Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 55
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 10:25  ·  #31
Ik had ze bij een autodoc site besteld, van het merk trw, zaten ook keurig in een trw doosje, maar op de remklauw stond keurig volvo mee ingegoten. Dus de kans bestaat goed dat je een fatsoenlijk aftermarket merk bestelt en dat je gewoon originele volvo klauwen krijgt.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 46
Berichten: 2164
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 14:47  ·  #32
Quote door Dreamer

Zo, even een update. Morgenochtend heb ik een afspraak bij een goede dorpsgarage in de buurt, waar ik ooit jaren terug eens goed geholpen ben met een probleem met mijn Nissan Primera waar de dealer destijds niet uitkwam en me hierheen stuurde. Morgen kijken we even na dat de net nieuwe schijven in ieder geval nog niet krom zijn en dat de naaf niet krom is, en als de basis dan dus nog goed is dan ga ik de onderdelen bestellen en zal ergens volgende week de afspraak voor montage komen.


Ik ben benieuwd wat na de controle de conclusie is mbt tot de naven. Als ik je post goed begrijp gaan ze dat eerst even checken, voordat je de klauwen gaat vervangen. Toch?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 16:49  ·  #33
Even een update: vanochtend de huidige remschijven als eerste even nagemeten, afwijking aan 1 kant was binnen 2 a 2,5 honderdste, andere kant 3 a 3,5. Dat was binnen de marge, dus de conclusie was dat daarmee de huidige schijven (nog) niet krom zijn. Mooi. Aangezien de schijven met deze test gewoon op de naaf zit en de naaf dus meedraait meet je ook die afwijking. Alleen als we nu een te grote afwijking hadden gemeten dan waren de naven nog los nagemeten, om te kijken of het probleem in de schijf of in de naaf zit. Klink logisch. Conclusie nu was dus dat de naven en schijven achter nog prima zijn. Daarna nog een korte testrit, waarbij rustig is gereden en ook niet fors geremd. Daarna even met de FLIR camera kijken...dat was duidelijk, alles achter mooi gekleurd..schijven op het loopvlak gewoon 60 - 70 graden, voor nauwelijks boven buiten temperatuur. Duidelijk dat daar echt wat mis is :)

Onderdelen vandaag ook besteld. Bedankt voor de tip van Bogijn.nl, kan het iedereen aanraden. Zeer prettig contact gehad en kreeg direct een kortingscode om daarmee op een scherpe prijs te komen. Helaas hadden ze qua remslangen nu alleen die van Febi, dat zag ik niet zo zitten dus die heb ik nu even bij Winparts besteld (TRW slangen).

Nu even afwachten wanneer ik de spullen binnen heb (met een beetje geluk eind volgende week), en dan alle nieuwe spullen monteren, rondje rijden en even met de FLIR kijken en het zal duidelijk zijn of deze actie wat heeft opgeleverd, maar dat kan haast niet anders.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 46
Berichten: 2164
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 16:59  ·  #34
Goed nieuws. Hoop dat met de nieuwe klauwen en slangen het probleem opgelost is!
Misschien lees ik eroverheen , maar wat voor merk schijven/blokken heb je eronder zitten?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 17:45  ·  #35
Ja, het zijn ook wat lange verhalen, dus ik kan me voorstellen dat je soms wat mist :P

De schijven en blokken zijn dus net (3 weken geleden) bij de Volvo specialist al vervangen. Die werken alleen met originele onderdelen. In dit geval heb je het dan over ATE (zowel schijven als blokken)...voor minstens 2 tot 3x de prijs als je zelf ATE bestelt. Daarvoor zitten ze wel in een heel mooi blauw doosje hoor :P

Ik bestel in ieder geval vanaf nu zelf even mijn spullen als het om dit soort onderdelen gaat, wat een marges zitten er overal op...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 18:19  ·  #36
Dat de blokken van Até zijn, heb ik zelf ook geconstateerd. Maar of de schijven dat ook zijn, betwijfel ik. Maar dat is off-topic.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 01.11.2017 - 19:53  ·  #37
Nou de monteur van vanochtend die de schijven nakeek op afwijkingen gaf aan dat er gewoon ATE op stond, dus ik twijfel daar bij mijn schijven iig niet over :P En deze zijn dus door de specialist bestelt die alleen bij de Volvo dealer zijn bestellingen plaatst. Maar het zou me niets verbazen dat ze voor sommige onderdelen een paar huisleveranciers kiezen. Wat ze sowieso graag doen is prijzen vermenigvuldigen, dat weet ik wel.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 46
Berichten: 2164
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 02.11.2017 - 09:49  ·  #38
Zet er binnenkort ook een setje ate op. Weet je ook wat voor schijven hiervoor gemonteerd waren? Je leest vaak over kromme schijven en dat origineel (waar ate dan blijkens onder valt) niet krom trekt. Nou heb ik daar bii eerdere volvos nooit last van gehad. Denk dat er in de meeste gevallen een onderliggende oorzaak is.
Hopelijk is je probleem na de klauwen opgelost!
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 02.11.2017 - 10:07  ·  #39
Ja, hiervoor heeft er Zimmermann opgezeten, die heb ik zelf besteld destijds en laten monteren. Voor zitten die er nog steeds op. Ik weet overigens zo goed als zeker dat het probleem bij mij in de remklauwen moeten zitten, gezien de boel zelfs zonder remmen al behoorlijk warm wordt. Maar dat kan ik binnenkort, zodra de nieuwe TRW klauwen erop zitten, bevestigen.

