Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 
 
 
 
 
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 09.10.2017 - 23:46  ·  #1
Beste forumleden,

Graag vraag ik jullie advies over mijn nog steeds 'warm' wordende achterremmen, zelfs wanneer ik een lange tijd niet rem.

Wat is er precies gebeurd? Ik had al een langere tijd (zeker een half jaar) last van trillingen, die waren eerst bij hogere snelheden pas goed voelbaar, maar dat werd steeds heftiger totdat 120 gewoon niet lekker meer reed.

Ondertussen op aanraden van mijn neef eens langsgeweest bij een goede uitlijner. Die heeft de voor- en achterwielen uitgelijnd en gaf al aan dat hij alle kanten op stond behalve naar voren. Vanwege de trillingsklachten heeft hij de achterbanden ook nog even opnieuw gebalanceerd en daar zat wel een onbalans in. De voorbanden waren door de slechte uitlijning echt op (na +/- 15.000km!). Dus afgesproken dat ik 2 nieuwe banden zou bestellen en hij zou ze erop leggen. Een week later was ik daar met de nieuwe banden, deze gemonteerd en daarna met de uitlijner een testrit op de snelweg gemaakt. De trilling bij 120-140 was er nog steeds. Hij voelde aan de voorstoelen en de passagiersstoel trilde duidelijk harder. Zijn inschatting was dat er rechtsachter wat aan de hand was. Bij terugkomst viel hem op dat de achterremmen wel erg warm waren (er was nauwelijks geremd). Rechts duidelijk nog wat warmer dan links. Voor waren een stuk koeler.

Met deze wetenschap een afspraak gemaakt bij de Volvospecialist waar de auto nu een klein jaar vast in onderhoud is. Daar is deze afgelopen zaterdag bekeken en was de conclusie: handrem kabel zit vast, moest vervangen worden en gangbaar gemaakt worden (hij ging nu ook niet helemaal meer terug naar de 'rust' positie). Aangezien alle remmen (schijven + klauwen + blokken) 2 jaar geleden zijn, maar toen de handremschoenen niet vervangen waren dacht ik dat die wellicht de boosdoeners waren, dus ik had van te voren dat ook aangegeven. De monteur die er die zaterdag aan gewerkt heeft gaf aan dat de handremschoenen nog prima waren, dus hij had alles gangbaar gemaakt en een nieuwe handremkabel gemonteerd.

De dag erna zijn we op pad geweest en hadden we een lang stuk snelweg, ik heb toen als test een lang stuk (zeker een KM of 25 a 30) gereden zonder te hoeven remmen, daarna op de motor afgeremd op een parkeerplaats aan de snelweg. Dus ook weer tot stilstand gekomen zonder te remmen. Meteen met IR thermometer de temperaturen gemeten: LA: +/- 37 graden, RA +/- 48 graden, LV/RV: beide +/- 20 graden (+/- gelijk aan buitentemperatuur). Verder was ook de trilling met 120 km/h er nog steeds, dus de conclusie was: er is nog steeds iets niet in orde.

Maandag meteen gebeld met de specialist en afspraak gemaakt dat ze woensdag de hele dag de auto hadden. Woensdag werd ik net voor de lunch gebeld: beide schijven achter krom, rechts krommer nog dan links. Klauwen waren volgens hen nog prima, advies was: 2 nieuwe achterschijven, met nieuwe blokken en ook nieuwe handrembekleding (want bij nieuwe schijven deden ze dat standaard). Bij het ophalen eind van de dag gaf ik aan dat ik de test met de temperatuurmeting nog wel een keer zou herhalen, ze gaven toen aan dat mocht er nu nog iets zijn wellicht de remslangen nog een probleem konden zijn, er zitten nu staalomvlochten "race-remslangen" op (2 jaar geleden door de toenmalige monteur aangeraden). Voor zijn deze door de specialist waar hij nu in onderhoud is afgelopen voorjaar met de APK vervangen omdat deze al scheurtjes lieten zijn (wellicht door het draaien). Het kon dan zijn dat de vloeistof wel goed "heen" gaat, maar niet "terug". Ik heb toen wel gezegd: Ok, dit wetende had ik net zo lief de achter remslangen ook maar weer door nieuwe "normale" slangen vervangen hebben, alles lag nu toch al los.

