Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 
 
 
 
 
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 20:38  ·  #16
Quote door Bigdog

Quote door Blade

Dat laatste ben ik het volkomen mee eens. Hij is vooral nodig bij het starten. Verder geloof ik er niet zo in.


Defecte accu’s kunnen rare klachten veroorzaken.
Heb dit al diverse malen ondervonden en waargenomen (inmiddels bij aardig wat Volvo’s van dit type).
Wegzakkende toerentallen na het loslaten van het gaspedaal is de meest herkenbare.


Klopt, ik had voorheen vrij regelmatig de abs storingslampjes. Na het vernieuwen van de accu nooit meer gezien.

gr,

Bas
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:10  ·  #17
Als een accu echt slecht is kan dat inderdaad heel vreemde klachten geven zoals bigdog ook aangeeft. De accu strijkt de piekspanning van de dynamo glad. Als de capaciteit echt heel slecht is heeft de accu zeg maar niet meer het vermogen om die pieken af te kappen. Deze komen op de electronica terecht met allerlei vreemde storingen als gevolg. Eens gehad met een motorfiets. Ding wilde gewoon niet goed lopen. Alles geprobeerd. Uiteindelijk de accu vervangen en ding reed weer zoals het hoorde. De accu was nog wel krachtig genoeg om te starten!
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:27  ·  #18
Hallo volvo rijders

Na het starten is de capaciteit van de accu minder en bij een slechte accu is ook de klemspanning is lager ( gelijkspanning),

De dynamo levert wisselspanning met een piekwaarde van ongeveer 14.3 volt.

Tussen deze piek waarde zakt de accuspanning en bij een slechte accu kan dit wel eens onder de nominale waarden komen die voor de elektronica nodig is, waardoor de elektronica in zijn proces gestoord wordt.

Groeten BUM
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:35  ·  #19
Ja de dynamo levert wisselspanning, maar word gelijk gericht! Anders gaat er iets niet goed hoor!

Uiteindelijk levert de dynamo dus gelijkspanning.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:42  ·  #20
Precies. En bij een slechte accu is de spannig zeker niet lager dan met een goede met draaiende motor. Deze zal eerder hoger zijn doordat de accu een minder goede buffer is en de dynamo makkelijker tegen de spanning van de spanningregelaar aan zal lopen.
Een dynamo levert een heel gore gelijkspanning, met grote pieken en dalen. Deze pieken en dalen worden door de accu gladgestreken, tenzij de accu slecht is. Het is met name de pieken en dalen die zorgen voor de problemen.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:44  ·  #21
Hallo Blade

De dynamo levert wissel spanning waarvan het positieve deel door de diodes worden doorgelaten en achter de diodes staat dan een deel gelijk spanning met daar boven op nog een wisselspanning.

De hoogt van deze wisselspanning is afhankelijk van de kwaliteit van de accu.

Groeten BUM
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 06:55  ·  #22
Feit is wel dat deze auto's allemaal gevoelig zijn voor de slechte accu's. En hoe jonger ze worden hoe erger het is. Het is dan ook niet voor niets dat de meeste dealers er meteen een accubooster opzetten als ze de auto uit moeten lezen met Vida, juist om problemen te voorkomen. Ik zelf hanteer eigenlijk altijd het volgende; zodra ik zie dat de spanning in Vida word weergegeven als 11.9V tijdens het uitlezen komt er al een booster op te staan en adviseer ik de meeste om er een andere accu in te zetten. De meest rare electronische storingen zijn dan ook ineens weg na vervanging van de accu.

Bij de wat jongere auto's betekend dit automatisch nog meer computers maar nog steeds dezelfde accu die de rotzooi moet voeden, ergo accu is zonder lopende motor sneller leeg. Als voorbeeld de achterremmen terugstellen (servicestand) in Vida van een V60 uit 2015, alles mooi in de servicestand gezet (zonder accubooster erop), contact uit, schijven en blokken vervangen, en daarna wou ik de remmen weer uit de servicestand halen. Never nooit niet dus want accu was al te leeg na het 1x terugstellen van de achterremmen. Accubooster erop en even laten staan en daarna met Vida de remmen toch uit de servicestand kunnen halen (zoals het hoort).

