onderhoud airco

airco

hoepel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Homepage: mjhoepeltransport.…
Subject:

onderhoud airco

· 
Posted: 23.05.2012 - 21:11  ·  #1
Jaja het is gelukkig weer airco weer...

Maar ff een vraagje, bij mij staat de airco altijd aan(12500km per jaar), als ik hem uitzet gaat het stinken in de auto (hoe dat kan weet ik niet) Maar hoevaak moet je de airco bijvullen?? Ik heb het vorig jaar gedaan en heb het idee dat hij nu al minder gaat koelen..
...

Subject:

Re: onderhoud airco

· 
Posted: 23.05.2012 - 21:14  ·  #2
...
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 21:24  ·  #3
Hoi Marco, Als hij binnen een jaar al minder gaat koelen en het blijkt dat je vloeistof bent verloren, dan zit er ergens een lek. Daar kun je zelf niet zo veel aan doen, tenzij je de beschikking hebt over een pomp die het koelmiddel kan aftappen en daarna weer vullen. Twee opties: de ARKO of naar de airco-boer. Het stinken hoeft niets met het koelmiddel van doen te hebben. Het kan dat er schimmels op de koeler zitten, maar ook kan het interieurfilter gaan stinken. Het laatste kun je gemakkelijk zelf vervangen. Wanneer de stank niet van het filter afkomstig is, kun je bij de automaterialenzaak een spuitbus kopen en die volgens aanwijzingen gebruiken. Als koeling minder is én de zaak stinkt, zou ik hem bij de airco-boer laten reinigen. Die doen het grondiger dan de spuitbus.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 21:54  ·  #4
NU, WE HET ER TOCH OVER HEBBEN.... oeps sorry voor het schreeuwen.. mijn airco is steeeenkoud maar stinkt wel ff muf als ik em aanzet, dat kun dus het interieurfilter zijn?

waar zit dat en hoe vervang ik?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:04  ·  #5
Quote door gillerbee

NU, WE HET ER TOCH OVER HEBBEN.... oeps sorry voor het schreeuwen.. mijn airco is steeeenkoud maar stinkt wel ff muf als ik em aanzet, dat kun dus het interieurfilter zijn?

Hij zit achter jouw dashboardkastje.
Aan de onderkant zit een afdeklijst ( zit ook het lampje van de voetenverlichting in ), deze kun je met een torxschroevendraaier losmaken ( 2 schroeven ).
Vervolgens zie je een bak waar 4 torxschroeven in zitten, ook deze moet je verwijderen en vervolgens kun je bij het filter.
Tip: verwijder eerst de lijst onderaan de tunnelbak, dit werkt een stuk makkelijker.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:06  ·  #6
Quote door Bigdog

Quote door gillerbee

Aan de onderkant zit een afdeklijst ( zit ook het lampje van de voetenverlichting in ), deze kun je met een torxschroevendraaier losmaken ( 2 schroeven ).
Vervolgens zie je een bak waar 4 torxschroeven in zitten, ook deze moet je verwijderen en vervolgens kun je bij het filter.
Tip: verwijder eerst de lijst onderaan de tunnelbak, dit werkt een stuk makkelijker.

dit is mischien nog duidelijker!!!
http://www.youtube.com/watch?v=O8jqMf126CE
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:19  ·  #7
Quote door Arjanmijnster

Quote door Bigdog

Quote door gillerbee

dit is mischien nog duidelijker!!!
http://www.youtube.com/watch?v=O8jqMf126CE

Als je een V70 classic hebt wel, vooropgesteld, er zit een interieurfilter in.
De beschrijving, welke ik heb geplaatst, is voor een S60 of V70N.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:24  ·  #8
Quote door gillerbee

dat kun dus het interieurfilter zijn?

Ja, dat kan dus. Als je airco stinkt, begin met een vers filter, helpt dat niet, dan een spuitbus airco-reiniger, helpt dat ook niet, dan kun je naar de airco-boer. Overigens kan in de meeste van "onze" auto's ook een multifilter geplaatst worden. Er zitten in de verwarmingseenheid achter het dashboardkastje twee sleuven naast elkaar. Eén voor een gewoon pollen filter en de ander voor een multifilter. Je hoeft er maar één te plaatsen.

Het multifilter heeft een laag actief koolstof die vervelende geurtjes, ook van buiten de auto wegneemt.

(Nog meer) filmpjes over het vervangen van het multifilter vind je hier.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:38  ·  #9
Deze is ook duidelijk.
V70N / S60.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 23.05.2012 - 22:41  ·  #10
Quote door Bigdog

Deze is ook duidelijk.
V70N / S60.

op youtube kun je heel wat vinden vind ik altijd!
JefferV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 24.05.2012 - 23:14  ·  #11
Nu we het er toch over hebben.. Iemand trouwens ervaring met een airco-boer? (regio Gelderland/Utrecht)? Denk dat ik na vandaag even langs moet rijden.. :(
CJ
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 24.05.2012 - 23:34  ·  #12
Ik ben van plan om komende week een uitgebreide airco beurt te laten doen bij Kwik-Fit. Die zullen waarschijnlijk ook wel bij jouw in de buurt zitten.
Zodra ik ben geweest kan ik er meer over zeggen.
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2012 - 08:37  ·  #13
In Nijkerk zit een goede. Heb ik destijds toen ik nog een Alfa had, aangereikt gekregen via het Alfa forum. Voor 50 euro wordt de airco geleegd, gereinigd, olie toegevoegd en weer gevuld. Ook wordt getest op lekkage. Ik ben gisteren geweest en werd snel en goed geholpen. Airco werkt weer prima. Ze staan op Marktplaats: http://bit.ly/KT1VNa. Kan ik zeker aanraden.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2012 - 08:42  ·  #14
gillerbee
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 25.05.2012 - 21:02  ·  #15
Deze is ook duidelijk.

super!! duidelijker kan ik em niet krijgen, heb ik mooi wat te doen dit weekend....

Selected quotes for multi-quoting:   0