Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 
 
 
 
 
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 18.10.2023 - 20:05  ·  #1
Hoi allen,

Toch weer een olie vraag haha.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat je nooit van A5/B5 naar A3/B3 mag gaan dit omdat dit erg slecht voor de motor zou zijn.
Mijn vraag is dan ook is dit echt zo slecht? En is het alleen van A5/B5 naar A3/B3 of andersom?

Ik wil eigenlijk overstappen op Kroon emperol 5w40 maar die is A3/B3 en de sticker onder de kap zegt A5/B5.
Anders word het toch weer gastrol maar dan 5w40 A5/B5

De reden van de overstap op andere olie is voornamelijk de kilometerstand en het hoge olie verbruik 1l op 4000 km
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 18.10.2023 - 20:33  ·  #2
Quote door Maartenwk

Hoi allen,

Toch weer een olie vraag haha.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat je nooit van A5/B5 naar A3/B3 mag gaan dit omdat dit erg slecht voor de motor zou zijn.
Mijn vraag is dan ook is dit echt zo slecht? En is het alleen van A5/B5 naar A3/B3 of andersom?

Ik wil eigenlijk overstappen op Kroon emperol 5w40 maar die is A3/B3 en de sticker onder de kap zegt A5/B5.
Anders word het toch weer gastrol maar dan 5w40 A5/B5

De reden van de overstap op andere olie is voornamelijk de kilometerstand en het hoge olie verbruik 1l op 4000 km


Het lijkt mij meer een normering voor de moderne motoren. Maar ik ben een leek. Maar mijn gevoel zegt als je een complete olie wissel doet het geen probleem zal zijn?

Bron: internet

Toepassingen van ACEA A5/B5
Ten opzichte van de ACEA A3/B3 en ACEA A3/B4 normering heeft deze normering vereiste op het gebied van Fuel Economy. Of ook wel brandstofbesparing. ACEA A3/B3 en de A3/B4 hadden dit geheel niet. Daarom zult u deze goedkeuring alleen vinden op producten met een 0W30 of een 5W30 viscositeit. Een dikkere motorolie kan niet voldoen aan de Fuel Economy eisen van deze norm.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 18.10.2023 - 21:42  ·  #3
Poika levert in de v70N benzine Kroon SpecialSyntheet msp C3 5w40.
Das dus A3/B3.

De genoemde internet bron heeft het eigenlijk enkel over het brandstof verbruik. Hoe dunner de olie hoe zuiniger volgens de bron.


Wat je misschien moet bekijken is of spoelen nodig zou zijn en of dit zin heeft.

Sommigen gooien voor een olie wissel er eerst Liquid moly in.
Bij mmts heb ik ook wel eens eea over een dergelijk spoeling voorbij horen komen. Dat zou echter serieus knaken kosten. Welk merk dat is weet ik even niet.

Of het zinvol is of juist weer niet weet ik niet . Wellicht dat daar nog info over voorbij komt.


Heb je ook gekeken wat de oorzaak van het gebruik zou kunnen zijn ?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 18.10.2023 - 22:06  ·  #4
Die classificatie gaat je niks brengen qua olie verbruik. Ik zou verder ook niet weten waarom je niet zou mogen switchen. Ik rijd al jaren op a3b3 nadat er altijd dure olie in heeft gezeten. Het olie verbruik was precies gelijk.

Viscositeit kan je wel wat brengen, als je nu 5w30 gebruikt zou je 5w40 kunnen proberen.
In mijn geval scheelde dit zo'n 10% in olieverbruik.

Sinds bij mij de carterventilatie vervangen is, is het olieverbruik merkbaar verminderd, maar hoeveel precies heb ik nog niet goed kunnen meten.

Je zou ook een compressiemeting kunnen doen. Dan weet je wat van de staat van de zuigerveren.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 07:07  ·  #5
Quote door koennie

Die classificatie gaat je niks brengen qua olie verbruik. Ik zou verder ook niet weten waarom je niet zou mogen switchen. Ik rijd al jaren op a3b3 nadat er altijd dure olie in heeft gezeten. Het olie verbruik was precies gelijk.

Viscositeit kan je wel wat brengen, als je nu 5w30 gebruikt zou je 5w40 kunnen proberen.
In mijn geval scheelde dit zo'n 10% in olieverbruik.

Sinds bij mij de carterventilatie vervangen is, is het olieverbruik merkbaar verminderd, maar hoeveel precies heb ik nog niet goed kunnen meten.

Je zou ook een compressiemeting kunnen doen. Dan weet je wat van de staat van de zuigerveren.


