Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 08.06.2018 - 07:39  ·  #31
ik ben ook van mening dat je vaak genaaid wordt waar je bijstaat. vooral als er "merk" op staat.
wat in t ene land wordt gezien als A-merk is in ander land vaak "rommel"

het gaat er bij mij niet in dat fabrikanten de ene keer "rommel van de band laten komen en een uur later voor ander merk in een keer een kwalitatief hoogstaand product. imo wordt er een ander stickertje geplaatst en dat is t dan.
misschien dat er bij eindcontrole bij oem striktere toleranties worden gehanteerd?

bijv. Corteco. (had ik nog nooit van gehoord....zal wel rommel zijn gezien de prijs) blijkt first supplier van o.a. MB te zijn en één van de grootste in rubber ophangingen enzo.

daarbij...hoe groot is de vervangingsmarkt nu echt. het gaat niet om miljoenen dezelfde parts.
er moet wel een matrijs onderdeel specifiek worden gemaakt etc.
kost ook erg veel.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 08.06.2018 - 12:16  ·  #32
Dat de mal hetzelfde is dat geloof ik wel (zo kan je bijv. op aftermarket motorsteunen best een - evt. weggeslepen - Volvo logo tegenkomen.) Die zullen ze niet opnieuw maken als ze 'm al hebben.
Maar dat wil niet zeggen dat de gebruikte materialen ook altijd hetzelfde zijn. Er kan best een ander (goedkoper) rubber of metaal zijn gebruikt. Idem voor bepaalde afdichtingen. Die zullen wellicht OEM van een of ander duur teflon oid materiaal kunnen zijn gemaakt terwijl aftermarket van een goedkoper normaal rubber kan zijn.
Idem met Sachs schokbrekers wel/niet OEM, glijblokjes voorruiten etc.
Ik werk voor een bedrijf wat kunststoffen ontwikkelt en produceert, en de ontwikkeling ism de klant gaat steeds verder qua eigenschappen, prijs, gewicht, kleur etc.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 08.06.2018 - 12:38  ·  #33
...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 08.06.2018 - 12:45  ·  #34
Quote door Bolbo

Dat de mal hetzelfde is dat geloof ik wel (zo kan je bijv. op aftermarket motorsteunen best een - evt. weggeslepen - Volvo logo tegenkomen.) Die zullen ze niet opnieuw maken als ze 'm al hebben.
Maar dat wil niet zeggen dat de gebruikte materialen ook altijd hetzelfde zijn. Er kan best een ander (goedkoper) rubber of metaal zijn gebruikt. Idem voor bepaalde afdichtingen. Die zullen wellicht OEM van een of ander duur teflon oid materiaal kunnen zijn gemaakt terwijl aftermarket van een goedkoper normaal rubber kan zijn.
Idem met Sachs schokbrekers wel/niet OEM, glijblokjes voorruiten etc.
Ik werk voor een bedrijf wat kunststoffen ontwikkelt en produceert, en de ontwikkeling ism de klant gaat steeds verder qua eigenschappen, prijs, gewicht, kleur etc.


Dat probeerde ik ook al aan te geven.

Wij produceren plastic folie en die zien er allemaal exact het zelfde uit.
Echter de gebruikte grondstoffen verschillen waardoor er kwaliteits verschil zit tussen de verschillende soorten folie.

De gebruikte rubbers, kunnen van kwaliteit verschillen maar ook in dit geval bij accu's kan er verschil in de binnenkant zijn.

Ooit was ik bij Page op bezoek.
Dat is oa een merk van wc papier en keukenrollen.

Die maken zo ongeveer alle huismerken voor elke supermarkt volgens specificaties voor B of C kwaliteit.

De rol keukenpapier kan er net zo uit zien als de dure maar toch wezenlijk verschillen.

Ik geloof er niks van dat Varta zijn eigen merk even goed zou maken als anderen.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 08.06.2018 - 17:01  ·  #35
Je moet natuurlijk ook kijken naar de aantallen die gemaakt / verkocht worden.

In het geval van plastic folies, accu's, wc papier loont het zich zeker om verschillende grondstoffen / specificaties te hanteren.
Bij auto-specifieke onderdelen waar er maar enkele duizenden van worden gemaakt....... ik weet het niet.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 345
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 10.06.2018 - 21:20  ·  #36
Quote door JOv70BI


EDIT:
Oja in ieder geval enige Varta's komen bij Johnson Controlls vandaan



Dat klopt, en dat is al een hele tijd zo. Ik werk bij DAF trucks in Eindhoven. In de fabriek monteerde wij altijd Varta accu's, totdat Johnson Controlls de accu divisie had overgenomen.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 14.06.2018 - 16:30  ·  #37
Zul je net zien: heb je van de ene (V70) de accu vervangen, geeft de andere (V50) een week later ook de geest. Mag ik veronderstellen dat de accu voor de V50 D5 net zo zwaar is als voor de V70 D5, dus ± 80 Ah? Er zit nu een 62Ah 540A in en dat lijkt mij wat te licht....
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 14.06.2018 - 18:10  ·  #38
...
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 09:29  ·  #39
Quote door JOv70BI

Die 62 kan best kloppen, maar vaak kan je ook een klein tikie zwaarder, en is dat nog de eerset accu?

Is hij startstop ? enz enz

Hier info en op die site kan je ook voertuig type ingeven
https://www.yuasa.de/informati…en-mussen/

Volgens mij behoren deze inmiddels ook tot de a merken. ( mag ook wel na 100 jaar)
;) IN ieder geval voor enkele UPS accus enz

Zoekscxherm is hier
https://www.yuasa.de/#lookup-manual-selection

Accu bij e.a. aan afnemers in de auto aangepast.

Het blijkt niet de originele accu; heb even de dealer gebeld en het moet minimaal 80Ah 720A zijn, net als in de V70 D5 dus. De huidige defecte is dus eenvoudigweg te klein. Accu bij Volvo € 165,-, waarschijnlijk een Varta. Da's een fors bedrag en denk dat ik dus maar opnieuw voor de Bosch S5 010 ga: 85Ah en 800A, een fractie zwaarder dan de originele, bij Accuvandaag voor € 119,- dezelfde dag per koerier bezorgd. Kan hem toch echt nergens goedkoper krijgen op internet.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 10:07  ·  #40
Parts4Swedes is ook erg scherp met accu's!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 11:04  ·  #41
Quote door JJM

Parts4Swedes is ook erg scherp met accu's!


Daar zie ik hem inderdaad ook, voor € 148,-. Nog altijd € 17,- voordeliger dan bij de dealer. Ben content met mijn Bosch S5 85Ah 800A voor € 119,-. Wordt vandaag bezorgd.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 12:00  ·  #42
Met forumkorting wordt het nog interessanter. Maar je bent voorzien! Hopelijk net zoveel plezier van als een originele!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 13:17  ·  #43
Quote door JJM

Met forumkorting wordt het nog interessanter. Maar je bent voorzien! Hopelijk net zoveel plezier van als een originele!

Forumkorting?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 14:41  ·  #44
Ja, als je bij Parts4Swedes je forumnaam doorgeeft (alleen per mail) krijg je een andere prijs.

Dat geldt standaard ook bij V-parts. Maar daar kun je direct de kortingscode invullen.
Kees1980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 47
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 15.06.2018 - 21:44  ·  #45
Heb deze 3 maanden geleden in mijn D5 gezet.

https://www.accumegastore.nl/hankook-mf60038-accu.html

Nog geen 9 tientjes en voldoende kracht.

Ben er content mee.

Edit; zie dat Plein deze ook in heeft :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0