Onregelmatige pulserende remwerking

 
 
 
 
 
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 17.08.2023 - 19:16  ·  #1
Zit al een tijdje met volgend "probleem".
Iedere keer als ik op een normale manier af rem komt de auto op een rare hortende/pulserende manier tot stilstand. Beetje moeilijk te omschrijven, maar, beetje te vergelijken alsof je remt, dan de rem weer zachtjes los laat en dan weer remt.
Dacht in eerste instantie aan kromme remschijven. Nu ik er aan terug denk is het probleem ontstaan vanaf vorig jaar zomer toen ik een uur lang in stop and go verkeer heb gestaan op de Antwerpse ring (wat een drama verkeer daar altijd!). Gekke echter is dat ik geen trilling waarneem in mijn stuurwiel. Dus dan kunnen het de remschijven toch niet zijn naar ik aan neem?
Wel heb ik begin vorig jaar mijn remblokken voor vervangen en toen behoorlijk wat keramisch vet gebruikt op de raakvlakken tussen blok en zuiger en blokken en remschoen. Misschien een beetje teveel? Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
Ook verdenk ik de achterste remmen ervan dat ze dit rare pulserende remgedrag veroorzaken. Er zitten nogal wat groeven op de achterste remschijven en een paar maanden terug had ik last van behoorlijke roestvorming op de achterste remblokken alsof de blokken de remschijven niet goed raakten tijdens het remmen.
De voorste remschijven zien er eigenlijk perfect uit. De remblokken liggen zo op het oog perfect op de schijven.
Binnenkort maar eens alle remblokken los halen en de boel reinigen om te kijken of dit helpt.
Wat denken jullie dat deze vage remklachten kan veroorzaken? De auto remt verder nog wel goed, dwz, komt wel snel tot stilstand. Maar dat irritante horten begint wel op mijn zenuwen te werken en irriteert.

ps: die lichte vlakken zichtbaar op de remschijven zijn ontstaan door het zonlicht dat door de spaken van de velgen kwam.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 17.08.2023 - 19:36  ·  #2
Met die schijven lijkt op de foto's niets echt mis. Geen vreemde plekken.
Als je stuur niet trilt tijdens het stotterend remmen zou ik ook de achterste verdenken.
Misschien zijn ze wel echt krom...

Is er een verschil met koude of warme remmen?
De mijne trilt momenteel enkel warm maar heeft duidelijke rare vlekken op de schijven.

Maarten
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 17.08.2023 - 19:44  ·  #3
Dat pulserend remmen is eigenlijk altijd een kromme schijf.

Op een rollen remtestbank zie je zo welke krom is.

Met een micrometer klok en statief kan je ook meten.

Meet dan ook meteen de naven.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 17.08.2023 - 21:11  ·  #4
Dat pulserende had ik ook, voorremmen waren krom. Merkte je erg goed als je de snelweg opging naar zo’n 140 en dan als de remmen nog koud waren, dan even terug remmen naar 100. Dan ging het flink schudden .

Reed je rustig en remde je zachtjes dan voelde je alsof het even pakte en weer beetje loste en dat dan achter elkaar, pulserend dus.

Nieuwe schijven& blokken rondom op gedaan, geen problemen meer.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 17.08.2023 - 21:20  ·  #5
Allereerst, bedankt voor het meedenken!

Quote

Is er een verschil met koude of warme remmen?

Goede opmerking. Eigenlijk nooit zo op gelet. Maar volgens mij is het erger met warme remmen. Ik zal er eens op letten de volgende keer.

Quote

Dat pulserend remmen is eigenlijk altijd een kromme schijf.

Op een rollen remtestbank zie je zo welke krom is.

Met een micrometer klok en statief kan je ook meten.

Meet dan ook meteen de naven.


Zouden het dan de remschijven achter zijn die krom zijn? Daar ik tijdens het pulserende remmen geen trilling voel in mijn stuur.
Inderdaad goed idee om de auto te testen op een rollentestbank en de naven te meten met micrometer klok.
Zou het kunnen dat door vocht tussen naaf en schijf de naaf is gaan roesten en daardoor de schijf krom is komen te staan? Dat hoor je namelijk wel eens vaker. Er hoeft dan maar een kleine oneffenheid op de naaf te zitten en je hebt al een trilling.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 14:31  ·  #6
Als toevallig het pulseren komt door remmen kan de abs ook nog ingrijpen door een kapotte abs ring.
Binnen 5 minuten te controleren met vida of vergelijkbare apparatuur.
pietman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Slijk ewijk
Leeftijd: 55
Homepage: slijkewijksestappe…
Berichten: 22
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 16:07  ·  #7
Quote door S80 Kinetic

Allereerst, bedankt voor het meedenken!

