Opties om FLAC af te spelen...

 
 
 
 
 
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 19:10  ·  #16
Quote door Doeke Dobma

Altijd die van de Bluetooth module. Een dataoverdracht via Bluetooth is altijd digitaal dus 0-en en 1-en. De dac ontvangt de 0-en en 1-en, vertaald ze en maakt er een analoog signaal van.


klinkt goed Doeke!
Persoonlijk ben ik erg blij met de AUX 2 BT oplossing van Volvotech! De geluidskwaliteit is perfect te noemen, de prijs is daarentegen wat aan de hoge kant.

Maar met dit geval stream ik alles; Spotify, FLAC, MP3, etc. De telefoon zit in een goede houder van Brodit ter hoogte van de radio, dus of ik de radio bedien of mijn phone; zelfde hoogte en handeling zo’n beetje.

Maar ik ben dan ook de enige die in de auto rijd, ik kan me voorstellen dat mensen iets “ onafhankelijk” willen, dat lijkt met jou oplossing te lukken.. klinkt hoopvol voor velen denk ik (met onze ouderwetse Volvo radio’s).
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 19:36  ·  #17
Quote door Doeke Dobma

Ik krijg eind van de week een nieuw product binnen, een Bluetooth audio verbinding voor aan de originele radio. Heel simpel, klinkt goed (uiteraard goed getest). Geen carkit, geen aux, geen USB, enkel Bluetooth audio streaming. Komt gewoon op je wisselaar aansluiting. Geen losse voedingsdraad nodig. Zie de bijlage voor een plaatje bij het praatje.
Ik heb deze nog niet getest met flac(het gaat meestal om spotify en mp3 etc), maar dit zal ik uiteraard gaan proberen. Prijs blijft in ieder geval ruim onder de 100 euro.


En dat werkt dus ook op de oude SC-805? Klink interessant!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 19:59  ·  #18
Quote door Klaasw

En dat werkt dus ook op de oude SC-805? Klink interessant!


Dat helaas niet. De stekker van de SC-serie is anders (kleiner) dan die van de HU-serie. De Bluetooth module die ik aan ga bieden is enkel voor de HU-serie.

Ik heb nog wel een Grom USB3 unit liggen, met firmware voor de SC-serie radio's. Kabel van radio naar Grom zit er bij, echter geen Bluetooth dongel. Kun je wel los kopen, maar dan loopt het toch al gauw weer in de papieren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 21:44  ·  #19
Quote door Walterj

Flac is een losless file, als je die door een bluetooth verbinding gaat sturen, blijft het dan losless of wordt er door de bt toch weer compressie gebruikt?


Correct.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 22:03  ·  #20
Ja, inderdaad. Ik heb "op de gok" die Volvotech BT module gekocht die je aan de Aux koppelt... maar ik moet zeggen dat ik geen kwaliteitsverlies merk. Ook bij rustige stukken, klassiek e.d. het klinkt allemaal schitterend!

(Ik heb de speakers upgraded voor die "Premium" versies direct nadat ik de auto gekocht had, het standaard geluid kon me toen absoluut niet bekoren!)

Maar ieder is welkom om het te komen luisteren of straks bij de meeting bij MMTS/klusmeeting/poetsmeeting.. ik was van plan bij deze 3 te komen. 8-)

Ik wil alleen maar zeggen dat het volgens mij wel de gok waard is, het gemak daarna (draadloos alles streamen) is erg erg fijn.

Just my 2 cents..
DJ

P.S. Hier wat internetwijsheid ter lering en vermaak: https://www.lifewire.com/bluet…ns-4076519
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 01.04.2019 - 22:11  ·  #21
Quote door VolvoBart

ik heb een yatour- is voordeliger dan een grom.
kan ook perfect via BT alles (en dus ook flac) afspelen. M'n oude iPod kan ik ook via aux-in aansluiten op die yatour.

enkel heb ik ergens last van een ground loop en hoor dus een 'alternator whine'
watook is - de DAC in die yatour is bagger, en dus heb je soms vervormd geluid na een poosje lusiteren - dit gaat dan volledig in tegen het feit dat je flac wil luisteren.

