Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 
 
 
 
 
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 20.12.2022 - 21:13  ·  #1
Hallo Volvo liefhebbers!

Vandaag na het uitzetten van mijn auto (XC70 D5 AWD 2016 met start-stop functie (eerste wat is na het starten uitschakel) kwam melding “laag accu niveau” in het dashboard (in de ochtend kon in de parkeer verwarming ook al niet starten door “low battery charge”).

Mijn auto gebruik ik dagelijks en wil ik graag in tiptop probleemloze conditie hebben, vandaar dat ik mijn bijna 8 jaar oude accu graag wil vervangen met een nieuw exemplaar.

Ik heb voor de kenners hier een paar vragen:
- Kan het kwaad om een zwaardere accu te plaatsen? Oog is gevallen op een iets grotere (lijkt te passen) agm accu van 80ah ipv origineel agm 70ah. Of is er weinig voordeel en zonde van de meerprijs?
- Weet iemand of de D5 awd uit 2016 ook een secondaire start stop accu heeft? Ik zie deze niet zo 123 onder de paravaan.
- Ik begrijp dat de het accu monitoring systeem gereset moet worden. Heeft iemand ervaring met deze methode: https://youtu.be/iu9z5m78Szw

Alvast super bedankt voor jullie reacties.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 20.12.2022 - 21:52  ·  #2
Je kan ook het (paarse) BMS kabeltje even los halen met draaiende motor! Dit pas na het vervangen.
Ik heb het met die truck gedaan, ook van YT en daar heeft de accu nu het 1,5 jaar mee uitgehouden, maar nu met strengere vorst trok ie het niet meer. Auto had dezelfde dingen als die van jou ongeveer.

Maar wie weet helpt die vanuit het interieur ook wel, just tr it. Na het resetten moet ik 5-6 uur stil staan begreep ik zodat het BMS een nieuwe staat kon uitrekenen..
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 20.12.2022 - 22:31  ·  #3
Ha Dirk, dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat je jouw hulp/Start stop accu niet hebt vervangen?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 09:15  ·  #4
Hey Wouter,

Maak je nog steeds achterlicht modules?

Op je vraag:
De laadchip op de accu berekend de laadtoestand en dynamo inzet op basis van standaard parameters, lees accu capaciteit.

In principe zou je met een zwaardere accu op den duur in de problemen komen omdat de laadchip denkt een 80ah geladen te hebben maar 20ah capaciteit niet rekent. Bij een 80ah blijven lijkt mij beter.

Wat ik je nog wil meegeven dat dit bij veroudering van je huidige accu ook zo kan werken. Je laadchip denkt een volle accu af te leveren, maar heeft nog lading nodig.

Ik zou je willen aanraden om voor vervangen eerst een een snellader aan te sluiten. Deze dan niet op de accupool aan te sluiten, maar op de kabel voor de laadchip zodat de stroom door de chip loopt.

Zo synchroniseer je tijdelijk weer de juiste lading.

Vooropstellend is dit wel het jaargetijde dat accu’s stuk gaan, maar het zou zonde zijn een accu te wisselen die niet goed geladen wordt.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 22:00  ·  #5
Quote door Rossi

Ha Dirk, dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat je jouw hulp/Start stop accu niet hebt vervangen?

Klopt hoor. Bij mijn kar is het S/S permanent uitgeschakeld. De auto gebruikt die extra accu niet eens vermoed ik.
Wie weet vervang ik die kleine nog eens, mocht dat toch wel noodzakelijk blijken…
Ik kwam wel YT filmpjes tegen, hoe je de hele paravaan losmaakt en dan moet je goed kijken om die kleine te zien. Maar als je auto S/S heeft verwacht ik wel dat er een tweede in zit, dat is normaal de reden dan meneer Volvo er een tweede in stopt..

Maar eerst moet ik een goede startaccu hebben, de dealer had er dus een 720 CCA - geen agm in gestopt en er moet een 760 CCA AGM in volgens alle documentatie die ik tegenkom. Zo zie je maar dat die dealers ook fouten maken..

Ging jij nou voor de Varta Silverline?
Bosch lijkt ook leuke te maken, ben beniewd wat OE zou zijn..

DJ
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 22:48  ·  #6
Quote door martijn-a


Op je vraag:
De laadchip op de accu berekend de laadtoestand en dynamo inzet op basis van standaard parameters, lees accu capaciteit.

In principe zou je met een zwaardere accu op den duur in de problemen komen omdat de laadchip denkt een 80ah geladen te hebben maar 20ah capaciteit niet rekent. Bij een 80ah blijven lijkt mij beter.

Ik zou je willen aanraden om voor vervangen eerst een een snellader aan te sluiten. Deze dan niet op de accupool aan te sluiten, maar op de kabel voor de laadchip zodat de stroom door de chip loopt.
Zo synchroniseer je tijdelijk weer de juiste lading.

Ha Martijn, dank voor je berichtje en tips! Wat onnodig complex zijn nieuwe auto’s soms toch ook. Ik denk dat ik maar blijf bij een nieuwe accu met 70ah accu capaciteit die er nu ook in zit.
Quote door flevodirk


Ging jij nou voor de Varta Silverline?
Bosch lijkt ook leuke te maken, ben beniewd wat OE zou zijn..

