Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 20:11  ·  #16
Je moet ook niet aan de wastegate rommelen. Dat stellen komt heel erg nauw.

De cilinder die minder compressie heeft die heeft dat door een meer versleten compressie veer (veren) of door een klep die minder goed af sluit. De olieschraap veer doet daar niks aan, maar die kan natuurlijk wel versleten zijn of vast zitten.

Als je overmatig olie in de inlaat ziet, dan zou ik het daar zoeken. Werkt de carterventilatie wel goed (gecheckt?!)
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 20:22  ·  #17
Quote door Blade

Je moet ook niet aan de wastegate rommelen. Dat stellen komt heel erg nauw.

De cilinder die minder compressie heeft die heeft dat door een meer versleten compressie veer (veren) of door een klep die minder goed af sluit. De olieschraap veer doet daar niks aan, maar die kan natuurlijk wel versleten zijn of vast zitten.

Als je overmatig olie in de inlaat ziet, dan zou ik het daar zoeken. Werkt de carterventilatie wel goed (gecheckt?!)


Nee nee heb ik ook zeker niet zelf gedaan maar de tuner haha.

Carter ventilatie is vervangen hoe kan ik deze testen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 20:32  ·  #18
Check even YouTube!
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 21:10  ·  #19
Quote door Blade

Check even YouTube!


Bedoel je de handschoen test? Die is gedaan en goed ☺
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 20.10.2023 - 10:44  ·  #20
Als een compressieverlies/ -verschil wordt vastgesteld kan je een lektest doen om te kijken waar het naartoe lekt: https://www.mvwautotechniek.nl…erlektest/

Mocht je daar nu geen geld in willen steken, dan kan je eerst al eens proberen zelf een olieflush te doen bij de volgende oliebeurt mbv een middeltje van LiquiMoly, BG of Forté. Dat gooi je bij je oude olie, laat de motor de aangegeven tijd stationair draaien (plm. 10-15 minuten) en dan vervang je de olie voor nieuwe. Dat voegt in feite detergenten toe om een extra schoonmaak te geven binnenin de motor.
Ook zijn er op dit forum voorbeelden te vinden (incl foto's van Bigdog) waarbij een 'Air Intake' reiniging heeft geleid tot herstel van compressie (tgv schoonmaken van olieschraapveren en kleppen). Dat is de professionele versie van de DYI flush, met bijbehorend prijskaartje maar wel meer kans op resultaat (mits natuurlijk de oorzaak van je olieverbruik kan worden aangepakt door deze behandeling).

Je geeft aan dat de auto getuned is en dat daarna het olieverbruik verdubbelde. Verhoogd vermogen tgv de tune is kort door de bocht gevolg van meer lucht en/of meer brandstof (afgezien van inspuit- en ontstekingsmoment); een hardere knal in de cilinder is meer kracht op de zuiger, simpel gezegd. Dus ik zou vermoeden dat de olie via de turbo (verhoogde druk = meer toeren vd turbo?) en inlaat de motor doorgaat, zeker als je zelf al olie hebt aangetroffen in het inlaatkanaal.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 20.10.2023 - 12:20  ·  #21
Quote door Bolbo

Als een compressieverlies/ -verschil wordt vastgesteld kan je een lektest doen om te kijken waar het naartoe lekt: https://www.mvwautotechniek.nl…erlektest/

Mocht je daar nu geen geld in willen steken, dan kan je eerst al eens proberen zelf een olieflush te doen bij de volgende oliebeurt mbv een middeltje van LiquiMoly, BG of Forté. Dat gooi je bij je oude olie, laat de motor de aangegeven tijd stationair draaien (plm. 10-15 minuten) en dan vervang je de olie voor nieuwe. Dat voegt in feite detergenten toe om een extra schoonmaak te geven binnenin de motor.
Ook zijn er op dit forum voorbeelden te vinden (incl foto's van Bigdog) waarbij een 'Air Intake' reiniging heeft geleid tot herstel van compressie (tgv schoonmaken van olieschraapveren en kleppen). Dat is de professionele versie van de DYI flush, met bijbehorend prijskaartje maar wel meer kans op resultaat (mits natuurlijk de oorzaak van je olieverbruik kan worden aangepakt door deze behandeling).