Afgelopen weekend hadden we weer een lange snelwegrit en ik was natuurlijk benieuwd naar de trilling (of hopelijk de afwezigheid daarvan) en naar de temperatuur van de achterremmen als ik deze voor een lang stuk niet zou gebruiken. De trillingen zijn op dit moment helemaal weg, dus dat waren zeker de achterremmen, auto rijdt nu weer heerlijk bij alle snelheden, wat een verademing! Maar dan de temperatuur: na weer minstens een km of 30 te hebben gereden en daarna gestopt zonder te remmen (dit keer was de buitentemperatuur +/- 10 graden): voorremmen (nog steeds): koel, achter: +/- 37-38 graden (heb express voordat ik ging stoppen nog even flink gas gegeven, het was al laat en rustig op de snelweg dus even een stuk 200 aangetikt, met de gedachten: als er nog wat wrijving is dan heb ik die nu wel te pakken). En dus toch weer een flink hogere temperatuur achter dan voor, ook nog even met de rug van de hand kort aangetikt, het was niet zo heet dat je er blaren van kreeg, maar toch flink warm, en voor gewoon koud.

Voor mijn gevoel zouden de remmen met deze test zowel voor als achter gewoon koel moeten blijven, daarom gisteravond ook even mijn neef gevraagd deze test eens met zijn Alfa 159 te doen (die heeft overigens volgens hem wel een ander handrem-systeem, niet met handremschoenen, maar ok)...test heeft hij vandaag gedaan, ruim 50km snelweg en daarna ook gestopt zonder te remmen: voor en achter beide koel.

De vraag is: kan het door het handremsysteem met hadremschoenen tegen de achterschijf normaal zijn dat deze iets warm worden? Of is er wel degelijk iets nog niet in orde? Dan kunnen het natuurlijk de remslangen nog zijn, of eventueel nog iets anders (zoals bijv. achterwiellagers)?

En wellicht zijn er hier een aantal forumleden met vergelijkbare auto's die dagelijks lange stukken snelweg rijden en deze test ook eens willen doen? Dat geeft natuurlijk het beste vergelijkingsmateriaal. De mijne is overigens een D5 uit 2005.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken en wat anderen eventueel meten met deze test, ik wil namelijk snel actie ondernemen voordat dadelijk de boel weer krom is, heb in de afgelopen 2 jaar nu al belachelijk veel aan de remmerij uitgegeven, zeker aangezien de specialist alleen originele onderdelen gebruikt, met bijbehorden originele prijzen :S (overigens in dit geval wel met 15% korting op de achterrem onderdelen omdat op de zaterdag de kromme schijven niet gevonden waren)

Alvast bedankt.

Groetjes,
Paul
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6171
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 00:19  ·  #2
Aanlopende remmen moet je echt kunnen voelen en horen als de wielen vrij hangen. Het enig andere wat normaliter dan nog warmte kan opleveren zijn je lagers. maar ja dat zou dan ook wel te voelen moeten zijn. zeker als de remmerij dr af is. maar idd laat een vergelijkbare v70 eens kijken..
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 00:42  ·  #3
En als de remslangen niet goed zijn, kun je dat ook voelen met die test? Hoe dan ook zou het nu of de remslangen, of de lagers kunnen zijn. Ben zelf ook erg benieuwd naar een paar vergelijkbare auto's waar dit bij getest wordt, het 'boerenverstand' zegt toch dat net als bij de Alfa van mijn neef de boel zowel voor als achter gewoon koud moet zijn bij deze test.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3861
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 06:50  ·  #4
Op de brug, wielen vrij. Klauw demonteren en even aan veer ophangen. Wiel weer monteren. Draait ie vrij of niet? Nee? Dan handrem. Ja? Dan niets aan de hand met handrem. Wel tussendoor ook even handrem aantrekken en weer los laten om zeker te weten dan ie goed veert.