Hoi Bart,

Dat geluid is herkenbaar, had mijn auto ook plotseling last van vorig jaar ergens.. Je hoort dan een storing/geluid gelijk met het motor toerental
Oorzaak is simpel te fixen: de Aux kabel loopt door de tunnel, blijkbaar zit deze te dicht bij andere componenten. Hier kan je bij via de achterkant van de tunnelconsole. Wel voorzichtig losmaken, ik heb daar een klepje gemold en moet die nog steeds die op sloop kopen.. Maar dan kan wat zacht materiaal (bv schuimplastic oid onder de aux kabel leggen en daarmee deze isoleren; probleem opgelost.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 02.04.2019 - 08:19  ·  #22
Quote door Doeke Dobma
Ik heb nog wel een Grom USB3 unit liggen, met firmware voor de SC-serie radio's. Kabel van radio naar Grom zit er bij, echter geen Bluetooth dongel. Kun je wel los kopen, maar dan loopt het toch al gauw weer in de papieren.


Jammer dat die niet voor de HU is, dit is exact wat ik zoek. (zonder blauwe tand)

Quote door [-Tom-]

Quote door Walterj

Flac is een losless file, als je die door een bluetooth verbinding gaat sturen, blijft het dan losless of wordt er door de bt toch weer compressie gebruikt?

Correct.


En dat is de reden dat ik liever geen BT gebruik. (Naast get feit dat ik avsoluut niet telefonisch bereikbaar wil zijn in de auto, waar je met BT niet onderuit komt)

Quote door flevodirk
(Ik heb de speakers upgraded voor die "Premium" versies direct nadat ik de auto gekocht had, het standaard geluid kon me toen absoluut niet bekoren!)

Maar ieder is welkom om het te komen luisteren of straks bij de meeting bij MMTS/klusmeeting/poetsmeeting.. ik was van plan bij deze 3 te komen. 8-)


Hier maak ik graag gebruik van, de wagen heeft zelfs de juiste vorm, zodat ik beter kan vergelijken. :D

Quote door flevodirk
P.S. Hier wat internetwijsheid ter lering en vermaak: https://www.lifewire.com/bluet…ns-4076519


Leuk om te lezen en heeft mijn keuze bevestigd, het niet bereikbaar zijn in de auto vind het juist het voordeel van aux. (al heb ik liever een mp3 wisselaar)
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 02.04.2019 - 09:18  ·  #23
Quote door flevodirk

Hoi Bart,

Dat geluid is herkenbaar, had mijn auto ook plotseling last van vorig jaar ergens.. Je hoort dan een storing/geluid gelijk met het motor toerental
Oorzaak is simpel te fixen: de Aux kabel loopt door de tunnel, blijkbaar zit deze te dicht bij andere componenten. Hier kan je bij via de achterkant van de tunnelconsole. Wel voorzichtig losmaken, ik heb daar een klepje gemold en moet die nog steeds die op sloop kopen.. Maar dan kan wat zacht materiaal (bv schuimplastic oid onder de aux kabel leggen en daarmee deze isoleren; probleem opgelost.


zeer interessant - maar ik snap het niet helemaal wat je bedoelt. heb je een foto of een schetsje?
mijn yatour ligt in het handschoenkastje en gaat zo achterom naar de radio.
Heb jij ook een yatour? of een grom?
een beetje schuimplastic is toch geen elektromechanische afscherming? de storing die je hoort is toch veroorzaakt door een elektromagnetisch veld die het signaal verstoort - of door een ground loop (verschil van impedantie tussen de 0 van de stereo en de 0 van de yatour.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 02.04.2019 - 11:08  ·  #24
Quote door VolvoBart

Quote door flevodirk

Hoi Bart,

Dat geluid is herkenbaar, had mijn auto ook plotseling last van vorig jaar ergens.. Je hoort dan een storing/geluid gelijk met het motor toerental
Oorzaak is simpel te fixen: de Aux kabel loopt door de tunnel, blijkbaar zit deze te dicht bij andere componenten. Hier kan je bij via de achterkant van de tunnelconsole. Wel voorzichtig losmaken, ik heb daar een klepje gemold en moet die nog steeds die op sloop kopen.. Maar dan kan wat zacht materiaal (bv schuimplastic oid onder de aux kabel leggen en daarmee deze isoleren; probleem opgelost.


zeer interessant - maar ik snap het niet helemaal wat je bedoelt. heb je een foto of een schetsje?
mijn yatour ligt in het handschoenkastje en gaat zo achterom naar de radio.
Heb jij ook een yatour? of een grom?
een beetje schuimplastic is toch geen elektromechanische afscherming? de storing die je hoort is toch veroorzaakt door een elektromagnetisch veld die het signaal verstoort - of door een ground loop (verschil van impedantie tussen de 0 van de stereo en de 0 van de yatour.

