Olieverbruik

V70 B5204T9

 
 
 
 
 
V70 2.0 Summum
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Olieverbruik

 · 
Posted: 09.12.2023 - 11:10  ·  #1
Goedemorgen,

Ik ben sinds ca 2,5 jaar de trotse bezitter van een V70 Summum met een B5204T9 motor.
Ben zeer tevreden met de auto, rijdt echt fantastisch en is zeer compleet.

Nu heb ik sinds een behoorlijke tijd, maar niet vanaf het begin, een behoorlijk olie verbruik.
Er worden voornamelijk korte ritten ( woon-werk ca 22 km) mee gereden.
Het verbruik is nu zo'n 1 ltr op de 900 km.
Mijn garage heeft er bij de beurten MPM 5W30 olie in gedaan.

Wat zou de oorzaak en oplossing kunnen zijn?

Alvast dank voor de hulp.

Hendrik-Jan
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 09.12.2023 - 14:58  ·  #2
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 09.12.2023 - 16:01  ·  #3
En na die reparaties gewoon wat vaker de olie laten verwisselen als je voornamelijk korte ritten maakt met de auto. Dan is dat wel verstandig als je lang met die motor wilt doen. Dit kan gewoon zonder een beurt, alleen olie en filter, om de 10 a 15 K bijvoorbeeld. :-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 10.12.2023 - 15:14  ·  #4
1 op 900 is gewoon erg veel hoor.

Heb je lekkage uitgesloten?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 10.12.2023 - 17:31  ·  #5
Als een dergelijk olieverbruik door lekkage komt, dan is je parkeerplek helemaal zwart van de olie, dat valt wel op.

Het gaat om een P3? Is dat niet dat ford 4 cilinder blok? Die staan toch bekend om hun olieverbruik?
In dat geval zou het aan je olieschraapveren of misschien je klepseals kunnen liggen.

Je zou een motorflush kunnen overwegen, maar als dit al een geruime tijd is, dan denk ik dat het te laat is.
Een expert kan je hier veel meer over vertellen en hopelijk helpen.
Er is een topic van Bigdog waar hij het effect hiervan aantoont.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 10.12.2023 - 17:32  ·  #6
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 11.12.2023 - 10:31  ·  #7
Quote door koennie

Het gaat om een P3? Is dat niet dat ford 4 cilinder blok? Die staan toch bekend om hun olieverbruik?

Nope, de B5204T9 is een 2 liter vijfcilinder van Volvo, de laatste der Mohikanen, alleen geleverd in 2013 of zo en alleen in specifieke markten, volgens mij alleen in combinatie met CNG. Is ook geleverd in de V40, S60 en V60.
Het kan zijn dat de topicstarter zich vergist heeft, je kunt het heel eenvoudig controleren op het kentekenbewijs, bij de motorinhoud en het aantal cilinders.
1999cc en 4 cilinders: Ford Duratec HE/Ecoboost
1969cc en 4 cilinders: Volvo VEA
1984cc en 5 cilinders: Volvo Modular
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 11.12.2023 - 11:54  ·  #8
Weer wat geleerd!
In het geval van een 5 cilinder zou het dan idd de klep seals kunnen zijn. Dit is in ieder geval wat minder kostbaar dan een halve motorrevisie.
Een goede volvo garage kan je daar zeker bij helpen.

De andere blokken kan ik je niets over vertellen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 11.12.2023 - 12:13  ·  #9
Op 22km bereikt de motor wel de bedrijfstemperatuur, daar zou ik me geen zorgen over maken. Zolang de olie boven de 80 graden komt verdampt het vocht wel dat zich verzamelt in de olie bij een koude start. Ik doe ongeveer dezelfde afstand (30km snelweg, wel met hoogteverschil dus motor moet wat harder werken) en heb nog nooit problemen gehad, en hou (soms) de temperaturen bij via de Carscanner app van de olie, kvs, en atf (automaat).