Quote

Is er een verschil met koude of warme remmen?

Goede opmerking. Eigenlijk nooit zo op gelet. Maar volgens mij is het erger met warme remmen. Ik zal er eens op letten de volgende keer.

Quote

Dat pulserend remmen is eigenlijk altijd een kromme schijf.

Op een rollen remtestbank zie je zo welke krom is.

Met een micrometer klok en statief kan je ook meten.

Meet dan ook meteen de naven.


Zouden het dan de remschijven achter zijn die krom zijn? Daar ik tijdens het pulserende remmen geen trilling voel in mijn stuur.
Inderdaad goed idee om de auto te testen op een rollentestbank en de naven te meten met micrometer klok.
Zou het kunnen dat door vocht tussen naaf en schijf de naaf is gaan roesten en daardoor de schijf krom is komen te staan? Dat hoor je namelijk wel eens vaker. Er hoeft dan maar een kleine oneffenheid op de naaf te zitten en je hebt al een trilling.


Schijven achter, zoals blade zegt: meten, maar idd tussen schijf en naaf roest wil ook nog al eens gebeuren (misschien niet speciaal bij volvo maar in het algemeen) dus goed schoon schuren en insmeren (ik gebruik kopervet...zullen er vast over vallen..)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 16:41  ·  #8
Quote door hermanusb

Als toevallig het pulseren komt door remmen kan de abs ook nog ingrijpen door een kapotte abs ring.
Binnen 5 minuten te controleren met vida of vergelijkbare apparatuur.

ABS die ingrijpt voelt echt heel anders aan, dat merk je echt wel dat dat niet OK is :P
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 18:56  ·  #9
Quote

ABS die ingrijpt voelt echt heel anders aan, dat merk je echt wel dat dat niet OK is :P

Nee, dat is het ook niet. Wel eens in de winter gehad bij sneeuwval dat het ABS ingreep, dat voelt totaal anders aan.

Quote

Schijven achter, zoals blade zegt: meten, maar idd tussen schijf en naaf roest wil ook nog al eens gebeuren (misschien niet speciaal bij volvo maar in het algemeen) dus goed schoon schuren en insmeren (ik gebruik kopervet...zullen er vast over vallen..)

Zouden die schijven achter snel krom kunnen trekken? Lees altijd dat de voorremmen toch het meeste werk moeten verrichten.
Maar ik ga ze bij de volgende beurt wel controleren met name omdat ik het slijtagebeeld van de schijven achter niet echt vertrouw.
Met kopervet is niks mis. Zolang je het maar niet op en rond de ABS sensoren en ringen gaat gebruiken.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 19:28  ·  #10
Toen mijn linker remklauw vast zat is de remschijf dermate heet geworden dat deze krom trok. Mogelijk gebeurde dat in het verleden ook met een van de schijven van je auto. Meten is weten.

Achter toen een setje schijven, blokken en remklauwen geplaatst.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 18.08.2023 - 20:05  ·  #11
Quote door [-Tom-]

Quote door hermanusb

Als toevallig het pulseren komt door remmen kan de abs ook nog ingrijpen door een kapotte abs ring.
Binnen 5 minuten te controleren met vida of vergelijkbare apparatuur.

ABS die ingrijpt voelt echt heel anders aan, dat merk je echt wel dat dat niet OK is :P


Ik heb een kapotte ring gehad en die gaf hele kleine pulserende reactie tijdens remmen.
Totaal niet te vergelijken met een abs die ingrijpt.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Onregelmatige pulserende remwerking

 · 
Posted: 19.08.2023 - 14:25  ·  #12
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Vastzittende remklauwen heb ik nooit gehad. De wielen draaien mooi vrij rond en als een remklauw vast heeft gezeten zie je dat ook direct aan de rode verkleuring van de remschijf en blauwe vlekken op het raakvlak van de remblokken op de schijf.
Ik denk dat ik dit dan ook kan uitsluiten.
Inmiddels ben ik er wel achter dat hoe warmer de remschijven worden des te erger dit pulserende remgedrag wordt. Een kapotte ABS ring kunnen we dus ook uitsluiten want als dit het geval was dan zou de auto dit gedrag altijd moeten vertonen en niet alleen bij warme remschijven.
Ik vermoed dus ook dat er wel degelijk 1 of meerdere remschijven lichtelijk krom getrokken zijn. Maar welke, dat is de vraag.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0