou mooiste oplossing zijn,.....een interface vanaf jou Iphone naar het RTI scherm met behoud van de stuurbediening !
Zodra deze er is, ga ik ook over. ;-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 22:30  ·  #12
Voor mij zou het ideale systeem een open systeem zijn, waarbij je alleen de navigatiecomputer hebt en het scherm, maar dat je er zelf op kunt installeren wat je wilt. De 1 is gehecht aan TomTom, de ander aan Garmin en de volgende aan Navigon.

De systemen (PNA) die je standaard in de winkel koopt, draaien volgens mij allemaal op Linux, dus een af fabriek oplossing met een vergelijkbaar OS lijkt me wel erg prettig. Open source zou helemaal handig zijn, omdat je dan ook zaken als DVD en MP3 kunt integreren. Met name dat laatste vind ik ook 1 van de tekortkomingen van de HU radio's, alleen cd'tjes, dat is toch echt uit het jaar kruik.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 05.08.2012 - 23:18  ·  #13
Quote door arnold_w

Voor mij zou het ideale systeem een open systeem zijn, waarbij je alleen de navigatiecomputer hebt en het scherm, maar dat je er zelf op kunt installeren wat je wilt. De 1 is gehecht aan TomTom, de ander aan Garmin en de volgende aan Navigon.

De systemen (PNA) die je standaard in de winkel koopt, draaien volgens mij allemaal op Linux, dus een af fabriek oplossing met een vergelijkbaar OS lijkt me wel erg prettig. Open source zou helemaal handig zijn, omdat je dan ook zaken als DVD en MP3 kunt integreren. Met name dat laatste vind ik ook 1 van de tekortkomingen van de HU radio's, alleen cd'tjes, dat is toch echt uit het jaar kruik.


Makkelijk en modern, maar......
Bedenk wel dat je auto uit 2005 is, toen had je al die noviteiten van vandaag de dag nog niet.
Maar goed, daar hebben we o.a. volvotech voor.
Grom zou ook nog een ( goedkopere ) optie kunnen zijn, daar is hier al het e.e.a. over geschreven.
Overigens, kende je deze ook al ?

L.S.:
O ja, je kunt ook MP3 op een cd branden, deze kan de HU 850 aan.
Aan de andere kant, je hebt Premium audio.
Heb je al eens een muzieknummer op CD met eentje in MP3 formaat vergeleken ?
Daar zit een hoorbaar verschil in.
De CD, ondanks dat deze uit de tijd " kruik" is, klinkt aanzienlijk beter.
Op zich ook logisch, want de MP3 is behoorlijk gecomprimeerd.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 06.08.2012 - 15:20  ·  #14
Mmm, interessant, ik wist niet dat de HU-850 ook mp3 cd's afspeelde (RTFM).
Mijn hele cd collectie is omgezet in de hoogste kwaliteit (320), als bijna audiofiel hoor ik nauwelijks verschil op mijn thuis installatie, laat staan in de auto, waar het geluid toch wel wordt verstoord door gezoem van de banden en ruis van de wind.

Ik ga vanavond eens wat mp3-tjes op een cd branden en luisteren hoe dat klinkt.
Mogen de nummers in folders staan, of moeten ze in de root?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Navigatiesysteem in V70 vervangen?

 · 
Posted: 06.08.2012 - 15:37  ·  #15
Dat durf ik zo niet te zeggen.
Mijn buurman had een cd met MP3 tjes erop.
Hier zat toevallig een cd bij, welke ik in de wisselaar had zitten.
Bij mijn huiskamerinstallatie hoor ik een duidelijk verschil tussen cd en MP3.
Duidelijk meer extentie in het hoog midden en laag, meer toon.
Uit nieuwsgierigheid, had niet verwacht dat dit in de auto ook zo zou zijn, hebben we dit vergeleken.
Overigens, wel leuk, de conclusie werd getrokken door de buurman zelf, een anti audiofiel.
De HU-650 speelt overigens ook MP3 af en hier is het verschil nagenoeg niet waarneembaar ( geen High Performance dus ).
Overigens, achter de HU 850 heb ik derhalve ook nog een 10 cd wisselaar gekoppeld, deze lust echter geen MP3.
Maar goed, de vraag is welke eisen stel je en waar ben je mee tevreden ?
Een ramp is de MP3 niet ( als je de hoogste kwaliteit aanhoud ), maar verschil is er wel degelijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0