Als je geen lekkage hebt moet het wel verbrand worden. Heb je geen last van een erg vieze achterklep of een donkerder achterlicht aan de kant van de uitlaat? Gevolgen van zwarte rook uit de uitlaat?
Ik denk dat olie op 4 manieren in de verbrandingsruimte kan komen:
1. Slecht functionerende olieschraapveer: olie blijft aan de cilinderwand plakken en wordt verbrand, ipv weggeschraapt te worden bij de neergaande beweging van de zuiger. Moderne motoren met extra lage frictie-schraapveren geven wel eens problemen, zeker bij de foute olie of te weinig vervangen. Niet direct bekend bij jouw type motor volgens mij.
2. Langs de klepseals de verbrandingsruimte in. Dat kan je wel wat testen door ineens een groot vacuum te creëren in de motor: op de snelweg een beetje doorgassen (hoge toerren, bijv. 100+ in de 4e versnelling), in 1 klap het gas loslaten en als je dan in de achteruitkijkspiegel een wolk ziet, dan wijst dat richting klepveren. Het best zichtbaar als er een auto achter je rijdt met de koplampen aan. Bij het loslaten van het gaspedaal gaat de gasklep dicht en ontstaat er hoog vacuum in de motor en bij slechte klepseals wordt dan olie de verbrandingsruimte ingezogen.
3. Via een lekkende turbo het inlaatkanaal door. Kan je checken door de inlaatbuis los te halen na de turbo. Als je daar veel olie aantreft kan dat alleen via de turbo komen.
4. Kapotte koppakking, oliekanaal naar verbrandingsruimte (of oliekanaal naar koelwater, maar dan moet je heel vies koelwater krijgen en die hoeveelheid lijkt me niet mogelijk). Ook niet echt een voor de hand liggende optie met deze hoeveelheden.

Optie 2 en 3 maar eens checken denk ik, wellicht helpt dit wat voor een zoekrichting.

Je kan ook een een motorreiniging laten doen (hier boven al gelinkt geloof ik) of zelf een additief toevoegen bij de volgende oliewissel (bijv. LiquiMoly motorflush, of soortgelijk product van BG of Forté; andere merken dan die 3 zou ik persoonlijk niet gebruiken al zal Bardahl of Wynns ook wel kunnen, maar de eerdergenoemde staan het best bekend), dat kan wel helpen om de schraapveren wat schoon te maken... maar bij zo'n hoog verbruik geef ik dat niet veel kans. Door het oplossingen van verstoppingen kan soms ook een hoger verbruik ontstaan ;-)
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 11.12.2023 - 20:37  ·  #10
Het is een turbo inderdaad, niet eens aan gedacht. Dat is de makkelijkste eerste zoekrichting. Haal de inlaat buizen eens los en bekijk deze van binnen. bekijk je gasklep en turbo (aan de inlaat kant) ook eens van binnen.
Als het hier een zwarte vette bende is, dan zit je in de goede richting.

Verder: misschien even voorstellen eerst?
V70 2.0 Summum
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Olieverbruik

 · 
Posted: 12.12.2023 - 21:54  ·  #11
Alvast bedankt voor de tips!

Ik ga check of de turbo het probleem niet is en anders de klepseals.

Voor de zekerheid ga ik de motor ook flushen.

Heb me inmiddels ook voorgesteld!
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 13.12.2023 - 00:19  ·  #12
Mooi laat dan ook even weten wat het resultaat daarvan is.
Dan kan daar een ander ook zijn leer daar uittrekken.
V70 2.0 Summum
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Olie verbruik

 · 
Posted: 27.12.2023 - 15:35  ·  #13
Het ziet ernaar uit dat het de turbo is die olie verbruikt.
Ik heb de slang van de turbo naar de intercooler lost gehaald, daar kwam de olie al uit bij het loshalen.
Heb een gebruikte turbo gevonden bij Auto Rima van een gelijke motor B5204T9 met 115.000 km.
Ik ga de turbo begin januari vervangen, laat weten of dit het probleem uiteindelijk was.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 27.12.2023 - 16:51  ·  #14
Quote door V70 2.0 Summum

Het ziet ernaar uit dat het de turbo is die olie verbruikt.
Ik heb de slang van de turbo naar de intercooler lost gehaald, daar kwam de olie al uit bij het loshalen.
Heb een gebruikte turbo gevonden bij Auto Rima van een gelijke motor B5204T9 met 115.000 km.
Ik ga de turbo begin januari vervangen, laat weten of dit het probleem uiteindelijk was.


Olie in de inlaat is normaal, dat is niet per sé een teken van een defecte turbo, dat komt altijd via de carterventilatie daar terecht.
V70 2.0 Summum
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 27.12.2023 - 16:56  ·  #15
Ik heb het oliefilterhuis al vervangen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0