4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

Schokdemper linksvoor solenoid melding

 
 
 
 
 
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 17.06.2016 - 12:08  ·  #1
Sinds een paar weken krijg ik de gevreesde meldingen van het 4C onderstel van mijn V70R. Het begint met af en toe een melding en nu gaat direct het oranje driehoekje branden met de melding dat het onderstel service nodig heeft.

Via VIDA heb ik kunnen vaststellen dat het om de demper linksvoor gaat. De melding was in het begin nog te verwijderen en het onderstel was opnieuw te kalibreren. Nu gaat dat ook niet meer.

Ik wilde met een multimeter aan de slag om weerstand te meten maar heb het anders gedaan. Onderstaand vijf plaatjes; de eerste is de melding, de volgende geven activering van eerst de rechter en dan de linker schokbreker. Duidelijk is te zien dat bij activering de linker op 0,01A blijft staan terwijl de rechter naar 0,40A gaat. Mijn conclusie is dat er geen 'stroom' op gang komt omdat de weerstand van de schokbreker te hoog is. Dit duidt volgens mij op een breuk in de kabel of een interne storing. In dat laatste geval zal alleen een nieuwe schokbreker soelaas bieden (en dan dus ook rechtsvoor >_< ) In het eerste geval zou het vervangen van de kabel soelaas moeten kunnen bieden.

Nu kunnen volgens mij die kabels niet vervangen worden en is de enige optie het stuk tussen demper en stekker vervangen middels solderen en krimpkous. Ik zit er nu dus aan te denken de veerpoot los te maken zodat ik op een werkbank of iets dergelijks een nieuwe kabel kan monteren. Lukt dit niet dan kan ik altijd nog de dempers vervangen. De reden dat ik hiermee terughoudend ben is dat de dempers voor en achter er prima uitzien, geen lekkage of corrosie. Uiteraard ben ik bekend met het feit dat dempers in de loop der tijd minder worden maar om nu € 1.000,00 af te tikken voor vier nieuwe of € 500,00 voor twee nieuwe gaat me nog wat ver. Zeker omdat ze technisch/mechanisch verder doen wat je er mag van verwachten.

Is mijn gedachtengang een beetje logisch of heeft iemand nog briljante suggesties? Graag reacties.









ThuurC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 17.06.2016 - 13:59  ·  #2
De enige suggestie die ik heb is: nieuwe front shocks. Dit is helaas niet op te lossen. Enige wat je kunt proberen is het schoonmaken van de stekker. Werkt dat niet, dan moet je aan de nieuwe shocks. Ik kan wel een set voor je vasthouden als je wilt.

EDIT: neem alleen front shocks als achter nog goed is. Is al duur genoeg.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 17.06.2016 - 14:17  ·  #3
Bij mijn auto zijn een keer de sensoren welke aan de onderkant van de schokbrekers zit vervangen. 2 jaar geen meldingen gehad :)

Wellicht is dit voor jou ook een oplossing.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 17.06.2016 - 15:30  ·  #4
Quote door MijnS60

Bij mijn auto zijn een keer de sensoren welke aan de onderkant van de schokbrekers zit vervangen. 2 jaar geen meldingen gehad :)

Wellicht is dit voor jou ook een oplossing.


Bedoel je niet de aparte sensoren die aan de schokbreker gemonteerd zitten? Die geven namelijk een aparte foutmelding en niet degene die ik hierboven laat zien.

Op de internationale fora (V70R, swedespeed etc.) is veel informatie te vinden. Wat me na veel zoekwerk opvalt is dat het vaak de schokbreker linksvoor is en dat het vaak gaat om een (vermoeidheids)breuk in de kabel van de demper naar de aansluiting van het schutbord.

Ik denk ook aan de kabel omdat als het de centrale module was (SUM) zou zijn, er ook geen 0,01A zou zijn in VIDA. Uiteraard kan het ook de klep IN de demper zijn, zoals ThuurC, denkt, en dan moet ik 'm vervangen.

Voor de zekerheid 'lus' ik de rechterdemper nog even door naar de linker stekker aan het schutbord om dan vervolgens VIDA weer uit te lezen. Daarmee kan ik ook nog een brakke verbinding van het schutbord naar de SUM uitsluiten. Als mijn vermoeden bevestigd wordt ga ik de kabel proberen te vervangen, als dat niet werkt haal ik twee nieuwe.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Schokbreker uit elkaar

 · 
Posted: 18.06.2016 - 15:05  ·  #5
Ik heb vandaag wat testen gedaan. Zo heb ik de rechter schokbreker aangesloten op de stekker van de linker schokbreker. Het is geen verrassing dat VIDA aangeeft in de test dat de linker schokbreker het doet... Het stekkertje aan de kabelboom is dus goed en ook de SUM werkt goed.


Met een multimeter heb ik de weerstand gemeten op de kabel van de schokbreker. Op beide, links en rechts, gaf hij ongeveer 5 Ohm aan. Totdat we gingen 'spelen' met de kabel van de linker schokbreker. De multimeter schoot omhoog wat duidt op een breuk in de kabel. Tot zover klopte dus mijn theorie...

Helaas bleek de breuk niet in de kabel te zitten maar in/onder het afdekkapje van de solenoid. Dit sloot het solderen van een nieuwe kabel helaas uit. Uiteindelijk samen met de buurman maar doorgepakt en de solenoid er 'uit gewipt' met twee schroevendraaiers. Dat blijkt een eenmalige actie te zijn die uitsluit dat de solenoid opnieuw gebruikt kan worden.