Remvloeistof ververst neem ik aan? Als je de zuigers op de klauwen indrukt (dop van reservoir halen) zou je in principe het vloeistofniveau iets moeten zien stijgen. Lijkt me trouwens sterk dat de vloeistof niet 'soepel' stroomt.

Ook al op de remmenbank geweest?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 08:04  ·  #5
Wat bedoel je precies met ''aan veer ophangen"? Voor de rest snap ik het verhaal, dit kan ik echter alleen meenemen naar de specialist, aangezien ik zelf geen brug heb (en overigens ook niet de kennis en kunde heb om zelf aan mijn auto te sleutelen).

De remvloeistof is ook vervangen. Voor zover ik weet hebben ze daar geen remmen bank, moet je daarvoor bij de dealer zijn, of zijn er speciale bedrijven die dat hebben? En wat zijn de gedachten over de wiellagers, kunnen die er nog mee te maken hebben?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6171
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 08:34  ·  #6
A;s de wiellagers niet goed zijn ontwikkeld zich daar ook warmte. maar dan zijn ze ook zover heen dat dat voelbaar is door weerstand bij ronddraaien wiel. Zeker als de remklauw er af is. slechte lagers geven ook eigenlijk altijd speling op de wielbevestiging. weerstand veroorzaakt de warmte in het wiel en die weerstand komt ergens door.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3861
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 10:07  ·  #7
Quote door Dreamer

Wat bedoel je precies met ''aan veer ophangen"?


Als je de remklauw loshaalt zit ie nog altijd vast aan de remslang. Daar mag ie natuurlijk niet los aan hangen, dus als je hem ff met een ijzerdraadje aan een winding van de veer ophangt ontlast je de remslang en hoef je de remklauw niet los in je hand te houden ;)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4537
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 10:54  ·  #8
Trommelremmen (dus ook onze handremschoenen) mogen niet aanlopen als ze niet gebruikt worden. Ze hebben daarvoor veertjes die de remschoen van de trommel af trekken. Zeker bij de Volvo niet, want helaas hebben de handremvoeringen van onze auto's de slechte reputatie om soms los te komen, met mogelijk / waarschijnlijk grotere gevolgschade (losgekomen voering komt dan klem te zitten en kan interne beschadigingen veroorzaken in de trommel). Aanlopende remschoenen is dus niet alleen een probleem van overmatige slijtage en hitte, maar kan tot grotere problemen leiden. Advies is dus inderdaad je verzekeren dat de remschoenen goed loskomen van de trommel als je de handrem afzet. Als dat niet gebeurt kan dat aan remschoen/trommel/kabel liggen, bijv. slechte veertjes die de remschoen niet terugtrekken, kabel die niet goed werkt, vervuiling in de remtrommel... als dat allemaal is nagekeken en/of vervangen zou dat goed moeten zijn.

Schijfremmen kunnen opzich wel ietsjepietje aanlopen, zeker als de boel net vervangen en nog niet ingesleten is. De blokken liggen praktisch tegen de schijf aan en worden niet in het geheel van de schijf af getrokken als de remmen niet gebruikt worden.
40 graden is nu niet direct iets om je vreselijk zorgen over te maken (en al zeker niet als je hoge snelheden gereden hebt) maar als de voorzijde koel is, is er toch wel iets niet helemaal perfect. Perfect hoeft misschien ook niet, dus zolang je geen rook, stank en remschijven hebt waaraan je je handen brandt, dan kom je er ook niet direct weer mee stil te staan hoor. Maar de tips die gegeven zijn om remmen en lagers te checken zou ik toch wel iets mee doen.