Ik dacht dat je de aux bedoelde. Die zit standaard in mijn auto en die kabel loopt door de console..na het vrij leggen van de kabel is bij mij de storing weg. Een plaatje wordt lastig.. Het is al weer dicht.. Maar ik zal zoeken bij oude foto's.
DJ
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 02.04.2019 - 19:36  ·  #25
Quote door T_I

Quote door Doeke Dobma
Ik heb nog wel een Grom USB3 unit liggen, met firmware voor de SC-serie radio's. Kabel van radio naar Grom zit er bij, echter geen Bluetooth dongel. Kun je wel los kopen, maar dan loopt het toch al gauw weer in de papieren.


Jammer dat die niet voor de HU is, dit is exact wat ik zoek. (zonder blauwe tand)

Quote door [-Tom-]

Quote door Walterj

Flac is een losless file, als je die door een bluetooth verbinding gaat sturen, blijft het dan losless of wordt er door de bt toch weer compressie gebruikt?

Correct.


En dat is de reden dat ik liever geen BT gebruik. (Naast get feit dat ik avsoluut niet telefonisch bereikbaar wil zijn in de auto, waar je met BT niet onderuit komt)

Tegenwoordig met APTX kan je zo ongeveer lossless streamen via bluetooth. Alleen zijn er maar weinig ontvangers die dat ondersteunen.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 05.04.2019 - 19:42  ·  #26
En dat is de reden dat ik liever geen BT gebruik. (Naast get feit dat ik avsoluut niet telefonisch bereikbaar wil zijn in de auto, waar je met BT niet onderuit komt)
[/quote]
Tegenwoordig met APTX kan je zo ongeveer lossless streamen via bluetooth. Alleen zijn er maar weinig ontvangers die dat ondersteunen.
[/quote]

Of er zonder compressie en hercoderen wordt overgedragen ligt aan ontvanger en zender.
iphones ondersteunen bijv geen aptx maar streamen aac (kan ook lossless). En mijn bowers & wilkins hoofdtelefoon ondersteund dat ook. Sjiekere android telefoons gebruiken wel aptx.
Als beide niet dezelfde codec praten vindt er transcoding plaats en vaak ook compressie, afhankelijk van de door beide ondersteunde codec.

Ik heb trouwens een Grom module met losse bluetooth dongle (schijnt betrouwbaarder te zijn). Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit icm met iphone en spotify. Spotify is hier de beperkende factor. Een concert op youtube klinkt nog mooier.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 05.04.2019 - 20:14  ·  #27
Quote door flevodirk
Ik dacht dat je de aux bedoelde. Die zit standaard in mijn auto en die kabel loopt door de console..na het vrij leggen van de kabel is bij mij de storing weg. Een plaatje wordt lastig.. Het is al weer dicht.. Maar ik zal zoeken bij oude foto's.
DJ


Weet je ook nog waar die kabel naar toe gaat?
De AUX in mijn middenconsole doet niets, maar ik kan de kabel niet ver genoeg volgen. Weet dat hij ergens lang de pook gaat maar daarna... In de groene stekker van de radio misschien? Het lijkt me geen canbus.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 05.04.2019 - 21:46  ·  #28
Sorry Jeroen, ik heb dat niet kunnen zien toen de boel los was voor de Volvotech module.
En je kunt niet zover naar voren zien moet ik eerlijk zeggen.
Maar het is inderdaad een goede aanname dat ie naar de radio gaat, ik zou niet weten waar anders heen :-).
Die heb ik wel eens los gehad, maar geen aandacht aan die bos kabels besteed.

Mbt de storing: 2 acties toen gedaan: aux kabel twisten (dat heft ook signaaloverdracht op, denk aan netwerkkabel UTP..)
en daarna dus wat spul eronder en ik heb het geluid nooit meer gehoord :-).
DJ
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
vizionv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 41
Homepage: Www.wallpros.nl
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 06.04.2019 - 00:09  ·  #29
Ik heb dit ding achter mijn Yatour hangen

https://www.broditcenter.nl/gp…X4QAvD_BwE

Wel heb ik last van de hierboven genoemde ground loop. De audio vanuit de Nexus wordt via een 3,5mm Jack naar de Yatour gestuurd en deze zit op de cd wisselaaringang op de HU-803. Tov het Bluetooth geluid van de Yatour is dit een wereld van verschil. Nu alleen die loop nog 🙄
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Opties om FLAC af te spelen...

 · 
Posted: 06.04.2019 - 09:06  ·  #30
Daar is een isolator voor, de zogenaamde ground-loop isolator ^_^ daarmee ontkoppel je de signaal massa van de voedingsmassa en is de brom weg.
Wat je zou kunnen proberen is alle voedingspanningen op het zelfde punt bij elkaar aansluiten, maar is geen garantie dat het weg is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0