Over naar GTL (diesel)

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:22  ·  #136
Ik tank het nog maar zelden, veel te duur. Eigenlijk raar dat dit niet gesubsidieerd wordt, net als EV's.
Maar blijkbaar wil de overheid gewoon de diesels wegpesten, ongeacht of ze schone diesel tanken of niet.
Net wat je zegt, de motor loopt er erg soepel op en merkbaar stiller. Het verbruik is alleen iets meer.
Jammer dat het zo duur is.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:35  ·  #137
Quote door ohz274

Ik tank het nog maar zelden, veel te duur. Eigenlijk raar dat dit niet gesubsidieerd wordt, net als EV's.
Maar blijkbaar wil de overheid gewoon de diesels wegpesten, ongeacht of ze schone diesel tanken of niet.
Net wat je zegt, de motor loopt er erg soepel op en merkbaar stiller. Het verbruik is alleen iets meer.
Jammer dat het zo duur is.


inderdaad jammer dat het nu zo duur is; ik zie best wat bestelbusjes en af en toe een vrachtwagen rondrijden die 'reclame maken' voor het feit dat ze op HVO100 rijden. Misschien is het meer hoop dan realisme, maar ik zie de toekomst van XTL/HVO100 zonnig in... zeker als het prijstechnisch kan concurreren met EV.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3183
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:41  ·  #138
Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 11:38  ·  #139
Quote door Jeroen

Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.


pfoeh, ik weet niet hoelang van te voren je dan op XTL moet rijden, ik neem aan dat 800-1000 km genoeg is? dat doe ik ongeveer per week.

ik zit trouwens nog verder te lezen, die eerste link is eigenlijk een samenvatting/hulp voor ondernemers, gebaseerd op een wet. Volgens (mijn interpretatie van) die wet moet er per 2050 maximaal 0 gram/km uitgestoten worden voor woon-werk, zakelijk e.d. kilometers. Per 2030 mag dat niet meer dan 96 gram/km zijn. Als ik dat koppel aan de berekening voor hybrides of benzine auto's, dan gaan al die nieuwe benzines en hybrides die nu zo duur zijn dat nooit halen. Om per 2030 dus aan de wet te voldoen, zijn er op dat moment slechts de twee eerdergenoemde alternatieven: 100% electrisch of HVO100.
Ik ben kortom héél benieuwd wanneer de gemiddelde consument zich gaat realiseren dat die dure benzine/hybride volgens bovenstaande wet per 2030 niet meer voldoet aan de eisen, terwijl een diesel dat in theorie dan nog wel doet. Per saldo zou het er dus op kunnen uitkomen dat een moderne, XTL compatibele diesel op de lange (10 jaar?) wellicht een betere aankoop blijkt te zijn dan een vergelijkbare benzine/hybride?
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 317
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 12:17  ·  #140
Quote door Jeroen

Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.



Gelukkig zijn dat wel milieuvriendelijk afgeschreven motorblokken dan.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3183
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 13:48  ·  #141
Gelukkig rijdt Poort met een dikke Scania V8 diesel elektrisch om de bussen af te slepen.

Maar XTL, dat is GTL in een nieuw jasje of zo? Nooit van gehoord.
GTL heb ik ook wel eens in de D5 getankt omdat de motor er stiller van zou worden. En dat was ook zo, ik had meer rust in de auto. 2 of 3 keer achter elkaar getankt, maar snel klaar mee omdat het (toen) niet noordelijker dan Staphorst/Zwolle verkrijgbaar was.
Daarna weer normale diesel in de tank, en wat me direct op viel was dat de motor veel rustiger (dus niet stiller, maar mooier) liep en meer vermogen had.
Dus voor het milieu allemaal leuk en aardig, maar voor de motor toch niet helemaal was mijn conclusie toen. En ook 20 cent duurder, dus toen een kleiner verschil.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 14:37  ·  #142
Quote door Jeroen

Gelukkig rijdt Poort met een dikke Scania V8 diesel elektrisch om de bussen af te slepen.