Wat niet al teveel meer kost is de slangetjes vervangen en het remsysteem goed doorspoelen zodat het vaatje, alle leidingen en de klauwen weer schoon zijn en verse vloeistof bevatten. Die slangetjes kunnen intern dichtslibben waardoor de vloeistof idd niet meer goed beweegt. Als de garage zegt dat de klauwen goed zijn zou ik ze daar in eerste instantie wel op vertrouwen, zeker als je zelf niet over de expertise beschikt om dat nog eens onder de microscoop (bij wijze van spreken) na te kijken. Dan vind je altijd wel iets wat je 'zelf beter zou doen'... geleidepennetjes schoonkrabben of invetten of iets dergelijks, maar zulke kleine dingen zorgen over het algemeen niet voor echt grote remproblemen, maar een verschilletje tussen 'ze doen het prima' of 'het is als nieuw'.

Wellicht is er iemand in je buurt die je eens kan helpen met de revisie. Ik zit zelf niet in de buurt maar anders zou ik het best leuk vinden om wat tekst en uitleg te verschaffen, de auto eens op de krik te zetten en wat dingen loshalen en testen, zodat je niet volledig afhankelijk bent van de garage.

Trouwens, als je de wielen van de grond haalt (krik of brug) om eraan te draaien, houd er dan wel rekening mee dat in die positie het wiel verder uitveert (want het gewicht van de auto rust niet op het wiel) wat ook voor extra spanning op de handremkabel zorgt. Dus als hij in die positie vrij loopt, zou hij dat ook moeten doen met het wiel op de grond, tenzij de kabel verkeerd getrokken is (maar lijkt me onwaarschijnlijk). Daarom wordt de handrem altijd zo gesteld dat hij de eerste paar klikjes niets doet, en pas aanpakt vanaf het 4e klikje oid.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 20:02  ·  #9
Ok, dat bedoel je met aan de veren hangen :) Je ziet wel dat ik er zelf niet aan sleutel :S

En Bolbo: mm, kan dus ook zijn dat doordat de schijven en blokken net nieuw zijn hij daardoor nog heel licht 'aanloopt', en ik misschien iets te vroeg ben met meten. Ik heb ook nog even zware tape gehaald, een collega gaf al aan dat meten op een oppervlak van een remschijf wellicht niet de juiste waarde geeft. Nu kan ik een klein stukje tape op de binnenkant van de schijf doen (niet op het 'loopvlak') en dan daar eens op meten.

Van het doorspoelen van het remsysteem is ook een goede tip: maar zegt het niets dat hij voor dus totaal niet warm wordt dat de remvloeistof goed zou moeten zijn?

Mocht er iemand in de buurt van Venlo zitten (en ik wil er nog best wel een stuk voor rijden) die eens mee zou willen kijken dan houd ik me aanbevolen, want naast dat de ritjes naar de specialist nogal in de papieren lopen lijkt het me wel eens fijn om mee te kijken met iemand die er verstand van heeft en samen te kijken of we het echte probleem kunnen vinden.

En natuurlijk blijft de vraag staan: mocht iemand met een vergelijkbare auto (en in ieder geval ook met massieve achterschijven) ook een keer zo'n testje kunnen doen dan ben ik zeer benieuwd naar de uitkomst.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4537
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 21:32  ·  #10
Dat hij aan de voorzijde niet warm wordt zegt niets over de vloeistof. Remvloeistof moet elke 2 jaar worden vervangen want het is 'hygroscopisch' oftewel het neemt water op uit de lucht. Dat is speciaal zo gemaakt zodat water in het systeem (=waterdamp uit de lucht) door de vloeistof wordt opgenomen en het daardoor minder snel druppels vormt. Druppels zijn levensgevaarlijk, want die kunnen gaan koken door de temperatuur & druk. Als water kookt krijg je gasbelletjes, en gas kun je samenpersen, waardoor je remdruk niet kan worden overgebracht naar de remblokken, en je dus geen remkracht hebt. Dat gebeurt niet zómaar, meestal krijg je eerst andere problemen, sponzig rempedaal, problemen met remdruksensoren etc maar dus wel iets om netjes te doen.
Volvo schrijft 'dot4+' vloeistof voor. Dat is een verbeterde versie van gewone dot4 vloeistof, met een hoger kookpunt, dus veiliger. Gewone dot4 kan ook, is goedkoper. Ik heb dot4+ online gevonden voor een prikkie dus toch maar die genomen.