Overigens heb ik een jaar of 1,5 geleden een remklauw RV gehad die echt goed bleef hangen. Na een stuk rijden en geparkeerd te hebben lag bij terugkomst het naafdopje naast de velg. Die bleek deels gesmolten. De remklauw is daarna vervangen, maar die Zimmermann schijf zit er nog steeds op en is nog prima. Dus ik heb wel vertouwen in de kwaliteit.

Achter zijn het op dit model massieve schijven, die kunnen de warmte natuurlijk wat minder kwijt. Hoe dan ook zou ik zelf zo weer Zimmermann bestellen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1550
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 03.11.2017 - 23:32  ·  #40
Quote
Je leest vaak over kromme schijven
En meer dan eens worden de schijven onnodig vervangen. Vaak komt het trillen door het 'stempelen' van de remblokken op de schijf.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 06.11.2017 - 22:36  ·  #41
Wat houdt dit 'stempelen' precies in, hoe is het te herkennen, en wat is er aan te doen als dat het probleem is? Dat kan nog wel eens nuttige informatie zijn volgens mij :)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 06.11.2017 - 23:17  ·  #42
Stempelen is de afdruk van de remblokken op de schijven. Dat kun je zien.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4538
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 07.11.2017 - 00:50  ·  #43
Mooie term, stempelen. Nog nooit gehoord maar wel passend idd.

Je kan idd een afdruk van de remblokken op de schijf krijgen. Als je lang stil staat (bijv tijdens lange vakantie) of als de schijven heel heet zijn en je houd je voet op de rem (vaak bij automaten).
Dan krijg je materiaal afzettingen op de schijf, daardoor hoogteverschil in het oppervlak van de schijf en dat voel je als trillen bij het remmen.

Je kunt de remschijven schoonmaken, afkrabben (zonder te krassen) of professioneel laten afslijpen. Of vervangen maar dan moet het al aardig erg zijn.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 07.11.2017 - 01:43  ·  #44
Heb het al eens gepost, maar hierbij de aanleiding en de oplossing:
Soms lees ik dat leden na het monteren van nieuwe remschijven al snel last hebben van "kromme schijven" of dat een auto trillend tot stilstand komt bij het remmen.
Misschien toch het navolgende eens overwegen alvorens nieuwe schijven te kopen en te monteren. Stukje komt uit AM Techniek Klassiek en is hier en daar wat aangepast omdat meerdere onderwerpen tegelijk aan de orde komen.

Tot tegen het einde van de vorige eeuw moest een auto of motorfiets ‘ingereden’ worden. Dat wilde zeggen dat de eigenaar van het nieuwe voertuig er voorzichtig mee om moest gaan. Geen topprestaties van het machien verlangen, geen hoge toerentallen, maar vooral ook niet te lage. De mechanische delen moesten op elkaar inlopen. Een ander woord voor ‘slijten’.