Maar XTL, dat is GTL in een nieuw jasje of zo? Nooit van gehoord.
GTL heb ik ook wel eens in de D5 getankt omdat de motor er stiller van zou worden. En dat was ook zo, ik had meer rust in de auto. 2 of 3 keer achter elkaar getankt, maar snel klaar mee omdat het (toen) niet noordelijker dan Staphorst/Zwolle verkrijgbaar was.
Daarna weer normale diesel in de tank, en wat me direct op viel was dat de motor veel rustiger (dus niet stiller, maar mooier) liep en meer vermogen had.
Dus voor het milieu allemaal leuk en aardig, maar voor de motor toch niet helemaal was mijn conclusie toen. En ook 20 cent duurder, dus toen een kleiner verschil.


haha, ik heb niets met vrachtwagens maar vind die scania V8's toch wel mooi spul. gewoon omdat het kan.

GTL is Gas-To-Liquid (diesel), en XTL is X-To-Liquid (diesel). Dus die XTL maken ze van vanalles (oude olie, plastics, etc.=X) terwijl GTL specifiek gas als ingangsmateriaal gebruikt. Eindresultaat is hetzelfde soort diesel met dezelfde EN15940 norm.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3183
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 15:53  ·  #143
Aha oke, X als in van alles wat we over hebben... Dat ze het er van kunnen maken he?
Maar voor de verbranding in de motor maakt het niet veel uit begrijp ik.
Gas lijkt me dan toch een tikje schoner dan oude olie bijvoorbeeld, maar XTL zal dat voornamelijk ook gas zijn met wat afval toevoegingen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 22:27  ·  #144
Quote door hetschaap

Zo, even een oud topic 'afstoffen'. Volgende week gaat de XC70 voor een apk. Vorig jaar netjes door de deeltjesmeting heen gekomen maar ik wil dit jaar het zekere voor het onzekere nemen. Afgelopen zondag 65 liter XTL (HVO100) getankt en inderdaad, het spul stinkt niet zo als normale diesel. Het voornaamste wat me opvalt is dat de motor minder rauw loopt en om de een of andere reden de overgang van 1-2-3 soepeler schakelt (maar ik zie niet in hoe dit door andere diesel kan komen). Komende zondag zal de tank weer leeg zijn, dan gaat er nog een keer XTL in zodat ie met de APK zo min mogelijk deeltjes uitstoot. En daarna ga ik, ondanks de mogelijke voordelen, toch weer normale diesel tanken; 2,30 euro/liter vs. 1,70 euro/liter scheelt me met 65 liter diesel/week gewoon te veel geld (60 cent verschil per liter!).

Bovenstaand verhaal terzijde; vanaf juli 2024 (?) moeten Nederlandse bedrijven hun CO2 uitstoot gaan rapporteren. Niet alleen voor hun productieprocessen en bedrijfwagens, maar ook voor woon-werk kilometers van hun werknemers. Hier zitten een aantal berekeningen aan vast (berekening co2 mobiliteit) en die berekeningen gaan uit van een standaard uitstoot (gram CO2/km) bij verschillende aandrijvingen (pagina 43 in de link). Wat is nu het 'leuke'? Enkel 100% elektrisch aangedreven voertuigen én HV100 (of XTL) aangedreven voortuigen hebben een berekende CO2 uitstoot van 0 gram/km! Oftewel, als ik mijn ouwe diesel volgooi met HVO100 (of XTL), ben ik even mileubewust bezig als een EV rijder.
Uiteraard verwacht ik dan wel een financiële tegemoetkoming van mijn werkgever, anders blijf ik gewoon op normale (fossiele) diesel rijden.


ik kreeg ook een bericht dat ik een vragenlijst moet invullen over dit onderwerp.

en ja incl de woon werk kilometers en dat zijn er veel
 
Selected quotes for multi-quoting:   0