Je geeft aan dat de auto getuned is en dat daarna het olieverbruik verdubbelde. Verhoogd vermogen tgv de tune is kort door de bocht gevolg van meer lucht en/of meer brandstof (afgezien van inspuit- en ontstekingsmoment); een hardere knal in de cilinder is meer kracht op de zuiger, simpel gezegd. Dus ik zou vermoeden dat de olie via de turbo (verhoogde druk = meer toeren vd turbo?) en inlaat de motor doorgaat, zeker als je zelf al olie hebt aangetroffen in het inlaatkanaal.


Dank je wel voor de tips ik ga het proberen,
De auto is was getuned, de tuning beviel mij niet door bijkomende problemen, deze is er dan ook na korte tijd weer uitgegaan, het olie verbruik is wel gebleven haha.

Dus ik zou vermoeden dat de olie via de turbo (verhoogde druk = meer toeren vd turbo?) en inlaat de motor doorgaat, zeker als je zelf al olie hebt aangetroffen in het inlaatkanaal.
Wat kan ik daaruit opmaken? :)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1542
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 20.10.2023 - 22:29  ·  #22


Mooie site👍 Helder verhaal zonder te strooien met jargon.

Dat Liquid Moly, heb je daar ervaring mee ? Prijs technisch is dat misschien een leuke optie voor TS.

Is het laten uitvoeren van zon compressie test een dure actie dan overigens ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 20.10.2023 - 22:34  ·  #23
Quote door MTE
Quote door Bolbo
https://www.mvwautotechniek.nl/compressie_meten_cilinderlektest/


Mooie site👍 Helder verhaal zonder te strooien met jargon.

Dat Liquid Moly, heb je daar ervaring mee ? Prijs technisch is dat misschien een leuke optie voor TS.

Is het laten uitvoeren van zon compressie test een dure actie dan overigens ?

Is op zich zelf ook redelijk te doen. Bougies er stuk voor stuk uit halen en metertje er op, starten en waardes opschrijven.

Die Liqui Moly, over welk flesje hebben we het dan precies? Dat wil ik bij de volgende oliewissel ook wel eens proberen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1542
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 20.10.2023 - 22:59  ·  #24
@jeroen,

Liquid Moly Pro line Motorspoeling.

Volgens de omschrijving maakt het de ontstane aanslag in je blok los en laat het zweven in de olie doordat je het een 10-15 minuten stationair in je motorolie laat meedraaien vlak voordat je je olie gaat verversen.

Of het echt wat doet durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Over schraap veren word iig niet gesproken.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 21.10.2023 - 20:40  ·  #25
Ik gebruik het zelf nooit die motorspoeling. Het goedje haalt door de jaren heen aangekoekte rommel los en dat gaat dan ronddwalen door de motor. Met een beetje pech verstopt die rommel nauwe oliekanalen in je blok met als gevolg dat er een tekort aan smering ontstaat of zelfs je complete oliedruk weg valt. Ik ken iemand die het toepaste op een oude Opel Corsa 1.2 Ecotec waarna zijn hele motor is vastgelopen.
Begrijp me niet verkeerd. Indien je dit goedje gebruikt al vanaf dat de auto nog vrijwel nieuw is is er niets aan de hand en houd je je blok schoon. Maar het goedje zijn werk laten doen in een oude auto met 3 ton op de klok lijkt me niet zo'n goed idee. Beetje hetzelfde als met het spoelen van automatische transmissies met schoonmaakgoedjes. Begin je ermee met lage km.standen is er niets aan de hand. Echter, met een transmissie die 3 ton achter de kiezen en waarvan 1 keer de olie is ververst moet je dit niet meer willen. Risico dat je rommel los weekt die oliekanaaltjes of ventielen gaan verstoppen is dan gewoon te groot.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 22.10.2023 - 12:35  ·  #26
Ik heb het zelf 1x gebruikt na aanschaf van mijn diesel bij 162.000km. Geen verschil gemerkt eigenlijk, maar ik had ook geen klachten (vorige eigenaar ook niet en beurten werden netjes op tijd uitgevoerd). Daarna ook geen klachten overigens, motor is intussen de 2 ton voorbij, ik hoef nooit bij te vullen tussen beurten. Bij een diesel komt de olie er altijd pikzwart uit, dus kon niet zien of er extra rommel inzat. Ik heb het gedaan omdat ik daarna zelf jaarlijks / elke 15.000km max de olie ging verversen.
Als er sludge in de motor zit zoals mogelijk bij die Corsa dan zou ik het niet doen, maar bij TS zou ik het wel aandurven als je niet direct veel geld wilt besteden aan een professionele ingreep.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 22.10.2023 - 18:42  ·  #27
Quote door S80 Kinetic