Het gaat er ook niet om dat de verandering van classificatie iets moet doen aan het olie verbruik, maar dat er geen 5w40 beschikbaar is met classificatie a5/b5.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 07:10  ·  #6
Quote door MTE

Poika levert in de v70N benzine Kroon SpecialSyntheet msp C3 5w40.
Das dus A3/B3.

De genoemde internet bron heeft het eigenlijk enkel over het brandstof verbruik. Hoe dunner de olie hoe zuiniger volgens de bron.


Wat je misschien moet bekijken is of spoelen nodig zou zijn en of dit zin heeft.

Sommigen gooien voor een olie wissel er eerst Liquid moly in.
Bij mmts heb ik ook wel eens eea over een dergelijk spoeling voorbij horen komen. Dat zou echter serieus knaken kosten. Welk merk dat is weet ik even niet.

Of het zinvol is of juist weer niet weet ik niet . Wellicht dat daar nog info over voorbij komt.


Heb je ook gekeken wat de oorzaak van het gebruik zou kunnen zijn ?


Ja dat klopt inderdaad dat heb ik begrepen, gister werd mij verteld dat je niet zomaar kan wisselen vandaar dat ik het toch nog even navraag haha.

Ja daar is naar gekeken alleen de oorzaak is niet bekend. Blok is mooi droog en carterventilatie is vorig jaar vervangen.
Er is wel gesleuteld aan de wastegate van de turbo maar dat zou er niks mee te maken moeten hebben (is mij verteld).

Ik heb ook verder geen rookpuimen oid.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 08:01  ·  #7
Een compressie meting zoals Koennie noemt zou een optie kunnen zijn.

Is er aan de bougies iets te zien of zie je bij de turbo olie sporen ?

Is het blok ook bij de D riem overal mooi droog ? Hoewel, met 1/4000 zou je lek sporen snel moeten zien.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 08:33  ·  #8
Ik zou de een goede 5W40 gaan gebruiken.
Kan inderdaad een gunstige invloed hebben op je olieverbruik maar verwacht geen wonderen.

Dat gebruik van A5/B5 is inderdaad gerelateerd aan zo laag mogelijk verbruik, verder niets.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 10:16  ·  #9
Quote door MTE

Een compressie meting zoals Koennie noemt zou een optie kunnen zijn.

Is er aan de bougies iets te zien of zie je bij de turbo olie sporen ?

Is het blok ook bij de D riem overal mooi droog ? Hoewel, met 1/4000 zou je lek sporen snel moeten zien.


Compressie test is inderdaad gedaan en daaruit blijkt dat er 1 cilinder wat minder druk heeft.
Bougies zien er verder prima uit en bij de turbo voor wat ik kan zien ook niet.
Wel in de buis waar de MAP sensor zit zit wat olie enig idee?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 10:27  ·  #10
Die ene cilinder kan dan een verhoogd olieverbruik leveren.
Dit is dan wel te zien aan de bougies. Is de bougie van die ene cilinder zwarter dan de andere?
Weet je de exacte waardes van je compressie meting?

Een motorflush kan het mogelijk verbeteren, als de olie schraapveer verstopt is.

Als je olie in je inlaat kanaal hebt zou dit in jouw geval van je turbo kunnen komen, haal die buizen maar eens los. Verder ben ik geen turbo expert.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 10:34  ·  #11
Quote door koennie
Die ene cilinder kan dan een verhoogd olieverbruik leveren.
Dit is dan wel te zien aan de bougies. Is de bougie van die ene cilinder zwarter dan de andere?


Wat betekend dat dan als één bougie zwart is?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 10:52  ·  #12
Quote door Jeroen

Quote door koennie
Die ene cilinder kan dan een verhoogd olieverbruik leveren.
Dit is dan wel te zien aan de bougies. Is de bougie van die ene cilinder zwarter dan de andere?


Wat betekend dat dan als één bougie zwart is?


in dit geval, dat ie in die cilinder olie verbrand
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 11:44  ·  #13
Omdat de olie omhoog komt door een slechte schraapveer?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 13:33  ·  #14
Ja, of naar beneden via een slechte klepseal.

Als de olie via de inlaat komt wordt die min of meer gelijk verdeeld over alle cilinders, dus krijg je gelijk gekleurde bougies (tenzij er een ander cilinder-specifiek verbrandingsprobleem zou zijn).
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Olie A3/B3 of A5/B5 (toch weer een olie vraag)

 · 
Posted: 19.10.2023 - 19:38  ·  #15
Oké volgens mij was de bougie niet veel zwarter maar ze zaten er ook nog niet heel lang in haha.
Wat ik vreemd vind is dat na het stellen van de wastegate het olie verbruik is verdubbeld.

De waardes van de compressietest zijn:
1. 12
2. 11,9
3. 11,1
4. 9,1
5. 12,5
 
Selected quotes for multi-quoting:   0