Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 14.09.2018 - 12:31  ·  #31
Quote

Ik zou altijd een maatje groter monteren dan wat er in moet volgens het boekje. De mjine hoort een 68Ah te hebben, maar dat is voor een 2.4 l motor en auto met veel electronica echt net aan. Er zit nu 82Ah in en dat past prima. De fabrikant kiest voor een zo klein mogelijke, zo licht mogelijke, en dus ook zo goedkoop mogelijke accu. En als deze wat ouder is en het koud is komt deze echt te kort. De capacteit wordt in grote mate bepaald door de buitentemperatuur. Ik weet de exacte meetwaarden niet, maar 30-40% minder is niet raar onder het nulpunt.
En bij een oudere accu gaat de spanning omlaag tijdens belasting. Tijdens het starten wordt er zo 100-200 A gevraagd door de startmotor, bij een slechte accu stort de spanning in waardoor de electronica niet meer werkt, dus alles draait rond, maar de motor zal nooit aanslaan. Het circuit wat de startmotor aanstuurt is heel primitief en zal tot ongeveer 7 volt blijven werken. En met een boordspanning van 7 tot 11 volt is de injectie en ontsteking gewoon uit.


Mijn ervaring met een accu die de auto liet staan is dat je alleen maar geklik hoorde en het dashboard op dat moment uit ziet gaan. De startmotor ging niet eens meer rond. Nu een lekkere grote accu d´r in en geen problemen meer.

Als ik met Vida aan de auto bezig ben dan start ik de motor altijd. Één keer daardoor een lege accu gehad, dus dat liever niet meer.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 14.09.2018 - 13:06  ·  #32
Quote door Walterj

Ik zou altijd een maatje groter monteren dan wat er in moet volgens het boekje. De mjine hoort een 68Ah te hebben, maar dat is voor een 2.4 l motor en auto met veel electronica echt net aan. Er zit nu 82Ah in en dat past prima. De fabrikant kiest voor een zo klein mogelijke, zo licht mogelijke, en dus ook zo goedkoop mogelijke accu. En als deze wat ouder is en het koud is komt deze echt te kort. De capacteit wordt in grote mate bepaald door de buitentemperatuur. Ik weet de exacte meetwaarden niet, maar 30-40% minder is niet raar onder het nulpunt.
En bij een oudere accu gaat de spanning omlaag tijdens belasting. Tijdens het starten wordt er zo 100-200 A gevraagd door de startmotor, bij een slechte accu stort de spanning in waardoor de electronica niet meer werkt, dus alles draait rond, maar de motor zal nooit aanslaan. Het circuit wat de startmotor aanstuurt is heel primitief en zal tot ongeveer 7 volt blijven werken. En met een boordspanning van 7 tot 11 volt is de injectie en ontsteking gewoon uit.


+1 Ruimte zat in de houder en ik wist toen al dat ik de audio zou gaan uitbreiden met een versterker, die pakt ook weer wat.
Toen ik mijn auto 3 jaar geleden kocht zat de originele Volvo accu er nog in (waarschijnlijk; ik heb de onderhoudshistorie nooit mogen ontvangen) en na 1 week moest een kennis mijn auto inderdaad helpen starten want accu leeg.

Ik heb toen direct een grotere broer gekocht bij Maurits (Parts4Swedes), een originele Volvo accu (ik weet niet wat Volvo gebruikt, wellicht Varta?) Maar nooit spijt van gehad, het is nog altijd direct starten en lopen binnen 2-3 seconden.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 14.09.2018 - 13:11  ·  #33
Check vooral je accukabels/klemmen, de aansluitingen en de massapunten vooral ook. Dirk heeft bij mij deze vervangen en de accu wordt daardoor beter/sneller geladen en starten gaat vlotter.
Die kabels/aansluitingen worden namelijk door de jaren heen ook slechter.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 259
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 14.09.2018 - 16:06  ·  #34
Quote door Jaco S

Het kan zijn dat ik me erin vergis hoor......maar volgens mij heb ik hem niet moeten aanpassen. Kan het me niet herinneren...laat ik het zo zeggen


misschien heb je precies om 12 uur s'nachts de boel weer aangesloten... haha
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu lost kwaaltjes op

 · 
Posted: 15.09.2018 - 06:48  ·  #35
Volvo accu is Varta
 
Selected quotes for multi-quoting:   0