Beste forumleden,
Graag vraag ik jullie advies over mijn nog steeds 'warm' wordende achterremmen, zelfs wanneer ik een lange tijd niet rem.
Wat is er precies gebeurd? Ik had al een langere tijd (zeker een half jaar) last van trillingen, die waren eerst bij hogere snelheden pas goed voelbaar, maar dat werd steeds heftiger totdat 120 gewoon niet lekker meer reed.
Ondertussen op aanraden van mijn neef eens langsgeweest bij een goede uitlijner. Die heeft de voor- en achterwielen uitgelijnd en gaf al aan dat hij alle kanten op stond behalve naar voren. Vanwege de trillingsklachten heeft hij de achterbanden ook nog even opnieuw gebalanceerd en daar zat wel een onbalans in. De voorbanden waren door de slechte uitlijning echt op (na +/- 15.000km!). Dus afgesproken dat ik 2 nieuwe banden zou bestellen en hij zou ze erop leggen. Een week later was ik daar met de nieuwe banden, deze gemonteerd en daarna met de uitlijner een testrit op de snelweg gemaakt. De trilling bij 120-140 was er nog steeds. Hij voelde aan de voorstoelen en de passagiersstoel trilde duidelijk harder. Zijn inschatting was dat er rechtsachter wat aan de hand was. Bij terugkomst viel hem op dat de achterremmen wel erg warm waren (er was nauwelijks geremd). Rechts duidelijk nog wat warmer dan links. Voor waren een stuk koeler.
Met deze wetenschap een afspraak gemaakt bij de Volvospecialist waar de auto nu een klein jaar vast in onderhoud is. Daar is deze afgelopen zaterdag bekeken en was de conclusie: handrem kabel zit vast, moest vervangen worden en gangbaar gemaakt worden (hij ging nu ook niet helemaal meer terug naar de 'rust' positie). Aangezien alle remmen (schijven + klauwen + blokken) 2 jaar geleden zijn, maar toen de handremschoenen niet vervangen waren dacht ik dat die wellicht de boosdoeners waren, dus ik had van te voren dat ook aangegeven. De monteur die er die zaterdag aan gewerkt heeft gaf aan dat de handremschoenen nog prima waren, dus hij had alles gangbaar gemaakt en een nieuwe handremkabel gemonteerd.
De dag erna zijn we op pad geweest en hadden we een lang stuk snelweg, ik heb toen als test een lang stuk (zeker een KM of 25 a 30) gereden zonder te hoeven remmen, daarna op de motor afgeremd op een parkeerplaats aan de snelweg. Dus ook weer tot stilstand gekomen zonder te remmen. Meteen met IR thermometer de temperaturen gemeten: LA: +/- 37 graden, RA +/- 48 graden, LV/RV: beide +/- 20 graden (+/- gelijk aan buitentemperatuur). Verder was ook de trilling met 120 km/h er nog steeds, dus de conclusie was: er is nog steeds iets niet in orde.
Maandag meteen gebeld met de specialist en afspraak gemaakt dat ze woensdag de hele dag de auto hadden. Woensdag werd ik net voor de lunch gebeld: beide schijven achter krom, rechts krommer nog dan links. Klauwen waren volgens hen nog prima, advies was: 2 nieuwe achterschijven, met nieuwe blokken en ook nieuwe handrembekleding (want bij nieuwe schijven deden ze dat standaard). Bij het ophalen eind van de dag gaf ik aan dat ik de test met de temperatuurmeting nog wel een keer zou herhalen, ze gaven toen aan dat mocht er nu nog iets zijn wellicht de remslangen nog een probleem konden zijn, er zitten nu staalomvlochten "race-remslangen" op (2 jaar geleden door de toenmalige monteur aangeraden). Voor zijn deze door de specialist waar hij nu in onderhoud is afgelopen voorjaar met de APK vervangen omdat deze al scheurtjes lieten zijn (wellicht door het draaien). Het kon dan zijn dat de vloeistof wel goed "heen" gaat, maar niet "terug". Ik heb toen wel gezegd: Ok, dit wetende had ik net zo lief de achter remslangen ook maar weer door nieuwe "normale" slangen vervangen hebben, alles lag nu toch al los.