Dank voor je bericht! OE is volgens mij Varta, Nordicar verkoopt iig een Varta Silver Dynamic onder mijn accu onderdeelnummer (31255132). Ik ga die zelf ook zo direct bestellen bij een online accuboer😊
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 23.12.2022 - 14:32  ·  #7
Dank je, super. Nu weet ik ongeveer welke Varta ook in de mijne kan (benzine kar ipv diesel).

PS (Ik gun Nordic car uiteraard hun omzet, deze accu is rond de 130 euro bij diverse accu webshops..)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 23.12.2022 - 18:09  ·  #8
200+ voor een accu. Das best serieus geld zeg 😬

Vond 145 voor de 77Ah 780amp al een hoop😄
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 24.12.2022 - 08:04  ·  #9
Start stop accu’s zijn duur, een stuk duurder dan doorgaande accu’s.
Heb er inmiddels al 3 moeten wisselen.
Levensduur hiervan is ook beperkter.
Ondanks het feit dat ik de start stop functie uitschakel, is de oudste met 5 jaar vervangen en bij de V40 was het zelfs na anderhalf jaar al zover.
De kleine accu daarentegen (onder de paravaan) heb ik tot dusver nog niet hoeven vervangen.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 24.12.2022 - 11:19  ·  #10
Ben wel benieuwd hoe de laadchip vaststelt welke accucapaciteit de geplaatste accu heeft.
De accucapaciteit is variabel. Die neemt af met het ouder worden van de accu en is ook afhankelijk van de temperatuur.

Accu's die gebruikt worden in auto's met een start/stop systeem worden ongunstig belast. Dat verklaart de kortere levensduur.
Start/stop uitschakelen en een gewone accu plaatsen beperkt de kosten.

Het start/stop systeem is bedacht om de auto in een gunstigere C0² klasse te kunnen plaatsen.
Het heeft weinig invloed op de emissie van de auto.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 24.12.2022 - 14:49  ·  #11
Zojuist de Varta Silver Dynamic AGM (start-stop) 70ah geïnstalleerd en de BMS gereset middels de volgende procedure:
Quote
1 - Ignition ON (engine off)
2 - dipped front lights ON (turn light switch to far right)
3 - Rear fog lights press 6× (3 on off cycles) (button to left of light switch)
4 - Hazzard lights press 3x
- Battery icon blinks 3x


Comfort elektrische ramen gereset en alles is weer zoals het hoort. 🙂

Oh, de originele batterij van Volvo (31255132) is los van de kleur 100% qua specs en looks (elk stukje plastic gelijk, mal naden in plastic idem) van de batterij gelijk aan de nieuwe Varta. Ik twijfel er niet aan dat de Volvo accu uit dezelfde fabriek als Varta komt.

De oude accu geeft overigens na meten nog een nette 12.7v aan op de multimeter, vanuit dat opzicht was de batterij uit 2015 na 7 jaar gebruik en 230dkm nog niet “op”. Het geeft wel een goed gevoel dat ook de accu nu tip top is. 😊
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 24.12.2022 - 16:42  ·  #12
Quote door Rossi

De oude accu geeft overigens na meten nog een nette 12.7v aan op de multimeter, vanuit dat opzicht was de batterij uit 2015 na 7 jaar gebruik en 230dkm nog niet “op”.


Dat is het verraderlijke.
In Vida heb je een procedure om je accu te testen en dan blijkt dat de accu ineens niet meer zo goed is, als dat je dacht.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 24.12.2022 - 18:59  ·  #13
Helemaal juist Bigdog.
De klemspanning van een onbelaste accu is ongeveer het laatste waarmee de bruikbaarheid van de accu is aan te tonen.

De eenvoudigste manier is het meten van de accuspanning op het moment dat de startmotor de motor ronddraait.
Wanneer de spanning dan niet onder 10,5 volt zakt heeft de accu op dat moment voldoende capaciteit.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 25.12.2022 - 12:27  ·  #14
Goed te lezen dat je weer helemaal bij bent met de verse accu en dat de reset gelukt is.
Ik ga dezelfde dan dinsdag maar bestellen, voelt vreemd omdat de accu zo kort in mijn auto zit, maar ja; verkeerd type erin he?!

Vraagje: Volvo heeft altijd zo’n slangetje (tbv ontluchting oid?); die heb ik toen voor de S60 weer aangesloten op de Volvo accu, heeft de Varta daar dan ook een aansluiting voor?
Ik weet niet exact of dat slangetje zoveel toevoegd, maar was benieuwd..
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu - maar ook een nieuwe start/stop accu?

 · 
Posted: 25.12.2022 - 12:50  ·  #15
Quote door flevodirk

Vraagje: Volvo heeft altijd zo’n slangetje (tbv ontluchting oid?); die heb ik toen voor de S60 weer aangesloten op de Volvo accu, heeft de Varta daar dan ook een aansluiting voor?
Ik weet niet exact of dat slangetje zoveel toevoegd, maar was benieuwd..

Mijn Volvo heeft het slangetje ook, de Varta heeft daarvoor de juiste aansluiting.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0