Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

Wat gaat dat betekenen voor mijn 10 klepper...

 
 
 
 
 
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 20:14  ·  #1
Zojuist hoorde ik op de radio dat het wegenbelastingstelsel op de schop gaat en dat in het nieuwe stelsel dat in 2016 in gaat, vervuilende auto's meer gaan betalen. Ik ben benieuwd wat dat voor mijn geliefde 10 klepper gaat beteken... :'( :o

Er werd wel verteld dat het huidige systeem, met het subsidiëren van de schone auto's veel meer koste dan het opleverde aan minder co2 uitstoot.

Prinsjesdag weten we misschien meer.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 20:33  ·  #2
Zou ruk zijn inderdaad!
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 20:36  ·  #3
Vind mijn huidige €70,- in de maand voldoende, anders misschien toch maar gas er in, mij lijkt dat ze dit dan ook minder moeten gaan belasten. Je weet maar nooit hier... :-|
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 20:44  ·  #4
Oh. Hell no ! :'(
Maar waarom? Laten we even eerlijk zijn :

De meerderheid van de gezinnen heeft geen geld om een nieuwe, schone gezinswagen te kopen.
Zeg dat de meeste een 2de-hands kopen van gemiddeld 5 jaar oud.. Gezinnen die het helemaal niet ruim hebben, maar wel een auto nodig zijn, rijden een oude(re) auto die meer uitstoot & dus worden hun nog zwaarder belast ? :o

Ben benieuwd of ze ook oudere auto's meer belasten gaan.
Ik denk dat het meer gaat om de nieuwe auto's die (in theorie) zo weinig uitstoten, en ze dus minder belastingen over vangen.
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 21:38  ·  #5
Wtf ? :devil:
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 21:41  ·  #6
Dolle pret maar niet heus. Heb net op "send" gedrukt voor een offerte voor nog een mooie volvo.Deze zou dan voor mijn vrouw moeten worden. En dan lees ik dit onheilspellende bericht, misschien toch maar even wachten.

Het geld moet blijkbaar gehaald worden bij mensen die zich niet het nieuwste van het nieuwste kunnen veroorloven. En dat komt dan weer te goede aan een groep met dusdanig dik salaris/functie dat er een hybride van 70 mille geleased kan worden. En wij maar opdraaien voor de lage bijtelling en bpm kadootjes.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 21:42  ·  #7
Gezien het feit dat de auto een altijd een melkkoe is geweest en dit ook altijd zo zal blijven, denk ik dat het voor bijna iedereen hoe dan ook duurder zal worden. Hoeveel, dat is de vraag...
Gringo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Borne
Leeftijd: 38
Berichten: 228
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 22:00  ·  #8
Naar mijn idee is de wegenbelasting jaren geleden al afgeschaft en zijn ze alleen vergeten de naam aan te passen.
Als ze nog steeds vinden dat het wegenbelasting is, mis ik toch nog heel wat infrastructuur, die door de ''wegenbelasting'' gefinancierd kan worden.
Dit is weer typisch iets uit Den Haag, over Nederland staat een hele grote glazen stolp, waardoor er uit omliggende landen geen vervuiling binnenkomt.
En voor Brussel willen ze weer het braafste jongetje van de klas spelen met kijk eens wat wij allemaal wel niet doen aan de CO2 vermindering.
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 22:06  ·  #9
Ik heb de berichtgeving op diverse sites nageplozen en alle verhalen gaan in de richting van de bpm i.p.v. de houderschapsbelasting.
Dan zou het nog wel meevallen voor de huidige berijders van een wat oudere en minder zuinige auto.

Argumentatie richt zich vooral op de bpm kortingen die sinds 2007 gegeven zijn op auto's die minder vervuilend zouden zijn maar dat in de praktijk niet bleken te zijn.
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 22:12  ·  #10
En als het duurder zal worden is het toch weer nederland die het weer pikt omdat we zo genaamd niet zonder auto kunnen.nou als heel Nederland nou eens in opstand komt inplaats van maar afwachten.je ziet het maar met de oldtimers massaal gaan schorsen en de begroting van den haag komt niet uit haha
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 03.09.2014 - 23:34  ·  #11
Quote door Gringo

Naar mijn idee is de wegenbelasting jaren geleden al afgeschaft en zijn ze alleen vergeten de naam aan te passen.
Als ze nog steeds vinden dat het wegenbelasting is, mis ik toch nog heel wat infrastructuur, die door de ''wegenbelasting'' gefinancierd kan worden.
Dit is weer typisch iets uit Den Haag, over Nederland staat een hele grote glazen stolp, waardoor er uit omliggende landen geen vervuiling binnenkomt.
En voor Brussel willen ze weer het braafste jongetje van de klas spelen met kijk eens wat wij allemaal wel niet doen aan de CO2 vermindering.


Naam is allang aangepast hoor <_< . Heet tegenwoordig motorrijtuigenbelasting. En zeker 1/3e deel ervan gaat naar infrastructuur.
Jazeker, 1/3e deel. De rest geven ze uit aan maatregelen om jou uit de auto et OV in te jagen (beetje jammer dat de dichtsbijzijnde bushalte op 6 km van mijn werkplek ligt :lol: ).
MRB is een melkkoe van de staat and you know it :-/ .

