Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 
 
 
 
 
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 13:16  ·  #16
Je moet inderdaad , flink door remmen en niet een beetje de hele tijd , de reden daarvoor is dat ze in de tijd dat je niet remt kunnen afkoelen , anders bouw je steeds meer warmte op en met uiteindelijk gevolg rem falen door oververhitting .
In de luchtvaart hebben ze tabellen daar kun je dan mee uitrekenen hoeveel warmte energie je hebt opgenomen en hoe lang het dan nodig is om te koelen , zodat je ze weer voldoende kunt belasten , daar krijg je ook geleerd hoe te remmen etc , slepende langzaam continue remmen is wat je niet moet doen .
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 15:50  ·  #17
Quote door [-Tom-]

Een JTD is een diesel, dat is nogal logisch dat die harder afremmen :P De compressieverhouding van zo'n blok is bijna 2x zo hoog :P


Een benzinemotor remt op het vacuĆ¼m, een diesel op zijn compressie, en zonder smoorklep remt een diesel dan niet zoveel beter dan een benzine..
dat is waarom vrachtwagens een smoorklep in de uitlaat hebben zitten: om compressie op te bouwen tegen een dichte uitlaat. (uiteraard moet hierbij de brandstoftoevoer helemaal dicht worden gedraaid)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 16:04  ·  #18
Quote door yannickdv

Continue bijremmen zorgt ervoor dat je je remmen gaat bakken en dat ze uiteindelijk niks meer doen. Dus je zult je vriendin een zakje moeten geven denk ik :D :P


Kort en krachtig remmen is de remedie, slepend remmen is slecht en gevaarlijk, ivm ontbreken van voldoende koeling.
Tegenwoordig zijn er zakjes met poeder er in, die verdikken ( binden ) de eventuele kots, zodat je het zakje kunt neerzetten en niet alles over de matten heen gaat.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 16:14  ·  #19
Quote door yannickdv

Komt omdat Volvo altijd een automaat met vrijloop heeft, niet alle automaten doen dat.


dan zou ie helemaal niet afremmen op de motor? of wordt die vrijloop gesloten als je terugschakelt?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 16:24  ·  #20
Heb met de cabrio wel een beetje lopen klooien op wat leuke (!) kustwegen op Sardiniƫ en dat liep uiteindelijk ook uit op flink rokende remmen en een partij fading waardoor de laatste bocht bijna echt de laatste werd... Ging een stuk sneller en onverwachter dan gedacht, het punt van nog behoorlijk kunnen remmen naar bijna niets meer, is maar kort.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 04.04.2015 - 09:10  ·  #21
De GT schakelt onder de 1500tpm in de vrijloop. Zorgen dus dat je dan dus hoger in de toeren blijft. Geen redliner maar je mag best hoger in de toeren. Op vakantie met de caravan(1600Kg) ook bergopbergaf, zowel de passen als autobahn(A8 kent leuke stukjes, Heilbronn oa) is het goed in nde hand te houden. Alleen zorgen dat je bijtijds de boel onder controle krijgt. Als je te laat begint moet je zwaarder ingrijpen om de boel in de hand te houden.
Als je moet remmen is kort en hevig altijd beter dan lang en slepend. Kan je na je vakantie nieuwe schijven en blokken monteren.

Bij vrachtwagens zit doorgaans een motorrem in de uitlaat. Die klep slaat dicht en bouwt daar tegendruk op waardoor de cylinders hun vulling moeilijker kwijt kunnen en dus tegengewerkt worden. Veel van de modernere vrachtwagens hebben tegenwoordig ook een retarder of intarder ingebouwd. Deze kan je op snelheid instellen en remt electrisch(magnetischme) de cardanas. Als nodig schakelt ie zelf terug en schakelt de motorrem ook in als nodig is. Ideaal in combinatie met de CC.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 04.04.2015 - 12:54  ·  #22
Het is al veel gezegd, maar nog een bevestiging: kort en hard remmen is beter dan lang en rustig remmen. En inderdaad gewoon handbakken, goed in de toeren houden en niet al te hard naar beneden willen, vooral niet als je de auto vol hebt zitten (meer remkracht nodig om te remmen, meer gewicht dat doordrukt naar beneden). Ben ook met de GT op wintersport geweest en nergens last van gehad ondanks anderhalf uur binnendoor slingeren en iemand die om bijna alles misselijk wordt (maar nu nergens last van had).
kikonline
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ridderkerk
Berichten: 136
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 09.07.2016 - 19:09  ·  #23
En met cruisecntrol heb ik ook goede ervaringen, dan houd de auto zelf de snelheid aan als je berg op en berg af gaat.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 09.07.2016 - 19:21  ·  #24
CC: berg af ja, berg op nee, de CC wil de snelheid vasthouden dus gaat ie als het moet volgas. Geloof niet dat je dat wilt. Ik niet in elk geval.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 10.07.2016 - 01:17  ·  #25
Over het remmen verhaal...

In Nederland geldt een heel ander onderhoudsschema qua remmen/vloeistoffen/olie en dergelijke dan in bergrijke gebieden over de grens...

Mijn ervaring is dat in de bergen rijden nog zwaarder is geweest voor mijn remmen dan de vele keren op het circuit.

Dus voor de vakantie, overweeg een specifieke beurt, eentje die de remmen aanpakt, zorg o.a. voor een vloeistof met hoog kookpunt, eventueel betere remblokken. Dan maar 200 euro extra investeren in de wagen, het kan een gigantisch verschil maken (met of zonder auto (wat nogmeer) terugkeren..)..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0