Nu probeer ik nog een vervangende solenoid te krijgen. Als dat niet lukt zit er niets anders op dan twee nieuwe schokbrekers te plaatsen.

Onderstaand de gedemonteerde schokbreker. De solenoid is er hier al uit:


De schokbreker zelf ziet er prima uit:

De losse solenoid:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 18.06.2016 - 15:45  ·  #6
Da´s balen zeg!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 18.06.2016 - 17:41  ·  #7
Nu maar hopen dat je een nieuwe weet te vinden.
Zou wel erg zuur zijn dat je hiervoor nieuwe scholbrekers zou moeten aanschaffen.
Succes.
ThuurC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 18.06.2016 - 17:42  ·  #8
Die zijn helaas niet los te krijgen :-/
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 18.06.2016 - 18:24  ·  #9
Schokdemper ziet echt uit als nieuw idd. Erg verkeerd!
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 18.06.2016 - 18:41  ·  #10
Uiteraard kun je er gewoon mee rijden, het is immers nog steeds een functionerende schokbreker. Het 4C doet het alleen niet meer. Er zullen dus wel nieuwe komen, wat overigens na 170 dkm ook weer niet vreemd is. Bij de 850R heb ik ze ook direct vervangen maar dienaren wat minder duur
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 19.06.2016 - 21:42  ·  #11
Tja, zo zal alles aan de r wat duurder zijn denk ik toch? Maar toch niet minder zuur voor je!
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 30.06.2016 - 23:22  ·  #12
Inmiddels alles binnen om de nieuwe veerpoten samen te stellen; nieuwe Monroe's, nieuwe veerpootlagers en rubbers van Sachs, nieuwe draagarmrubbers etc. Morgen zou ik de boel monteren... Bleken de voorste draagarmrubbers niet geleverd te zijn >_<

De vele opmerkingen op diverse fora dat het niet opgelost kon worden inspireerden mij. Het kan toch niet zou dat een op het oog perfecte schokbreker niet meer gebruikt kan worden?

Nee, dat is dus ook niet zo. Ik zal een lang verhaal kort houden. Ik heb van een verrotte 4C achterschokbreker, die ik van iemand kreeg, m.b.v. een dremel de solenoid uit de schokbreker gehaald. Was even een uurtje afzien maar uiteindelijk gelukt. Vervolgens de kabel van mijn eigen schokbreker gesoldeerd aan die van de solenoid uit de oude achterschokbreker en getest in de oude schokbreker (zonder borgring uiteraard) en presto; 4,9 ohm op de multimeter. De 'nieuwe' solenoid met eindig beleid in de schokbreker gedrukt en weg foutmelding en 'welkom terug' 4C...

Ik heb dus nu wel voor een aardige duit aan onderdelen liggen en ga nog maar eens nadenken wat te doen. Ik denk na de vakantie de nieuwe veerpoten maar opbouwen en plaatsen. Het voordeel van al deze ervaringen is dat ik steeds beter snap hoe een 'R' inelkaar zit en ook steeds meer zelf kan.





Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 01.07.2016 - 12:23  ·  #13
Interessant!!!

Nu je de schokbreker met de dremel hebt bewerkt, zie je nu ook een mogelijkheid om een solenoid er wel af te krijgen zonder dat herplaatsen niet meer mogelijk is?
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 01.07.2016 - 19:49  ·  #14
Quote door Steve

Interessant!!!

Nu je de schokbreker met de dremel hebt bewerkt, zie je nu ook een mogelijkheid om een solenoid er wel af te krijgen zonder dat herplaatsen niet meer mogelijk is?


Nee, dat kan niet. Ik heb echter vandaag weer wat bijgeleerd. Ik heb voor een kennis een 4C schokbreker gerepareerd waarvan de kabel helemaal brak was. Als je op de beide pinnen van de stekker een multimeter aansluit moet je 5 Ohm meten. Als je niets meet is je kabel stuk. Dan kun je op zoek gaan naar de breuk door de kabel helemaal bij langs te lopen en centimeter voor centimeter te buigen en ondertussen naar de multimeter te kijken op afwijkingen. Vaak is echter de kabel los in de solenoid. Dit is te repareren door de twee polen bloot te leggen onder het plastic. Dit kan met een dremel of met een ijzerzaag. Dat laatste heb ik gedaan. Ik heb beide polen blootgelegd en een nieuwe kabel gesoldeerd aan de polen. Tenslotte de boel weer afgekit met die snel uithardende zwarte kit en de originele stekker gesoldeerd aan de kabel. De schokbreker doet weer precies waar ie voor gemaakt is...

Ik ben dus te snel geweest met het kopen van twee nieuwe. Een 4C schokbreker is pas stuk als de dempende werking te slecht is, als ie lek is bijvoorbeeld. De solenoid is een degelijk ding maar de gesoldeerde kabel is veel te kwetsbaar. Door een steviger kabel te solderen en de boel met de twee componenten kit weer dicht te maken heb je weer een prima oplossing.

Natuurlijk kost het wat tijd omdat de veerpoot onder de auto weg moet. Je eigen tijd kost echter geen geld en voldoening is groot.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 4C onderstel V70R geeft foutmelding(en)

 · 
Posted: 01.07.2016 - 21:41  ·  #15
Voor jou misschien minder, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog wel eens mensen gebruik van gaan maken.
Thanx voor de feedback. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0