Quote door Bartje-V70

Dolle pret maar niet heus. Heb net op "send" gedrukt voor een offerte voor nog een mooie volvo.Deze zou dan voor mijn vrouw moeten worden. En dan lees ik dit onheilspellende bericht, misschien toch maar even wachten.

Het geld moet blijkbaar gehaald worden bij mensen die zich niet het nieuwste van het nieuwste kunnen veroorloven. En dat komt dan weer te goede aan een groep met dusdanig dik salaris/functie dat er een hybride van 70 mille geleased kan worden. En wij maar opdraaien voor de lage bijtelling en bpm kadootjes.


Een waarheid als een koe! Ik heb voor mijn leeftijd geen slecht salaris. Mijn vriendin ook niet. Jaarlijks rijden we aardig wat kilometertjes. Het OV is duur, niet te vergelijken qua reistijd en ik vind het een smerige bedoening op stations en in treinen. Al met al is de keus voor de auto snel gemaakt. De aanschafprijs voor mijn V70 zou net genoeg zijn voor een nieuwe auto, maar dan wel een uit de onderkant van de markt. Zeg een Toyota Yaris o.i.d. Dat is nou geen auto waar ik graag 45.000km/jaar mee wegschrijf. De leaserijder die 45.000km/jaar wegrijd mag echter voor nog geen 100 eu/maand in een Mitsubishi Outlander van pomp naar pomp rijden...
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 04.09.2014 - 09:06  ·  #12
Het blijkt wederom dat de VVD aan de macht is... mensen met geld of een goede baan (lees: baan met in ieder geval een lease-auto) trekken straks het (relatieve) voordeel.

Mensen die het minder breed hebben door wat voor reden dan ook, en een nieuwe auto niet kunnen betalen, die zijn de Sjaak.
Wees eerlijk, er zijn weinig mensen die een nieuwe Outlander PHEV of V60 T6 KOPEN. Alles draait om lease tegenwoordig.

Als je auto reclames ziet, zie je even snel de koopprijs, maar alles draait om het percentage bijtelling, waar je zonder lease-contract niets aan hebt.

Mocht ik het fout hebben, wees zo vrij me te corrigeren. Hier dus geen ervaring met lease-auto en bij m'n huidige werkgever zal dit ook nooit gaan gebeuren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 04.09.2014 - 10:56  ·  #13
Lijkt me niet zozeer een VVD aangelegenheid, maar eerder iets van de GL milieuhippies cq. bomenknuffelaars, die zo naïef zijn om te geloven dat de toetsingscyclus voor auto's daadwerkelijk representatief is... En dan gaan 'stimuleren' (lees: al het andere duurder maken en de 'groene' auto's goedkoop maken door middel van subsidies, iets wat sowieso afgeschaft moet worden) om 'groen' te rijden.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 04.09.2014 - 12:14  ·  #14
Ja, kan me wel erg ergeren aan de Hybride lease rijders. Zo'n ding is voor ons onbetaalbaar, maar lease rijdend Nederland lacht zich dood met een dikke Volvo v60 onder de kont die daarnaast ook nog een 1800 kg zware caravan mag trekken. Je moest het aantal eens zien op de camping. Durft zo'n banaan ook nog te zeggen dat hij maar 1 keer had getankt....in Nederland. Ik ben ook mis gaat met de politiek.

Als elke Nederlander via zijn werk onder dezelfde condities kan leasen, zou het misschien aantrekelijker zijn om de huidige weg te doen, maar anders blijf ik rijden hoor.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016!

 · 
Posted: 04.09.2014 - 13:17  ·  #15
Quote door tienklepper


Er werd wel verteld dat het huidige systeem, met het subsidiëren van de schone auto's veel meer koste dan het opleverde aan minder co2 uitstoot.

Prinsjesdag weten we misschien meer.


Nou daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.
We zitten op een bel aardgas, een van de weinige zaken die we zelf hebben, wat doen ze?
Eerst een netwerk aanleggen van CNG pompen, achtereenvolgens de prijs van aardgas verhogen ( binnen 4 jaar ) met 55%, en dan ook nog eens een MRB van benzine tarief naar G3 ophogen.
Tja, en dan op het zelfde moment allerlei wagens die mega vervuilen en op diverse manieren slecht zijn voor het milieu ( accu's ) vorstelijk belonen zonder MRB , Bijtelling , etc maar wel met hoge mate van uitstoot ...etc.

Nou dan snap het het echt niet, maar dat is eigenlijk niets nieuws...

Wat ook aardig is te weten, vele nieuwe wagens ( ja ook Volvo ) krijgen een homologatie op emissie ( dan lopen ze amper nog ) voordat de wagen naar de nieuwe eiegnaar gaat komt er nieuwe software in zodat hij wel goed loopt.. ( wel iets vervuilender , maar ja ) groen is hip... ja dat wel.
Alleen wat er echt gedaan moet en moest worden deed men niet...

En natuurlijk blijft men de auto ( rijder ) uitmelken.... het einde is in zicht trouwens...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0