Afgelopen weekend hadden we weer een lange snelwegrit en ik was natuurlijk benieuwd naar de trilling (of hopelijk de afwezigheid daarvan) en naar de temperatuur van de achterremmen als ik deze voor een lang stuk niet zou gebruiken. De trillingen zijn op dit moment helemaal weg, dus dat waren zeker de achterremmen, auto rijdt nu weer heerlijk bij alle snelheden, wat een verademing! Maar dan de temperatuur: na weer minstens een km of 30 te hebben gereden en daarna gestopt zonder te remmen (dit keer was de buitentemperatuur +/- 10 graden): voorremmen (nog steeds): koel, achter: +/- 37-38 graden (heb express voordat ik ging stoppen nog even flink gas gegeven, het was al laat en rustig op de snelweg dus even een stuk 200 aangetikt, met de gedachten: als er nog wat wrijving is dan heb ik die nu wel te pakken). En dus toch weer een flink hogere temperatuur achter dan voor, ook nog even met de rug van de hand kort aangetikt, het was niet zo heet dat je er blaren van kreeg, maar toch flink warm, en voor gewoon koud.
Voor mijn gevoel zouden de remmen met deze test zowel voor als achter gewoon koel moeten blijven, daarom gisteravond ook even mijn neef gevraagd deze test eens met zijn Alfa 159 te doen (die heeft overigens volgens hem wel een ander handrem-systeem, niet met handremschoenen, maar ok)...test heeft hij vandaag gedaan, ruim 50km snelweg en daarna ook gestopt zonder te remmen: voor en achter beide koel.
De vraag is: kan het door het handremsysteem met hadremschoenen tegen de achterschijf normaal zijn dat deze iets warm worden? Of is er wel degelijk iets nog niet in orde? Dan kunnen het natuurlijk de remslangen nog zijn, of eventueel nog iets anders (zoals bijv. achterwiellagers)?
En wellicht zijn er hier een aantal forumleden met vergelijkbare auto's die dagelijks lange stukken snelweg rijden en deze test ook eens willen doen? Dat geeft natuurlijk het beste vergelijkingsmateriaal. De mijne is overigens een D5 uit 2005.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken en wat anderen eventueel meten met deze test, ik wil namelijk snel actie ondernemen voordat dadelijk de boel weer krom is, heb in de afgelopen 2 jaar nu al belachelijk veel aan de remmerij uitgegeven, zeker aangezien de specialist alleen originele onderdelen gebruikt, met bijbehorden originele prijzen :S (overigens in dit geval wel met 15% korting op de achterrem onderdelen omdat op de zaterdag de kromme schijven niet gevonden waren)
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul
Graag vraag ik jullie advies over mijn nog steeds 'warm' wordende achterremmen, zelfs wanneer ik een lange tijd niet rem.
Wat is er precies gebeurd? Ik had al een langere tijd (zeker een half jaar) last van trillingen, die waren eerst bij hogere snelheden pas goed voelbaar, maar dat werd steeds heftiger totdat 120 gewoon niet lekker meer reed.
Ondertussen op aanraden van mijn neef eens langsgeweest bij een goede uitlijner. Die heeft de voor- en achterwielen uitgelijnd en gaf al aan dat hij alle kanten op stond behalve naar voren. Vanwege de trillingsklachten heeft hij de achterbanden ook nog even opnieuw gebalanceerd en daar zat wel een onbalans in. De voorbanden waren door de slechte uitlijning echt op (na +/- 15.000km!). Dus afgesproken dat ik 2 nieuwe banden zou bestellen en hij zou ze erop leggen. Een week later was ik daar met de nieuwe banden, deze gemonteerd en daarna met de uitlijner een testrit op de snelweg gemaakt. De trilling bij 120-140 was er nog steeds. Hij voelde aan de voorstoelen en de passagiersstoel trilde duidelijk harder. Zijn inschatting was dat er rechtsachter wat aan de hand was. Bij terugkomst viel hem op dat de achterremmen wel erg warm waren (er was nauwelijks geremd). Rechts duidelijk nog wat warmer dan links. Voor waren een stuk koeler.
Met deze wetenschap een afspraak gemaakt bij de Volvospecialist waar de auto nu een klein jaar vast in onderhoud is. Daar is deze afgelopen zaterdag bekeken en was de conclusie: handrem kabel zit vast, moest vervangen worden en gangbaar gemaakt worden (hij ging nu ook niet helemaal meer terug naar de 'rust' positie). Aangezien alle remmen (schijven + klauwen + blokken) 2 jaar geleden zijn, maar toen de handremschoenen niet vervangen waren dacht ik dat die wellicht de boosdoeners waren, dus ik had van te voren dat ook aangegeven. De monteur die er die zaterdag aan gewerkt heeft gaf aan dat de handremschoenen nog prima waren, dus hij had alles gangbaar gemaakt en een nieuwe handremkabel gemonteerd.
