Oncomfortabele zitpositie

 
 
 
 
 
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 18:50  ·  #1
Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik zeker 20 verschillende auto's heb gereden met allen hun unieke eigenschappen, echter kom ik er met de stoel van de V70 (2000-2007) niet uit.

Als ik mijn benen in een comfortabele positie zit merk ik dat het met mijn nek niet lukt en ik daar last van krijg. vice versa wanneer ik besluit een comfortabele positie voor mijn nek aan te nemen. Het komt dan weer niet met mijn benen uit. Het spelen met de lendesteun heb ik gedaan, daar zat het niet direct in. Het lijkt een 1 of het ander verhaal waar ik mijn theorie over heb.

Het lijkt alsof de v70 stoelen een soort van ergonomisch geforceerd design hebben waardoor ik niet kan doen wat ik al doe sinds ik mijn rijbewijs heb. Dat is dus onderuit zittend, in de meest comfortabele, vaak niet actieve ingezakte houding. Aan mijn voormalige auto's kan het niet liggen, s klasse, 7 serie, a8 tot dodge ram en een nissan skyline. nooit heb ik dit probleem zo ervaren. Nu dus de vraag : ben ik gek of zit er een kern van waarheid in mijn theorie?, ben ik hier alleen in of is dit bekend, een stukje gewenning of toch kijken naar plaatsing van mogelijk een andere voorstoel?.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 19:03  ·  #2
Welke stoelen heb je? Er zijn de gewone en de sport variant. En dan is er nog stof, leer of een combi van.
De sportstoelen vind ik zelf erg goed zitten.
De standaarstoelen zijn wel wat minder.

Het kan ook zo zijn dat de zitting is doorgezakt (het foam) wat meestal door ouderdom komt of een vrij zwaar persoon er voor jou vele tonnen aan km’s op heeft gezeten.

Het eea is natuurlijk ook erg persoonsgebonden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 19:15  ·  #3
Je klachten komen mij niet heel vreemd voor.
Er is idd een beetje verschil tussen stof /leder. Ook sport of gewoon geeft een heel klein beetje verschil maa veel kun je niet doen met de Volvo stoelen .
Er is (veel) beter spul in auto land ..

Vanmiddag kwam de zit positie nog ter sprake in onze v70N

M’n vriendin maakte me attent op het verschil in de hoofd steun van bestuurder en bijrijder .

Je kunt de steunen niet verstellen maar de hoek waarop de hoofdsteun van de bijrijder op de rugleuning staat is scherper dan die van de bestuurder .

Bestuurder kan dus zijn hoofd verder naar achteren doen dan de bijrijder voordat de hoofdsteun geraakt word.
Is jou dat ook opgevallen ?
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 19:32  ·  #4
Quote door joriz

Welke stoelen heb je? Er zijn de gewone en de sport variant. En dan is er nog stof, leer of een combi van.
De sportstoelen vind ik zelf erg goed zitten.
De standaarstoelen zijn wel wat minder.

Het kan ook zo zijn dat de zitting is doorgezakt (het foam) wat meestal door ouderdom komt of een vrij zwaar persoon er voor jou vele tonnen aan km’s op heeft gezeten.

Het eea is natuurlijk ook erg persoonsgebonden.


de persoon die hem voor mij had was ongeveer mijn gewicht, alleen iets langer denk ik. Ik heb zelf de volledig leren stoelen. Ik heb niet het idee dat er iets is doorgezakt maar ik zal er nog naar kijken
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 19:34  ·  #5
Quote door MTE

Je klachten komen mij niet heel vreemd voor.
Er is idd een beetje verschil tussen stof /leder. Ook sport of gewoon geeft een heel klein beetje verschil maa veel kun je niet doen met de Volvo stoelen .
Er is (veel) beter spul in auto land ..

Vanmiddag kwam de zit positie nog ter sprake in onze v70N

M’n vriendin maakte me attent op het verschil in de hoofd steun van bestuurder en bijrijder .

Je kunt de steunen niet verstellen maar de hoek waarop de hoofdsteun van de bijrijder op de rugleuning staat is scherper dan die van de bestuurder .

