Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:15  ·  #1
Iemand ervaring met het vervangen van nivomats voor gewone schokbrekers? Bij de apk bleek dat er eentje lek is, was geen afkeurpunt maar wel iets om op termijn te vervangen aldus de garage.
Eerlijk gezegd merk ik er niks van, auto blijft nog goed op hoogte voor zover ik weet. Rijd ook niet vaak met volle belading. Misschien is het al langer zo. Maar goed die dingen zitten er al 16 jaar en 280k onder dus het is aannemelijk.

Nou hoef ik niet perse nivomats eronder. Bij de classic kon ik redelijk makkelijk de nivomats vervangen door gewone schokbrekers en veren (de rest was compatibel: veerschotels, lager etc).
Is dat bij de N ook goed te doen en zijn de randonderdelen ook geschikt voor een gewoon setje (behalve de veren dan).
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:42  ·  #2
Je kan je nivomats heel gemakkelijk ombouwen naar gewone schokdempers, is heel goed zelf te doen. Alleen moet je ook gelijk de veren mee vervangen. En kwa schokdemper keuze, is het natuurlijk altijd een eigen persoonlijke keus en smaak. En daarmee bedoel ik te zeggen van, er kan wel gezegd worden van dat en dat is goed voor jouw auto. Maar dat kan jij bijvoorbeeld te soft of te hard vinden. En voor de rest hoef je verder niks aan te passen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 22.12.2016 - 11:21  ·  #3
Standaard spul heeft meestal mijn voorkeur. Dempers zulle wel van sachs zijn. Iemand enig idee van de veren?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 22.12.2016 - 12:12  ·  #4
Ik ga heel toevallig binnenkort ook van nivomat naar gewone dempers (op mijn XC70) omdat er een nivomat niet helemaal meer lekker mee doet. Heb Sachs dempers en KYB veren gekocht. KYB is de OEM leverancier van veer/dempspul op een Subaru.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 14:00  ·  #5
En heb je de boel inmiddels vervangen voor gewode dempers?
Heb even bij volvo geinformeerd naar de onderdelen en volgens hun moet er dan ook een steun en een lager vervangen worden, waardoor er ruim 350 euro (dealerprijs ex btw en zonder korting) bij komt. Met de veren en dempers erbij zit je dan op 700 euro (ex btw). Best een duur grapje. Uiteraard kun je hetzelfde spul wel ergens een stuk goedkoper krijgen.

Maar ik ben dus benieuwd of je inderdaad nog andere zaken moest vervangen naast de veren en schokbrekers.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 14:34  ·  #6
Ja, ik heb het al gewisseld en zit er nu een kleine 2 weken onder (dat had ik inderdaad wel even mogen melden hier). Ik heb gewoon het rubber en de topmount hergebruikt en dat paste prima.

Ik heb even voor je in Vida zitten kijken: bij AWD kan je gewoon dezelfde topmount gebruiken, maar bij non-AWD dus niet...



Ik was €186,39 kwijt, en heb het wel zelf verwisseld. Rijdt trouwens echt vele malen beter nu, alleen merk je nu dat de voorkant niet helemaal strak meer is :shame: .
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 14:52  ·  #7
Geeft niks, ik was er toevallig de laatste paar dagen weer mee bezig.
Je bent er nu in ieder geval snel bij :)

Ah dan zal daar het verschil zitten, in die topmounts (en blijkbaar ook lagertje nr 10).
Dan weet ik nu in ieder geval zeker dat het klopt.

Mooi dat het allemaal gelukt is!

De mijne hobbelt alle kanten op, dus denk dat het hier ook een wereld van verschil zal zijn. Misschien zijn die topmount wel ergens gebruikt te vinden. Dat is geen rubber spul toch, wat aan slijtage onderhevig is?

Thanks
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 14:57  ·  #8
Het gaat om nummer 9 op de afbeelding die je ook zou moeten vervangen. Het gat aan de onderkant (waar de demper invalt) is bij de nivomat groter dan bij een normale demper.

Als je van normaal naar nivomat gaat past deze daardoor helemaal niet, andersom past het wel maar heeft de demper wel iets minder zijdelingse steun. Of dat een probleem is weet ik niet, maar als je het netjes doet moet die in ieder geval ook aangepast worden.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 15:00  ·  #9
Nummer 9 op de afbeelding zeiden ze inderdaad ook bij de volvo. En nr 6, neem aan dat dat en het kegelvormige ding daarboven een geheel is.
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 15:09  ·  #10
Bij een AWD zitten de novimats bij mijn weten 'op z'n kop' tov een non-AWD. Lijkt mij logisch dat de bevestigingspunten boven en onder dan mogelijk ook anders(om) zijn.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 27.01.2017 - 15:33  ·  #11
Quote door JJ-XC70

Bij een AWD zitten de novimats bij mijn weten 'op z'n kop' tov een non-AWD. Lijkt mij logisch dat de bevestigingspunten boven en onder dan mogelijk ook anders(om) zijn.


In mijn ogen zitten ze op een non-AWD op hun kop :D . Ze zitten inderdaad omgedraaid, en de bevestiging aan de onderkant is anders. Vanwege de aandrijfas zitten ze niet in het midden van de draagarm, maar er naast. Nog een verschil is dat bij een AWD de veer aan de onderkant steunt op de demper, bij een non-AWD steunen ze op de draagarm zelf. Daardoor kan je bij een AWD de veerpoot in 1 geheel er onder vandaan halen.

joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nivomats vervangen voor gewone schokbrekers

 · 
Posted: 11.02.2017 - 11:49  ·  #12
Alles is inmiddels binnen voor de conversie. Veren en veerpootlagers gebruikt gekocht, ziet er allemaal heel goed uit. Een setje sachs schokbrekers nieuw gekocht. Ik laat het eronder zetten. Hopelijk valt de rekening hiervoor mee en ben natuurlijk reuze benieuwd naar het rijgedrag na de ´operatie´.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0