Er is een inremprocedure die je eens zou kunnen uitvoeren om de blokken en schijven op elkaar in te slijten. Die kunnen ze hier wel uitleggen, ik ken m niet. Is een voorgeschreven reeks van X keer afremmen met verschillende snelheden, behoorlijk stevig.
Ik zou niet weten waarom je trouwens niet op de schijf kan meten? Vanwege reflectie oid?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2033
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 10.10.2017 - 23:25  ·  #11
Wel eerst je remvloeistof verversen voordat je aan het inremmen gaat!
Procedure (afkomstig van ander draadje hier):

Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 26.10.2017 - 19:39  ·  #12
Zo, even een update, na de remmen ingeremd te hebben en 500km gebruikt afgelopen zaterdag voor het eerst een lange snelweg rit gehad waar ik weer eens mijn standaard test kon doen: dus minimaal 30km rijden zonder te remmen, een parkeerplaats aan de snelweg nemen en zonder te remmen tot stilstand komen, dan alle remmen meten.

Afgelopen zaterdag dus gedaan: alles koud behalve rechtsachter, die was 45 graden.

Maandag gebeld met de specialist en afgesproken dat ik vanmiddag om 16u langs kon komen en even mee kon kijken terwijl we rechtsachter dan de boel los zouden halen om te kijken wat er aan zou kunnen lopen. Overigens ook nog even geinformeerd over de remvloeistof, die is de dit voorjaar nog volledig vervangen toen de remslangen voor vernieuwd zijn.

Vandaag onderweg naar de specialist de test nog een keer gedaan (moest toch een flink stukje snelweg rijden om daar te komen): linksachter nu ook een beetje warm: +/- 34 graden, rechtsachter nu 66 graden! Voor alles koud als altijd.

Bij de specialist eerst maar eens aan de beide achterbanden gedraaid, je hoort dan toch een licht schavend geluid, maar niet erg hard, dat was volgens hen vrij normaal omdat de handremschoenen bij dit model maar 1 zijde vast zitten hebben die altijd wat speling en lopen dus heel licht aan, dat zou geen kwaad kunnen.
Ze gaven dan een flinke slinger aan de band en keken hoeveel rondjes hij na-draaide, waren dit er minder dan 2 dan was er duidelijk wat aan de hand en liep er wat aan, maar het waren er duidelijk meer dan 2 rondjes.

Daarna RA de Velg eraf, klauw losgemaakt en toen aan de schijf gedraaid, die liep nog steeds heel licht aan, dat zou de zogenaamde 'zwevende' handremschoen moeten zijn, was volgens hen geen probleem. Daarna de schijf er nog even af gehad, toen zag ik inderdaad dat het hele handrem mechanisme zeker een mm of 5 te verschuiven is. Maar hij zat netjes in de meest 'teruggestelde' stand, en alles was vernieuwd in die hoek.

Nadat de schijf van RA wat koeler was deze eens goed in het licht gehouden en vergeleken met LA, de monteur zag een heel lichte blauwe gloed op de schijf van RA (ik zag die niet zo), ook was op dat moment het 'loopvlak' van de schijf duidelijk wat warmer dan het middendeel waar de handremschoen tegenaan zit. Conclusies was dan ook dat de remklauw(wen) of eventueel de remslangen (maar het vermoeden was vooral de remklauw(wen)) toch niet helemaal goed waren en dat deze bijv. onder warmere omstandigheden wat blijven hangen, waardoor je trillingen krijgt, en dus ook een warmere schijf.

