Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

Wat heb ik nog meer nodig

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 22.06.2017 - 23:46  ·  #1
Hoi,

Ik heb al enige tijd geleden deze schokbrekers van Bilstein (24-193276) gekocht.
Al heel snel na het monteren ontdekte ik dat er iets mis ging. En heb de oude schokbrekers teruggezet.

het probleem
De carrosserie rust op de bovenkant van de originele schokbrekers. De Bilsteins bieden echter geen steun omdat het een pen is met een plastic stofhoes. De pen prikt dus gewoon door het rubber heen zonder dat de schokbreker zijn werk doet.

De oplossing?
Ik vermoed dat ik deze bilstein taatspot (22648) ook nog nodig heb.

Vraag1: Gaat deze combinatie wel werken?
Vraag2: Heb ik nog meer nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 23.06.2017 - 00:07  ·  #2
Bij een 2007 ga ik er vanuit dat je eerst nivomat had (geleverd onder de meeste Edition Sport).

Dan heb je inderdaad dat veerpootlager nodig van Febi. En andere veren. Want de Nivomatveren zijn geen "draagveren".
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 28.08.2017 - 22:37  ·  #3
Done!
Vlak voor mijn vakantie de onderdelen binnen gekregen en gelijk geplaatst.
Veren: Bilstein B3 (36-214792)
Taatspot: Febi (22648)
Schkokbrekers: Bilstein (24-193276) (had ik al)

Vandaag (vlak na mijn vakantie) laten uitlijnen en 4 nieuwe banden
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 28.08.2017 - 23:09  ·  #4
En? Hoe bevalt dat?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 28.08.2017 - 23:28  ·  #5
De nivomats hadden na 240.000kms hun beste tijd wel gehad. Die waren erg 'sompig'.
Veel kilometers heb ik er nog niet mee gemaakt, maar dat doorzakken als je een drempel afrijdt, is in ieder geval weg.
Ik hoop dat het op belachelijke wijze scheef afslijten van de achterbanden nu ook opgehouden is.

Morgen weet ik meer, dan heb ik mijn eerste ritje naar mijn werk gemaakt.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 28.08.2017 - 23:31  ·  #6
Hebben de Bilsteins (shocks) ook een code? Bijvoorbeeld B8 of B12? Ik had onder mijn BMW 330d (e46) 8-) B8 rondom. Stevig durf ik te stellen. Sommigen rijden rond op B12. Dat moet kneiterhard zijn.... Denk ik. Maar goed. Idd ... wat zijn jouw ervaringen? Tips misschien voor forummers die toe zijn aan een nieuwe set shocks?

Greets Barto
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 28.08.2017 - 23:40  ·  #7
De shocks hebben geen B-nummer, de veren wel.
Ik heb de B3 die vergelijkbaar zouden moeten zijn aan de stock veren, voor v70 zonder nivomats en zonder sport-onderstel.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 29.08.2017 - 01:40  ·  #8
Quote door Barto

Hebben de Bilsteins (shocks) ook een code? Bijvoorbeeld B8 of B12? Ik had onder mijn BMW 330d (e46) 8-) B8 rondom. Stevig durf ik te stellen. Sommigen rijden rond op B12. Dat moet kneiterhard zijn.... Denk ik. Maar goed. Idd ... wat zijn jouw ervaringen? Tips misschien voor forummers die toe zijn aan een nieuwe set shocks?

Greets Barto


Ik heb de B12 pro set en ja hij is harder en ik ben er blij mee.
Alleen zou ik niet meer voor 18 inch velgen gaan.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Onderdelen icm Bilstein schokbrekers achter

 · 
Posted: 29.08.2017 - 20:05  ·  #9
Quote
wat zijn jouw ervaringen? Tips misschien voor forummers die toe zijn aan een nieuwe set shocks?

Ik kan nieuwe schokbrekers ALTIJD aanraden! (ongeacht welk type auto en welk type schokdempers.)

Met de B3-veren behoud je in ieder geval het comfort. Het comfort komt wat mij betreft sterk overeen met de nivomats die eronder zaten. Vanwege de nieuwe schokbrekers lijkt hij nu iets stugger en veel stabieler. Ik had geen behoefte aan stijvere veren, oa. vanwege de vele drempels in mijn wijk. Met de nivomats zakte hij na iedere drempel door.

Wat betreft de klus:
Het vervangen van de veren viel mij enigszins tegen omdat mijn veerspanners niet genoeg ruimte hadden. Ik heb daarom de auto opgebokt en de krik gebruikt als ondersteuning van de draagarm.
De veer (zonder veerspanners) wil echter alles behalve op zijn plaats zitten. Met behulp van een spanband heb ik de veer op zijn plaats getrokken voordat ik met de krik de veer weer onder spanning kon zetten.
De verschillende links lijken altijd te kort of te lang. Met behulp van de krik heb ik de vering steeds net zover ingedrukt tot de bouten er weer door konden. Iedere link heeft weer een andere 'sweetspot'.

Zorg voor een leuk voorraadje houtblokjes, want die splijten steeds. Een rubberpad op je krik zou handiger zijn, maar die heb ik niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0