Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 
 
 
 
 
ECS
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aadorp (bij Almelo)
Berichten: 95
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 08:22  ·  #76
Ik heb in juli 2021 een Varta Silver Dynamic 100AH/830A laten plaatsen. Volgens de mensen die er voor doorgeleerd hebben is dit een prima accu.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 09:03  ·  #77
Quote door Doeke Dobma

Die accu is prima. Ik vraag me eerder af of de laad stroom wel optimaal is en of er niet een lekstroom aanwezig is.


Daar sluit ik mij volkomen bij aan. En ik zoo de massa aansluitingen en kabels ook even controleren
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 09:28  ·  #78
Quote door Klaasw

Quote door Doeke Dobma

Die accu is prima. Ik vraag me eerder af of de laad stroom wel optimaal is en of er niet een lekstroom aanwezig is.


Daar sluit ik mij volkomen bij aan. En ik zoo de massa aansluitingen en kabels ook even controleren


ik had dat ook bij de Volvo 850, wou een ritje maken , de accu was zo zwak dat zelf het, dashbordverlichting het amper deed, bleek dat het lampje in het dashbordkastje continue bleef branden, gelukkig heb ik een C-tek oplader, accu weer opgeladen, dezelfde accu zit er al bijna 7 jaar in, mocht je toch een accu kopen , koop hier ! en dan de Silver Line
Varta D52 60Ah AGM Start-stop accu Silver Dynamic, 680A, 12V - Accudeal
https://www.accudeal.nl/p/vart…560901068/
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 10:47  ·  #79
Ik bestel de accu’s meestal bij Advitek, vrijwel altijd de goedkoopste.

https://www.advitek.nl/merken/…-mm-5.html
S60 2.5T
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 64
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 11:01  ·  #80
Quote door ECS

Ik heb in juli 2021 een Varta Silver Dynamic 100AH/830A laten plaatsen. Volgens de mensen die er voor doorgeleerd hebben is dit een prima accu.


Dat zijn de beste accu's die er zijn. Samen met die van Bosch.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 21.11.2021 - 16:58  ·  #81
Ik heb hier de Silver dynamic naast de orginele ( oud ) Volvo accu gezet, Behuizing identiek ( zelfs de afdek kapjes zijn identiek ). Oke een ander kleur.
gewicht minder dan 100g verschil ( weegschaal was niet nauwkeuriger ) . Voor mij is het dan duidelijk.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 22.11.2021 - 09:35  ·  #82
Elk jaar een nieuwe accu zou zeker niet nodig moeten zijn. Rijd je wel genoeg om de accu voldoende bij te laden? Zeker met een diesel is dat wel van belang, aangezien die veel stroom trekken bij het starten, dus dan moet de motor wel een tijdje draaien om de accu weer bij te laden. Helemaal als je ook nog veel andere stroomtrekkers gebruikt, zoals bijv. stoelverwarming als je die hebt, achterruitverwarming, ventilatie op hoge stand, etc.
Als je wel voldoende lange ritten rijdt, dan zou ik ook denken aan een lekstroom of laadprobleem.
Als je met een multimeter overweg kan of een obd-2 dongel hebt (of vida+dice volvo uitleesapparatuur), kan je al eens beginnen met het laadvoltage te meten. Als ik me niet vergis zou dat rond de 14,2-14.5V moeten liggen, gemeten op de accuklemmen terwijl de motor draait.
Een lekstroom is volgens mij moeilijker te vinden, dat heb ik nog nooit gedaan, maar er zijn er hier wel die daarmee kunnen helpen.
VesPa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Gooi
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 29.11.2021 - 04:37  ·  #83
Top reacties weer, dank jullie wel!

Ik ga die Varta Silver Dynamic kopen. Lijkt me helemaal prima.

En ja, ik rijd aardig wat kilometers en veruit de meeste ritjes zijn woon-werk (30 km per rit). Ik zal de suggestie van lekstroom meenemen in de komende grote beurt.

Het blijft gewoon een zalige auto, hè. Zonder twijfel een van de beste auto's aller tijden qua comfort en betrouwbaarheid.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 29.11.2021 - 09:47  ·  #84
30km per rit regelmatig is zat om de accu in goede staat te houden (mits niet alle grootverbruikers aan staan, maar dat is onwaarschijnlijk), dat deed ik voor corona ook en nooit last gehad met lege accu's. Een fikse temperatuurdaling is trouwens wel vaak killing voor de accu, als die al wat zwak is gaan ze er vaak aan als de winter inzet. Het blijft uiteindelijk ook maar een bak met chemische reacties en die zijn temperatuursafhankelijk.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 29.11.2021 - 12:12  ·  #85
Een kerel van de wegenwacht zei mij ooit: een accu gaat zomers kapot door de hitte maar je merkt het pas in de winter.

In mijn oude N lag na 11 jaar nog de eerste accu. (In de kofferbak) In mijn latere NN (motorruimte) moest na 10 jaar minimaal de 2e accu.

Ook lezen we regelmatig over start/stop accu’s die kapot gaan. (onder de paravaan). Daarmee lijkt deze man gelijkt te hebben.

Wat kunnen we met de info? Weinig 😅
Ibanez
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogstraten (B) - net iets onder Breda
Berichten: 44
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 05.12.2021 - 20:00  ·  #86
Ik heb vrij goede ervaringen met het merk Exide (Premium Carbon Boost) opgedaan. Goede prijs-kwaliteitverhouding en een goede capaciteit met 85Ah 800A voor mijn D3 (zonder start-stop). Kwam in Duistland ook netjes uit de test.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 06.12.2021 - 11:07  ·  #87
Quote door Klaasw

Ik bestel de accu’s meestal bij Advitek, vrijwel altijd de goedkoopste.

https://www.advitek.nl/merken/…-mm-5.html


hier heb ik vorige week proberen te bestellen, maar helaas geen levering ondanks de beloofde levertijd van 1 dag.
Ze kwamen met een goedkoper alternatief (b-merk....)
De order heb ik geannuleerd en heb ik morgen mijn accu binnen van accudienst.nl.
Later vond ik ook meerdere reviews over advitek waar precies dezelfde aanpak werd bekritiseerd. In mijn ogen waardeloos, beloftes die niet nagekomen worden. Ik heb hierdoor onze 2e auto al ruim een week stil staan.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 06.12.2021 - 11:19  ·  #88
Ik heb 3 jaar geleden een accu besteld bij accutotaalcenter.nl, 's middags besteld, de volgende dag in huis. Vorig jaar ook voor onze 2e auto
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 06.12.2021 - 12:44  ·  #89
Ik laat mijn accu binnenkort vervangen bij de Volvo Dealer.
Ivm Start/stop moet er nog een handeling gebeuren, anders gaat het niet goed.
Laat ik lekker door de dealer doen, die paar Euro's maken mij ook niet uit.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe accu: origineel of alternatief?

 · 
Posted: 06.12.2021 - 13:18  ·  #90
Quote door Mistique

Ik laat mijn accu binnenkort vervangen bij de Volvo Dealer.
Ivm Start/stop moet er nog een handeling gebeuren, anders gaat het niet goed.
Laat ik lekker door de dealer doen, die paar Euro's maken mij ook niet uit.


Die paar euro's zijn er dan wel een stuk of 200, maargoed je hebt het dan ook over een start/stop systeem, dat is wel iets anders dan een domme startaccu die je wisselt in 5 minuten.
Sowieso moet iedereen het zelf weten, maar ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0