Bestuurder kan dus zijn hoofd verder naar achteren doen dan de bijrijder voordat de hoofdsteun geraakt word.
Is jou dat ook opgevallen ?


jij zou zeggen dat er weinig mee te doen is?. Zijn er ook inwisselbare stoelen van een andere volvo die zeer goed bekend staan?. Ik heb momenteel een nek kussentje wat op de juiste hoogte al best wat doet, maar niet alles.

en ja, ik denk dat de hoofdsteun van bestuurder/bijrijder lichtelijk scheelt.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 21:09  ·  #6
De stoelen zijn ontworpen door een fysiotherpeut heb ik mij laten vertellen
Zelf zit ik goed in de v70
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 22:42  ·  #7
Quote door Marcel classic v70

De stoelen zijn ontworpen door een fysiotherpeut heb ik mij laten vertellen
Zelf zit ik goed in de v70


Daarom zou je ook bijna zeggen dat de stoel het onmogelijk probeert te maken om een ''luie houding'' aan te nemen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 22:51  ·  #8
Hoeveel kilometer heeft je V70 gedraaid.
Ik rij al vanaf 1985 Volvo en heb nimmer het gevoel gehad dat ik geen goede zitpositie kon instellen. Maar toen de V70N de 350k was gepasseerd merkte ik dat het zitvlak van de bestuurdersstoel aan ‘t doorzakken was en toe was aan:
-Of vervanging voor een jonger exemplaar
-Of het zitvlak van de stoel laten opvullen voor een fijne zit.
Ik heb de auto met 365k ingeruild voor de XC70
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 23:12  ·  #9
Een autostoel is natuurlijk niet ontworpen om een wegdommelhouding aan te nemen.
Ik zag in je voorstel topic dat hij de 360k al gepasseerd is. Bij die kmstand was de zitting van mijn bestuurdersstoel ook flink uitgezeten.
Wie weet is dat bij jou ook het geval.

Ik heb nu jongere leren stoelen en hier rijd ik zonder zeuren 1100 km mee op één dag. Een goed ingestelde stoel is dan wel vereist. De houding die je beschrijft is dan niet de meest optimale, maargoed kwestie van smaak.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 14.10.2023 - 23:16  ·  #10
Quote door Marcel classic v70

De stoelen zijn ontworpen door een fysiotherpeut heb ik mij laten vertellen
Zelf zit ik goed in de v70



Die zou moeten weten dat geen mens gelijk is..
one size fits all komt nooit hoger dan de gemiddelde gebruiker.

Neem zoiets als de gordel , niet verstelbaar en valt (snijd) bij kleinere personen dus onprettig in de hals.
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 15.10.2023 - 11:06  ·  #11
Quote door ProVolvo

Hoeveel kilometer heeft je V70 gedraaid.
Ik rij al vanaf 1985 Volvo en heb nimmer het gevoel gehad dat ik geen goede zitpositie kon instellen. Maar toen de V70N de 350k was gepasseerd merkte ik dat het zitvlak van de bestuurdersstoel aan ‘t doorzakken was en toe was aan:
-Of vervanging voor een jonger exemplaar
-Of het zitvlak van de stoel laten opvullen voor een fijne zit.
Ik heb de auto met 365k ingeruild voor de XC70


Ik zit middels op de 365.

ik zal even de bestuurder met de passagiers stoel vergelijken gezien je minder intensief gebruik verwacht bij de passagier. Laten wij nou zeggen dat mijn stoel wel doorgezakt blijkt te zijn bij wie kan ik dan het beste aankloppen?.
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 15.10.2023 - 11:08  ·  #12
Quote door koennie

Een autostoel is natuurlijk niet ontworpen om een wegdommelhouding aan te nemen.
Ik zag in je voorstel topic dat hij de 360k al gepasseerd is. Bij die kmstand was de zitting van mijn bestuurdersstoel ook flink uitgezeten.
Wie weet is dat bij jou ook het geval.

Ik heb nu jongere leren stoelen en hier rijd ik zonder zeuren 1100 km mee op één dag. Een goed ingestelde stoel is dan wel vereist. De houding die je beschrijft is dan niet de meest optimale, maargoed kwestie van smaak.