De huidige accu's zijn altijd een compromis wat een hoop mensen niet beseffen, de accu's in onze auto's zijn primair bedoelt voor het leveren van een hoge startstroom / piekspanning. Tegenwoordig met al die electronische zooi erin moeten ze eigenlijk zowel die startstroom kunnen maar ook nog die electronische zooi van prik blijven voorzien totdat de accu weer word bijgeladen en daar zijn ze nu net niet geschikt voor. Het is dan ook niet voor niets dat campers, etc. vaak 2 accu's hebben. Eentje voor specifiek de startstroom en eentje voor het huishoudgebeuren. Hetzelfde zie je ook vaak bij de wat grotere boten / schepen en bijvoorbeeld vrachtwagens met electrische laadklep. Juist die huishoud accu = semi-tractie accu is bedoeld om de electronische verbruikers lange tijd van stroom te voorzien en dit is absoluut geen piekspanning. Hij kan een piekspanning ook niet leveren van dan stort hij meteen in elkaar.

De auto's zoals gemonteerd zitten in de auto's moeten beide kunnen waarbij het leveren van een langere huishoudstroom een steeds grotere rol gaat aannemen. En hier gaat het dus vaak fout. Simpeler gezegd; vroegah leverde de accu stroom voor het starten en hij moest de radiogeheugen en eventueel alarm voorzien van prik gedurende de nacht. Tegenwoordig moet dezelfde accu nog steeds de startstroom leveren maar ook zorgen dat alle (!) computers, radio, alarm, etc van stroom blijven voorzien en dat is best fors.

En er is geen goed alternatief want niemand wilt 2 aparte (start en semi-tractie) accu's in de auto hebben....
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 08:44  ·  #23
Quote door Dirk342

En er is geen goed alternatief want niemand wilt 2 aparte (start en semi-tractie) accu's in de auto hebben....


Ik heb een 2004 en een 2006 Touareg gehad, die hadden allebei (toen al) één accu onder de bestuurdersstoel (startaccu) en een grote accu in het bagagecompartiment. Het probleem zoals door jou geschetst, wordt dus al langer onderkend.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 09:36  ·  #24
Wist echt niet dat VW dat al had toegepast, ik weet het wel van een paar huidige Mercedessen en jonge BMW's , maar Volvo is in deze wijsheid nooit meegegaan bij mijn weten.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 09:52  ·  #25
Wel met de hybrides, maar dat is een heel ander verhaal ;)
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 17:22  ·  #26
Is een gel accu mss een oplossing?
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 17:51  ·  #27
Of een Semi tractie accu van een goede 105 ampere daar heb ik ook wel eens aan zitten denken.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 18:50  ·  #28
Ik heb in mn GTI een Red-Top zitten. Daarvoor gekozen ivm zeer geringe ontlading, maar ze laden ook sneller/beter bij en zijn daarom misschien ook wel beter i.c.m. auto’s met veel stroomvreters.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 19:40  ·  #29
Quote door PvL

Wel met de hybrides, maar dat is een heel ander verhaal ;)


De andere jongere modellen hebben dit ook, zeker als ze een start stop functie hebben.
Een normale en een kleine.
Duurt ook behoorlijk lang, eer je een melding van lage accuspanning krijgt.
Afgelopen zomer de remmen gedaan, ook in de servicestand.
Geen enkel probleem met de accuspanning gehad.
Dat was bij de V70 wel anders, ondanks het feit dat deze wel behoorlijk royaal bemeten was.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 12.09.2018 - 20:57  ·  #30
Ik zou altijd een maatje groter monteren dan wat er in moet volgens het boekje. De mjine hoort een 68Ah te hebben, maar dat is voor een 2.4 l motor en auto met veel electronica echt net aan. Er zit nu 82Ah in en dat past prima. De fabrikant kiest voor een zo klein mogelijke, zo licht mogelijke, en dus ook zo goedkoop mogelijke accu. En als deze wat ouder is en het koud is komt deze echt te kort. De capacteit wordt in grote mate bepaald door de buitentemperatuur. Ik weet de exacte meetwaarden niet, maar 30-40% minder is niet raar onder het nulpunt.
En bij een oudere accu gaat de spanning omlaag tijdens belasting. Tijdens het starten wordt er zo 100-200 A gevraagd door de startmotor, bij een slechte accu stort de spanning in waardoor de electronica niet meer werkt, dus alles draait rond, maar de motor zal nooit aanslaan. Het circuit wat de startmotor aanstuurt is heel primitief en zal tot ongeveer 7 volt blijven werken. En met een boordspanning van 7 tot 11 volt is de injectie en ontsteking gewoon uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0