… Het zogenaamde ‘inremmen’ van de remmen wordt in geen enkel instructieboekje geadviseerd. Toch moet dat gebeuren. U heeft vast wel gemerkt dat na montage van nieuwe remschijven (uiteraard met nieuwe remblokken!) of remtrommels (met uiteraard nieuwe voering) het na enige tijd wel lijkt of de schijven krom zijn, de trommels ovaal. Met uw voet heel lichtjes op het rempedaal, komt uw klassieker schokkend tot stilstand. Moet u krachtig remmen, dan merkt u dat alles begint te klapperen. Controle van de schijf leert dan dat die helemaal niet krom is, de trommel niet ovaal. Schijf en remblok, net zoals trommel en voering, moeten op elkaar ingeremd worden. Schijf dan wel trommel worden heet en het frictiemateriaal plakt daarbij als het ware op de schijf of de trommel. Goed inremmen betekent dat er zich een gelijkmatig heel dun laagje van het frictiemateriaal afzet op schijf of trommel en het voertuig remt trillingsvrij. Bijkomstig voordeel hiervan, de schijf of trommel slijt nauwelijks. Hoe gaat u dat inremmen doen? Direct na montage zoekt u een stil weggetje op en remt u een keer of tien met héél weinig druk op het pedaal van circa 70 kilometer per uur af naar circa 20 kilometer per uur; daarna een keer of tien aanzienlijk krachtiger en ten slotte herhaalt u dat laatste bij een snelheid van 120 naar circa 20 kilometer per uur. Voorkomen moet worden dat wielen blokkeren! In beide gevallen dient u natuurlijk wel rekening te houden met achterop komend verkeer… Verstandig is ook om vooraf de remvloeistof te vervangen, want de boel zal heet worden, heel heet. Nadien rijdt u rustig verder om de remmen af te laten koelen. Niet direct stil gaan staan, want dan versmelt het frictiemateriaal met remschijf of –trommel. Na verloop van tijd, pekel, roest of lang(er) stilstaan met de voet op het rempedaal, kan het euvel (…) opnieuw optreden. Dat is zichtbaar aan een ‘afdruk’ van een remblok of –voering op de schijf cq. trommel. Daar is het materiaal dus ‘dikker’ geworden en komt u opnieuw schokkend tot stilstand. Tijd dus om de inremprocedure te herhalen… Af- of uitdraaien helpt natuurlijk ook, maar ook dan zult u de boel opnieuw moeten inremmen.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 696
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 07.11.2017 - 10:34  ·  #45
Quote door folke3

Heb het al eens gepost, maar hierbij de aanleiding en de oplossing:
Soms lees ik dat leden na het monteren van nieuwe remschijven al snel last hebben van "kromme schijven" of dat een auto trillend tot stilstand komt bij het remmen.
Misschien toch het navolgende eens overwegen alvorens nieuwe schijven te kopen en te monteren. Stukje komt uit AM Techniek Klassiek en is hier en daar wat aangepast omdat meerdere onderwerpen tegelijk aan de orde komen.

Tot tegen het einde van de vorige eeuw moest een auto of motorfiets ‘ingereden’ worden. Dat wilde zeggen dat de eigenaar van het nieuwe voertuig er voorzichtig mee om moest gaan. Geen topprestaties van het machien verlangen, geen hoge toerentallen, maar vooral ook niet te lage. De mechanische delen moesten op elkaar inlopen. Een ander woord voor ‘slijten’.

… Het zogenaamde ‘inremmen’ van de remmen wordt in geen enkel instructieboekje geadviseerd. Toch moet dat gebeuren. U heeft vast wel gemerkt dat na montage van nieuwe remschijven (uiteraard met nieuwe remblokken!) of remtrommels (met uiteraard nieuwe voering) het na enige tijd wel lijkt of de schijven krom zijn, de trommels ovaal. Met uw voet heel lichtjes op het rempedaal, komt uw klassieker schokkend tot stilstand. Moet u krachtig remmen, dan merkt u dat alles begint te klapperen. Controle van de schijf leert dan dat die helemaal niet krom is, de trommel niet ovaal. Schijf en remblok, net zoals trommel en voering, moeten op elkaar ingeremd worden. Schijf dan wel trommel worden heet en het frictiemateriaal plakt daarbij als het ware op de schijf of de trommel. Goed inremmen betekent dat er zich een gelijkmatig heel dun laagje van het frictiemateriaal afzet op schijf of trommel en het voertuig remt trillingsvrij. Bijkomstig voordeel hiervan, de schijf of trommel slijt nauwelijks. Hoe gaat u dat inremmen doen? Direct na montage zoekt u een stil weggetje op en remt u een keer of tien met héél weinig druk op het pedaal van circa 70 kilometer per uur af naar circa 20 kilometer per uur; daarna een keer of tien aanzienlijk krachtiger en ten slotte herhaalt u dat laatste bij een snelheid van 120 naar circa 20 kilometer per uur. Voorkomen moet worden dat wielen blokkeren! In beide gevallen dient u natuurlijk wel rekening te houden met achterop komend verkeer… Verstandig is ook om vooraf de remvloeistof te vervangen, want de boel zal heet worden, heel heet. Nadien rijdt u rustig verder om de remmen af te laten koelen. Niet direct stil gaan staan, want dan versmelt het frictiemateriaal met remschijf of –trommel. Na verloop van tijd, pekel, roest of lang(er) stilstaan met de voet op het rempedaal, kan het euvel (…) opnieuw optreden. Dat is zichtbaar aan een ‘afdruk’ van een remblok of –voering op de schijf cq. trommel. Daar is het materiaal dus ‘dikker’ geworden en komt u opnieuw schokkend tot stilstand. Tijd dus om de inremprocedure te herhalen… Af- of uitdraaien helpt natuurlijk ook, maar ook dan zult u de boel opnieuw moeten inremmen.


Ik heb mezelf ook het "slepend" remmen afgeleerd daar treedt het ook door op. Gewoon af en toe gewoon stevig remmen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0