Tja, het zit ook lekker mee. Even gekeken wat de kosten waren (ze werken alleen met originele Volvo onderdelen en vinden aftermarket eigenlijk maar niets). De huidige remklauwen heb ik van v70motors vandaan, zelf besteld en door mijn toenmalige monteur gemonteerd. Weet daar het merk zo niet van. Kosten van de originele remklauwen waren 185 excl. btw en de remslangen waren 30 euro excl. Dan komt er nog een uurtje in totaal aan montage bij en de kosten voor de remvloeistof. Voordat ze aan de montage zouden beginnen was het voorstel dat ze nog even de test zouden doen of de wiellnaaf (die volgens hen prima soepel draaide en maakte ook geen rare geluiden) nog wel helemaal 'rond' draait. Mocht dat het wel zijn dan moet die vervangen worden en dan zijn de nieuwe klauwen waarschijnlijk niet nodig, en die kunnen ze op dat moment ook gewoon retour sturen.

Ben wel benieuwd naar jullie mening hierover, de kosten begin ik langzaam wel een beetje moe van te worden, en is dan de garantie er dat het hierna 100% over is met warme remmen en trillingen?

En het verhaal van de 'zwevende' handrem-installatie, andere merken hadden die soms wel aan 2 kanten bevestigd volgens hen, en bij Volvo zou deze dus altijd iets aan lopen. Ik ben nog steeds benieuwd of iemand met een vergelijkbare auto de test eens zou kunnen doen om te kijken of de remmen achter volledig koud blijven, helaas heb ik daar geen reacties op ontvangen. Een aantal vrienden hebben dit al wel getest (maar hebben andere merken auto's): bij al die auto's bleven zowel de voor- als achterschijven koud.

Alvast bedankt voor het meedenken.
seanv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 39
Berichten: 42
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 26.10.2017 - 20:16  ·  #13
Als het wiellagers waren dan had je het zeker ook wel gehoord, gezien het feit van ontwikkeling van hitte rechts achter.

Daarbij voelde juist het loopvlak warm en niet het midden gedeelte van de schijf, dus mijn inziens zou ik gaan voor het vervangen van de klauw/klauwen.

Eventueel kun je nog even kijken/herinneren, worden je achter velgen net zo donker van kleur als voor of misschien meer? Over het algemeen rem je meer op je voor wielen dan achter. dus horen je velgen aan de voorzijde meer remstof te hebben dan achter.

Is uiteraard geen "vast" bewijs, vooral niet omdat je klauwen niet al te erg blijven hangen.


Mijn advies dus, vervangen die boel ;)
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 26.10.2017 - 20:37  ·  #14
Nou, het middenstuk van de schijf wordt zeker ook wel warm hoor, het is niet of die koud blijft, het loopvlak leek alleen nog iets warmer. Maar uiteraard blijft het een stalen geheel wat dus de warmte ook goed geleid. Ik zit er ook aan te denken nu nog maar de klauwen en slangen te vervangen, dan is achter ook echt alles nieuw en kijken ze ook meteen (voor de montage) nog even na of de naaf nog mooi rond is.

Enige wat in mijn achterhoofd blijft is dat er op deze 'zwevende' handrem installatie dus altijd wat speling zou zitten en ook in de 'ruststand' de handremschoenen altijd ietsje aan kunnen lopen (raar ontwerp denk ik dan): zou dat niet gewoon de hele reden zijn waarom de achterschijven bij Volvo altijd wat warm kunnen worden?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nog steeds warm wordende achterremmen, terwijl deze net vernieuwd zijn, help!

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:12  ·  #15
Als ik deze onderdelen trouwens zelf opzoek dan kom je bijv. Remklauwen van Bosch/Brembo tegen die gewoon 1/3 kosten van de originele...wel een erg groot prijsverschil. Maar deze specialist zweert bij origineel, hoe zijn de meningen hier daarover?

Ik heb n.l. op eerdere auto's (bijv. Nissan Primera en Mazda 626) altijd aftermarktet spul van bijv. Brembo gehad, nog nooit gedoe met remmen gehad op een van de eerdere auto's.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0