De stoel mag er dan wel niet voor ontworpen zijn maar ik ben mijzelf er nog nooit in tegengekomen bij elke andere auto die ik ooit heb gehad (en dat zijn er velen). Bij de volvo heb ik hier wel last van, maar ook in normale houdingen zoals genoemd. Ik ben dus nog even opzoek naar het probleem
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3174
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 15.10.2023 - 11:48  ·  #13
Ik zit juist erg goed in de sport stoel in de S60. Comfort stoelen (zoals die andere heet) vind ik niet lekker zitten. Ik heb een gebroken rug gehad en sinds dien ben ik de sportstoelen wel gaan waarderen.
Mijn vorige S60 had ook zo'n door gezakte stoel. Opnieuw laten vullen bij Koning Verhuizen in Veendam en hij zat weer geweldig. Eind oktober gaat de huidige S60 ook heen, nieuw schuim er in en alles weer strak maken.

Op het werk hebben we ISRI stoelen. Luchtgeveerd, gekoeld/verwarmd, billentrillers voor lijnrijders, pneumatische verstelling in rug, zij, zitting, hoofdsteun, noem maar op. Heel zelden tref ik een stoel die echt lekker zit.
In de oude bussen hadden we Savas stoelen. Die waren traploos verstelbaar op minder punten dan de ISRI, maar zaten voor mij een stuk beter.
Ik zou wel een Volvo stoel uit de S60/V70N in de bus willen, die zitten echt veel beter.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 15.10.2023 - 12:02  ·  #14
Quote door Gianni1998

Quote door koennie

Een autostoel is natuurlijk niet ontworpen om een wegdommelhouding aan te nemen.
Ik zag in je voorstel topic dat hij de 360k al gepasseerd is. Bij die kmstand was de zitting van mijn bestuurdersstoel ook flink uitgezeten.
Wie weet is dat bij jou ook het geval.

Ik heb nu jongere leren stoelen en hier rijd ik zonder zeuren 1100 km mee op één dag. Een goed ingestelde stoel is dan wel vereist. De houding die je beschrijft is dan niet de meest optimale, maargoed kwestie van smaak.


De stoel mag er dan wel niet voor ontworpen zijn maar ik ben mijzelf er nog nooit in tegengekomen bij elke andere auto die ik ooit heb gehad (en dat zijn er velen). Bij de volvo heb ik hier wel last van, maar ook in normale houdingen zoals genoemd. Ik ben dus nog even opzoek naar het probleem

Serieuse vraag:
Hoe lang ben je eigenlijk?

Op een minder serieuze noot:
Persoonlijk denk ik dat je nog gewoon een recalcitrante puber bent en normaal moet gaan zitten, komt vanzelf met de jaren wel goed denk ik, al dan niet door een stijve rug icm de leeftijd :D
Gianni1998
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wormer
Leeftijd: 25
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Oncomfortabele zitpositie

 · 
Posted: 15.10.2023 - 17:06  ·  #15
Quote door V70R^2

Quote door Gianni1998

Quote door koennie

Een autostoel is natuurlijk niet ontworpen om een wegdommelhouding aan te nemen.
Ik zag in je voorstel topic dat hij de 360k al gepasseerd is. Bij die kmstand was de zitting van mijn bestuurdersstoel ook flink uitgezeten.
Wie weet is dat bij jou ook het geval.

Ik heb nu jongere leren stoelen en hier rijd ik zonder zeuren 1100 km mee op één dag. Een goed ingestelde stoel is dan wel vereist. De houding die je beschrijft is dan niet de meest optimale, maargoed kwestie van smaak.



De stoel mag er dan wel niet voor ontworpen zijn maar ik ben mijzelf er nog nooit in tegengekomen bij elke andere auto die ik ooit heb gehad (en dat zijn er velen). Bij de volvo heb ik hier wel last van, maar ook in normale houdingen zoals genoemd. Ik ben dus nog even opzoek naar het probleem

Serieuse vraag:
Hoe lang ben je eigenlijk?

Op een minder serieuze noot:
Persoonlijk denk ik dat je nog gewoon een recalcitrante puber bent en normaal moet gaan zitten, komt vanzelf met de jaren wel goed denk ik, al dan niet door een stijve rug icm de leeftijd :D


175

Ook wanneer ik normaal zit kom ik hetzelfde probleem tegen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0