Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 
 
 
 
 
VOLFOROEM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Brabantse land
Leeftijd: 53
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 10:52  ·  #1
Recent met mijn V70 op vakantie naar Oostenrijk geweest om van de pistes te genieten.
Het was de eerste keer met een automaat in de bergen en dat was erg wennen.
Voorheen kon ik afremmen op de motor maar met een geartronic is dat niet mogelijk.
Ik heb geprobeerd de handmatige stand te gebruiken maar met een te hoog toerental schakeld deze toch automatisch over.
Het gevolg... continu op de rem omdat anders véél te hoge snelheden worden bereikt.
Kunnen de remmen daar tegen, ik kan me voorstellen dat de remmen daar erg warm van worden...

Mjin vraag: hoe rijdt men met een automaat in de bergen?

Groeten,
Paul.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 10:58  ·  #2
Quote door VOLFOROEM
Voorheen kon ik afremmen op de motor maar met een geartronic is dat niet mogelijk.
Huh? echt wel. Ik heb ook een geartronic, en in bergachtig gebied schakel ik handmatig, dus ook afremmen op de motor ... Heb nota bene nog iemand met een gewone automaat nog geleerd hoe hij kon afremmen op de motor ...
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 10:59  ·  #3
Met de mijne in de 3 of L.

Met die van mn vader, handmatige modus en terugschakelen :noidea:
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 11:14  ·  #4
kan wel en gaat nog vrij goed ook: GT op handmatige stand en in zijn 2, soms 3 afdalen. Hoef je maar een heel klein beetje bij te remmen hooguit.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 46
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 11:25  ·  #5
Zelf veel met caravan over de bulten van de Alpen en Scandinavië gereden met 2002 V70 D5 Automaat (geen GT).

Je schrijft dat je dus wel kan afremmen op de motor maar bij te hoge toerentallen de bak vanzelf overschakelt.

Dit betekend dus, of (veel) bijremmen, of je snelheid dusdanig verminderen zodat je in een nog lagere versnelling kan afdalen. Dikke kans dat je dan in die versnelling de bult kan af rijden zonder bij te hoeven remmen.

Dat de bak zelf overschakelt is prima, scheelt je een kapotte bak ;).
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 11:43  ·  #6
En verder niet constant remmen maar gefaseerd. Stukje remmen, stukje rem los, stukje remmen, rem los. Op die manier gun je de remmen ook de tijd om wat te kunnen afkoelen tussendoor.
De GT schakelt inderdaad op als je te hoge toerentallen hebt. Dat betekent dus dat je eigenlijk nog wat langzamer zou moeten proberen te rijden zodat een kleinere versnelling de motor beter kan afremmen. Ze zeggen wel eens 'man soll den Berg nicht schneller runter fahren wie man ihn hoch fahren kann'. Nou is dat met de sterke motoren geen kunst natuurlijk, maar een kern van waarheid heeft het wel degelijk!
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 11:46  ·  #7
Quote door Volvo_V70
De GT schakelt inderdaad op als je te hoge toerentallen hebt.
Ohja?? Nog nooit gemerkt ... gaat gewoon in de toerenbegrenzer bij mij ... :-|
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 11:49  ·  #8
Wellicht verschilletje tussen N en NN?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:09  ·  #9
Nu heb ik nog niet met mijn nieuwe V70 met automaat in de bergen gereden , met de vorige v70 wel .
Wat mij meteen opviel met beide wagens is dat op vlakke weg gas los erg weinig snelheid verlies is , je kan dan ruim erg ruim van te voren gas los laten .
De vorige en 1.9 jtd deed dat veel meer , vond ik een groot verschil , ook berg af merkte ik wel verschil met de Volvo toch vaker de rem gebruiken .
Met de automaat dus geen ervaring .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:27  ·  #10
Een JTD is een diesel, dat is nogal logisch dat die harder afremmen :P De compressieverhouding van zo'n blok is bijna 2x zo hoog :P

Verder geen problemen gehad afgelopen zomer in de Pyreneeën. Ja, het is geen handbak dus zo 'fijn' op de motor remmen zal nooit lukken, maar ik drukte de automaat (normale geartronic, dus zonder handmatig schakelen) gewoon de 4 of de 3 terug en remde dan (zoals ook hier aangegeven) in fases af met de remmen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:37  ·  #11
Quote door olaf

Nu heb ik nog niet met mijn nieuwe V70 met automaat in de bergen gereden , met de vorige v70 wel .
Wat mij meteen opviel met beide wagens is dat op vlakke weg gas los erg weinig snelheid verlies is , je kan dan ruim erg ruim van te voren gas los laten .
De vorige en 1.9 jtd deed dat veel meer , vond ik een groot verschil , ook berg af merkte ik wel verschil met de Volvo toch vaker de rem gebruiken .
Met de automaat dus geen ervaring .


Komt omdat Volvo altijd een automaat met vrijloop heeft, niet alle automaten doen dat.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:49  ·  #12
In mijn geval zijn het allemaal diesels .
En de jtd kleinste motor remde meeste af .
Was niet helemaal duidelijk in mijn uitleg .
Heb al zoveel verschillende auto's gereden maar bij de volvo d5 viel het me meteen op , de eerste volvo was overigens een schakelbak .
VOLFOROEM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Brabantse land
Leeftijd: 53
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:51  ·  #13
Bedankt voor de reacties!

Ik vermoed dat ik met een te hoge snelheid de berg af wil (wat wil je met je schoonmoeder achterin :lol: )
Het eea hangt natuurlijk ook van de hellingsgraad en zwaarte van de auto af..
In de bergen tussen de haarspeldbochten heb ik de 2e en 3e (handmatige) versnelling geprobeerd maar daar is geen houden aan.
Mijn D5 met Geartronic heeft kennelijk te weinig remmende werking voor een hoge hellingsgraad.... en mijn vriendin gaat kotsen bij het continu snelheid maken-remmen, is continu bijremmen slecht of leidt dit enkel tot meer slijtage?

P.S> De optie om gewicht te besparen door de schoonouders eruit te gooien heb ik al overwogen :D
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:55  ·  #14
Continue bijremmen zorgt ervoor dat je je remmen gaat bakken en dat ze uiteindelijk niks meer doen. Dus je zult je vriendin een zakje moeten geven denk ik :D :P
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Newbie vraag: met de automaat in de bergen.

 · 
Posted: 03.04.2015 - 13:04  ·  #15
Je remmen worden dan kokend heet, zou ik maar niet doen want de remvloeistof doet dat ook en dat zal dus resulteren in fading, oftewel slecht remmen! :shame: Naast dus dat je inderdaad je remblokken en -schijven er geen plezier mee doet...
Overigens, ik schreef dat de GT automatisch op zou schakelen. Dat is informatie die ik uit het instructieboekje van ons vorige auto heb gehaald... Dus misschien klopt dat wel niet.
Zowel de huidige als onze vorige zijn auto's met handbak, dan heb je dat probleem niet.
Doorgaans is het voordeel met een grote motor, dus met een aardige cilinderinhoud, dat je een grotere remmende werking hebt in bergen. Evenals dat het berg opwaards langer vasthoudt dan een vergelijkbare motor met minder inhoud.
Wanneer een automaat echter in een soort vrijloop schakelt helpt dat niet. Maar, met flink toeren bergaf zou dat toch niet het geval moeten zijn lijkt me???
 
Selected quotes for multi-quoting:   0