Ik gebruik het zelf nooit die motorspoeling. Het goedje haalt door de jaren heen aangekoekte rommel los en dat gaat dan ronddwalen door de motor. Met een beetje pech verstopt die rommel nauwe oliekanalen in je blok met als gevolg dat er een tekort aan smering ontstaat of zelfs je complete oliedruk weg valt. Ik ken iemand die het toepaste op een oude Opel Corsa 1.2 Ecotec waarna zijn hele motor is vastgelopen.
Begrijp me niet verkeerd. Indien je dit goedje gebruikt al vanaf dat de auto nog vrijwel nieuw is is er niets aan de hand en houd je je blok schoon. Maar het goedje zijn werk laten doen in een oude auto met 3 ton op de klok lijkt me niet zo'n goed idee. Beetje hetzelfde als met het spoelen van automatische transmissies met schoonmaakgoedjes. Begin je ermee met lage km.standen is er niets aan de hand. Echter, met een transmissie die 3 ton achter de kiezen en waarvan 1 keer de olie is ververst moet je dit niet meer willen. Risico dat je rommel los weekt die oliekanaaltjes of ventielen gaan verstoppen is dan gewoon te groot.


Je hebt inderdaad best wel een punt ja, maar hoe zit het dan met een professionele spoeling? Loop je dat risico dan ook?
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 22.10.2023 - 18:46  ·  #28
Quote door Bolbo

Ik heb het zelf 1x gebruikt na aanschaf van mijn diesel bij 162.000km. Geen verschil gemerkt eigenlijk, maar ik had ook geen klachten (vorige eigenaar ook niet en beurten werden netjes op tijd uitgevoerd). Daarna ook geen klachten overigens, motor is intussen de 2 ton voorbij, ik hoef nooit bij te vullen tussen beurten. Bij een diesel komt de olie er altijd pikzwart uit, dus kon niet zien of er extra rommel inzat. Ik heb het gedaan omdat ik daarna zelf jaarlijks / elke 15.000km max de olie ging verversen.
Als er sludge in de motor zit zoals mogelijk bij die Corsa dan zou ik het niet doen, maar bij TS zou ik het wel aandurven als je niet direct veel geld wilt besteden aan een professionele ingreep.


Ik heb idd veel gelezen over het zelf spoelen en het lijkt veel belovend, maar toch het risico wat hierboven staat vind ik ook niks haha. En welke risico's hebben een professionele ingreep? Het lijkt mij dat die het niet heel veel anders doen toch?
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 744
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 22.10.2023 - 19:07  ·  #29
Misschien inmiddels wel aardig off-topic maar die spoeling (of flush, is er een verschil?) lijkt mij ook wel wat. De nadelen dan weer niet (duh)

Volgens mij krijgt bij MMTS (forumsponsor) elke motor bij een oliewissel een spoeling/flush. Ik weet dat ze daar BG gebruiken en de procedure hetzelfde is. Goedje bij de olie en ongeveer een kwartier stationair laten lopen. Je zou dan zeggen dat het geen kwaad kan.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 315
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 22.10.2023 - 19:10  ·  #30
Ik spoel mijn Jeep met een litertje ATF bij de motorolie.
Ik zou het niet met mijn Volvo doen, om een of andere reden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0