De dag erna zijn we op pad geweest en hadden we een lang stuk snelweg, ik heb toen als test een lang stuk (zeker een KM of 25 a 30) gereden zonder te hoeven remmen, daarna op de motor afgeremd op een parkeerplaats aan de snelweg. Dus ook weer tot stilstand gekomen zonder te remmen. Meteen met IR thermometer de temperaturen gemeten: LA: +/- 37 graden, RA +/- 48 graden, LV/RV: beide +/- 20 graden (+/- gelijk aan buitentemperatuur). Verder was ook de trilling met 120 km/h er nog steeds, dus de conclusie was: er is nog steeds iets niet in orde.
Maandag meteen gebeld met de specialist en afspraak gemaakt dat ze woensdag de hele dag de auto hadden. Woensdag werd ik net voor de lunch gebeld: beide schijven achter krom, rechts krommer nog dan links. Klauwen waren volgens hen nog prima, advies was: 2 nieuwe achterschijven, met nieuwe blokken en ook nieuwe handrembekleding (want bij nieuwe schijven deden ze dat standaard). Bij het ophalen eind van de dag gaf ik aan dat ik de test met de temperatuurmeting nog wel een keer zou herhalen, ze gaven toen aan dat mocht er nu nog iets zijn wellicht de remslangen nog een probleem konden zijn, er zitten nu staalomvlochten "race-remslangen" op (2 jaar geleden door de toenmalige monteur aangeraden). Voor zijn deze door de specialist waar hij nu in onderhoud is afgelopen voorjaar met de APK vervangen omdat deze al scheurtjes lieten zijn (wellicht door het draaien). Het kon dan zijn dat de vloeistof wel goed "heen" gaat, maar niet "terug". Ik heb toen wel gezegd: Ok, dit wetende had ik net zo lief de achter remslangen ook maar weer door nieuwe "normale" slangen vervangen hebben, alles lag nu toch al los.
Afgelopen weekend hadden we weer een lange snelwegrit en ik was natuurlijk benieuwd naar de trilling (of hopelijk de afwezigheid daarvan) en naar de temperatuur van de achterremmen als ik deze voor een lang stuk niet zou gebruiken. De trillingen zijn op dit moment helemaal weg, dus dat waren zeker de achterremmen, auto rijdt nu weer heerlijk bij alle snelheden, wat een verademing! Maar dan de temperatuur: na weer minstens een km of 30 te hebben gereden en daarna gestopt zonder te remmen (dit keer was de buitentemperatuur +/- 10 graden): voorremmen (nog steeds): koel, achter: +/- 37-38 graden (heb express voordat ik ging stoppen nog even flink gas gegeven, het was al laat en rustig op de snelweg dus even een stuk 200 aangetikt, met de gedachten: als er nog wat wrijving is dan heb ik die nu wel te pakken). En dus toch weer een flink hogere temperatuur achter dan voor, ook nog even met de rug van de hand kort aangetikt, het was niet zo heet dat je er blaren van kreeg, maar toch flink warm, en voor gewoon koud.
Voor mijn gevoel zouden de remmen met deze test zowel voor als achter gewoon koel moeten blijven, daarom gisteravond ook even mijn neef gevraagd deze test eens met zijn Alfa 159 te doen (die heeft overigens volgens hem wel een ander handrem-systeem, niet met handremschoenen, maar ok)...test heeft hij vandaag gedaan, ruim 50km snelweg en daarna ook gestopt zonder te remmen: voor en achter beide koel.
De vraag is: kan het door het handremsysteem met hadremschoenen tegen de achterschijf normaal zijn dat deze iets warm worden? Of is er wel degelijk iets nog niet in orde? Dan kunnen het natuurlijk de remslangen nog zijn, of eventueel nog iets anders (zoals bijv. achterwiellagers)?
En wellicht zijn er hier een aantal forumleden met vergelijkbare auto's die dagelijks lange stukken snelweg rijden en deze test ook eens willen doen? Dat geeft natuurlijk het beste vergelijkingsmateriaal. De mijne is overigens een D5 uit 2005.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken en wat anderen eventueel meten met deze test, ik wil namelijk snel actie ondernemen voordat dadelijk de boel weer krom is, heb in de afgelopen 2 jaar nu al belachelijk veel aan de remmerij uitgegeven, zeker aangezien de specialist alleen originele onderdelen gebruikt, met bijbehorden originele prijzen :S (overigens in dit geval wel met 15% korting op de achterrem onderdelen omdat op de zaterdag de kromme schijven niet gevonden waren)
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul